Заняття на тему: «Робота над музичним та поетичним текстами у конкурсній виставі колективу «Перерва»

Про матеріал
Головною метою заняття є: ознайомити студійців із музичним та поетичним текстами нової конкурсної роботи «Перерва»; проаналізувати форму, в якій написано текст вистави; донести інформацію про виникнення стилю «реп», його різновиди та особливості, його виконання (музичний супровід, засоби музичної виразності: мелодія, ритм, лад, темп,розмір, динаміка); навчити вихованців спостерігати за інтонаційно –образним розвитком музики, розпізнавати основні засоби музичної виразності, висловлювати судження про їх використання у втіленні змісту музичного твору.
Перегляд файлу

РОБОТА НАД МУЗИЧНИМ ТА ПОЕТИЧНИМ ТЕКСТАМИ У КОНКУРСНІЙ ВИСТАВІ «ПЕРЕРВА»

Розробка заняття з вихованцями  вищого та основного рівнів навчання

Хоружко Людмила Іванівна

керівник з вокалу та акомпаніатор

Зразкового художнього колективу театральної студії «Лицедії»

комунального позашкільного навчального закладу

«Палац дитячої та юнацької творчості Центрально-Міського району» Криворізької міської ради

м. Кривий Ріг Дніпропетровська область

 

Тема заняття:  «Робота над музичним та поетичним текстами у конкурсній виставі колективу «Перерва»

 

     Мета:

  • навчальна: ознайомити студійців із музичним та поетичним текстами нової конкурсної роботи «Перерва»; проаналізувати форму, в якій написано текст вистави; донести інформацію про виникнення стилю «реп», його різновиди та особливості, його виконання (музичний супровід, засоби музичної виразності: мелодія, ритм, лад, темп,розмір, динаміка); навчити  вихованців спостерігати за інтонаційно –образним  розвитком музики, розпізнавати основні засоби музичної виразності, висловлювати судження про їх використання у втіленні змісту музичного твору;
  • розвивальна: розвивати навички аналізу поетичного та музичного текстів вокальних творів та використання засобів музичної виразності  у їх виконанні;
  • виховна: виховувати почуття співпереживання, зацікавленість музичним та театральним мистецтвом; формувати естетичні смаки.

Методи: словесні (бесіда, історична справка), вокальні (демонстрація

твору), практичні (виконання студійцями окремих уривків твору).

 

Педагогічні технології: інформаційно-комунікативна, особистісно-зорієнтована,  створення ситуації успіху.

 

Тип заняття: комбіноване

Обладнання: фортепіано, музичний центр, ноутбук, роздрукований для кожного студійця особисто поетичний текст, музичний матеріал (аудіозапис мелодії), флеш- носій.                                            

Хід  заняття

 

І.Вступна частина

1.Організаційний момент

Перевірка готовності вихованців до заняття, створення емоційно сприятливого мікроклімату.

2.Повідомлення теми й мети заняття.

Керівник студії. Нині на занятті я вас познайомлю із новою творчою конкурсною роботою «Перерва», текст до якої був частково написаний мною особисто, а частково переведений на українську мову (Вадим Ватагін «Хіп Хоп»). В основу музичного оформлення була використана музика Михайла Чертищева, яку було адаптовано під поетичний текст (взято окремі уривки та додато спецефекти – сигнал будильника, шкільний дзвоник, звук розбитого скла). Робота оформлена у стилі «РЕП» («Хіп Хоп»). Сьогодні ми з вами ретельно розберемо особливості поетичного та музичного текстів, опираючись на ваші знання, та я вас познайомлю із особливостями стилю «РЕП».

ІІ.Основна частина

Керівник студії. Перш ніж розпочати аналіз нової творчої роботи, я роздаю роздрукований текст кожному вихованцю (додаток 1), а потім ілюструю її, виконуючи особисто під «мінус».

Далі  ретельно аналізуємо поетичний текст у формі відповідей студійців на мої запитання:

1.Яка форма написання твору?  (куплетна)

2.Тема творчої роботи? (шкільна)

3.Ідея твору?(«Школа-це суцільний світ, це двигун пізнання…»)

4.Емоційний фон? (змінюється майже у кожному куплеті: радісний, дратівливий, сумний, тривожний…)

5.Чи відповідає назва роботи «Перерва» її змісту (така очікувана перерва між уроками, та між навчальними роками (канікули)

6.Композиційні складові (експозиція, зав’язка, кульмінація, розв’язка)?

(композиційні складові не дуже чітко виражені, але можна приблизно їх відслідити: «Школа- це храм наук…» (експозиція); «Ранок, дорога, школа, дзвінок…» (зав’язка); «Канікули.Рай!»(кульмінація); «Школа-це суцільний світ, це двигун познання…»(розв’язка)

Далі вичитуємо текст та визначаємо логічні наголоси , знаходимо  артикуляційні складнощі та шукаємо способи їх подолання.

Слідуючим етапом знайомства із творчою роботою буде інформація про стиль «РЕП». Чаруючий РЕП-це оригінальний речитатив, який промовляється під ритмічну музику. Сьогодні РЕП- популярний жанр молодіжної музики. Його легко впізнати і сплутати неможливо ні з чим. Навіть скептики та консерватори погоджуються, що в РЕПі  є щось чаруюче. Тому пісню в цьому стилі завжди хочеться слухати до кінця. Батьківщиною РЕПу вважають Нью-Йорк. З’явився він вперше на дискотеках сімдесятих у бідних районах міста, населених в основному вихідцями з Африки. Винахідливі діджеї для приваблення відвідувачів читали особисті тексти під музику. Поступово найбільш вдалі попали на вулицю , звідки й почали швидко розповсюджуватись по всьому світу. В Україну РЕП потрапив після розпаду Радянського Союзу. Перші виконавці просто копіювали західну музику. Але з часом були написані нові пісні, в яких чітко  вимальовувався свій оригінальний стиль. Як і в любій музиці для  РЕПа  характерна наявність багатьох стилів (більше 27-ми), основними з яких є:

Old School Rap. Це «стара  школа», для якої  характерний швидкий темп. Всі слова вимовляються в одному темпі, і мовний ритм не змінює свого напрямку. Слово «РЕП» виникло від англійського  «rap»-стук, удар (це говорить про про чіткий ритм РЕПа.

Undeground Rap. Відмінною особливістю музики є заперечення традиційних стереотипів. Тут завжди використовуються оригінальні тексти та незвичайний музичний  супровід.

Стосовно вітчизняного РЕПу-явище дуже своєрідне. Вся справа в тому, що якщо співати в стилі класичного Хіп- хопу, то це виглядає комічно, тому що не відповідає традиціям вітчизняної культури. Тому багато реп виконавців намагаються вносити в ритмічну музику свої емоції та почуття. А це означає, що даний стиль знаходиться в процесі становлення.

Читають РЕП під музичний супровід Хіп-хопу. Хіп-хоп – це музичний жанр, який має велику кількість направлень: від «легких» стилів, таких як поп-реп, до агресивних-хардкор-реп. Музика Хіп-хопу достатньо різноманітна. Вона може бути проста, але в той же час цікава та мелодична. Її основу складає біт- ритм пісні. Зазвичай, на кожному другому такті  ставиться акцент: клеп- одноразовий, схожий на оплеск; снер, снейр-звук барабана, чіткий та короткий. Партія музичних інструментів у Хіп-хопі дуже різноманітна. Вона може складатися із мелодій клавішних, духових та великої кількості комп’ютерних звуків (бас, спецефекти).

Далі, вихованцям пропонується прослухати музику (додаток 2 ) та проаналізувати її особливості, відповідаючи на запитання  керівника студії :

1.В якій тональності написано музику до творчої роботи (мажорній чи мінорній)? (у мажорній з відхиленням у паралельний мінор).

2.Який розмір музичного тексту? (4/4)

3.Які тривалості нот переважають? (Восьмі, четвертні, половинні).

4.Який темп музики? (allegro)

5.Які особливості ритму часто зустрічаються в музиці? (синкопи)

Перед тим як ми спробуємо промовляти текст в музичному супроводі, ми розігріваємо артикуляційний апарат за фонопедичним методом  В.В.Ємельянова.

Далі ще раз уважно слухаємо музику, вираховуємо на скільки тактів у нас розрахований вступ (на 8 тактів) і пробуємо читати текст, враховуючи висоту нот.

ІІІ. Заключна частина Підводячи підсумки заняття, ще раз коротко згадуємо: історію та батьківщину виникнення стилів «РЕП» та «Хіп Хоп»; форму, тему та ідею, композиційну побудову поетичного тексту; особливості музичного жанру «Хіп Хоп»; засоби його музичної виразності (ритм, темп, лад, розмір). Виясняємо, що сподобалося робота на занятті, його тема, стиль, який на сьогоднішній день є актуальним, формує нове сучасне мистецтво.

 

Використані джерела

 

1.РЭП-Википедия http://ru.wikipedia.org/wiki/рэп

2.Хип Хоп-Википедия    http://ru.wikipedia.org/wiki/ хип-хоп

3.В.В.Емельянов «Фонопедический метод развития голоса» (офіційний сайт).

4.Золотарьова О.І. Музичне мистецтво, Харків: Основа 2014

5.Тишкіна І. Засоби музичної виразності.Київ. Шкільний світ. 2009.№2

 

Додатки

 

І.Поетичний текст творчої роботи

ІІ.DVD-диск із записом музичного тексту, фото та відео матеріалу:

      1.Фото старшої групи

      2.Фрагменти заняття:

- РЕП читають Осипенко Катерина, Холина  Маргарита, Смирська Даша;

- РЕП читає вся група;

- Розігрів артикуляційного апарату за системою Ємельянова

        3.Відео з фестивалю «Театральні обрії»

docx
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
471
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку