ХУДОЖНІЙ ТВІР ЯК ЗАСІБ ВИХОВАННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

Про матеріал
У статті розглянуто особливості виховання морально-етичних цінностей молодших школярів на уроках літературного читання у процесі роботи над художнім текстом. Ключові слова: художній твір, виховання, морально-етичні цінності.
Перегляд файлу

ХУДОЖНІЙ ТВІР ЯК ЗАСІБ ВИХОВАННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

У статті розглянуто особливості виховання морально-етичних цінностей молодших школярів на уроках літературного читання у процесі роботи над художнім текстом.

Ключові слова: художній твір, виховання, морально-етичні цінності.

Актуальність дослідження. Серед актуальних проблем, що стоять перед сучасною педагогічною наукою, одна із найважливіших  належить розробці ефективних форм і методів виховання культури поведінки молодших школярів, підготовці їх до повноцінного життя у суспільстві, тобто до виховання морально-етичних цінностей. З огляду на це школі потрібен педагогічно вкомплектований процес особистісно-орієнтованого виховання, побудований на тісному зв’язку знань, почуттів, поведінки.

Спостерігаючи за навчальним процесом, можна помітити, що робота над художніми творами допомагає розширити життєвий досвід молодших школярів, опанувати головні моральні закони людства та розширити інтелектуальний розвиток дітей даної вікової категорії.

Аналіз досліджень. У науковій літературі досліджувана проблема  відображення у фундаментальних  дослідження  А.М. Архангельського,           Н.М. Болдирєва, А.С. Макаренка, В.О. Сухомлинського, І.Ф. Харламова та ін., які описують і аналізують сутність основних понять теорії морального виховання, вказуються шляхи подальшого розвитку принципів, змісту, форм, методів морально-етичного виховання.

Мета статті полягає у тому, щоб виявити, як художній твір впливає на виховання морально-етичних цінностей молодших школярів на уроках літературного читання.

Виклад основного матеріалу.  Проблема виховання морально-етичних цінностей у молодших школярів ‒ одна з фундаментальних проблем етики, філософії, педагогіки та психології.

Моральні цінності – це вищі цінності людини, головними категоріями яких  є добро і сумління; вони охоплюють сукупність дій, принципів, норм моральної поведінки і складаються з урахуванням тих реальностей і вчинків, на основі яких людина оцінює, схвалює, тобто сприймає їх як добрі, благі, справедливі [7, с. 9].

Методологічною основою моральних цінностей є етика. За етичним словником В.П. Савельєва, етика ‒ це філософське вчення, предметом дослідження якого є походження, сутність, розвиток, структура, функції моралі та її прояви у різних сферах життєдіяльності [6, с. 94]. Тому етичні цінності — це норми поведінки, які встановлювались протягом  всього життя людства. Це неписані правила поведінки людини. Без них не склались би нормальні відносини в суспільстві.

Морально-етичні цінності визначають мотиви поведінки особистості та спрямованість її діяльності, тому важливо формувати у дітей здатність діяти відповідно до морально-етичних цінностей.

Таким чином, за М.С. Геник морально-етичні цінності ‒ це імперативні утворення, вироблені і сформовані впродовж усієї життєдіяльності українського народу, що носять неперехідний характер, зберігають наступність моральних вимог, виконують регулятивну функцію у взаємовідносинах людей і набувають особистісної значущості у результаті їх вибору та інтеріоризації особистості у процесі виховання [1, с. 246].

На думку М.С. Геник, молодший шкільний вік є сенситивним у плані накопичення морально-етичних знань, формування уявлень і понять морального змісту, осягнення навколишнього світу. «Співвіднесення «образу Я» з етичним еталоном створює особистісне ставлення до самих еталонів, бажання відповідати одним і протистояти іншим» [2, с. 148-157].

Одним із найважливіших засобів всебічного і гармонійного розвитку особистості дитини є художня література. Вона надзвичайно розширює життєвий досвід, допомагає відчути, дізнатися і пережити те, що читач, ніколи не зможе відчути і пережити в житті. Читання художніх творів сприяє, також формування морально-етичних цінностей у молодших школярів.

Художній твір (текст) – це складна системна єдність, пізнати яку можна лише за допомогою аналізу, що вимагає розгляду окремих елементів художнього тексту стосовно цілого. Тому аналіз мови твору, сюжету, композиції, системи образів у взаємозв’язку і сприяє усвідомленню художньої ідеї [3, с. 196].

Оволодіння процесом усвідомлення тексту вимагає від молодшого школяра досить високого рівня розвитку операцій аналізу і синтезу, складної мислительної роботи, що потребує виділення «основних елементів та об’єднання їх у єдине ціле», у результаті чого визначається головна думка тексту. Цей процес спочатку непростий для дитини, бо у кожному тексті відображення дійсності опосередковано авторським розумінням

Аналізуючи художній твір, молодший школяр має навчитися не тільки оцінювати зовнішні прояви поведінки літературного героя, а й уміти проникати у внутрішній світ, розуміти його почуття, виявляти мотиви вчинків. Глибокий аналіз особистості літературного героя та його поведінки допоможе школяреві давати повну й точну характеристику морально-етичних якостей літературного героя, визначити його ставлення до інших людей, а також сприятиме засвоєнню дитиною етичних норм, які виробило людство протягом своєї багатовікової історії, формуванню на цій основі життєвої позиції, виробленню ціннісних орієнтирів [4, с. 15].

          За словами Г.П. Коваль, вчитель має вибирати такі прийоми роботи з текстом, які б допомогли дитині не тільки зрозуміти прочитане, але й пережити та усвідомити твір мистецтва у єдності його цінностей, при цьому визначити власне ставлення до сприйнятого та висловити його за допомогою оцінних суджень. Необхідно продумати систему запитань та завдань, завдяки яким молодші школярі самостійно усвідомлюють ідею (головну думку) твору [5, с. 136].

            Морально-етичні цінності молодших школярів закладаються на уроках літературного читання за допомогою пояснень, розповідей, дискусій, рольових ігор, етичних бесід. Така робота часто супроводжується удосконаленням знань про мораль та корекцією уявлень дітей про вимоги до власної поведінки через самооцінку і самоконтроль.

На нашу думку, морально-етичні цінності найбільш ефективно формуються саме на уроках літературного читання. Адже початковий етап їх формування у молодших школярів починається на цих уроках через художній текст.  Саме тут закладаються головні морально-етичні  цінності, такі як: справедливість, сміливість, добро, зло, співчуття, повага, засудження та багато інших критеріїв, які вони порівнюють з персонажами казок, байок, легенд, оповідань та повістей.

Висновок. Таким чином, художній твір виступає у  житті молодших школярів як засіб  виховання морально-етичних цінностей. Тому читаючи художні твори та аналізуючи життєві ситуації, моделі поведінки героїв,  дитина молодшого шкільного віку збагачує свій життєвий досвід, розширює та поглиблює знання про норми поведінки, вчиться жити серед людей. Також процес формування морально-етичних цінностей на уроках літературного читання є вагомим  етапом у всебічному та гармонійному розвитку особистості через читання художніх творів. Діти читають текст та обговорюють прочитане, ставлять до нього запитання,  в доступній для них формі, про справедливість, чесність, товариськість, дружбу, вірність громадському обов’язку, гуманності і патріотизму. Отже, художній твір стає головним інструментом виховання морально-етичних цінностей молодших школярів на уроках літературного читання.

Література

  1. Генник М.С. Педагогічна взаємодія педагога і батьків у формуванні морально-етичних цінностей молодших школярів засобами народознавства / М.С. Генник // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнів. молоді: Зб. наук. праць. ‒ Випуск 12. ‒ Т.2. ‒ Київ, 2008. ‒ С. 242-250.
  2. Генник М.С. Формування моральних цінностей молодших школярів у процесі навчання // Морально-етичне виховання молодших школярів у системі громадянської освіти і виховання: Матеріали Всеук. наук. практичної конференції. 15-16 листопада 2001 року ‒ Івано-Франківськ, 2001. ‒ С. 130-157.
  3. Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ.: Либідь, 1997. ‒ С.196.
  4. Ємець А. Як навчити дитину розуміти і любити літературу. ‒ К., «Шкільний світ», ‒ 2011р. ‒ С. 15.
  5. Коваль Г.П. Методика читання: навч. посіб. / Г.П. Коваль, Л.І. Іванова, Т.Б. Сужрук. ‒Тернопіль: Навчальна книга. ‒ Богдан, 2008. ‒ 280с.

С. 136.

  1. Савельєв В.П. Етика. Короткий навчальний словник: терміни, поняття, персоналії. ‒ Львів. ‒ «Магнолія 2006», 2009. ‒ С. 94.
  2. Формування моральних цінностей у молодших школярів на основі педагогічної  спадщини В.О. Сухомлинського // С. Марківна // Початкова школа. ‒ №9. ‒ 2014. ‒ С. 7-12.

 

docx
Додано
25 березня 2020
Переглядів
1140
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку