Підручник: О.Авраменко
«Українська мова 10 клас»,
Київ «Грамота», 2018 рік
Календарно-тематичне планування
з української мови (10 клас)
105 годин (3 години на тиждень)
Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт
Рівень |
Рівень стандарту |
|
Фронтальні види контрольних робіт |
||
Форми контролю |
І |
ІІ |
Перевірка мовної теми |
2 |
2 |
Письмо: есе |
2 |
3 |
переказ |
- |
- |
твір |
- |
- |
Індивідуальні види контрольних робіт |
||
Говоріння: діалог |
1 |
- |
усний переказ |
1 |
- |
уний твір |
- |
1 |
І семестр |
|||
Вступ |
|||
1. |
Вступ. Лексикографія. Сучасні лексикографічні джерела: словники, довідкова література (у тому числі на електронних носіях). Інформативна й нормативна функції. |
|
|
2 |
Складання й редагування словникових статей; здійснення лексикографічного пошуку; тлумачення значення слова різними способами. |
|
|
3 |
Основні типи словників. Довідкові медіаресурси. |
|
|
4 |
Укладання словників-мінімумів «складні випадки наголошування», «Незнайомі слова», тематичних словників-мінімумів тощо. |
|
|
5 |
Обговорення теми «Словники в нашому житті»; диспут на тему «Не бійтесь заглядати у словник: Це пишний яр, а не сумне провалля…» |
|
|
Поняття норми в сучасній українській літературній мові |
|||
6 |
Нормативне й ненормативне мовлення. Типи норм. |
|
|
7 |
Укладання словника рідко вживаних слів; тематичного словника українських фразеологізмів; фразеологізмів у творах українських письменників: словника небажаних запозичень «Свої не гірші заморян». |
|
|
Лексична норма |
|||
8 |
Лексична помилка. Лексичне значення слова. Складання плану роботи на тиждень, плану дозвілля на канікули; складання плану проведення зимових канікул. |
|
|
9 |
Слово і контекст; залежність значень слова від контексту. Слововживання: вибір слова, лексична сполучуваність. |
|
|
10 |
Виступ під час дискусії «Які слова руйнують наше життя?»; «Інтернет зближує чи накопичує самотність?» |
|
|
11 |
Есе як вид творчої роботи. Види есе. |
|
|
12 |
Контрольна робота. Написання вільного есе «Прекрасна мить життя», «Чарівність і могутність слова». |
|
|
13 |
Слова власне українські й запозичені. Виправдані й небажані запозичення. Дискусія на тему «Чи потрібні мові запозичення?»; виступ під час дискусії «Грубість – духовна слабкість чи демонстрування сили?». |
|
|
14 |
Лексичні й фразеологічні синоніми, антоніми. Синонімічне багатство української мови. Збагачення тексту синонімами. |
|
|
15 |
Складання тексту рекомендаційного характеру «Як уникнути конфліктів з друзями». |
|
|
16 |
Пароніми. Запобігання помилок у вживанні паронімів. Добір і складання лінгвістичних мініатюр про правильність мовлення. |
|
|
17 |
Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми. Кальки з інших мов, недоречне вживання українських слів у невластивому їм значенні. |
|
|
18 |
Написання повідомлення на тему «Жорстокі слова»; редагування текстів; написання відгуку про сайт відомої людини. |
|
|
19 |
Контрольна робота. Написання фронтального есе «З чого зіткане щастя?» |
|
|
20 |
Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів. Уживання слів у фразеологізмах відповідно до їхнього стилістичного забарвлення. |
|
|
21 |
Підготовка проектів «Музей одного слова» (систематизація інформації про певне слово з різних лексикографічних джерел), «Фразеологічне багатство творів Мирослава Дочинця», «Синоніми у творах Михайла Стельмаха». |
|
|
22 |
Утвердження лексичної норми в словниках української мови (повторення й узагальнення). Складання тексту рекомендаційного характеру «Як уникнути помилок у мовленні», написання повідомлення на тему «Лексичну норму відображають і утверджують насамперед словники». |
|
|
23 |
Тренувальні вправи. |
|
|
24 |
Контрольна робота №1 (тестові завдання). Вступ. Поняття норми в сучасні й українській літературній мові. Лексична норма. |
|
|
Практична риторика |
|||
25 |
Риторика як мистецтво, наука й навчальна дисципліна. Роль риторики в сучасному світі. |
|
|
26 |
Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації (мовець (адресат), слухач (аудиторія), предмет мовлення, умови успішного спілкування. |
|
|
27 |
Моделювання аудиторії, моделювання ситуації спілкування; аналіз змісту висловлень. |
|
|
28 |
Особистість мовця (чарівність, артистизм, упевненість у собі, щирість, обізнаність, доброзичливість). Риси гарного співрозмовника. Вимоги до мовлення оратора. Комунікативний стан мовця. |
|
|
29 |
Переказування взірцевих текстів промов. Підготовка до усного контрольного переказу. |
|
|
30 |
Аудиторія (слухач, слухачі). Види слухання. Цілі слухання. Моделювання аудиторії. Контакт з аудиторією. Прийоми налагодження контакту. |
|
|
31 |
Складання діалогів. Підготовка до усного контрольного діалогу. |
|
|
32 |
Текст як одиниця спілкування. Етапи підготовки тексту виступу. Види читання і записування тексту виступу. Естетика тексту. |
|
|
33 |
Складання плану виступу; підготовка композиційних частин виступу (вступу, основної частини і висновків); підготовка різних варіантів вступу і висновку до конкретної теми. |
|
|
34 |
Написання тексту публічного виступу; запам’ятовування тексту виступу; тренування виступу; добір аргументів до конкретної тези; добір фразеологізмів до теми виступу. |
|
|
35 |
Ефективність мовлення. Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки. Комунікативний намір. |
|
|
36 |
Аналіз власного і чужих виступів; визначення комунікативних намірів мовців за текстом промови. |
|
|
37 |
Мовленнєвий вчинок. Мовленнєва подія. |
|
|
38 |
Оцінювання мовленнєвого вчинку; висловлення особистого ставлення до почутого. |
|
|
Орфоепічна норма |
|||
39 |
Орфоепічна помилка. Орфоепічний словник. Поняття милозвучності. Чергування у/в, і/й як засіб милозвучності. Основні правила вимови голосних звуків. |
|
|
40 |
Основні правила вимови приголосних звуків. Сприймання на слух чужого мовлення й аналіз його. |
|
|
41 |
Наголос. Основні правила наголошування слів. Нормативний наголос. Варіантне наголошування слів в українській мові. Саморозрізнювальний наголос. Форморозрізрювальний наголос. Діалектний наголос. Складні випадки наголошування слів. |
|
|
42 |
Інформаційний виступ на тему «Можливості українського наголосу»; діалогування з учителем, учнями. |
|
|
43 |
Написання вільного есе на тему «Наголос – душа слова». |
|
|
44 |
Тренувальні вправи. |
|
|
45 |
Контрольна робота №2. (тестові завдання). Практична риторика. Орфоепічна норма. |
|
|
46 |
Аналіз контрольних робіт. Виразне читання текстів різної жанрово-стильової належності, виразне читання улюблених поезій напам’ять. |
|
|
Орфографічна норма |
|||
47 |
Орфограма. Орфографічна помилка. Орфографічний словник. Принципи української орфографії. Редагування чужого тексту. |
|
|
48 |
Ненаголошені е,и в корені слова. Добір слів для словникового диктанту. Узагальнення вивченого в І семестрі. |
|
|
ІІ семестр |
|||
Орфографічна норма (продовження) |
|||
49 |
Апостроф. Моделювання «Карти пам’яті» складних орфографічних тем. |
|
|
50 |
Позначення м’якості приголосних. |
|
|
51 |
Чергування голосних. Чергування приголосних в українській мові. Обговорення тексту публіцистичного стилю. |
|
|
52 |
Зміни приголосних при збігові їх у процесі словотворення. |
|
|
53 |
Спрощення приголосних. |
|
|
54 |
Подвоєння та подовження приголосних. |
|
|
55 |
Підготовка конспекту тексту наукового стилю. |
|
|
56 |
Правопис префіксів. |
|
|
57 |
Правопис суфіксів. |
|
|
58 |
Письмове докладене переказування текстів різних стилів. |
|
|
59 |
Контрольна робота. Написання есе за змістом висловів народної мудрості. |
|
|
60 |
Уживання великої літери. |
|
|
61 |
Правила перенесення слів із рядка в рядок. |
|
|
62 |
Продукування і редагування текстів. |
|
|
63 |
Написання складних слів разом, окремо, з дефісом. |
|
|
64 |
Написання диктанту. |
|
|
65 |
Написання слів іншомовного походження. |
|
|
66 |
Правило «дев’ятки». Обговорення тексту рекламного характеру. |
|
|
67 |
Контрольна робота. Написання есе на теми «Життя в гармонії з природою», «Моє бачення сучасної школи», «Чого варто уникати в спілкуванні», «Ціна недбалості», «Гаджети чи реальне спілкування?» |
|
|
68 |
Складні випадки написання прізвищ. Коментування висловлювань відомих людей про ставлення до свого здоров’я. |
|
|
69 |
Складні випадки написання географічних назв. |
|
|
70 |
Письмове прохання довільного змісту; написання ділового листа. |
|
|
71 |
Розрізнення прислівників і співзвучних сполук (збоку – з боку, зрештою – з рештою, всередині – в середині тощо). Правила написання їх. Коментування висловлювань відомих людей про читання. |
|
|
72 |
Письмове обґрунтування свого вибору на визначену тему («Електронна чи паперова книга?», «Улюблений вид дозвілля», «Мій вибір – здоровий спосіб життя», «Чи може зашкодити неграмотне письмо?», «Чи потрібно вчитися заощаджувати?», «Чи важливо бути пунктуальним»,, «Ця музика надихає», «Мій вибір – жити й творити в Україні», «Що означає бути відповідальним?») |
|
|
73 |
Написання не, ні з різними частинами мови. |
|
|
74 |
Правила графічних скорочень. Написання диктанту. |
|
|
75 |
Складання ієрархії життєвих цілей; складання карти своїх мрій. |
|
|
76 |
Тренувальні вправи. |
|
|
77 |
Контрольна робота №3 (тестові завдання). Орфографічна норма. |
|
|
Морфологічна норма |
|||
78 |
Морфологічна помилка. Іменник. |
|
|
79 |
Рід іменників (складні випадки узгодження роду іменників типу: кір, дріб, біль, нежить, пил, степ, ступінь, путь та ін.. з іншими частинами мови). |
|
|
80 |
Паралельні родові форми іменника (зал – зала, птах – птаха, плацкарт – плацкарта тощо). |
|
|
81 |
Іменники чоловічого та жіночого роду, що означають назви людей та діяльності (поет – поетеса, поетка; директор – директорка, робітник – робітниця та ін.) |
|
|
82 |
Складання діалогів із використанням іменників на позначення назв осіб за родом діяльності у формі чоловічого та жіночого роду. |
|
|
83 |
Написання пропозиції однокласникові/однокласниці спільно спланувати дозвілля у вихідний день і згоди/відмови у відповідь. |
|
|
84 |
Іменники спільного і подвійного роду. Складання речень з іменниками спільного роду (бідолаха, причепа, базіка, трудяга, ледащо, шульга, староста, ручище, забудько тощо). |
|
|
85 |
Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур, правила вживання їх. |
|
|
86 |
Іменники, що мають форму лише однини або множини. Написання звернення до громадян міста (села) щодо чистоти довкілля. |
|
|
87 |
Написання електронного листа; написання привітання близькій людині. |
|
|
88 |
Складні випадки відмінювання іменників. |
|
|
89 |
Закінчення іменників І відміни в орудному відмінку. Усне переказування тексту наукового чи публіцистичного стилю, що містить незмінювані іменники. |
|
|
90 |
Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни в родовому відмінку. Відмінкові закінчення іменників з конкретним та абстрактним значенням (терміна – терміну, феномена – феномену). |
|
|
91 |
Паралельні закінчення іменників чоловічого роду давального відмінка (-ові, -еві (-єві), -у(-ю); іменників знахідного відмінка (назв побутових предметів (узяв олівець – узяв олівця, написав лист – написав листа); іменників місцевого відмінка однини (на коні – на коневі, в ліжку – на ліжкові, в гаї – в гаю, на торзі – на торгу); іменників місцевого відмінка множини (кістьми – костями, крильми – крилами, чобітьми – чоботями тощо). |
|
|
92 |
Контрольна робота. Написання есе про явище природи, що викликає найбільше захоплення й здивування. |
|
|
93 |
Закінчення іменників ІІІ відміни в орудному відмінку. |
|
|
94 |
Словозміна іменників ІV відміни. Усне висловлювання на тему «Весняне пробудження природи». |
|
|
95 |
Особливості кличного відмінка. Складання розповіді про подорож Україною або світом із зазначенням назв мешканців відвіданих місць. |
|
|
96 |
Творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові. Підготовка до усного контрольного твору. |
|
|
Практична риторика |
|
|
|
97 |
Суперечка як вид комунікації. |
|
|
98 |
Різновиди суперечки. Визначення теми й мети суперечки, предмета суперечки. |
|
|
99 |
Аргументи й докази. Аналіз аргументів суперника. |
|
|
100 |
Формування позиції, погляду на проблему; збирання матеріалу, аргументів для виступу; збирання інформації про учасників суперечки. |
|
|
101 |
Полемічні прийоми. Спростування позиції суперника; формулювання запитань суперникові. |
|
|
102 |
Тренувальні вправи. |
|
|
103 |
Контрольна робота №4 (тестові завдання). Морфологічна норма. Практична риторика. |
|
|
104 |
Аналіз контрольних робіт. Дискусія на тему «Гроші. Навіщо збирати? Де зберігати? На що витрачати? Як заощаджувати?», «Мовна мода – це добре чи погано?». |
|
|
105 |
Узагальнення вивченого протягом року. |
|
|