Тема: І.Франко. Казка «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру.
Мета:визначити тему та ідею казки,дати поняття про головні та другорядні персонажі;
сприяти розвитку навичок виразного читання казки, характеристики її героїв; артистичним здібностям учнів;
сприяти вихованню усвідомлення позитивного ставлення до доброго й красивого в житті й негативне до зла.
Хід уроку
І.Вступна частина
1.Організаційний момент
«Привітання»
2. Актуалізація опорних знань
1) Слово вчителя.(під супровід музики)
Казка-це наша люба приятелька, яка приходить до нас у дитинстві і не полишає уже дорослих. Вона супроводжує людину з найдавніших , найсивіших часів до нинішніх. Завдяки їй розвивається наша фантазія, зростає інтерес до книжки. Вона розважає, допомагає пізнати світ, кличе у мандри, велить бути сміливими й мудрими,вчить робити добро і зневажати зло.
2) Експрес-опитування
- Хто виступає героями казки?
- Яка казка вважається літературною?
- Чим відрізняється літературна від народної казки?
Літературна казка |
Народна казка |
Письмова форма викладу Автор-письменник Текст казки не змінюється |
Усна форма викладу Автор-народ Текст казки змінюється |
3.Мотивація навчальної діяльності
Зараз ми з вами потрапимо в чарівний світ казки, але для того щоб нам було на уроці цікаво, ми з вами повинні добре виконати всі завдання:визначимо тему та ідею казки, будемо вчитися розрізняти головних і другорядних персонажів, виразно інсценувати улюблені уривки казки із дотриманням інтонації — розповідної, питальної, спонукальної, окличної, пояснювальної, яка б відбивала стан героя, авторське ставлення до нього, дамо характеристику головному герою, визначимо риси його характеру, розкриємо ваші артистичні здібності. І в кінці уроку ми повинні з вами відповісти на питання : Чого вчить нас цей твір? Проти яких людських вад спрямована ця казка?
ІІ. Основна частина
1.Повідомлення теми уроку
А щоб дізнатися сторінками якої казки ми продовжимо подорожувати, ви повинні розгадати головоломку.
Гра «Головоломка»
Рухаючись по нитці з права на ліво розгадайте назву казки.
с и Ф а к з
Л а а
й р к
и н а в о б
- А хто її написав?
- Хто такий І.Франко? (видатний український письменник)
Розгадайте тему та ідею казки «Фарбований Лис».
Тема — зображення історії хитрого Лиса, який постраждав через свій обман.
Робота з деформованим закодованим реченням
Ідея казки:
За нумерацією слів розшифруйте речення.
Схожих Засудження Хитрості Корисливості На Микиту Людей Лиса Нечесності зарозумілості |
7 1 5 2 8 10 6 9 4 3 |
Ідея — засудження корисливості( який робить заради власної вигоди, прагне до наживи),зарозумілості( який поводить себе пихато, гордовито, занадто самовпевнено, вважаючи себе вищим і кращим за інших), нечесності, хитрості людей, схожих на Лиса Микиту.
У творах художньої літератури діють герої. Їх може бути більше або менше, але про одного - двох героїв розповідається докладніше.
- Яка різниця між головними та другорядними героями твору?( Про головного героя говориться найбільше, усі інші допомагають розкрити риси його характеру.)
Давайте заповнимо таблицю:
Головні герої казки |
Другорядні герої казки |
Лис Микита |
Вовк, Вовчиця, Ведмідь, Кабан, Олень, Мавпа Фрузя |
Гра «Інтрига» (прочитайте слова в реченні з права на ліво)
ьтсівилдеварпС огой алуб акат, кя анйачивз у вірівз: отх вуб йичжуд , йот йишпіл, а отх йишбалс, йот илокін ен варгив иварпс.
Це речення з уривку в якому розкривається життя звірів за царювання Лиса. Знайдіть у тексті даний уривок і зачитайте.
Та й справедливість його була така, як звичайно у звірів: хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не виграв справи.
Жили собі звірі під новим царем зовсім так, як і без нього: хто що зловив або знайшов, той їв, а хто не зловив, той був голоден. Кого вбили стрільці, той мусив загинути, а хто втік, той Богу дякував, що жиє.
Про що свідчить цей уривок?
Підсумок учителя.
Саме в цьому реченні автор розкриває нам головну думку казки — бажання вищого жити за рахунок нижчого. І. Франко навмисне називає правління свого героя „добрим", „справедливим",м'якосердним". Але це добро фальшиве, бо далі автор пише: „Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи". Удавана добрість Лиса насправді є замаскованою байдужістю до підлеглих. Задовольнивши свої потреби, він не цікавився долею звірів.
ІІІ. Заключна частина
1.Рефлексія
- Чого вчить нас цей твір?
- Проти яких людських вад спрямована ця казка?
- Які риси характеру повинна мати людина?(чесність, справедливість, щирість, щедрість, товариськість, доброту, сміливість)
2. Оцінювання учня
3.Домашнє завдання – зробити ілюстрації до казки.