Тема: Василь Королів – Старий «Хуха – Моховинка».

Про матеріал
познайомити учнів з життям та творчістю Василя Королева – Старого, опрацювати зміст казки «Хуха – Моховинка»; вчити їх оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити описи зовнішності героїв твору, аналізувати їх; допомогти зрозуміти повчальність казок; розвивати мислення, пам’ять, уяву, зв’язне мовлення дітей; удосконалювати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати в них бережливе ставлення до того, що створила природа, формувати бажання творити добро.
Перегляд файлу

Тема: Василь Королів – Старий «Хуха – Моховинка».

          Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. Добро і зло в казці. Світлий, життєствердний погляд на світ. Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. 

Мета: познайомити учнів з життям та творчістю Василя Королева – Старого, опрацювати зміст казки «Хуха – Моховинка»; вчити їх оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити описи зовнішності героїв твору, аналізувати їх; допомогти зрозуміти повчальність казок; розвивати мислення, пам’ять, уяву, зв’язне мовлення дітей; удосконалювати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати  в них бережливе ставлення до того, що створила природа, формувати  бажання творити добро.

 

Хід уроку

І. Організація початку уроку.

Мотивація навчальної діяльності

Друзі, сьогодні ми з вами розглянемо питання, над яким замислюються тривалий час: що таке добро і зло? Як удається їм уживатися та існувати одночасно на нашій землі? Що потрібно зробити, аби добро перемагало завжди і скрізь? 

1. Забезпечення  емоційної готовності до уроку

2. Перевірка домашнього завдання

- Про що йдеться в казці «Хуха-Моховинка»?

- Які фантастичні істоти є персонажами казки?

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Яких добрих та поганих фантастичних істот ви знаєте?

Незакінчені речення

  1. Казка – це…(усне народне оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні).
  2. Казки бувають … (групи казок: про звірі, побутові, фантастичні).
  3. Літературною казкою називається … (тоді коли її написав автор).

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

- Згадайте, в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло? (У казці)

- Так, бо казки — то наші уроки гідної поведінки у сіспільстві, що спочатку виховують, а вже потім розважають.

- Сьогодні ми з вами ознайомимося з біографічними даними Василя Королів

- Старого. Також проаналізуємо зовнішності казкових істот твору «Хуха –

Моховинка».

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

Як ім’я  Василя Короліва-Старого, так і його твори тривалий час були в

Україні незаслужено забуті. Вони повернулися на рідну землю лише в 1990р.

збіркою «Нечиста сила».

Хто ж такий  Василь Костьович Королів, який друкувався під псевдонімом  Королів-Старий?

Зараз це ми дізнаємося з Відео

Справжнє ім'я - Васи́ль Ко́стьович Королі́в. Народився  в  с. Ладан Прилуцького повіту на Полтавщині 4 лютого 1879 року в сім’ї священика – отця Костянтина. Пізніше родина, що складалася з батька, матері та  трьох дітей, опинилася в селі Чернещині, тут сталася велика трагедія — смерть від холери матері і двох дітей. Батько залишився лише з одним сином Василем.

Спочатку Василь навчався в Полтавській духовній семінарії, а потім продовжив освіту в Харківському ветеринарному інституті.  Працював  ветеринарним лікарем, видав популярний посібник з ветеринарії.

Під час революції у 1917 – 1919 рр. підтримував борців за незалежність України. Писав у газетах «Рада», «Хлібороб», «Засів», був редактором у видавництві «Час», редагував журнал «Книгар», що виходив у Києві.

1919 року В. Королів-Старий був відряджений з дипломатичною місією УНР до Праги, де й залишився емігрантом. Там познайомився з молодою вчителькою на ім'яКармен - Альфонса – Фернанда – Естрелья – Наталена, закохався й одружився з нею. Для нас вона є відомою українською  письменницею Наталеною Королевою.  До речі, до писання українською мовою молоду дружину надихнув саме В. Королів – Старий.

Майже чверть століття Василь Королів – Старий прожив  за межами України. Долю чоловіка розділила і його дружина Наталена. Вони обоє завершили свій життєвий і творчий шлях у місті Мельнику (Чехія), він – 11 грудня 1943 року, вона – 1 листопада 1966 року.

2. Бесіда.

- Що свідчить про любов Василя Костьовича до природи та тварин?  (обраний фах – ветеринар)

- Чи можна Василя Королева – Старого назвати українцем? 

(за кордоном сам писав про Україну й захопив цим свою дружину).

3. Словникова робота «Фантастичні істоти міфології»

Відьма -  чаклує  і літає на мітлі.

Водяний - є  господарем водойм.

Домовик – домашній затишок береже.

Лісовик - слідкує за порядком.

Мавка лісова - незвичайно красою приваблює хлопців. Та краще уникати цю красуня, щоб не було біди. 

Красуня – русалка - біля водойм на вітах дерев любить гойдатися.

А ось маленька пухнаста хуха, яку щоправда не так і легко побачити, бо зазвичай вона невидима для людей.

- А як наш народ ставився до такої нечисті?

4. Робота за змістом казки.

- Давайте ж перевіримо, чи така вже страшна та зла та нечиста сила.

- Хто є головним героєм казки? (Хуха - Моховинка)

- А чи можуть звичайні люди бачити хух? Кому вони лише показуються? (Хухи невидимі, але іноді вони показуються добрим людям ).

- А чи вважаєте ви себе добрими людьми? (Так).

Знайдіть відповідь на питання в тексті:

- Де і коли вона народилася?  

- За що її любили в родині?  

- Які є види хух, і якою була Моховинка?

5. Аналіз   твору

Тема твору: зображення життя доброї лісової істоти  та її впливу на людські вади.

Ідея твору: Уславлення перемоги добра над злом, доброти та милосердя, чуйності, взаємодопомоги; обурен­ня жорстокістю та несправедливістю

Мета твору: Не будь переможений злом, але перемагай зло добром.

Проблематика твору: перемога добра над злом, милосердя та прощення,  бережливе ставлення до природи, туга за батьківщиною.

Жанр твору: літературна казка в прозі.

Ознаки казки.

Слова-повтори: «у густому-густому старому бору», «буває дуже, дуже тяжко», «далеко-далеко не кожний», «бігла усе далі й далі», «минав день за днем», «котила з кучугури на кучугуру», «нікого, нікого, навіть мухи».

Казкові слова: Хуха, Ху-Суковик, коза-Лиска, Лісовик, коза-Оришка, Рідний Край, Водяник. 

Міфічні істоти, тварини наділені людськими рисами.

Добро перемагає зло.

Тематика твору: боротьба добра зі злом.

Носії добра – хухи, Хо-Суковик, лісник, кози, діти та їх батьки.

Носії зла – лихий дід.

Казка вчить бути добрим, милосердним, уміти пробачати, не чинити зло, любити природу.

6. Теорія літератури.     

     Зображуючи персонажів, автори часто вдаються до опису їх зовнішності - обличчя, волосся, статури, одягу, міміки, жестів. Цей опис у літературі називається портретом.

Портрет - опис зовнішності персонажа в художньому творі.

  Запис визначень в зошити.

- Знайти портрет Моховинки у творі .

     «Була вона й сама пухка, як мох. Мала довгу вовничку, що, мов шовком, вкривало все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіалкову квіточку — «братики». Та були ще в неї голенькі зісподу, рожеві лапки».

     «Як і всі інші Хухи, Моховинка так само мала мінливу вовничку, яка враз сама собою робилася того кольору, що й ті речі, біля яких бувають Хухи. Моховинка найчастіше була зеленою, бо рідко відбігала від своєї зеленої хатки. Але ж коли вона бігала по соснових старих глянцях, що лежали на землі, то ставала такою ж рудувато-червоною, як вони. Біля потоку була вона блакитною, як вода, на піску — жовтою, як пісок, між кущами шипшини — рожевою, на вересі — фіалковою, на снігу ставала білою».

  • Чи можна з портрету Моховинки дізнатися про її характер?

     Характеристика хухи Моховинки: працьовита, щира, слухняна, лагідна, весела, охайна, мудра, добра, спостережлива, терпляча, уважна до інших, ввічлива,віддана, небайдужа, активна, вміє пробачати, мрійниця, сентиментальна, смілива, робить добро іншим, гуманна.

7. Експрес опитування.

  • Хто зруйнував хатинку Моховинки?
  • Що мусила робити Моховинка, коли її хатка була зруйнована? 
  • Чи мстилася  Моховинка дідові за те, що він залишив її без дому у холодну зиму?
  • Хто у цій ситуації  є  злим, а хто добрим? 
  • Де  собі знайшла притулок?
  • З ким іще познайомилася, крім кізочок, живучи в хліві? Як це сталося? Які стосунки склалися у Моховинки з дітьми?  
  • Як діти описували мамі Хуху?
  • Чи добре жилося Моховинці у хліві? Чому все ж таки  сумувала, адже  мала теплу домівку, їжу, друзів?  
  • Якого лиха завдав хухі  дід? 
  • Чому він не любив хух?
  • Яка пригода трапилася зі злим дідом через рік?
  • Яким було ставлення  хухи до діда? Чому?  
  • Яку віддяку  попросила хуха  від діда за свою добру справу?
  • Як закінчується казка? Що перемагає — добро чи зло?

V. Закріплення вивченого матеріалу

VІ. Підсумок уроку.

 

VІІ. Оцінювання учнів.

VІІІ. Домашнє завдання.

  1. С. 69 №1-5

!

doc
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
3812
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку