1слайд.
І.Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки.
Мета: проаналізувати образ Наталки, визначити провідні риси її характеру; розвивати навички самостійної роботи, вміння висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; кращі риси людини: доброту, милосердя, щирість, шанобливе ставлення до батьків, прищеплювати любов до театру.
Обладнання: портрет І.Котляревського, презентація, аудіо записи пісень героїв п’єси, фільм «Наталка Полтавка», підручник, текст твору, ілюстрації до змісту твору.
Тип уроку: урок застосування знань з використанням інноваційних технологій.
Методи і прийоми: «Мозкова атака», Цитатний диктант з кодуванням «Упізнай героя», «Проектування», «Асоціативний ланцюжок», «Рольова гра», бесіда, робота в групах, «Асоціативний диктант», складання сенканів, «Незакінчене речення», «Інтерв`ю».
Предметна інтеграція : музика, географія, психологія.
Хід уроку
Епіграф до уроку:
Щастя дістається тим,
Хто за нього бореться.
П. Бомарше
Проблемне питання: Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини?
I . Організаційний момент. Привітання
ІІ. З’ясування емоційної готовності до уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
IV. Оголошення теми й мети, епіграфу уроку
Учитель.
Сьогодні ми мандруємо Полтавщиною. Там, де тиха Ворскла чарує своєю красою. Скільки бачила вона бід і радості, зловтухи і щирості, довіри і обману, горя і щастя.
Скільки разів людські почуття виливалися у пісню.
Звучить пісня «Віють вітри, віють буйні»
Можливо, саме цю пісню почув І.Котляревський, коли писав свою «Наталку Полтавку», пригадавши щось своє, давнє і болюче.
Учитель повідомляє тему і мету уроку.
Епіграфом до уроку є слова знаменитого французького драматурга і публіциста П’єра Бомарше.
Прочитайте їх(зачитуються слова). Чи погоджуєтесь ви з такою думкою? Відповідь аргументуйте.
(Як каже народне прислів’я:«Під лежачий камінь вода не тече». За своє щастя треба боротися.)
Проблемне питання: Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини?
V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Як би ви охаректиризували п’єсу?
Про що цей твір?
Робота з плакатом на асоціацію.
2. «Асоціативний ланцюжок»
Зверніть увагу на епіграф.
Як ви його розумієте?
Учитель. І перш ніж перейти до аналізу образу Наталки Полтавки, я вам пропоную підібрати асоціативний ланцюжок до слова «ЩАСТЯ».
Щастя сім’я
Родина, діти,робота,мир
Учитель. За твердженням психологів, сім’я – це мала соціальна група, заснована на шлюбі та кровній спорідненості. Члени сім’ї об’єднуються емоційними зв’язками, спільністю побуту, моральною відповідальністю, взаємодопомогою.
І в тому, як кожен із героїв п’єси ставиться до поняття «щастя», і криється найголовніше – конфлікт цього твору, а конфлікт рухає сюжет, робить твір цікавим і захоплюючим.
- Хто, на вашу думку, може бути щасливим? ( Хто прагне цього, має велику силу волі, людина не бездіяльна, ніякі відстані, час не можуть заважати закоханим бути щасливими).
- А тепер спробуймо визначити, що є щастям для наших героїв. У чому «щастя» Наталки Полтавки?(зробити щасливим Петра).
- А для Петра щастя в чому?(зробити щасливою Наталку; щастя вбачає у благополуччі близьких).
- Так. Петро відмовляється від усього заради щастя своєї коханої, віддає
їй всі зароблені гроші, щоб Наталка не почувала себе бідною. Ось якраз це і є альтруїзм, про який ми сьогодні згадували.
- Що є щастям для пана Возного? (Він хотів щастя собі, переслідував власні інтереси). На жаль, вони не альтруїстичні, а егоїстичні; тобто переслідування власних інтересів – це пан Возний.
3. «Рольова гра»
(Слайд № 14)
Учитель. Звернемося до образу Наталки. Якою вона постає у творі?
Наталка (співає): Ой, я дівчина Полтавка,
А зовуть мене Наталка, -
Дівка проста, не красива,
З добрим серцем, не спесива.
Коло мене хлопці в’ються
І за мене часом б’ються,
А я люблю Петра дуже, -
До других мені байдуже.
Учитель. Пропоную вам обговорити за допомогою яких рис характеру, яких якостей Наталка є уособленням кращих рис української жінки.
Діти працюють з текстом , зачитують цитати.
Якою Наталка постає із фільму.
Як Наталку характеризують інші герої твору.
Сценка. Розмова возного і виборного.
Характеристика іншими героями твору.
4. Опрацювання художнього образу Наталки
(Слайд №11)
Бесіда
Учитель. А тепер я пропоную разом з вами обговорити за допомогою яких рис характеру, яких якостей Наталка Полтавка є уособленням кращих рис української жінки. Але перш, ніж дійти до таких глибоких і вагомих висновків , пропоную дати відповіді на питання.
1.То хто ж така Наталка?
(Наталка — проста українська дівчина. Всі характеризують її як добру, розумну, дотепну. У селі всі матері ставлять своїм дочкам за взірець Наталку.)
2.А як говорить Наталка про себе? Послухаймо пісню Наталки.
(Пісня Наталки «Ой я дівчина Полтавка» (аудіо запис).
3.А як говорять про неї герої драми?Зачитайте цитати, виписані вдома.
Возний: «Наталка неблагорозумна: любить такого чоловіка, которго – теє-то як його – можеть бить, і кістки погнили. Лучче синиця в жмені, як журавель в небі…».
Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить».
«…всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».
Микола: «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулась, но і другого піддержує».
Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж».
Як пісні характеризують Наталку?
№ 1,3,8,11,19
4.Через що страждає героїня твору?
(Чотири роки не має вона від милого жодної звісточки, але продовжує його кохати, чекати. Чотири роки жде не діждеться вона повернення свого милого Петра).
- Так. І зверніть увагу, у тексті є ще така суттєва деталь, що Наталка Полтавка не цурається того, що вони стали з мамою бідні, тобто бідність її не гнітить, а надає ще більше надії: дівчина в глибині душі радіє, що вона тепер рівня з Петром. І от така давня перепона до щастя зникла, бо покійний Наталчин батько не давав згоди на шлюб з Петром. Чому? ( Петро був бідний - нерівня Наталці, а батько хотів бачити дочку з багатим чоловіком.)
5.Яким вбачає для себе Полтавка майбутнє родинне життя?
( «Жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати один одному»; вона згодна весь вік не знати розкошів, аби весь вік звікувати з коханим).
Учитель. Тож ми бачимо, що Наталка створила свій ідеал родинного щастя.
(Коли Петро віддає їй зароблені кошти, Наталка відмовляється від них, бо їй потрібне щастя, а не багатство. Вона також благородна і співчутлива, стає на захист Петра.)
Учитель. А для чого Петро хотів їй віддати усі зароблені кошти?(щоб була щасливою з возним, стала б не бідною, а багатою.) - А що Наталка говорить, відмовляючись від цих грошей? Знайдіть і зачитайте цитату з тексту. («Петре! – вигукує Наталка у відчаї. – Нещастя моє не таке, щоб грішми можна від нього одкупитися. Вони мені не поможуть».)
6.Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя?
(Коли бідна дівчина стане дружиною багатого, то "така жінка буде гірше наймички, буде кріпачкою").
7.Якщо Наталка вірна Петру, то чому вона віддає рушники возному? Чи не суперечить цей вчинок поглядам і характеру її?
(Не маючи звістки 4 роки від Петра, Наталка піддається умовлянням матері, подає рушники возному. Мати постійно плаче, дорікає Наталці: «Бідність, сльози і перебори твої положать мене у домовину». І Наталка задля спокою матері вирішила подати возному рушники. Вона і досі любить Петра, але каже неньці: "Я покорюся вашій волі, перенесу своє горе, для спокою матері треба все перенести". Дівчина не зрадила коханого, не відреклася від своїх щирих почуттів до Петра, але змушена так вчинити, бо дуже жаль матері. Заради рідної матусі Наталка навіть готова піти заміж за нелюба).
8.Як поводиться Наталка, коли повертається Петро?
(Коли повернувся Петро, вона показала свій справжній характер. Наталка знаходить в собі силу волі порушити обіцянку матері, виступає проти тогочасного звичаю, вважаючи його несправедливим (коли дівчина подала рушники молодому, то не має права відмовитись), не лякається погроз возного і з дивовижною рішучістю бореться за своє і Петра щастя).
9. Які риси характеру допомагають їй у боротьбі за своє щастя?
(Рішуча, щира, мужня, вона прямо і відверто заявляє про своє небажання зв'язати долю із нелюбом, висловлює свої погляди, захищає і відстоює їх, підкидаючи все, що стоїть на її шляху).
10.Чому в боротьбі проти звичаїв свого середовища героїня виявилася переможницею ?
(Під тиском матері і виборного Наталка змушена була відступити від своїх позицій (кохання до Петра), але поява Петра знову надихає її на боротьбу. Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам Петро відступається, Наталка мусить захищати права не тільки на власне щастя, а й на щастя коханої людини. Вона не складає зброї, рішуче виступає проти тогочасних порядків, проти волі матері, ламає «узаконений порядок»).
Перегляд уривка з фільму «Наталка Полтавка»
Учитель. І як підтвердження наших слів про те, що Наталка – борець за власне щастя, і що вона не покривила душею, сказавши своє останнє рішення, я вам пропоную на хвилинку завітати в кінотеатр на фільм і побачити все на власні очі.
(Уривок з фільму « Заручини Наталки і Петра»).
Учитель. Переглянувши уривок, обговоривши у вигляді питань, ми з вами зрозуміли, що Наталка Полтавка чесно виборола своє право бути щасливою. Вона зламала «узвичаєний порядок», пішла проти тогочасних традицій і звичаїв – і вона заслужила бути щасливою.
Образ Наталки – це гімн великому коханню і цей образ буде приваблювати не одне покоління.
V. Ознайомлення із скульптурним образом та інформацією про пам’ятникфонтан Г. Савченка «Наталка Полтавка» в м. Кропивницькому (зображення на екрані). Довідка: Пам’ятник-фонтан в Кропивницькому (колишній Кіровоград) встановлено на честь героїні однойменної п’єси Котляревського. Навпроти фонтану розташований театр імені Кропивницького і пам’ятник, присвячений драматургу. Офіційне відкриття фонтану відбулося у вересні 2013 року до дня 259-річчя заснування міста. Автор Григорій Савченко працював над створенням скульптури дев’ять місяців. Статуя виконана зі штучного мармуру, має висоту 1,9 метра. 1. Бесіда - Кому присвятив свою роботу Григорій Савченко? - Який епізод із п’єси обрав скульптор для увічнення образу героїні Котляревського? - Чи вдалося митцеві передати національний характер Наталки Полтавки? Які деталі скульптури про це свідчать? - Чи випадково обране місце для фонтану?
Пригадайте, образом-символом чого є водограй у світовому мистецтві? Як ця архітектурна споруда доповнює образ Наталки? - Якими емоціями керувався митець, реалізуючи свій творчий задум, які почуття сподівався пробудити в містян?
- А що відрізняє Наталку від сучасної жінки? Без чого не може обійтися сучасна жінка?(освіта, професіоналізм, мобільність…)
(Слайд № 11)
- Яка сучасна жінка?(працює у будь-якій сфері суспільного життя; мобільна, встигає робити кар’єру; виховує дітей; будує стосунки з чоловіком; допомагає батькам; виконує роль психолога в родині; стильна, стежить за собою, новинками моди, охайна, доглянута.
VI. Закріплення вивченого матеріалу. Рефлексія
1.«Асоціативний диктант»
(Слайд № 12)
Випишіть із ряду слів ті, які асоціюються у вас із образом Наталки.
Здатність до сильних почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість, нерозважливість, працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов до розкошів, вразливість, сила духу, добросердя, любов до матері і пошана до старших, песимізм. (виписують в зошит).
Доведіть, що Наталці притаманні саме такі риси.
(Слайд № 13)
2.Складання сенкану
- Ви вмієте складати сенкан, тому пропоную Вам скласти сенкан на тему «Наталка».
3. Метод «Незакінчене речення»
*На сьогоднішньому уроці я…( навчилась аналізувати риси української дівчини Наталки Полтавки, порівнювати їх з сучасними українськими дівчатами, а ще з рисами інших персонажів; характеризувати образи Петра і Миколи, порівнювати їх.)
*Мені сподобалося…(аналізувати образ Наталки Полтавки,Петра, Миколи; складати «Асоціативне гроно» тощо)
*Я хотіла б (хотів би)…(бути такою щирою, рішучою, сміливою як Наталка Полтавка; а я таким вірним, хорошим хлопцем як Петро; а я хочу ніколи не падати духом, бути таким веселим як Микола).
*У героїв п’єси я вчуся…(волелюбності, рішучості,щирості, мужності, чесності, безкорисливості, розуму, порядності, наполегливості.)
VIІ. Підсумок уроку
Метод «Інтерв`ю»
Учитель. Учні! На уроці ви показали гарне вміння характеризувати героїв твору, критично мислити, працювати в групах. Ми побачили і почули під час обговорення як долає конфлікт у своєму житті Наталка Полтавка. Видно, що герої п’єси вам стали близькі, ви зрозуміли їхню поведінку, встигли полюбити їх. І в підсумок уроку мені хотілося б взяти у вас інтерв’ю.
- Які найкращі риси української дівчини уособлює образ Наталки Полтавки?
- Чим саме тебе причарував образ Наталки Полтавки? (Наталка завжди чарує великою пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю і відданістю великому коханню.)
- А чи може бути для сучасної молоді прикладом Наталка Полтавка?
- Як ви вважаєте , Наталка Полтавка буде для вас взірцем? Які риси її характеру вас приваблюють? Що у вас від Наталки?
- Питання до хлопців. Мій ідеал дружини.
- А що було найцікавішим на сьогоднішньому уроці або ,можливо, пізнавальним?
- Що ж таке щастя і як за нього боротися? А ти готова боротися за своє щастя? (питання до виконавиці ролі Наталки Полтавки)
Слово вчителя.
Тож можна сміливо твердити, що Наталка Полтавка – це ідеальний образ української жінки з усіма її чеснотами. У ній жодної негативної риси, жодного негативного вчинку.
VІII. Оцінювання знань учнів
IX. Домашнє завдання
(Слайд № 14)
Учитель. Наталка – перший правдивий образ дівчини в українській літературі. Цей образ багато років причаровував і причаровує людей пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю, відданістю великому коханню.
Наталка – гімн великому коханню, і цей образ буде приваблювати ще не одне покоління. Мені хотілося б побажати нашим дівчаткам та юнакам наслідувати це велике чисте кохання.
Бажаю Вам в житті знайти справжнє кохання, і хай воно освітлює і окриляє ваше життя.
вірш- звернення Наталки до сучасної молоді
Читає учениця
Живіть з думками про добро,
І вірте у щасливу долю.
Даруйте людям лиш тепло,
Та не згубіть при цьому долю.
Своїх надій не покидайте,
Мрійте, вірте і кохайте.
Любов прийде до вас лиш раз,
бережіть її всякчас.
Блиск золота, монет, прикрас,
Запалить серце лиш на раз.
І спалить душу, почуття,
Взамін забере все життя.
Любов і вірність прославляйте,
Цноту і скромність величайте.
Живіть, надії сподівайтесь,
І мрій своїх ви не цурайтесь.
У кожного своя є мрія,
Своє бажання, свій секрет.
І той його лише долає,
Хто всі зусилля прикладає.
Звучить пісня «Віють вітри, віють буйні»
ДЗ. Написати цитатну х-ку чоловічих образів.
Виконання тестів.