Презентація. "Розділові знаки в складносурядному реченні"

Про матеріал
Презентація до уроку української мови з теми "Розділові знаки в складносурядному реченні" для учнів 9 класу. Завдання підібрано згідно з Програмою: Українська мова 5-9 класи для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 №804. У завданнях використано матеріал підручника: Авраменко О. М. Українська мова 9 клас: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. К.: Грамота, 2017.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розділові знаки в складносурядному реченніУрок української мови в 9 класі

Номер слайду 2

ТИ ПРИГАДАЄШ, що таке складносурядне речення, засоби зв'язку між частинами складносурядного речення, смислові відношення між частинами складносурядного речення;НАВЧИШСЯ ставити розділові знаки в складносурядному реченні;ДІЗНАЄШСЯ, коли не ставимо розділові знаки в складносурядному реченні. Зрозумій! Це просто!ДЕВ'ЯТИКЛАСНИКУ!

Номер слайду 3

ПРИГАДАЙЯке речення називається складносурядним?ПЕРЕВІР СЕБЕ Складносурядним називається речення, частини якого синтаксично рівноправні й поєднані між собою інтонацією та сполучниками сурядності. Вже червоніють помідори, І ходить осінь по траві (М. Рильський).[ ], і [ ].

Номер слайду 4

Які смислові відношення можуть бути між частинами складносурядного речення?ПЕРЕВІР СЕБЕОдночасність дій або станів. Шумлять щасливі води, і грає вітер навкруги, і голуби ясної вроди черкають неба береги (М. Рильський). Послідовність дій або станів. Скоро сонце зачепить небокрай, і після цього море приміряє жовтогаряче вбрання (І. Гомон). Причиново - наслідкову або умовно-наслідкову залежність між діями або станами. Отак подивишся — і серце аж замре (М. Рильський). У реченнях із єднальними сполучникаминатиснинатиснинатисни

Номер слайду 5

У реченнях із розділовими сполучникаминатиснинатисни. Чергування дій, явищ. То пронесеться над болотом чайка, то промайне бистрий чибіс і грудкою впаде в ситу землю (А. Шиян). Взаємовиключення дій, явищ Або розумне казати, або зовсім мовчати (Народна творчість).

Номер слайду 6

У реченнях із протиставними сполучникаминатиснинатисни. Протиставні відношення між частинами. На дубі довго не розкриваються бруньки, зате довго восени дуб не ронить свого листя (О. Копиленко). Зіставні відношення між частинами. В озерах купаються хмари, а ріки пливуть в берегах, мов потоки музики (Л. Первомайський).

Номер слайду 7

Музика одна є світовою мовою й не потребує перекладу бо вона промовляє до душі (Б. Авербах). ЗНАЙДИ СКЛАДНОСУРЯДНІ РЕЧЕННЯ (розділові знаки пропущено)Бери сакви і рідний дім покиньІ пий холодну мовчазну глибінь… (М. Рильський). Запахла осінь в'ялим тютюном. Та яблуками та тонким туманом… (М. Рильський). А падолист гуде дзвенить і всі стежки тепер лежать у золоті листу (М. Стельмах). Реве Дніпро й лани широкополі медами пахнуть колосом шумлять (М. Рильський).перевір

Номер слайду 8

ПЕРЕВІР СЕБЕА падолист гуде, дзвенить, і всі стежки тепер лежать у золоті листу (М. Стельмах). Реве Дніпро, й лани широкополі медами пахнуть, колосом шумлять (М. Рильський).

Номер слайду 9

Установи відповідність. Не тільки жайворонки нас, мене й товаришів, вітали, але й гречки в той само час рожевим гомоном співали (М. Рильський). Чимось зарадиш людині - і на душі легко весь день. За рікою, над Івчанкою, рухливими вітами розпліталася хмара, і недалеко від землі усе її димчасто - бузкове галуззя пролилося дощем. Де-не-де біля вирв синіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець (О. Гончар). I журиться вiкнами наша хатина, і шепче задумливий сад (А. Малишко). Ти гукай не гукай, а літа не почують (Б. Олійник). Одночасність. Послідовність. Причиново-наслідковіЗіставлення. Протиставлення. Взаємовиключення подій

Номер слайду 10

ЗАПАМ'ЯТАЙ:,

Номер слайду 11

,

Номер слайду 12

_

Номер слайду 13

;

Номер слайду 14

Постав пропущені розділові знаки, спираючись на смислові відношення Срібен дощик проливається іскристо і веселкаобіймає небокрай. Ще не вдарив мороз а вже втомлений лист в'яне, жовкне. Дай людині владу і вона себе покаже. Чи то так сонечко сіяло чи так мені чого було…Козацьке сонце високо підбилось угору і зорі вкрили все небо, як ризу.перевір

Номер слайду 15

ПЕРЕВІР СЕБЕ Срібен дощик проливається іскристо, і веселкаобіймає небокрай (одночасність дій). Ще не вдарив мороз, а вже втомлений лист в'яне, жовкне (протиставлення дій). Дай людині владу - і вона себе покаже (наслідок). Чи то так сонечко сіяло, чи так мені чого було…(взаємовиключення, повтор розділових сполучників). Козацьке сонце високо підбилось угору; і зорі вкрили все небо, як ризу (частини мають свої розділові знаки).

Номер слайду 16

УВАГА!Між частинами складносурядного речення МОЖЕ НЕ БУТИ ЖОДНОГО РОЗДІЛОВОГО ЗНАКА, якщовони поєднані сполучниками І, Й, ТА (=І), АБО, ЧИ та мають спільну обставину, додаток, вставне слово або частку ЛИШЕ, ТІЛЬКИ, ЩЕ, НАВІТЬКругом висить морок та мла непросвітна буяє. Не ставиться розділовий знак, якщо сполучники І, АБО, ЧИ,ТА (=І), Йпоєднують два називні, безособові, окличні, питальні чи спонукальні речення: Тиша і грім.

Номер слайду 17

Розподіліть речення на три групи, зазначивши на хмаринках номери речень з відповідними розділовими знаками,_, _Дмухнув вітер понад ставом і сліду не стало. 2. Торкає вітер пальцем колосочки й вони дзвенять. 3. Тут витає слава безіменна і співає жайвором душа. 4. На голе поле срібні роси впали й зоря згорнула свій багряний стяг. 5. Яке високе блакитне небо висне у нас над головою і які чудові пісні дзвенять нині! 6. Срібен дощик проливається іскристо і веселка обіймає небокрай. 8. Знову хмуриться осінь і туманиться даль. 9. Чи то йому доля не слугувала чи то його ще час не настав? 10. Десь коні ржуть і глухо грають сурми. ПЕРЕВІР

Номер слайду 18

ПЕРЕВІР СЕБЕ,_, _Дмухнув вітер понад ставом і сліду не стало. 2. Торкає вітер пальцем колосочки й вони дзвенять. 3. Тут витає слава безіменна і співає жайвором душа. 4. На голе поле срібні роси впали й зоря згорнула свій багряний стяг. 5. Яке високе блакитне небо висне у нас над головою і які чудові пісні дзвенять нині! 6. Срібен дощик проливається іскристо і веселка обіймає небокрай. 8. Знову хмуриться осінь і туманиться даль. 9. Чи то йому доля не слугувала чи то його ще час не настав? 10. Десь коні ржуть і глухо грають сурми.4,6,91,23,5,8,10

Номер слайду 19

Цариця осені Непомітно від нас пішло літо і настала пора цвітіння хризантем – осінь. За легендою, злий дракон вирішив украсти в людей сонце але це виявилося йому не під силу. Схопивши світило, він сильно обпік лапи. Від злості дракон почав рвати вогняне коло і тоді іскри полетіли на землю. Там вони перетворилися на білі хризантеми. В Японії хризантема – національний символ. З давніх-давен її зображення вважали священним і прикрашали ним навіть клинки мікадо*. Свято хризантем – це особливий ритуал. Виконуючи його, японці милуються красою квітів і розмірковують над сенсом життя. Придивіться уважніше до хризантеми і можливо, вам відкриється прихована мудрість. Знайди складносурядні речення і постав пропущені розділові знаки*МІКА́ДО, невідм., чол. Титул японського імператора. Особа, яка носить цей титул. ПЕРЕВІР,-,,

Номер слайду 20

Підсумкове тестування1. Перед виділеним сполучником треба поставити кому в реченніА  Удосвіта знов загули на морозі сосни і закричали півні на горищах. Б Тут, кажуть, уночі горять вогні болотні чи світяться корчі, зотлілі до трухи. В Зрідка тут пробіжить заєць або спиниться на кручі вовк. Г На сизих луках скошено траву і літо буйне в береги ввійшло.2. Коми не треба ставити між частинами складносурядного речення. А І наперед не треба ворожити і за минулим плакати не варт. Б Над Дніпром клубочиться задуха і пахне степом сизий деревій. В Тільки коники сюрчать та перепел іноді підпадьомкає. Г Не сплять лиш цвіркуни і фонтан та кліпа очима-зорями небо.3. Тире треба поставити між частинами складносурядного речення. А Ураз труснуло всю світобудову і тиша впала на свічадо плес. Б Заснули доли і полонина в тиші спить. В Тепло було й вишні цвіли рясно. Г Ясно ще осіннє сонце сяє та та холодом осіннім вже в повітрі потягає.4. Крапку з комою треба поставити між частинами складносурядного речення. А Чумацький віз тихо рипить піді мною а в синім небі Чумацький Шлях показує дорогу. Б Камяні баби стояли на курганах і сліпо дивились у далечінь та ще високо в небі шугали орли шукаючи нової поживи. В То по полю я б хотів чорним вихором летіти то мавок серед лісів я б ловив на зойк трембіти. Г Шаблю вибито з рук але з серця не вибито дух волі й жадання краси!

Номер слайду 21

НЕПРАВИЛЬНО!!!

Номер слайду 22

ПРАВИЛЬНО!!!

Номер слайду 23

Урок підготувала Лядишева Ірина Вікторівна,учитель української мови та літератури спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №250з поглибленим вивченням математики Деснянського району міста Києва

Номер слайду 24

Списати речення, розставити розділові знаки.1. Тільки невсипуще море бурхає десь здалеку та зорі тремтять в нічній прохолоді.2. Мабуть уже вечір і зараз прийде мама.3. Хай наше слово не вмирає і наша правда хай живе!4. Реве Дніпро й лани широкополі медами пахнуть колосом шумлять.5. У повітрі дощ і гречка пахне тепло немов розлився бурштиновий мед.6. Минулася буря і сонце враз засяяло.7. Чужих два слова в пісні буде і пісня вже тоді чужа.8. Земля тремтить у млості і ронить пелюстки і невідомі гості злітаються в садки.9. Свій меч історія підносить і розпадається ярмо.10. Чого світання так ясніє в полі і ген сріблиться пісенька дзвінка?11. Накрив очі осокою а ніженьки китайкою а в головах ворон кряче а в ніженьках коник плаче.12. Від лісу тягло свіжим настоєм живиці та долітали лункі удари сокири. 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коваль Зоя Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
2 січня
Переглядів
1611
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку