Ігри на уроках фізики

Про матеріал

Дана робота містить авторські розробки,запропонованні учням на уроках фізики в якості активізації навчальної діяльності.

Перегляд файлу

Дидактичні ігри на уроках  фізиках.

Не можна не згадати і про ігрові форми. Грати люблять всі: і діти, і дорослі. А для початкового етапу вивчення курсу фізики гра - справжня знахідка. Щоб зняти перевантаження, зробити привабливими навіть найнудніші теми - ми граємо. Пропоную перелік далеко не всіх використовуваних дидактичних ігор.

 

Бліц-опитування  ланцюжком

 Перший учень ставить  коротке питання другому, другий – третьому, і так до останнього учня. Час на відповідь – кілька секунд. Таким чином закріплюємо пройдений матеріал. 

 

Знайди помилку

 а) у тексті:

 уривок тексту:

 Провідність напівпровідників зумовлена рухом вільних електронів(діркова провідність) і рухом дірок (електрона провідність) .У чистому напівпровіднику електричний струм створює різна кількість електронів і дірок.Таку провідність називають власною провідністю напівпровідників .За наявності домішок провідність напівпровідників різко зменшується.Уразі введення в напівпровідник  домішки з  більшою валентністю(акцепторної домішки) вільних електронів стає в багато разів більше,ніж дірок.Такі напівпровідники називають напівпровідниками  p-типу. У випадкук введення в напівпровідник  домішки з  меншою валентністю(донорної домішки) дірок стає більше,ніж вільних електронів.Такі напівпровідники називають напівпровідниками  n-типу

 Б)у формулах

 

 

"Сніжна грудка"

 Учитель пропонує учневі проговорити "слово" за темою уроку. Той промовляє слово і показує на іншого учня і говорить : "Речення". Другий учень складає речення з цим словом, третій – питання до речення, четвертий відповідає на нього.

Приклад:

Слово -

Електроліт

Речення

Речовини, розчини чи розплави якої проводять електричний струм

Питання

Яку провідність  мають електроліти?

Відповідь

Йонну  

 Або можна використати інший алгоритм:

 Властивість ,яку характеризує дана фізична величина –означення- формула, покладена в основу означення,звязок зіншими фізичними величинами – одиниці вимірювання – способи вимірювання.

 

"Пінг-понг" або "Цейтнот"

До дошки виходять два учні й по черзі ставлять один одному питання за домашнім завданням. У цій грі можна задіяти невеликий яскравий м'яч. Учень промовляє питання і кидає м'яч своєму супернику. Або можна задіяти шаховий годинник. Тоді гра обмежується часом. Хто за декілька хвилин дасть більше правильних відповідей.

 

Заповніть пропущені місця в реченнях:

 Виконаня цих завдань пропоную учням 7 класу при перевірки домашнього завдання.

 

  АГРЕГАТНИЙ СТАН РЕЧОВИНИ

 На відміну від твердих тіл рідини не мають ________________________і тому під дією сили тяжіння повторюють _____________тієї посудини, яку заповнюють. Рідини текучі і тому ______________змінюють _________________; на межі з _______________вони утворюють вільну ______________________; під час охолодження за ________________________________________вони ____________________

___________________; рідини переходять у газоподібний стан через _________________________.

За певної температури рідини __________________________. Вода кипить при ________________.

 

РУХ МОЛЕКУЛ. ДИФУЗІЯ

Відповідно до сучасних уявлень____________ та ______________________, з яких складається _____________________, перебувають у невпинному хаотичному __________________. Такий рух називається __________________. Тепловий рух ____________________побачити неозброєним оком, адже розміри молекул __________________малі.

 Дифузія – це ___________________________________________________________________ 

_______________________________________________________________________________

Швидкість дифузії залежить від _________________ чим вона вища _____________________________,тим  _____________________________________________

Швидкість руху молекул і температура тіла ____________________- чим вища температура тіла, тим ___________________швидкість руху його молекул; і навпаки, якщо _______________________________________________________________________________

руху молекул менша, то і температура його _____________________________

 

"Портрет"

 

 Цю форму застосовую переважно на уроках узагальнення вивченого матеріалу. Зачитую твердження, у яких описово подані відомості про речовину, явище, вченого. Учні намагаються впізнати об’єкт. Останнє твердження містить таку інформацію, що не впізнати загадане не можна.

  Завдання 1  Хто цей вчений?

Інформація 1. Саме цей вчений одного разу висловив відому фразу про те, що теорія повинна бути достатньо шаленою, щоб бути правильною

Інформація 2. У 1938 році на Всесвітньому конгресі антропології та етнографії він виступив з доповіддю “Філософія природознавства і культури народів”, яка піддавала різкій критиці расову теорію нацистів. Німецька делегація під час доповіді покинула залу, а цей вчений був внесений до списку смертельних ворогів Третього рейху

Інформація 3. він об’єднав теорію квантів з теорією ядерної будови атомів.

Інформація 4. Його поховали в Копенгагені, на тому самому кладовищі, де похований і відомий казкар Андерсен. На зміну цьому вченому прийшов його син, який у 1963 році став директором створеного батьком інституту теоретичної фізики

Інформація 5. В основі його теорії лежить два постулати, які носять його ім’я.

Відповідь: Нільс Бор.

 

 

 

Завдання 2 Хто цей вчений? 

Інформація 1. Його ім’ям названо штучно одержаний у 1955 році трансурановий елемент, який посідає 100-е місце в таблиці Менделєєва.

Інформація 2. Він розробив статистику частинок з напівбілими спіном, яка також носить його ім. я.

Інформація 3. У 1938 році одержав Нобелівську премію за вивчення штучної радіоактивності.

 Інформація 4. Народився в Італії. Закінчив Пізанський університет. У 1938 році з сім’єю виїхав з фашистської Італії до США, де виконав одну з перших робіт, яка призвела згодом до створення атомної бомби.

Інформація 5. Він побудував перший атомний реактор, в якому вперше була здійснена керована ланцюгова ядерна  реакція.

 Відповідь: Енріко Фермі.

Завдання 3 Назви явище

Інформація 1. Це явище було відкрите у 1922 році при опроміненні рентгенівськими променями парафіну

Інформація 2. У цьому явищі у всій повноті проявляються корпускулярні властивості електромагнітного випромінювання. Після пояснення цього явища було запропоновано квант. світла з енергією   названу фотоном.

Інформація 3. Про це явище відомий фізик Макс Борн сказав, що це “гра в більярд фотонами та електронами”

.Інформація 4. Електрони, які беруть участь у цьому явищі, повинні бути вільними або слабко зв’язаними

. Інформація 5. Вченому, який відкрив це явище у 1927 році, присуджено Нобелівську премію, а сам ефект носить його ім’я.

Відповідь: явище розсіювання електромагнітного випромінювання на вільних електронах, яке супроводжується збільшенням довжини хвилі, тобто ефект Компотна.

Завдання 4. Назви явище

Інформація 1. Це явище лежить в основі методу, який дозволяє визначити вік стародавніх предметів.
Інформація 2. У цьому явищі завжди виділяється енергія.

Інформація 3. У процесі дослідження цього явища був відкритий полоній

Інформація 4. У цьому явищі одне ядро перетворюється в інше ядро.

Інформація 5. Це явище відкрив у 1896 році французький вчений, який у 1903 році став першим французьким лауреатом Нобелівської премії.

Відповідь: явище радіоактивності.

Завдання 5 Яка це фізична величина?

Інформація 1. Ця величина визначає стійкість (міцність) ядра

Інформація 2. Аналіз графічної залежності цієї величини від масового числа дає змогу зробити висновки щодо шляхів добування ядерної енергії.

 Інформація 3. В області невеликих значень масового числа максимальне значення цієї величини припадає на ядра з парними числами протонів і нейтронів.  

Інформація 4. При поділі ядра урану виникають ядра, для яких ця величина більша, ніж у ядра урану

Інформація 5. В ядерній фізиці вимірюють цю величину в МеВ/нуклон.

Відповідь: питома енергія зв’язку.

Завдання 6 Яка це фізична величина?

Інформація 1. Ця величина, характеризує інтенсивність випромінювання препарату в цілому, а не окремого ядра.
Інформація 2. Чим більше атомів радіоактивної речовини, тим більшою буде ця величина. Інформація 3. В ядерній фізиці використовується несистемна одиниця цієї величини, яка характеризує інтенсивність випромінювання 1 г радію

. Інформація 4. У системі СІ ця величина вимірюється в беккерелях.

Інформація 5. Ця величина визначає кількість розпадів за 1 с

Відповідь: активність препарату.

Завдання 7 Який це дослід?

Інформація 1. Експериментальна установка цього досліду складається зі скляної посудини, в яку впаяно підігрівний катод, що випромінює електрони, анод, з’єднаний з гальванометром, і сітковий електрод. Між катодом і сіткою створювали електричне поле, яке прискорювало електрони, а між сіткою та анодом – невелике гальмуюче поле.
Інформація 2. Електрони зазнавали зіткнень з атомами ртуті, пари якої заповнювали посудину.
Інформація 3. У досліді визначалась залежність сили струму від прискорюючої напруги.
Інформація 4. Дослід експериментально підтвердив існування дискретних енергетичних рівнів атомів.

Інформація 5. Дослід було проведено у 1913 році двома вченими, цей дослід носить їх імена.
Відповідь: дослід Франка і Герца.

Завдання 8 Яка це елементарна частинка?

Інформація 1. Входить до складу ядра

Інформація 2. Вона належить до стабільних частинок і сама по собі не розпадається. Інформація 3. Ця частинка має найменшу масу серед баріонів

Інформація 4. Бере участь у сильній та електромагнітній взаємодіях.

Інформація 5.  Ця частинка  є носієм найменшого позитивного заряду

Відповідь: протон.

Завдання 9. Що це за прилад?

Інформація 1. Прилад створив у 1952 році американський вчений Глезер, за що йому у 1960 році присуджено Нобелівську премію

Інформація 2. У 1971 році пуск цього приладу відбувся в Інституті ядерних досліджень у Дубні на Серпуховському прискорювачі. Там він одержав назву жіночого імені “Людмила”.

Інформація 3. У приладі знаходиться рідина під підвищеним тиском, що запобігає її закипанню.

Інформація 4. При різкому зниженні тиску до нормального рідина виявляється перегрітою.

Інформація 5. Якщо через рідину пролітає заряджена частинка, то на утворених на її шляху іонах починається бурхливе пароутворення і слід стає видимим.

 Відповідь: бульбашкова камера.

Фізичне доміно

Кожна команда одержує набір фізичного доміно, за допомогою якого можна перевірити знання фізичних величин, одиниць виміру, приладів. Капітан роздає картки і стежить за правильністю ланцюжка, що збирається, а також виправляє помилки. Команда, що першою склала ланцюжок, подає знак про готовність. Потім по черзі члени команди називають питання і дають на нього відповідь.

Приклад карток доміно:

Конвекція

Q=λ m

Одиниці виміру питомої теплоємності

Кількість теплоти під час нагрівання або охолодження тіла

                       о

Дж/кг ·  C

Q=cm(t-t0)

Випаровування твердих тіл

Кількість теплоти під час згорання

Сублімація

Q=qm

Перехід речовини з газоподібного стану до рідкого

Теплообмін у результаті переносу речовини газами

 

 

“Розминка”

Складіть зі складів слова, які означали фізичні терміни:

 

об   ма   гу   на

ба   сти   мен мерт   зур   ро  ка   єм   сос   са   на

си   нью   мерт тер   ма   тон   тя ди   на   но   мо жіль   ва   ла метр

(об'єм, маса, густина, насос, барометр, мензурка)

(сила, Ньютон, манометр, тертя, динамометр, важіль)

 

фізичне лото

Складіть зв’язну розповідь про врахування лінійного розширення тіл у техніці і будівництві, проставивши наведені в таблиці фрази в потрібному порядку. Для цього достатньо поставити відповідні номери у віконечка таблиці.

між рейками

їх закріплюють з провисанням

укладають на катки

роблять компенсуючи петлі

Для запобігання

при прокладанні трубопроводів

один із їхніх кінців

при зміні сезонів

руйнувань викликаних

при будівництві довгих мостів

при прокладанні дротів

при будівництві залізниці

лінійним розширенням тіл

на лініях електропередач

залишають проміжки

 

"Розумні таблиці":

 

а) Віднови інформацію

Заповніть пропуски в таблиці:

Фізична величина

Символ для позначення

Одниця в СІ

Вираз для розрахунку

 

 

 

 

 

1

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

б)В якому стані перебувають при кімнатній температурі такі речовини: вода, цукор, повітря, олово, спирт, лід, кисень, алюміній, молоко, азот? Відповідь запишіть у таблицю:

Стан твердий

рідкий

газоподібний

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Клепікова Ольга Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Додано
12 червня 2020
Переглядів
1032
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку