Ігри своїми руками з підручних матеріалів
Тетяна Кузнецова, практичний психолог ЗДО №14 «Чомучка», спеціаліст ІІ категорії, м. Коростеня, Житомирської обл.
Шановні колеги. Хочу представити вам ігри для розвитку дрібної моторики рук, сенсорики, емоційної сфери і т.д., зроблені своїми руками із підручних матеріалів.
Дидактичний посібник «Знайди сонечку квіточку»
Мета: вчити дитину називати кольори, підбирати предмети однакового кольору.
Процес виготовлення: сонечка робимо із комп’ютерних дисків, обклеюючи їх кольоровою плівкою. Квіти вирізуємо із шматочків лінолеуму, також обклеюючи їх кольоровою плівкою.
Завдання: наші комашки загубилися і не можуть знайти свою квітку. Давай разом їм допоможемо.
Ігри з прищіпками
Мета: розвити дрібну моторику рук.
Процес виготовлення: на принтері роздруковуємо кольорові картинки без рук, ніг, вусиків і т.д. Наклеюємо їх на шматочки лінолеуму та вирізаємо по контуру. Купуємо прищіпки відповідних кольорів і гра готова…
Завдання: разом із дитиною прикріпити деталі, яких не вистачає за допомогою прищіпок.
Гра «Одягни деревце»
Мета: вчити дитину розрізняти і називати кольори, розвивати дрібну моторику рук.
Процес виготовлення: шматочки лінолеуму обклеюємо кольоровим картоном, обтягуємо скотчем, прикріплюємо до нашої основи маленькі шматочки липучки. Робимо так же листочки відповідних кольорів, а з іншої сторони також наклеюємо липучки. Таким чином ми можемо прикріплювати листочки до дерев. Беремо прищіпки чорного кольору, приліплюємо їх до дерева і отримуємо стовбур.
Завдання: наші дерева загубили свої листочки і не мають стовбурів. Давай їм допоможемо.
«Незвичайні шнурівки»
Мета: розвиток дрібної моторики рук.
Процес виготовлення: беремо шматок ДВП, наклеюємо на нього вирізані деталі із кольорових фетрових серветок. Прикручуємо до нашої картинки спеціальні отвори, які взяли із пляшок олії. Купуємо потрібного кольору і довжини шнурок і наші незвичайні шнурівки готові.
Завдання: прикрасимо наших тваринок гарними шнурочками.
А ці шнурівки виготовляємо із шматочків лінолеуму, які обклеюємо кольоровою самоклейкою. На кінцях нашої шнурівки робимо отвори дироколом і шнуруємо її.
Гра «Кольорові кубики»
Мета: вчити дитину розрізняти і називати кольори, розвивати дрібну моторику рук, розвивати слухове сприймання, увагу.
Процес виготовлення: беремо старі кубики, в кожні 2 кубики насипаємо: пісок, горох, копійки, сірники і т.д. та обклеюємо їх однаковими кольорами.
Дитина розвиває не тільки зорове сприймання, а і слухове.
Завдання: потрібно знайти кубики однакові за кольором і схожі за звуком.
Ігри з кришками
Мета: вчити дитину розрізняти і називати кольори, розвивати дрібну моторику рук, тактильні відчуття.
Процес виготовлення: обрізаємо «горличка» від пластикових пляшок із різними кришками. Потім беремо коробку з під цукерок, малюємо або клеїмо певний сюжет, вирізаємо отвори і приклеюємо туди «горличка» від пляшок, на які потім прикручуємо кришки відповідних кольорів.
Мій посібничок «Веселий клоун» обклеєний шматочками тканини різної фактури: це дає можливість дитині розвивати свої тактильні відчуття.
Завдання: давай допоможемо нашому клоуну і знайдемо його кульки відповідних кольорів, прикраси на одяг, черевики і т.д.
Ігри-посібники «Погодуємо тваринок»
Мета: розвивати дрібну моторику рук, тактильні відчуття.
Процес виготовлення: «Мишка» виготовлена із пластикової пляшки, яку я намастила ПВА і обмотала в’язальною ниткою. Приклеїла хвостик, вушка, ніжки-кришки від пластикових пляшок і очі.
Завдання: давай погодуємо нашу мишку. Що вона їсть? (використовувати можна горох, квасолю, соняшникове насіння, жолуді і т.д.).
«Смішариків» зробила із пластикових баночок: на кришку наклеїла малюнок і вирізала отвір; зробила вушка із фетру та волосся із ниток.
Гра «Чарівна баночка»
Мета: розвивати пізнавальні здібності дитини, мовлення, пам'ять, мислення.
Процес виготовлення: беремо залізну банку з під кави чи чаю і обклеюємо кольоровою самоклейкою (за задумом). Далі на картон наклеюємо роздруковані картинки, які відповідають заданій темі (у мене це тварини, птахи, дерева, сонце, хмара і т.д.). З іншого боку приклеюємо шматочки магніту. Тепер можемо прикріпити наші картинки до банки-основи.
Завдання: Що знаходиться на небі? (Сонце, хмара і т.д.). Давай прикріпимо. Що на землі? Давай прикріпимо. Де живуть тварини? Літають птахи? Давай прикріпимо на нашу баночку.
Гра «Перемо білизну»
Мета: вчити дитину розрізняти і називати кольори, розвивати дрібну моторику рук, розвивати пам'ять, вчити класифікувати одяг.
Процес виготовлення: беремо картонну коробку, розрізаємо верх на чотири частини. Обклеюємо коробку з чотирьох боків папером основних кольорів. З комп’ютера роздруковуємо зображення одягу основних кольорів і вирізаємо. Робимо корзинку для одягу. Гра готова.
Завдання: давай випремо брудну білизну. Тобі потрібно покласти білизну відповідного кольору до пральної машини такого ж кольору.
Гра «Коробочка відчуттів»
Мета: розвивати дрібну моторику рук, тактильні відчуття, увагу.
Процес виготовлення: беремо картонну коробку і обклеюємо тканиною. У кришці вирізаємо два отвори і приклеюємо до них «рукава» для рук. У середину коробки кладемо маленькі дощечки, які обклеєні різними матеріалами: фольгою, натуральним та штучним хутром, наждачним папером, клейонкою і т.д.
Завдання: давай просунемо твої ручки ось у ці «рукавчики». Що знаходиться в коробочці? Яке воно на дотик? На що схоже? Опиши.
Гра «Іде сніжок»
Мета: розвивати дрібну моторику рук, тактильні відчуття, увагу.
Процес виготовлення: беремо дощечку для ліплення, наклеюємо у верхній частині шматочок хутра «хмаринку». Далі свердлимо невеличкі отвори за бажанням. Готуємо сніжинки із ватних паличок (відрізаємо кінці, на яких знаходиться вата).
Завдання: ось пропливає сніжна хмаринка, але зовсім не має сніжинок. Давай зробимо так, щоб ішов сніг. Бери сніжинку і вставляй в отвори.
«Фланелеграф»
Мета: вчити дитину розрізняти і називати кольори та геометричні фігури, розвивати дрібну моторику рук, тактильні відчуття, уяву.
Процес виготовлення: беремо шматок ДСП потрібного вам розміру і обтягуємо його тканиною (фланель, фліс). Потім із фланелевих кольорових серветок вирізуємо геометричні фігури різних розмірів.
Завдання: давай з тобою придумаємо історію і викладемо її за допомогою цих фігурок. (Працювати можна і з казками, або просто вивчати кольори та фігури).
Гра «Подмухай на метелика»
Мета: розвивати дихальну систему дитини.
Процес виготовлення: беремо DVD диски і обклеюємо їх кольоровим папером. Приклеюємо нитку до якої прикріплюємо паперового метелика.
Завдання: наш метелик сидить на квіточці. Давай подмухаємо на нього, щоб він полетів.
Гра «Мої емоції»
Мета: вчити дитину розрізняти і називати емоції, розвивати уяву, мовлення.
Процес виготовлення: банку з під чаю обклеюємо кольоровим папером, вирізаємо отвір і наклеюємо певний сюжет за задумом. Потім беремо білий картон, загортаємо його в трубу і закріплюємо степлером. По колу наклеюємо обличчя з емоціями.
Завдання: давай з тобою познайомимося з емоціями. Які ти знаєш емоції? Ось наш хлопчик змінює емоції. Як ти вважаєш, чому зараз він засмучений? А ти буваєш засмучений? А веселий? Яка із кульок відповідає настрою нашого хлопчика?
Гра «Емоційні палички»
Мета: вчити дитину розрізняти і називати емоції, розвивати уяву, мовлення.
Процес виготовлення: беремо рахівні палички, наклеюємо на них емоційні личка та робимо цікаві зачіски із підручних матеріалів (ниток, хутра, тканини).
Завдання: давай оглянемо емоційні палички: які ти знаєш емоції? Давай розіграємо емоційну сценку (можна придумати історію з участю емоційних паличок).
Гра «Знайди емоцію»
Мета: вчити дитину розрізняти і називати емоції, розвивати уяву, мовлення.
Процес виготовлення: беремо сірникові коробочки: і в середину і ззовні наклеюємо зображення емоційних обличь.
Завдання: наші емоції переплутали свої будиночки (міняємо емоції місцями). Давай їм допоможемо.