ігри в букварний період

Про матеріал
Під час нвчання грамоти матеріл допоможе зробити урок цікавим та насиченим, розвиватиме в дітей ислення, мовлення. Матеріал може бути використаний як на уроках та позкласних заходах.
Перегляд файлу

Дидактичні ігри на уроках навчання грамоти

(Букварний період)

   Від учителя початкових класів знач­ною мірою залежить, чи полюблять діти читання або залишаться байду­жими до літератури, чи стануть вони друзями книги і постійними її чита­чами, таким чином здобуваючи широту кругозору, міцні знання, чи знайдуть самих себе.

    При навчанні читати недостатньо сьогодні лише кілька разів повторювати  один і той же текст. Ця робота швидко  втомлює дітей одноманітністю. Саме  таким дієвим інструментом, за допомогою якого можна зацікавити учнів,  викликати інтерес до виучуваного матеріалу, є гра.

     Значну увагу приділяю її добору та вдосконаленню. Відповідно до навчально-виховних завдань виготовляю наочні посібники, придумую і цікаві ігрові ситуації, намічаю прийоми і способи, які б пов'язували  програмний матеріал з грою, визначали необхідний ступінь власної участі  в ній, розширювали поле ігрової самостійності дітей. Навчаю їх спілкуванню , дотриманню правил. Особливо це необхідно для успішного проведення змагань, кон­курсів, коли учням доводиться спів­відносити свої дії з діяльністю інших, досягти спільних результатів, у яких зацікавлена вся команда.

      Щоб одна й та ж сама гра не набри­дала, через певний час вношу в неї деякі зміни, ускладнюючи завдання, враховуючи засвоєний матеріал, ін­дивідуальні особливості дітей.

Поступово цікава гра, мовленнєва творчість переростають у навчаль­ну працю. Прагну сформувати у ді­тей чіткі мовні уявлення й поняття, виробити міцні навички та вміння, прищепити прийоми й способи опа­нування знань.                                                                                                                             Гра знімає нервове перевантаження. Саме завдяки ігровим формам занять вдається залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати дитині можливість відчути успіх, по­вірити у свої сили.

    Гра дасть змогу дитині опанувати та­кож основи грамоти. Враховуючи складність звукових спостережень, навчання у добукварний період слід організовувати так, щоб шестилітки сприймали його в ігровій формі, не перевтомлювалися, щоб воно не ви­кликало негативних емоцій.

Уся навчально-виховна робота з рід­ної мови з дітьми-шестилітками по­винна грунтуватися на принципі гра-навчання, гра-виховання, оскільки в цьому віці гра для дітей — серйозна діяльність.                                      Заняття, на яких діти ово­лодівають звуковою системою рідної мови, як і інші, перетворюю в цікаві вправи ігрового характеру.

                                «Скільки речень?»

Учитель читає речення. Учні на паль­цях показують, скільки речень у цьо­му тексті. Виграє той, хто менше при­пуститься помилок.

                                «Скільки слів у реченні?»

Учитель читає речення. Учасники гри на пальцях або картками з цифрами показують, скільки в ньому слів.

Виграє той, хто менше припустить­ся помилок .

                                   « Злови п’ять слів»                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Учитель називає п'ять слів (напри­клад: олівець, зошит, ручка, вчитель, навчання) з тим, щоб учні зловили ці слова (плеснули у долоні) у реченнях, які він буде проказувати.

   Речення можуть бути такі:

 

   1)   Приведи усе до ладу, щоб були гото­ві зрання: олівець, ручка і зошит — все, що треба для навчання.

   2)   Бути чемним і привітним — пам'я­тай це всюди й завше. Як до класу входить вчитель, привітай, із міс­ця вставши.

   3)   Сяє зірка на копрі. Ми з Олегом — шахтарі.

   4)   Засиніли проліски у ліску, у ліску.

Гра розвиває увагу, привчає прислу­хатися до слів у реченні.

                                          «Живі слова»

До дошки викликаю трьох учнів (це діти, які будуть виконувати роль слів), а іншим даю завдання скласти речен­ня, в якому стільки слів, скільки ді­тей стоїть біля дошки.

За малюнком діти складають речення, наприклад: «їжак несе яблуко». У ви­кликаного учня запитую, в ролі яко­го слова він буде виступати (або діти самі собі вибирають слова із складе­ного речення). Класу даю завдання поставити слова в такому порядку, щоб вийшло складене речення.

Потім діти, які виконують роль слів, називають кожен своє слово по по­рядку, і всі чують речення, яке скла­ли колективно.

У другому варіанті гри я сама пропо­ную дітям, які виступають у ролі слів, слова, наприклад: білка, гриби, су­шить. Інші діти складають з них ре­чення, правильно шикуючи «живі слова» біля дошки. «Діти-слова» ви­мовляють свої слова, і у них виходить речення: «Білка сушить гриби».

Можливий ще один варіант гри.

На перерві я готую дітей, які будуть виконувати роль «живих слів», на­вчаю їх вимовляти слова хором, але кожного — своє слово. На уроці по­відомляю, що «живі слова» приготу­вали речення і зараз вони вимовлять його. «Діти-слова» вимовляють свої слова хором.

Діти доходять висновку, що речення не вийшло, тому що слова в реченні стоять не послідовно одне за одним. Учні шикують слова у потрібній послідовності, «діти-слова» вимовляють одне за одним своє слово. Речення «Сонце світить яскраво» розуміють усі діти.

                           «Скільки пауз у реченні?»

Учитель показує речення з паузами, пропонує дітям визначити кількість пауз (зупинок). Посадив //дід //ріпку//. Виросла // ріпка // велика //. Кличе // дід // бабу // Марушку //. Скільки пауз у реченні, стільки й слів.

                         «Знайди відповідну схему»

Учитель подає на таблиці схеми ре­чень:

І________І____________І________________

Потім зачитує речення. Діти повинні знайти схему до кожного речення:

Пташки весело співають. Діти збира­ють весняні квіти. Весна прийшла.

Один із учнів класу відповідає, а інші — слухають, контролюють відповіді. Якщо до схеми правильно підібране речення, піднімають зелений круже­чок, якщо ні — червоний.

                          «У кого більший урожай»

Ігровий матеріал: два кошики, малю­нок дерева із сливами.

Гру починаю із зачину-вірша:

Осінь дише зливами, Осінь пахне сливами, Що в росі купаються, Соком наливаються.

  Зараз ми будемо збирати урожай слив. Розділимося на дві команди. Я вимовляю речення. З останнім словом цього речення треба при­думати нове, в якому теж за остан­нім словом складають інше речення, і так далі.

Наприклад, даю речення: «Червоні­ють у гаю запашні суниці». Відпові­ді: «Суниці збираємо влітку»; «Вліт­ку я була в Криму біля моря з татом і мамою»; «Мама — найніжніше сло­во на світі».

)

Спочатку збирає урожай слив перша команда. Збір урожаю припиняється, коли хтось з учнів допустив помил­ку. Ролі змінюються: перша команда слухає і контролює дії другої. Виграє команда, яка зібрала більший урожай слив. За кожне речення команда кла­де у свій кошик сливу.

«Допитливий»

Всі відповіді містять звук [с].

  У назвах якого посуду є звук [с]? (Салатниця, стакан, каструля)

  У назвах якого взуття є звук [с]? (Сандалі, босоніжки)

  У назвах яких фруктів є звук [с]? (Абрикос, слива, персик, апельсин)

  У назвах яких тварин є звук [с]? (Лис, собака, свиня)

— У назвах яких овочів є звук [с]? (Са­лат, редиска, капуста)

— У назвах яких дерев є звук [с] ? (Со­сна, осика, ясен)

                                    «Повтори, як я»

Жив-був веселий язичок. Жив він у своєму будиночку. А будиночок цей — рот. Будиночок відкривався й закривався. Ось так! (Учитель пока­зує, пропонує дітям відкрити і закри­ти рота.) Язичок то вибіжить із бу­диночка, то знову сховається в ньому. (Пропоную дітям повторити.) Язичок усе, що побачить, хоче сам зробити. Побачив, як кошеня хлебче молоко, і собі став хлебтати. Ось так! Пока­жи, як це робить язичок. (Після цьо­го язичок «облизує варення», «йде, як годинник», «пиляє дрова» та виконує інші вправи.)

Потім вимовляю слово з потрібним звуком тихо, голосно, пошепки, по­вільно, швидко і пропоную дітям по­вторити. Учні показують фішку, що відповідає названому звуку.

                                       «Так» чи «ні»

Зіграти хочеться мені

з тобою, друже,

в «так» чи «ні».

Тобі питання задаю, готуй же

відповідь свою! Відповідай, коли мастак, чи «ні»,

чи «так»!

— У слові «білка» чуємо голосні зву­ки [і], [а]?

  Звук [а] у слові «береза» чуємо на початку слова?

  У слові «жолудь» два склади?

— У слові «лопата» наголос падає на третій склад?

  У слові «день» чотири звуки?

— «їжачок назбирав яблучок». Це ре­чення складається з чотирьох слів?

                                       «Жива сцена»

Викликаю до себе двох дітей (наприклад, Таню і Віталія). Діти повинні

визначити кількість складів в іменах хлопчика і дівчинки. Далі пропоную подумати, скільки складів у їх влас­них іменах. Швидко опитую дітей, які пошепки відповідають мені.

А тепер станьте за тим учнем (Та­неш, Штапиком), в імені якого стільки ж складів, скільки й у вашому. Потім усі діти, крім Віталика і Тані, повер­таються на місця і думають над тим, як змінити ім'я Тані, щоб вона могла стати з Віталиком в один ряд.

— А якщо я запрошу в цей ряд Сашу, як будемо змінювати його ім'я, щоб у ньому було три склади? (Сашуля, Сашенька, Олександр)

                          «Що зібрали хлопчики»

Завітали до лісу два хлопчики. Зва­ли їх так: в імені першого було два звуки [в], а в імені другого — звук [о]. Як їх звали? (Вова, Толя) Зустрі­ли вони в лісі дівчинку Машу. Вова допоміг їй зібрати ягоди, в назві яких чувся звук [с] (суниці), а Толя — гри­би (теж із звуком [с]). Які гриби з'я­вилися у дівчинки в кошику? (Мас­люки, сироїжки, лисинки) Хлопчики провели Машу додому, допомогли донести кошик, а Маша пригостила Вову і Толю фруктами, в назві яких були звуки [м], [л], [г]. (Яблуко, гру­ша, мандарин)

                             «Подумай, не поспішай»

Пропоную дітям декілька завдань на кмітливість і одночасно перевіряю, як вони навчилися слухати і виділя­ти певні звуки в словах.

— Підберіть слово, яке починається на останній звук слова «стіл» (ластів­ка, листок...). Згадайте назву пташ­ки, в якій був би останній звук сло­ва «сир» (горобець, ворона...).

— Підберіть слова, щоб перший звук був [л], а останній [а] (лава, лампа, лапа, левада, лисичка, лелека...).

— Яке слово вийде, якщо до складу [га] додати один звук (гай, газ...); до складу «ву» додати один звук (вуж, вус...)?

— Складіть таке речення, в якому всі слова починались би із звука [м].

Мама миє Машу мило.

 Знайдіть у кімнаті предмети, в на­зві яких другий звук [а]. (Шафа, ваза, наволочка, папір...)

                                  «Завдання синички»

— Наша знайома Синичка надіслала вам завдання-малюнок (на малюнку зображені ягоди горобини і калини). Вона хоче переконатися, що ви вміє­те ділити слова на склади і розрізня­ти звуки у словах.

Назвіть перший звук у назві пред­метів. Згадайте слова, в яких би зву­ки [г] і [к] стояли всередині чи кінці слова (каток, крок, зразок, понеді­лок, ураган, щиголь, могла). Покажіть картками з цифрами кількість скла­дів у словах.

— Зараз перевіримо, чи вмієте ви по­рівнювати. Назвіть ознаки горобини і калини. Які в них спільні ознаки, а які— відмінні? (Ягоди горобини і калини схожі червоним кольором, круглою формою. Але горобина твер­да, терпка, росте на дереві. Калина — м'яка, кисла, росте на кущі.)

                               «Листоноша приніс листа»

Всі діти отримують конверти з ма­люнками, уважно розглядають зо­бражені на них предмети і за завдан­ням вчителя відбирають спочатку ті, назва яких складається з двох скла­дів, потім ті, назва яких має три скла­ди. Відповідають діти по черзі. Інші уважно слухають і перевіряють пра­вильність відповіді на слух.

                                «Знайди смачне слово»

— Діти, уявіть, що ви святкуєте день народження. Треба накрити стіл до чаю й поставити побільше смачних речей. Але, вибираючи смачні речі, треба пам'ятати, щоб їх назва скла­далася тільки із двох чи трьох складів. Діти, які сидять зліва, будуть назива­ти речі із двох складів, а ті, що спра­ва, — з трьох.

                           вафлі                      бублики

                           калач                     яблука

                          булка                     соломка

                           лимон                    шоколад

                           халва                      тістечка

 

                                 «Злови звук у слові»                                      Пропоную дітям уважно послухати слова і визначити, в яких із них є ви­вчений звук. Якщо такий звук є, діти плетуть у долоні.

                                         «Продовж»

Клас ділиться на дві команди. На­зиваю кілька слів, які починаються з певних звуків (лисиця, ластівка, літо). Учасники кожної команди по черзі продовжують підбирати слова. Перемагає та команда, яка придума­ла останнє слово.

                                      «Заборонені звуки»

Домовляюся з дітьми, який звук не можна вимовляти (наприклад, [л]). Показую указкою на різні пред­метні малюнки, а діти називають їх (...ампа, ...іжко, сті...).

                                  «Який звук співає пісеньку?»

Читаю дітям уривки з віршів, скоро­мовки чи чистомовки. А учні говорять, який звук найчастіше повторюється. Характеризують даний звук. Потріб­ний звук вимовляю протяжно.

Босий хлопець сіно косить, Роса росить босі ноги.

                                           «Впізнай звук»

Називаю слова, де вивчений звук позначає як твердий, так і м'який приголосний звук. У відповідь учні піднімають сигнальну картку із по­значенням твердого і м'якого при­голосного звука.

                                           «Живі звуки»

Гра відбувається зі словом «літо».

Для цієї гри можна брати різні слова, які пропонує вчитель чи учні.

— До дошки буде виходити той, хто відгадає загадки про звуки в слові «літо»,— звертаюся до дітей.

— Який м'який приголосний є в сло­ві «літо»?

  Назвіть перший голосний у цьо­му слові.                                                      Назвіть твердий приголосний у слові «літо».

— Який другий голосний звук в цьо­му слові?

Кожний учень, який виходить до до­шки, бере фішку, яка означає відга­даний ним звук, і всі шикуються так, щоб вийшло слово «літо».

                                «Збери урожай  овочів»

Починаю гру з вірша-зачину: 

 

Ходить сонях долом, долом,                                                                           Зелен-полем ходить сонях.                                                                                      З парасолем. А за соняхом рядочком:                                                                           Морква, дині, огірочки,                                                                                                           Буряки, горох, квасоля —                                                                                         Все квітує серед поля.

  Що виросло влітку на полі? Як назвати ці предмети одним словом? Вам треба овочі зібрати в два коши­ки. У перший кошик збираємо ово­чі з двома складами, а в другий — з трьома складами.

— Слова «буряки, огірочки» перебуду­ємо так, щоб вони мали два склади.

— Скільки приголосних звуків у сло­вах «морква, квасоля»? Який овоч із перелічених закінчується на приго­лосний?

 

 

Підготувала вчитель початкових класів Кондратенко М.О.

docx
Додано
26 березня 2019
Переглядів
1978
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку