У дитячому віці гра - це норма, і дитина повинна завжди гратися, навіть коли робить серйозну справу. А. С. Макаренко. Мета дослідження: аналіз застосування ігрових технологій на уроках георгафії. Об’єкт дослідження: ігрові технології на уроках географії. Для реалізації поставленої мети необхідно виробити такі завдання:охарактеризувати ігорові техтології;описати принципи впровадження ігрової діяльності у навчальний процес;розкрити функції гри;охарактеризувати ігрову діяльність на різних етапах уроку географії;проаналізувати етапи гри;проаналізувати наукову літературу з даної теми;розглянути використання ігрових технологій для певних типів уроків.
Географія - єдина навчальна дисципліна, що вивчає природу Землі як цілісну систему: будь-який об′єкт, явище, процес у географічній оболонці неможливо розглядати поза нею, поза взаємозв’язками між її природними компонентами і комплексами. Саме тому дослідждення цих зв’язків - головна мета географії. Але без зацікавленості учнів, без їх безпосередньої участі цієї мети важко досягти. А що як не гра зможе зацікавити дітей?
Характеристика ігрових технологій. За характером педагогічного процесу виділяють такі групи ігрових технологій (Селевко Г. К., Мінокін Є. М., Нікітін Б. П. та ін.):навчальні, тренувальні, контролюючі та узагальнюючі;пізнавальні, виховні та розвиваючі;репродуктивні, продуктивні, творчі;комунікативні, діагностичні. За формою діяльності учнів ігри поділяються на: індивідуальні; парні;групові;загальнокласні. За типами: рольові; ділові; комплексні ігри на місцевості та в класі. . Головною метою технологій географічних (дидактичних) ігор є: розширення географічного кругозору; формування й розвиток пізнавальних інтересів до географії; спонукання до навчальної діяльності; прагнення за допомогою ігрових ситуацій досягти успіхів у поглибленні географічних знань.
Принципи впровадження ігрової діяльності у навчальний процес:ігри доречні й ефективні не на всіх уроках;багатший ігровий потенціал мають уроки узагальнення отриманих знань, закріплення їх або вироблення практичних умінь і навичок;під час планування, підготовки і проведення гри на уроці необхідно дотримуватися наступних правил: 1. учитель має чітко усвідомлювати дидактичні завдання використання ігрових елементів у навчальному процесі й організувати всю діяльність на уроці з орієнтацією на виконання цих завдань; 2. усі учасники повинні знати і виконувати правила гри, про які їх докладно інформують до її початку; 3. на ігровому полі не повинно бути сторонніх спостерігачів, тому важливо залучити всіх учнів до активної діяльності; 4. на ігровому уроці, як і в будь-якій грі, обов'язково має бути елемент несподіванки і непередбачуваності, що дає змогу активізувати вияв творчих здібностей учнів; 5. періодично слід змінювати правила гри, щоб вона не набридала і залишалася цікавою дітям.ігровий урок завершується підбиттям підсумків.
Ігрова діяльність на різних етапах уроку географіїВивчення нового матеріалу Використання ігрових елементів у навчальному процесі на цій стадії ускладнюється недостатнім обсягом знань і вмінь учнів. Однак актуалізовані на попередній стадї уроку опорні знання можуть послужити фундаментом для побудови гри під час подальшого просування по темі.
Ігрова діяльність на різних етапах уроку географіїЗакріплення отриманих знань, вироблення практичних умінь і навичок Звичайно ж, такі уроки створюють дуже сприятливі умови для навчальних ігор. З іншого боку, проведення цих уроків в ігровій формі підвищує їхню ефективність дає змогу обробити великий обсяг матеріалу, не перевтомлюючи учнів. При цьому, як і на традиційних уроках, необхідно застосовувати різноманітні види діяльності, комбінувати індивідуальні, групові й колективні форми роботи тієї чи іншої гри.
Висновок Породжена дитинством людства, гра супроводжує всю його історію, по-своєму поєднуючи й дисциплінуючи людей, і тому зрозуміло, чому вона посідає таке почесне місце в народній педагогіці, входячи у психічний і фізичний світ дитини з перших днів її існування. „Духовне життя дитини, - писав В. Сухомлинський, - повноцінне лише тоді, коли вона живе у світі гри, казки, музики, фантазії, творчості, без цього вона - засушена квітка”. Звернімо увагу, що видатний педагог ставить гру в один ряд із будь-якою активною творчістю. А на завершення хотілося б навести ще один вагомий аргумент на користь необхідності використання ігрових технологій у навчальному процесі на уроках географії. Подивіться в очі учнів, які виходять з ігрового уроку, і учителя. Перед вами - люди, котрі отримали радість від праці. Що тоді щастя, якщо не це?Розкажи мені - і я забуду. Покажи мені - і я зрозумію. Примусь мене зробити - і я навчуся! Конфуцій
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ1. Галкін С. Організація ігрової діяльності на уроці // Завуч. − 2005. − №2. −С.17-20.2. Державна національна програма „Освіта”(„Україна ХХІ століття”). − К.,1994.3. Довгань Г. Д. Інтерактивні технології на уроках географії. − Х.: ВГ „Основа”, 2005.4. Зотова А. М. Учебные игры на уроках и их роль в развитии личности учащегося // География в школе. − 2004. − №3. − С.46-50.5. Зеленський Іван. Навчальні ігри на уроках географії // Географія та основи економіки в школі. − 2003. − №1. − С.15-20.6. Конарчук В. Грок-гра „Географічний марафон” // Географія та основи економіки в школі. − 2003. − №3. − С.20-21.7. Корнєєв В. П. Географічні ігри та розваги. − К.: Радянська школа, 1985.8. Корнєєв В. П. Технології в навчанні географії. − Х.: ВГ „Основа”, 2004. −(Б-ка журн.”Географія”; вип.5). − 112с.9. Кулинич Г. С., Николина В. В. Географические игры // География в школе. − 1991. − №1. − С.35-36.10. Кульневич С. В., Лакоценина Т. П. Современный урок. Часть 1: научно-практ.пособие. − Ростов-н/Д: изд-во „Учитель”, 2004. − 288с.11. Мартемьянов В. В. Игросистема в преподавании географии // География в школе. − 2001. − №8. − С.64-69.12. Матвєєва Н. „Внутрішні сили Землі”. Розробка уроку // Краєзнавство. Географія. Туризм. − 2002. − №41. − С.20-21.13. Національна доктрина розвитку освіти в Україні в ХХІ ст. − К., 2003.