Семінарське заняття на тему: "Г. Сковорода - просвітитель-гуманіст, філософ, поет, митець, перекладач"

Про матеріал
Розробка семінарського заняття з культурології (презентація додається) на тему: Г. Сковорода - просвітитель-гуманіст, філософ, поет, митець, перекладач (до 300-річчя від дня народження) для здобувачів освіти фахової передвищої підготовки. Тип заняття: урок–дослідження. На початку заняття наводяться різні концепції викладення фактів біографії Г. Сковороди, різні підходи до оцінки його особистості, створюється проблемна ситуація і ставиться головне завдання: при презентації проектів, викладенні і обговоренні питань спробувати відмовитись від стереотипів, уявити особистістні якості мислителя під кутом зору сучасності. В кінці уроку здобувачі освіти мають вирішити проблемне запитання: Ким би міг бути Сковорода, якби він жив сьогодні поруч з нами? Пропонуються різноманітні методи роботи: «Мозковий штурм», „Шкала думок”, «Порівняльний аналіз», «Вправа на уяву», «Психологічне спостереження» та інш. Наведений матеріал сприяє формуванню світогляду здобувачів освіти, їх моральної та громадянської позиції; узагальнює уявлення про філософську, педагогічну, просвітницьку, літературну та мистецьку діяльність Г.С. Сковороди та її значення для сучасності; з’ясовує проблеми морального вибору у житті особистості; розвиває навички нестандартного мислення, уміння робити висновки, спонукає бажання висловлювати власну думку.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ

«СМІЛЯНСЬКИЙ ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ

НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ»

 

 

 

 

 

                                    РДЖЕНО

        

 

 

 

ВІДКРИТЕ ЗАНЯТТЯ

 

з дисципліни (предмету)

«Культурологія»

спеціальність  122. «Комп’ютерні науки»

спеціалізація «Комп’ютерні науки»

група ПСК20

 

ТЕМА:

«Г.С. Сковорода - просвітитель-гуманіст,
філософ, поет, перекладач» (до 300-річчя від дня народження)

 

Дата проведення  -  01.12.2022

 

Викладач: Чужинова Т.П.

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

Сміла 2022р.

 

План заняття № 22

 

Навчальна дисципліна    «Культурологія»

 

Тема заняття: «Г.С. Сковорода - просвітитель-гуманіст,

філософ, поет, перекладач» (до 300-річчя від дня народження)

Тип заняття     урок – дослідження

Мета заняття:

Сприяти формуванню світогляду студентів, їх моральної та громадянської позиції, гуманістичних почуттів: узагальнити уявлення про філософську, педагогічну, просвітницьку, літературну та мистецьку діяльність Г.С. Сковороди та її значення для сучасності; з’ясувати проблеми морального вибору у житті особистості; розвивати у студентів навички нестандартного мислення, робити висновки, виховувати в них бажання висловлювати власну думку з приводу одвічних проблем людського буття.

Міжпредметні зв’язки

Предмети, які забезпечують вивчення даної навчальної дисципліни:   «Історія України», «Українська література»,  «Зарубіжна література».

Предмети, які забезпечує навчальна дисципліна:  «Філософія», «Соціологія».

Забезпечення заняття: мультимедійний проектор (презентації, фрагменти відеофільмів, таблиці, аудіозаписи), роздатковий матеріал (культурологічне лото)

Загально-методичні принципи: комунікативність, колективна взаємодія.

Форми роботи: репродуктивно – творчий, презентація проектів, евристичний з елементами дискусії, порівняльно-історичні реміністенції, експертні групи.

Методи роботи: «Мозковий штурм», „Шкала думок”, «Порівняльний аналіз»,  «Вправа на уяву», «Психологічне спостереження», проблемно-пошуковий метод.

 

Рекомендована література: 

  1.          Історія світової та української культури : підруч. для студ. ВНЗ / В. Греченко, І. Чорний, В. Кушнерук, В. Режко. – К. : Літера, 2010. – 464 с.
  2.          Історія української культури / За загал. ред. І. Крип’якевича. – К. : Либідь, 2011. – 656 с.
  3.          Історія української та зарубіжної культури: навч.  посіб. / С.М. Клапчук, В.Ф. Остафійчук, Ю.А. Горбань та ін.; За ред. С.М. Клапчука, В.В. Остафійчука. –– К.: Знання-Прес, 2012. – 358 с.
  4.          Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура: Курс лекцій. – Київ: Центр навчальної літератури, 2005. – 584 с.
  5.          Культурологія: українська та зарубіжна культура: навч. посіб. /  М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко та ін.; за ред. М.М. Заковича. – К. : Знання, 2010. -567 с.
  6.          Українська та зарубіжна культура: навч. посіб. / Л.Є Дещинський, Я.Я. Денисов, М.П. Скалецький та ін.; за ред.  Л.Є Дещинського. – Львів: Бескид Біт, 2012, - 304 с.

 

 

 

 

 

 

 

Структура заняття

Структура заняття

Затрачений час

Вступна частина І. Організаційний момент (вітання, перевірка присутніх).

ІІ. Оголошення теми і мети, плану  урока.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

5 хв.

 

 

Основна частина.

ІV.  Актуалізація опорних знань студентів

 Методом еврістичної бесіди, представивши різні концепції оцінки особистості Г. Сковороди, створити проблемну ситуацію.

V. Проблемне завдання на урок.

10 хв.

VІ. Реалізація плану і мети заняття.

Презентація проектів:

1. Життя та творчий шлях  (Пайчук С).

    Цікаві факти (Ткаченко М.)

 2. Педагогічна діяльність: місця роботи, головні ідеї, новаторство, система оцінювання (Слободяник М.)

3. Філософія: назви творів, головні ідеї, теорія 3-х світів (Чернишов Е.)

    Афоризми Г. Сковороди - вибрати найцікавіші, прокоментувати (Падун Д.)

4. Літературна діяльність:  жанри, назви творів. "Сад божественних пісень", байки (Федорець В.)

5. Музична діяльність: співак, музикант, композитор (Бабенко М.)

  6. Увіковічення пам'яті Г. Сковороди: найвідоміші пам'ятники, пам'ятні знаки, (Котляр Д.)

 

40 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 VІІ. Закріплення.

Відповіді на питання (етапи життєвого шляху і можливості реалізації таланту).

Виконання тестових завдань.

5 хв.

10 хв.

Заключна частина.

VІІІ.  Підведення підсумків заняття. Вирішення проблеми, поставленої на початку уроку. Висновки.

5 хв.

ІХ. Оцінювання.

Домашнє завдання:

Опрацювати матеріали до уроку №23 (на н.п. Moodle)

Завершення заняття

5хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема заняття: «Г.С. Сковорода - просвітитель-гуманіст,

філософ, поет, перекладач» (до 300-річчя від дня народження)

Мета заняття:

Сприяти формуванню світогляду студентів, їх моральної та громадянської позиції, гуманістичних почуттів: узагальнити уявлення про філософську, педагогічну, просвітницьку, літературну та мистецьку діяльність Г.С. Сковороди та її значення для сучасності; з’ясувати проблеми морального вибору у житті особистості; розвивати у студентів навички нестандартного мислення, робити висновки, виховувати в них бажання висловлювати власну думку з приводу одвічних проблем людського буття.

Тип: семінарське заняття – дослідження

Обладнання: презентація  «Сковорода Григорій Савич (1722-1794) - просвітитель-гуманіст, філософ, поет, перекладач»; проекти студентів; фрагменти відеофільмів: «Студенти Могилянки миють пам’ятник Григорію Сковороді»; «Великі українці – Григорій Сковорода»; «Обличчя української історії. Григорій Сковорода»; індивідуальні завдання (тест).

Форми роботи: репродуктивно – творчий, презентація проектів, евристичний з елементами дискусії, порівняльно-історичні реміністенції, робота в групах.

Методи роботи: «Мозковий штурм», «Шкала думок», «Порівняльний аналіз»,  «Ассоціаційні вправи», «Психологічне спостереження», проблемно-пошуковий метод.

На дошці – тема, епіграф, проблемне питання

«Не тіло, а душа є людиною».

«Світ ловив мене , та не спіймав»

Г. Сковорода

 

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми, плану заняття.  Слайд №1

Тема: «Г.С. Сковорода - просвітитель-гуманіст, філософ, поет, перекладач» (до 300-річчя від дня народження)                               Слайд №2  

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Епіграф.   Як ви розумієте його зміст?                                               

Представлення різних концепцій оцінки особистості Г. Сковороди. Слайд №3

Проблемне завдання уроку:                        Слайд №4

При викладені і обговоренні питань спробуємо відмовитись від стереотипів, уявити особистістні якості Г. Сковороди під кутом зору сучасності.

План семінарського заняття:

1. Життя та творчий шлях  Г.С. Сковороди

2. Г. Сковорода – педагог-новатор

3. Філософські твори і ідеї 

4. Літературна діяльність 

5. Музична діяльність

  6. Увіковічення пам'яті Г. Сковороди

 

ІV. Презентація проектів:

1. Життя та творчий шлях  (Пайчук С).                слайди №5-7

    Цікаві факти (Ткаченко М.)    - слайди №8-10

Викладач: Коментарі, доповнення і питання (Києво-Могилянська академія)– слайди №11-12

Викладач: Отже проблема морального вибору існувала і буде існувати завжди.

Відеофільм «Обличчя української історії. Григорій Сковорода» (4 хв.)

Завдання: Які можливості мав Сковорода, щоб реалізувати свої здібності  і талант? Який він зробив вибір і чому?

2. Педагогічна діяльність: місця роботи, головні ідеї, новаторство, система оцінювання (Слободяник М.)                Слайд №13-14

3. Філософія: назви творів,головні ідеї, теорія 3-х світів (Чернишов Е.) сл. №15-16

Афоризми Г. Сковороди - вибрати найцікавіші, прокоментувати (Падун Д.)

Викладач: Коментарі, доповнення і питання            Слайд №17

 4. Літературна діяльність:  жанри, назви творів. "Сад божественних пісень", байки (Федорець В.)

Викладач: Коментарі, доповнення і питання    Слайди №18-20

5. Музична діяльність: співак, музикант, композитор (Бабенко М.)

Викладач: Коментарі, доповнення і питання          Слайд №21-23

  1. Увіковічення пам'яті Г. Сковороди: найвідоміші пам'ятники, пам'ятні знаки, купюри і т.д. (Котляр Д.)

Викладач: Отже ми ознайомилися з вашими проектами. В кожному з них ви намагалися дати оцінку, незалежну від заяложених стереотипів, з погляду нашого сьогодення.

Висновки експертної групи.     Слайд №24

Пропоную ознайомитися з фрагментами проекту О. Ступки «Великі українці – Григорій Сковорода».

V. Закріплення. Метод «Гроно думок» (експертна група)

  1. Назвіть основні етапи життєвого шляху Г. Сковороди і можливості реалізації таланту, якими він не скористався. Чи існувала проблема вибору?
  2. Чи можна вважати, що його життєвий шлях - це «втрачені можливості»?
  3. Чому такий вибір зробив Сковорода?

VІ. Підведення підсумків уроку. Метод „Коло ідей”.

Викладач: Вирішення проблеми, поставленої на початку уроку.

А тепер давайте спробуємо уявити: якби Сковорода жив сьогодні поруч з нами, ким він міг би бути? Ким би міг бути Сковорода в сучасному світі? Сл.№25-28

Висновки експертної групи.

Виконання тестових завдань «Життя та творчий шлях Г. Сковороди». 

      VІІ .  Підведення підсумків уроку.

Оцінювання – висновки експертної групи.

Домашнє завдання                                                                    

 

 

Список літератури і фільмографії

1. Історія світової та української культури : підруч. для студ. ВНЗ / В. Греченко, І. Чорний, В. Кушнерук, В. Режко. – К. : Літера, 2010. – 464 с.

2. Історія української культури / За загал. ред. І. Крип’якевича. – К. : Либідь, 2011. – 656 с.

3. Історія української та зарубіжної культури: навч.  посіб. / С.М. Клапчук, В.Ф. Остафійчук, Ю.А. Горбань та ін.; За ред. С.М. Клапчука, В.В. Остафійчука. –– К.: Знання-Прес, 2012. – 358 с.

4. Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура: Курс лекцій. – Київ: Центр навчальної літератури, 2005. – 584 с.

5. Культурологія: українська та зарубіжна культура: навч. посіб. /  М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко та ін.; за ред. М.М. Заковича. – К. : Знання, 2010. -567 с.

6. Українська та зарубіжна культура: навч. посіб. / Л.Є Дещинський, Я.Я. Денисов, М.П. Скалецький та ін.; за ред.  Л.Є Дещинського. – Львів: Бескид Біт, 2012, - 304 с.

 

  1. https://youtu.be/D8qACXU75go   2.58 хв.
  2. https://www.youtube.com/watch?v=S2EBBaC3Ulw Обличчя укр історії. – 5 хв.

3.        https://www.youtube.com/watch?v=nm2BT5Fmg0c  Григорій Сковорода. Біографія. Історія України

  1. https://ridna.ua/2013/08/tvory-hryhoriya-skovorody-audio/  Байки. Аудіо
  2. https://m.z2.fm/artist/3409610  Муз. твори «Достойно есть». «Вс городу..»
  3. http://mus.art.co.ua/muzychnyj-svit-hryhoriya-skovorody/  Стаття «Музичний світ Г. Сковороди»
  4.   https://youtu.be/jsk3R_Wm3BA О. Ступка. Проект «Великі українці – Григорій Сковорода»
  5. https://youtu.be/CBB5bTF4-Yc  Відео «Всякому городу»
  6. https://youtu.be/Qi0etSaibHU  Виконання в стилі 18 ст. «Вс. Городу…»
  7. https://biblioteka.cdu.edu.ua/index.php/8-novyny/586-hryhorii-skovoroda-tsikavi-fakty-pro-ukrainskoho-mandrivnoho-filosofa.html  Ціккаві факти
  8. https://youtu.be/S2EBBaC3Ulw  Обличчя української історії   
  9. https://dovidka.biz.ua/grigoriy-skovoroda-hronologichna-tablitsya Українські письменники. біографії
  10. https://vsiknygy.net.ua/person/117/  Григорій Варсава Сковорода – неформал епохи бароко
  11. https://biblioteka.cdu.edu.ua/index.php/8-novyny/586-hryhorii-skovoroda-tsikavi-fakty-pro-ukrainskoho-mandrivnoho-filosofa.html  Гр. Сковорода: цікаві факти про українського мандрівного філософа

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чубін Вікторія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 грудня 2022
Переглядів
192
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку