Покидько Олена Костянтинівна
Вчитель англійської мови
Синельниківська ЗОШ I-III ст. №6
ІГРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ УСНОГО МОВЛЕННЯ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
В епоху сучасного державного і духовного розвитку України пріоритетна роль належить високоосвіченим людям. Досягнення цієї мети можливе лише за умов оптимального вибору методів навчання. Від методів навчання значною мірою залежить розвиток учнів і якість засвоєних ними знань, набуття навичок самостійної роботи. Особливу увагу потрібно звернути на інтегроване опанування учнями мовленнєвих умінь на рівні, достатньому для здійснення іншомовного спілкування. Формування іншомовної компетенції передбачає адекватне використання граматичних явищ для вирішення комунікативних завдань. Досягти високого рівня комунікативної компетенції, не спілкуючись з носіями іноземної мови, досить складно. Основне завдання вчителя створити на уроці англійської мови реальні і уявлювані ситуації спілкування, використовуючі різні методи і прийоми.
Як відомо, велике значення в організації навчального процесу грає мотивація навчання. Вона сприяє активізації мислення, викликає інтерес до того чи іншого виду занять, до виконання тієї чи іншої вправи. Найбільш сильним мотиваційним фактором є прийоми навчання, які задовольняють потреби школярів у новизні матеріалу, що вивчається та різноманітності вправ. Широкі можливості для активізації навчального процесу надає використання рольових ігор.
В цілому процес трансформації звичайних комунікативних вправ в рольові, розігрування навчально-мовленнєвих ситуацій у вигляді рольових ігор та завершення їх діловими іграми потребує систематичної роботи. Успіх їх залежить від багатьох факторів, зокрема від:
Відмінність рольових ігор від таких завдань полягає в тому, що рольова гра, як ситуація, так і конкретне її втілення в словах та діях визначені вчителем. При використанні рольових завдань учень повинен сам придумати слова та дії. Рольова гра – це своєрідний навчальний прийом, при якому учень повинен вільно говорити в рамках заданих обставин, виступаючи в ролі одного з учасників іншомовного спілкування.
Позитивні моменти використання рольової гри:
Обов’язковим елементом ігор є вирішення проблемної ситуації. Це покращує вмотивованість висловлювань, робить їх більш аргументованими та емоційними. Постановка проблеми та необхідність її вирішення служить також розвитку критичного мислення в учнів. І, нарешті, необхідність ретельного обмірковування ситуації, пошуку правильного рішення розвиває логічне мислення, вміння аргументувати та контраргументувати, переконати співрозмовника.
Основними вимогами до рольових ігор є:
інтерес та бажання добре виконати завдання.
Існують певні правила рольових ігор, а саме:
В залежності від мети заняття та рівня підготовки учнів рольові ігри можуть проводитися в парах, у підгрупах та в групі.
Рольова гра в парах - самий простий вид. Гра у парах – це навчальне завдання, яке містить мовну, комунікативну та дієві задачі. Вона забезпечує активну участь всіх учнів: обмін інформацією передбачає наявність половини тих, хто говорить та тих, хто слухає. Тут можна використати анкети.
Використання гри у підгрупах має певні переваги. По-перше, вона розвиває загальну готовність учасників до навчання, бо включає індивідуальну парну та фронтальну форми соціальної взаємодії і, по-друге, сама мікрогрупа здійснює взаємонавчання кожного учня.
Груповій грі притаманні наступні особливості організації:
- кожна мікрогрупа отримує певне завдання і виконує його.
Групова гра має свої переваги.
Але є недоліки: активну участь у вирішенні комунікативної проблеми беруть лише найбільш підготовлені учні, слабкі обмежуються виконанням допоміжних функцій.
Заслуговують уваги і так звані рольові карти. Кожний учасник отримує картку, одна її сторона однакова для всіх, вона містить інформацію про рольову ситуацію, проблему, яку необхідно вирішити. Зворотня сторона карток містить інформацію про дану дійову особу, вказує можливу лінію її поведінки.
Таким чином застосування рольових та ділових ігор як нетрадиційних методів навчання сприяє мотивації та актуалізації навчання і підготовці учнів до самостійної практичної діяльності. Зв’язок матеріалу з реальністю, практикою, з відповідність реальним умовам практичної діяльності сприяють всебічному розвитку особистості учнів, поширюють їх кругозір, поглиблюють їх знання в різних галузях.
Список використаних джерел