Іменник. Рід іменників (складні випадки узгодження роду іменників типу кір, дріб, біль, нежить, пил, степ, ступінь, путь та ін. з іншими частинами мови). Паралельні родові форми ім

Про матеріал
Тема: Іменник. Рід іменників (складні випадки узгодження роду іменників типу кір, дріб, біль, нежить, пил, степ, ступінь, путь та ін. з іншими частинами мови). Паралельні родові форми іменника (зал – зала, птах – птаха, плацкарт – плацкарта тощо)» Мета: навчальна (формувати компетентності): - предметні: повторити й поглибити знання про іменник як частину мови, про норми узгодження роду іменників, зміцнити навички визначення роду іменників; - ключові: уміння вчитися: організовувати власну діяльність щодо засвоєння морфологічних норм української мови (визначати мету, цілі засвоєння навчального матеріалу, пов'язувати вивчене з теми з практичною діяльністю); - комунікативні: уміння грати різні соціальні ролі в колективі, працювати в групі, презентувати роботу; - інформаційні: уміння користуватися словниками, довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння морфологічної норми; - загальнокультурні: уміння демонструвати небайдужість у розгляді питань додержання морфологічних норм, помічати і коректно виправляти морфологічні помилки у власних і чужих усних і письмових текстах. - розвивальна мета: усвідомлювати загальнокультурні компетентності: прищеплювати бажання досконало володіти українською мовою; - виховна мета - виховувати цікавість до своєї професії.
Перегляд файлу

Тема: Іменник. Рід іменників (складні випадки узгодження роду іменників типу кір, дріб, біль, нежить, пил, степ, ступінь, путь та ін. з іншими частинами мови). Паралельні родові форми іменника (зал – зала, птах – птаха, плацкарт – плацкарта тощо)»

Мета:

навчальна (формувати компетентності): 

  •    предметні: повторити й поглибити знання про іменник як частину мови, про норми узгодження роду іменників, зміцнити навички визначення роду іменників;
  •    ключові: уміння вчитися: організовувати власну діяльність щодо засвоєння морфологічних норм української мови (визначати мету, цілі засвоєння навчального матеріалу, пов'язувати вивчене з теми з практичною діяльністю); 
  •    комунікативні: уміння грати різні соціальні ролі в колективі, працювати в групі, презентувати роботу;
  •     інформаційні: уміння користуватися словниками, довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння морфологічної норми;
  •     загальнокультурні: уміння демонструвати небайдужість у розгляді питань додержання морфологічних норм, помічати і коректно виправляти морфологічні помилки у власних і чужих усних і письмових текстах.
  •    розвивальна мета: усвідомлювати загальнокультурні компетентності: прищеплювати бажання досконало володіти українською мовою;
  •    виховна мета - виховувати цікавість до своєї професії.

Тип уроку: урок поглиблення знань, умінь і навичок

Обладнання: підручник, роздатковий дидактичний матеріал, тлумачний словник української  мови, комп’ютер, відеоролики.

 

Епіграф: Граматика - це як особиста гігієна. Ви можете не дбати про неї, але не дивуйтесь, якщо люди зроблять про вас відповідні висновки

                                                                                (З порталу «Мова — ДНК нації»)

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань здобувачів освіти

Відеоролик з каналу «1+1» «Про робітничу професію «Зварник» https://youtu.be/sEyGwC5UZJQ

  • Яку професію опановує Денис? Так зварник, зварювальник чи зварювач?

Мовознавча розвідка

Чим відрізняються між собою лексеми “зварник”, “зварювач” та “зварювальник”?

  1. Тлумачний словник української мови віддає перевагу більш частотній на час складання статей назві зварникЗварювальник і зварювач подає як рідковживані. У значеннях вони тотожні - "фахівець, що займається зварюванням."
  2. Словник українсько-російський 1927 р. (А. Ніковський) надає цікавий варіант: Спогріва́льник, (-ка) – сварщик
  3. Російсько-український словник технічної термінології 1928р. (І. Шелудько, Т. Садовський) вказує лише один відповідник: Сварщик – зва́рювач (-ча)
  4. «Словник української мови» 2010-х років уже не подає біля «зварювальник» слова помітки «рідко». Отже вважаймо, що «зварник» - «зварювальник» (хоч у переліку професій лише «зварник»). Щодо «зварювач», то він має ще одне значення (причому без помітки «рідко») — «пристрій для зварювання».

Фронтальна бесіда

- Якою частиною мови є слова  “зварник”, “зварювач” та “зварювальник”?

- Що таке іменник?

(Іменник – це частина мови, яка означає предмет і відповідає на питання хто? що? (випрямляч, метал, валик, зварник).

  •  - Які вам відомі категорії іменників?

           (Серед іменників виділяються такі групи слів:

  • назви істот – назви неістот
  • загальні назви – власні назви
  • конкретні – абстрактні)
  • - Як розрізнити істоти від неістот?
            Назви істот  хто?  викладач, зварник
  • Назви неістот  що?  метал, реостат
  •  
  •  а як бути з такими поняттями як покійник, небіжчик або в картах: дама, валет, король або в шахах ферзь, пішка? До істот чи неістот вони відносяться?
  •  
  • - Як відрізнити загальні й власні назви? Навести приклади
  • (Загальні іменники позначають предмети в цілому. Власні іменники індивідуально позначають окремі предмети або особи
  • власні: Україна, Кропивницький, імена одногрупників
  • загальні: зварник, трансформатор)

- Пригадайте, що вам відомо про рід іменників. Скільки є родів? Наведіть приклади

(Іменники бувають чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду

Чоловічий: випрямляч, електрод

Жіночий: дуга, полярність

Середній: зварювання, живлення

Спільний: староста, невдаха

 

- Які виникають труднощі в процесі узгодження роду іменників з іншими частинами мови?

- Із чим це пов’язано? Наведіть приклади

(бувають слова, які водночас використовуються і в чоловічому і жіночому роді: банкнот-банкнота, птах-птаха, сусід-сусіда, зал-зала)

(у словах іншомовного походження важко визначити їх рід: Капрі, таксі, сулгуні , шимпанзе, івасі )

 

IIІ. Повідомлення теми та мети уроку

Отже, тема сьогоднішнього уроку «Іменник. Рід Іменників». (складні випадки узгодження роду іменників типу кір, дріб, біль, нежить, пил, степ, ступінь, путь та ін. з іншими частинами мови). Паралельні родові форми іменника (зал – зала, птах – птаха, плацкарт – плацкарта тощо)»

        Запишіть сьогоднішнє число, класна робота, тема.

            (Викладач озвучує мету уроку, користуючись конспектом)

IV. Засвоєння нового матеріалу в процесі виконання практичних завдань.

 

  1. Подивіться, будь ласка, на бейджики один одного, на яких зазначено ваші імена. Назвіть імена, які можуть бути і в чоловічому, і в жіночому роді

Отже, висновок: деякі імена можуть бути як чоловічими, так і жіночими, треба звертатись до контексту

 

Рід – це граматична категорія іменника, яка виражається в трьох значеннях: чоловічого, жіночого і середнього роду.

Значення роду необхідно іменнику для правильного його граматичного зв’язку з прикметниками (синє небо, синя стрічка), займенниками (наш народ, наше місто) та дієсловами (Степан говорив, Галя говорила). Приклади неправильного зв’язку за родом: мій сестра, пісня лунав, наше мова, Ольга писав.

Запиши і запам’ятай рід іменників

Чоловічий рід

Біль, насип, нежить, перекис, продаж, Сибір, собака, степінь, ступінь, толь, тюль, фенхель, шампунь

Жіночий рід

Антресоль, бандероль, бешамель, вермішель, заполоч, каніфоль, нехворощ, путь, ретуш, розкіш, фланель, шагрень

І до чоловічого, і до жіночого роду належать слова: гандж, дрож, купіль, фальш, харч. 

 

  1. Спостереження над мовним матеріалом (написати на дошці)

Цього року в саду гарно вродила абрикоса.

У супермаркеті сьогодні знижки на абрикос.

Майстер полагодив піаніно, бо западала клавіша.

У піаніно по черзі йде чорний клавіш і білий клавіш.

Актова зала ліцею була переповнена.

Обладнання для зварників розмістили у великому залі.

 

Що це? Невже у якомусь варіанті неправильно? На це питання нам відповість Олександр Авраменко

     Відеоролик про використання «зал-зала» з О. Авраменком https://www.youtube.com/watch?v=_Ze0Q-kIvYM

 

Викладач. Пригадайте, які іменники відносяться до спільного роду?

Крім жіночого, чоловічого, середнього роду, іменники можуть належати до спільного роду. Наприклад: бідолаха, нероба, сирота, базіка, лівша. Іменники, що означають осіб як чоловічого, так і жіночого роду, називаються іменниками спільного роду. Їх рід визначається в контексті. 

4. Виконайте завдання. Доберіть до кожного словосполучен­ня іменники спільного роду, які б відповідали його змісту.

1) Дитина, що втратила батьків (Сирота)

2) Людина, яка хитрістю й спритністю прокладає собі всюди шлях (Пронира (проноза)

3) Вередлива людина (Вереда)

4) Людина, якій не щастить, часто нічого не вда­ється (Невдаха)

5) Той, хто заводить, починає бійку, любить битися (Забіяка)

6) Людина, яка постійно живе в горі, біді (Бідолаха)

7) Людина, яка є ведучою на весіллі, вечері, бен­кеті (Тамада)

 

  • А чи можна якось змінити рід, наприклад, у професіях? Що,  якщо треба вказати назву професії чи посади, яку обіймає жінка? 

    Відеоролик О.Авраменко «Використання фемінітивів» https://www.youtube.com/watch?v=A79douBDyaU

 

  1.  Творчий диктант (учень до дошки)

Утворити від поданих назв професій фемінітиви

Лікар, продавець, професор, посол, друкар, кравець, завідувач, менеджер, директор, доповідач, редактор, столяр, нотаріус.

Лікар – лікарка, продавець – продавчиня, професор – професор Лісовська, посол – пані посол, друкар – друкарка, кравець – кравчиня, завідувач – завідувачка, менеджер – менеджер Вітовська, директор – директорка, доповідач – доповідачка, редактор – редакторка, столяр – пані столяр, нотаріус – нотаріус засвідчила.

 

Але чи завжди так легко визначити рід іменників?А як визначити рід у невідмінюваних іменників іншомовного походження?

 

Відеоролик О.Авраменка «Маленький поні» https://www.youtube.com/watch?v=DFHBLf5caJs

 

Від поданих слів утворіть словосполучення, дібравши до них прикметники.

Депо, аташе, міс, імпресаріо, рефері, маестро, кенгуру, рагу, поні, фрау, фрейліна, ему, шимпанзе, мадам, какаду, колібрі.

Трамвайне депо, військовий аташе, гарна міс, мій імпресаріо, справедливий рефері, елегантний маестро, австралійське кенгуру, овочеве рагу, шотландський поні, серйозна фрау, усміхнена фрейліна, швидкий ему, маленький шимпанзе, літня мадам, яскравий какаду, крихітний колібрі.

Слово викладача.

 Як бачимо,  визначення роду незмінюваного іменника  є цілою проблемою. Розберімося з тим, які правила для цього існують.

Пояснення викладача

Запам’ятайте 5 правил, як визначити рід незмінюваних іменників.

Правило 1 – надзвичайно очевидне.

  1. Якщо слово вживається на позначення особи чоловічої статі (маестро, месьє), воно, відповідно, є іменником чоловічого роду.

 

Якщо означає особу жіночої статі – жіночого (фрау, мадемуазель).

 

Правило 2 – тварини.

Назви тварин є іменниками чоловічого роду (шимпанзе, кенгуру, колібрі).

Але якщо контекст указує, що йдеться про самку, то слова, які узгоджуються з невідмінюваними назвами тварин, уживаються у формі жіночого роду.

Правило 3 – неістоти.

Назви неістот – іменники середнього роду (таксі, кашпо, кашне, бюро).

 

Правило 4 – географічні назви.

Рід географічних назв визначається за загальною назвою. Наприклад, нам треба визначити рід слова Тбілісі. Ми знаємо, що Тбілісі – це місто. Відповідно, це слово – середнього роду.

Правило 5 – винятки з правила.

Рід деяких слів просто треба запам’ятати. Таке запам’ятовування полегшується через слово-пояснення. Це такі слова:

  • чоловічого роду: торнадо (вітер), сулугуні (сир), барбекю (шашлик), каберне (виноград), кантрі (стиль);

 

Рід абревіатур визначається за родом стрижневого слова. Наприклад, ООН (Організація Об’єднаних Націй) – ж.р.; НБУ (Національний банк України) – ч.р.

Граматична форма деяких абревіатур впливає на рід. Якщо абревіатура закінчується на приголосний, то ч.р.: ЖЕК, ВАК, ВАТ, ЗАТ,Мін’юст, Мінфін, МОЗ, МОН. Якщо абревіатура закінчується на –о, то с.р.: НАТО,ЮНЕСКО,РНБО,СІЗО.

 

Бліцопитування:

  • Які ж іменники належать до незмінюваних? (Іншомовного походження)
  • До якого роду належать незмінювані іменники назви неістот? (Середнього)
  • Назви людей? (За позначенням статі)
  • Назви тварин і птахів? (Чоловічого)
  • Як визначається рід невідмінюваних власних назв? (За загальною назвою)
  • Які особливості визначення роду абревіатур? (За стрижневим словом)

 

Вибрати правильний варіант відповіді. Режим доступу:

https://learningapps.org/watch?v=pem8349ha21

Кодовий диктант

► Визначте і запишіть код — рід незмінюваних іменників-абревіатур. (1 — чоловічий рід, 2 — жіночий рід, 3 — середній рід).

ООН, НБУ, ДАІ, НЛО, ГЕС, СБУ, СНІД, ЧАЕС, СІЗО, ЮНЕСКО

ООН – 2

НБУ – 1

ДАІ - 2

НЛО - 3

ГЕС - 2

СБУ - 2

СНІД - 1

ЧАЕС - 2

СІЗО – 3

ЮНЕСКО - 3

9.Робота в групах. Виконайте завдання. Доберіть до іменників, зображених на малюнках, прикметники або дієслова у формі минулого часу. Утворені речення запишіть.

 

Виправте помилки в тексті (усно)

        Якось з другом рано-вранці сіли ми в швидку метру. І поїхали в метрі дивитись фільм про кенгурів. Люблять кіни дітвора, якщо в кінах кенгура ходить-бродить шосею, носить в сумці шимпанзу. Кенгуру в кафу зайшла, друзів там своїх знайшла. Тепер сидить за доміною з какадою й шимпанзою. 

        Якось з другом рано-вранці сіли ми в швидку метру (швидке метро). І поїхали в метрі (метро) дивитись фільм про кенгурів (кенгуру). Люблять кіни (кіно) дітвора, якщо в кінах (кіно) кенгуру (кенгуру) ходить-бродить шосею (шосе), носить в сумці шимпанзе (шимпанзе). Кенгуру в кафу (кафе) зайшла (зайшов), друзів там своїх знайшла (знайшов). Тепер сидить за доміною (доміно) з какадою (какаду) й шимпанзою (шимпанзе). 

ТЕСТИ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ (додаток)

 

V. Підсумки уроку.

  • Що сподобалось на уроці?
  • Що нового дізнались?
  • Якими вміннями й навичками оволоділи?

 

VІ. Оцінювання знань, коментування оцінок.

 

VІІ. Домашнє завдання.

1.     Повторити § 49

2.     Виконати вправу 6 стор.160

За підручником Українська мова (Авраменко) 10 клас, 2018 рік. Режим доступу https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Павлух Іванна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 січня 2022
Переглядів
30858
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку