Мета: узагальнити систематизувати знання учнів про іменник як частину
мови; продовжити вчити визначати іменники в реченні, їх граматичне значення; сприяти розвиткові мислення; розвивати усне й писемне мовлення, а також асоціативне мислення; продовжити проводити дослідження та робити висновки; удосконалювати навички роботи в групі; пробуджувати інтерес до походження свого роду, прізвища, імені; виховувати любов до родини, повагу та шану до людей праці та виробляти культуру спілкування.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Обладнання: роздатковий матеріал, індивідуальні картки, словники, довідники.
Епіграф.
Взагалі без імення ніхто між людей не буває.
Хто б не родився на світ -
родовита людина чи проста,
Кожного з них, породивши,
Іменням батьки наділяють.
Гомер.
Слово вчителя. Ось вам загадка:
А відгадайте-но: що я таке?
Всі хочуть, як народиться дитина, Щоб я було красиве і дзвінке, Бо носить все життя мене людина.
Яке твоє ім’я, прізвище, хто твої батьки, де живеш, як називається твій край? - запитують людину, знайомлячись. І кожен називає своє ім’я, не задумуючись, чому він так зветься, звідки прийшла ця назва і що вона означає. Варто замислитися: як увічнити ім’я своєї родини, свого роду.
Отож, на сьогоднішньому уроці, ми з вами поговоримо про значення імені для людини. Ми закінчили тему «Іменник» і в нас є можливість перевірити якість засвоєння знань, вміння їх практично застосовувати, а саме: розпізнавати іменники в реченні, визначати їх граматичні ознаки.
означає ... ;
відповідає на запитання ... ;
змінюється за ... ;
• Іменники бувають назвами ....
• Яка форма числа вживається на позначення одного предмета? Двох і більше?
• У реченні іменник може бути ....
Робота зі словниками. Знайти у тлумачному словнику лексичне значення слів:
Робота в групах. Виразно прочитати текст. Виписати прізвища людей. Перша група - другий абзац, друга група - третій абзац. Які асоціації виникають у вас з цими прізвищами.
Цікавий, сповнений несподіваних знахідок світ прізвищ. Якщо розпитати обізнаних людей, пошукати в книжках, то віднайдемо потаємний смисл кожного прізвища. Йому довго слугувати людині й нащадкам, тому й обирали влучне, значуще.
Ясна річ, чимало прізвищ пов’язано з різноманітними професіями. От маємо: Бондар, Коваль, Швець.
Є й такі прізвища, що вказують на село, місто, річку, звідки родом предки: Поліщук, Дончик, Придніпрянський.
Робота з лінгвістичним ключем.
Розподілити слова за відмінами, записавши їх колонками в такій послідовності: 1) III в.; 2) II в.; 3) І в.; 4) IV в.
Зустріч, ожеред, стерня, оленя, осінь, мир, свічка, кора, піч, стукання, крапля, звіря, атом, миша, смерть, м’яч, отрута, лоша, тьма, вмикач.
Ключ. Підкресліть у словах 1 - 3-ої колонок другу від початку букву і ви прочитаєте останній рядок поезії Д. Білоуса:
Ти народивсь, і думає про тебе Уся сім’я, уся твоя рідня,
Дають ім’я тобі, та згодом треба
.......своє ім’я.
Відповідь: Усім життям творить.
Розв’язування кросворда. Прочитайте поезію. Як ви гадаєте, про яке ім’я йдеться?
Багато імен жіночих,
У кожного своя краса.
Та є те одне, оте пророче, Що вибрали нам небеса.
Воно, як святиня, як воля, Як муза любові й життя,
Єдине, як кожного доля, Минуле і все майбуття.
Т. Кукуруза.
Відповідь одержите, вписавши по горизонталі такі жіночі імена: давньоєврейське, що означає пальма (Тамара); грецьке, що означає світло (Олена); грецьке, що означає мирна (Ірина); латинське, що означає рідна (Наталія); грецьке, що означає життя (Зоя).
Проекти. Презентація домашнього завдання.
Робота в парах. Дібрати до іменників, що означають загальні назви, іменники - власні назви (4-5 прикладів).
1) Персонажі казок: ... . 2) Сузір’я: ... . 3) Європейські країни: ... .
4) Східні країни: ... . 5) Острови (або півострови): ... . 6) Моря: ....
7) Гори: ... . 8) Вулиці: ... . 9) Стадіони: ... . 10) Назви цукерок: ....
11) Марки автомобілів: ... . 12) Діячі спорту і культури ....
Робота з індивідуальними картками. Створити асоціативний кущ за поданими іменами:
Анатолій, Богдан, Валентина, Віра, Інна, Любов, Ольга.
Вибіркова робота. Виразно прочитати вірш. Чому розсердилася Баба- Яга? Герої яких казок згадуються у вірші?
Сьогодні ця паличка буде чарівна.
Це жаба не проста, це жаба-царівна.
Он котик-воркотик, он Баба-Яга
між добрих людей на мітлі сновига.
Одне ж бо дівчатко, як біле гуся,
сказало їй раптом: - Бабуся-Ягуся.
А баба як тупне на нього ногою!..
Ото щоб Ягу називали Ягою.
Ліна Костенко.
Виписати іменники зі зменшено-пестливим значенням, визначити суфікси, пояснити правила їх написання.
Перевірка знань з правопису власних іменників («німий» диктант).
(Учитель показує малюнки із зображенням предметів, які означають власні назви. Діти записують їх, а тоді перевіряють правопис.)
Усний переказ. Прослухайте уважно оповідання.
Колгоспний стельмах Овсій дозволяє Посилкові попрацювати ножівкою чи рубанком.
Якось Овсій питає:
- Та ... - похнюпив голову хлопець.
Мовчить Йосип, тільки сині очі повні сліз.
І Йосипок поскаржився: ім’я, бач, у нього не таке, як у людей: Йо-сип. Сусідська дівчинка дражниться: «Йо-сип, муку сип, печи паляниці, клади на полиці!»
— Нікудишнє ім’я, — зітхає хлопець.
- Хм, - невдоволено хмикнув стельмах, - а моє ім’я - «Овсій - гречку сій» - по-твоєму, гарне?
- Авжеж, гарне! - жваво озвався Йосипок. - Про вас по радіо розповідали і в газетах писали.
- Ну-ну, про що там розповідали-писали?
- Як ви працюєте, як вас поважають ...
- То про що все-таки мовилось - про ім’я чи про ... роботу?
Тут Йосипок здогадався, що мав на думці мудрий Овсій.
(За Г. Храпачом).
ІЦо стало причиною сліз Йосипка?
Який висновок зробив хлопчик після розмови з дядьком Овсієм?
Доберіть прислів’я для заголовка.
Землю сонце красить, а людину — праця.
Справи ім’я величають.
Не ім ’я красить людину, а людина своє ім ’я.
Ім’я тоді сяє, коли людина його величає.
Перекажіть оповідання близько до тексту.
Скласти сенкан за вивченою темою.
Алгоритм написання сенкану:
Мікрофон. Продовжити речення.
Зразок. У києві проживають кияни.
У Житомирі - ... .
У Вінниці - ... .
У Полтаві - ... .
В Одесі - ... .
У Рівному - ... .
У Гощі - ... .
У Жаврові - ... .
Бесіда. Чи досягай ви того чого очікували від уроку?
Творча робота. Напишіть твір-роздум за поданим початком і кінцем.
В Україні з діда-прадіда дбали про честь власного імені, щоб не знеславити свій рід...
Бо людина залишається жити у своєму доброму імені.