Тема. Іменник як частина мови. Іменники, що означають назви істот та неістот.
Очікувані результати: дотримується загальних правил письма;
розпізнає в тексті і самостійно добирає іменники, ставить до них питання; розпізнає іменники, які називають опредмечені дії, ознаки;
розрізняє іменники – назви істот і неістот, правильно ставить до них питання.
Ключові компетентності: здоров’язберігаюча, загальнонавчальна, творчо – розвиваюча, комунікативна, предметна, креативна.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
І. Організація учнів до уроку.
Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо,
І нам тепліше стане.
ІІ. Створення емоційного фону уроку.
1.Хвилинка поезії.
(Звучить музика)
Ліс в ясних коронках
у вікна зазира.
Скрізь по вітах тонких
самоцвітна гра.
Снігурів червоних
сонце золотить.
В снігових затонах
щогли верховіть.
Сад у білій піні,
в кризі небеса.
Перехресних ліній
розцвіла краса.
М. Рильський
- Скільки гарного навкруг! Блискучий іній вкрив землю. Ажурні сніжинки кружляють у веселому вальсі. Кришталеві візерунки вимальовує на вікнах мороз. Казкова краса притягує кожного з нас.
- Про яку пору року йде мова ? Як вона зветься? (Зима)
2.Метод «Асоціативний кущ»
Які асоціації виникають у вас, із словом зима? (Запис слів на екрані)
іній санки лід
сніжинка З И М А лижі
бурулька сніг мороз
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1.Каліграфічна хвилинка.
Урок почнемо без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
- Яким повинно бути письмо?
- Письмо повинно бути каліграфічним, грамотним.
- Отже, сіли всі рівненько, записали дату, класна робота.
- Запишіть каліграфічно такі з'єднання букв:
Зз зз зи зм ма зима
-Зима – чарівна пора року. Мені подобається, коли надворі ясна морозна погода та падає сніг. На вікнах з’являються вигадливі малюнки. Коли все навкруги стає білим, здається, що ти потрапив у зимову казку.
В які ігри ви любите грати взимку? (Взимку можна кататися на санках, лижах, гратися в сніжки та ліпити сніговиків.)
- Як потрібно одягатися, щоб зимою бути здоровим?(Одягати теплий одяг і взуття, не гуляти довго на морозі, не стояти, рухатися. Якщо змерз, одразу йти додому).
- Але вам потрібно пам’ятати, що кататися близько біля доріг, по яких рухається транспорт не можна. Про це ви не повинні забувати, бо життя і здоров’я – це найцінніше, що є у людини.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
- Щоб визначити тему нашого уроку ви маєте якнайшвидше об’єднати букви у слова, які заморозила люта Хурделиця.
Вправа «Роз’єднай слова».
ПОНЯТТЯ ПРО ІМЕННИК ЯК ЧАСТИНУ МОВИ
- Сьогодні ми розширимо свої знання про іменник. Дізнаємось, чим відрізняються іменники-назви істот від іменників-назв неістот. Будемо вчитися розрізняти іменник за його істотними ознаками.
V. Подача нового матеріалу.
1. Запам’ятай обов’язково:
Іменник – це частина мови
Він всі предмети називає,
На хто? та що? відповідає.
Хто? - матуся, жук, дівча.
Що? - машина, клас, рівчак.
Всім іменник дав ім’я,
2. Інформаційний вісник.
- Іменник – частина мови, найчисленніша серед інших. Іменники становлять майже половину всіх слів української мови. Так, у «Словнику української мови» є 135 тисяч слів, половина з яких – іменники!
VI. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1.Ознайомлення з поняттям «істота», «неістота».
а) Робота з підручником. Колективне виконання вправи 140
- Розгляньте малюнки.
б) Ознайомлення з правилом (с. 58).
в) Гра «Знайди іменники».
Знайдіть в своїй кімнаті та запишіть в зошит 5 іменників. Поставте запитання до дібраних слів.
2. Гімнастика для очей.
3. Закріплення вивченого матеріалу.
а)Робота над вправою141.
б) Гра «Утвори слово»
Від імені назв неістот, утворіть іменники - назви істот.
Приклад : Казка – казкар
Школа -
Праця -
Читання -
Мандрівка –
4. Фізкультхвилинка.
а) Робота з підручником с. 59 вправа 142.
б) Робота з таблицею.
Заповніть пропуски у таблиці. (усно)
Іменник |
||
Іменник це |
|
|
означає |
|
|
відповідає на запитання |
|
|
|
|
VII. Підсумок уроку.
Гра « Так чи ні ?» .
- Іменник – це частина мови? ( Так. )
- Він називає ознаку предмета ? ( Ні. Він дає назву предмету.)
- Він відповідає на питання , де?, коли? (Ні. Він відповідає на питання хто? що?)
- До іменників, що є назвами істот, ми ставимо питання хто? (Да).
- На питання хто відповідають іменники, що є назвами неістот? (Ні)
Самооцінювання.
- А зараз оцініть свою роботу на уроці.
- Підведіться ті, хто вважає, що був активним, розумним, кмітливим і зберіг гарний настрій до кінця уроку. Ми вам всі дружно аплодуємо.
- А тепер підніміться ті, хто вважає, що був недостатньо активним. Молодці!
- Дякую вам за чесність.
- А зараз встаньте ті, хто дома підготується, постарається і на наступному уроці буде найкращим.
Збіг урок, як коротка мить,
Дуже швидко час біжить,
Та попереду у нас ще багато кроків,
Багато веселих, цікавих уроків.
Дякую за роботу на уроці!