Урок-квест з української мови для учнів 6-х класів «Подорож палацом Прикметника»
Тема. Написання складних прикметників разом і через дефіс
Мета: розширити й поглибити знання учнів про написання складних слів, зокрема прикметників; сприяти виробленню орфографічної та пунктуаційної грамотності; розвивати естетичні смаки, спостережливість; виховувати любов до рідного краю та почуття національної гідності; формувати навички навчально-пізнавальної, інформаційної та комунікативної компетенцій, а саме розвивати творчий потенціал учнів, уміння орієнтуватися в різноманітних ситуаціях, спілкуватися з учасниками квесту, працювати в команді; підвищити мотивацію до вивчення української мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок-квест.
Примітка! Для отримання доступу до повного змісту уроку-квесту, який не відображається при попередньому перегляді на сайті, необхідно завантажити урок.
Урок-квест з української мови
для учнів 6-х класів
«Подорож палацом Прикметника»
Тема. Написання складних прикметників разом і через дефіс
Мета: розширити й поглибити знання учнів про написання складних слів, зокрема прикметників; сприяти виробленню орфографічної та пунктуаційної грамотності; розвивати естетичні смаки, спостережливість; виховувати любов до рідного краю та почуття національної гідності; формувати навички навчально-пізнавальної, інформаційної та комунікативної компетенцій, а саме розвивати творчий потенціал учнів, уміння орієнтуватися в різноманітних ситуаціях, спілкуватися з учасниками квесту, працювати в команді; підвищити мотивацію до вивчення української мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок-квест.
I. Організаційний момент
Дорогі діти, вітаю вас на початку загадкової подорожі! Я вважаю, що ви надзвичайно допитливі, прагнете якнайбільше дізнатися про навколишній світ, тому й запрошую вас на цікавий квест! Правильно організована робота в команді допоможе вам розвинути свої здібності. А стати переможцем у квесті зможе той, хто проявить наполегливість, покаже високий рівень знань і докладе чимало зусиль під час виконання різноманітних завдань.
Однак, як і в кожній грі, сьогодні будуть переможці й переможені. І неважливо, кому сьогодні більше пощастить. Головне, щоб серед вас панувала атмосфера доброти та взаємопідтримки.
Прийом-завдання «Приємне побажання»
– Подаруйте один одному палац-символ, де запишіть свої побажання успішної роботи на сьогоднішньому квесті.
– Бачу, як ваші очі засяяли від радості. Із гарним настроєм неважко виконувати навіть складні завдання. Василь Олександрович Сухомлинський писав: «Прагнення до знань живиться тисячами невсипущих, невтомних корінців нелегкої, але радісної, привабливої, жаданої для дитини праці».
II. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Дайте відповідь на запитання, яке зашифроване в ребусі
Що таке ?
III. Мотивація навчальної діяльності
1. Прийом-завдання «Кросворд»
Прочитайте уривки з поезій українських письменників і випишіть складні слова. Визначте, до якої частини мови вони належать. Укажіть спосіб словотворення. Знайдені слова впишіть у поданий нижче кросворд.
Уривок 1. Для нас вона в світі єдина, одна,
Як очі її ніжно-карі … (В. Сосюра «Любіть Україну»)
Уривок 2. Вона летіла хутко, мов стокрила,
За нею вслід співучії пташки? (Леся Українка «Давня весна»)
Уривок 3. Ми чинимо волю наших прадідів,
це вони нас послали в путь,
щоб ми йшли нашою віковічною землею
із нашими багатолюдними містами,
із нашими тихомрійними селами,
із нашими золотоверхими церквами.
(В. Голобородько «Ми йдемо»)
Уривок 4. Фарби рожеві, злотисті, червоні,
Срібно-блакитне повітря…
Ніжні осінні пісні тиходзвонні!
(М. Рильський «Осінь-маляр…»)
Уривок 5. Круг них світився то зелений сніг,
то голубий, то ніжно-фіалковий. (І. Жиленко «Підкова»)
X |
X |
X |
X |
1 |
X |
X |
X |
X |
2 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
3 |
X |
|
X |
4 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
5 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
|
X |
8 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
По вертикалі
1. Уривок 5.
2. Уривок 4.
3. Уривок 3.
4. Уривок 4.
5. Уривок 3.
8. Уривок 1.
По горизонталі
6. Уривок 3.
7. Уривок 3.
9. Уривок 2.
Зверніть увагу! Заповнюючи кросворд, опускайте дефіс у складних прикметниках!
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Прийом-завдання «Заповни фрейм»
Опрацювавши матеріал підручника, заповніть фрейм «Правопис складних прикметників разом і через дефіс».
Фрейм
2. Інтерактивне завдання «Утвори й обґрунтуй»
Утворіть від сполучень складні прикметники, обґрунтуйте правила їх написання.
3. Інтерактивне завдання «Прикметникове лото»
Розподіліть сполучення слів на три групи: 1) прикметники, які пишуться разом; 2) прикметники, що пишуться через дефіс; 3) подібні до прикметників словосполучення, які пишуться окремо.
V. Узагальнення та систематизація вивченого
1. Орфографічний практикум «Відшукай домівку для прикметників»
Розподіліть слова на дві колонки: у першу (зліва) – складні прикметники, які пишуться разом, у другу (справа) – складні прикметники, які пишуться через дефіс.
Примітка! На першому (верхньому) малюнку наведено всі прикметники, які вам необхідно класифікувати. На другий (нижній) малюнок упишіть ці слова, правильно розподіливши їх на дві колонки.
2. Орфографічна п’ятихвилинка «Хто найграмотніший!»
Запишіть правильно подані нижче слова. Примітка: можете користуватися підручником.
VI. Контрольно-коригувальний етап
1. Прийом-завдання «Виконай тест»
1. Прикметники, утворені способом складання, є в рядку
А прабатьківський, миролюбний
Б п’ятиповерховий, прибережний
В машинобудівний, босоногий
Г золотострунний, приятельський
2. Складні прикметники, з’єднані сполучним голосним [о], є в рядку
А сам..робний, бо..здатний
Б свіж..спечений, прац..любний
В мал..потужний, сем..поверховий
Г сив..волосий, сиз..крилий
3. Складні прикметники, з’єднані сполучним голосним [е], є в рядку
А вищ..згаданий, вод..провідний
Б вол..любний, житт..радісний
В сорок..відерний, північн..кримський
Г нов..утворений, легк..крилий
4. Разом пишуться прикметники в рядку
А кисло/солоний, одно/сторонній
Б чорно/бровий, світло/рожевий
В темно/жовтий, великий/превеликий
Г давньо/український, червоно/гарячий
5. Через дефіс пишуться прикметники в рядку
А військово/зобов’язаний, військово/патріотичний
Б нудно/солодкий, середньо/солоний
В сніжно/білий, тьмяно/жовтий
Г ніжно/блакитний, світло/волосий
6. Прикметники сліпо/глухо/німий, водо/газо/провідний треба писати
А через дефіс
Б окремо
В через два дефіси
Г разом
7. Установити відповідність між прикметником і його написанням
1 окремо А темно/пурпуровий
2 разом Б суспільно/корисний
3 через дефіс В тисячо/літній
4 через два дефіси
8. Установити відповідність між прикметником і його написанням
1 через дефіс А масло/сиро/молочний
2 окремо Б темно/біло/коричневий
3 разом В молочно/білий
4 через два дефіси
VII. Підсумок уроку-квесту. Визначення переможців
1. Інтерактивне завдання «Збери пазл»
На завершення подорожі пропоную вам скласти пазл, щоб іще раз помилуватися красою палацу, у якому ви побували.
2. Прийом «Мікрофон»
– Отже, ви здійснили цікаву мандрівку до палацу Прикметника, виконали чимало різноманітних завдань, а найголовніше - додали ще більше знань у свою скарбничку мудрості, а розмаїття складних прикметників збагатило ваше мовлення, зробило його милозвучнішим. «Кожне слово рідної мови, – писав
В. Сухомлинський, – має своє обличчя, як у квітки, у нього свій неповторний аромат і відтінок, барви – а цих відтінків кожна барва має тисячі…»
ГРАМОТА
для команди переможців у квесті