Конспект уроку з української мови у 6 класі на тему:"Займенник"

Про матеріал

ТЕМА : ЗАЙМЕННИК: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

Мета: навчальна: поглибити знання учнів про займенник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки й синтаксичну роль.
розвиваюча: формувати в учнів загальнопізнавальні вміння знаходити займенники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки й синтаксичну роль у реченні, розвивати мовну, соціокультурну та комунікативну компетентності.
виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу прищеплювати шестикласникам любов до рідного слова, усної народної творчості.

Внутрішньопредметні зв'язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння прислів'їв, до складу яких входять займенники.

Культура мовлення і стилістика: уживання займенників для зв'язку речень у тексті.

Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь відновлювати деформоване висловлювання, уставляючи потрібні за змістом займенники.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Перегляд файлу

Урок №                               українська мова, 6 клас

ТЕМА : ЗАЙМЕННИК: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

Мета: навчальна: поглибити знання учнів про займенник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки й синтаксичну роль.
розвиваюча: формувати в учнів загальнопізнавальні вміння знаходити займенники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки й синтаксичну роль у реченні, розвивати мовну, соціокультурну та комунікативну компетентності.
виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу прищеплювати шестикласникам любов до рідного слова, усної народної творчості.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння прислів’їв, до складу яких входять займенники.

Культура мовлення і стилістика: уживання займенників для зв’язку речень у тексті.

Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь відновлювати деформоване висловлювання, уставляючи потрібні за змістом займенники.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент

Лунає музика.

Добрий день мої любі діти та гості! Я дуже рада вітати Вас на уроці укр. мови. Але спочатку  мені дуже цікаво дізнатися з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок. Дуже хочеться за допомогою мелодії налаштуватися на емоційний лад задля кращого сприйняття теми сьогоднішнього уроку .

Оберіть квітку настрою серед запропонованих.

У кожного є на парті путівничок він допоможе нам не збитися з маршруту.

 II. Установчо-мотиваційний етап

Оголошення епіграфа й робота з ним

Сьогодні тема в нас нова:

   -----------                – це частина мови,

Яка об’єднує слова,

Що ні особи, ні предмета,

Ні рис прикметних будь – яких,

Ні якості не називають,

 А тільки вказують на них.

Вгадайте про яку частину мови піде мова на нашому уроці?

Так тема нашого уроку : « Займенник…»

 Дата уроку записана  у вашому путівнику,  карті маршруту . Запишіть тему уроку.

 Мета нашого уроку: поглибити знання про займенник як частину мови, вміти знаходити займенники в тексті та визначати їх морфологічні ознаки й синтаксичну роль у реченні.

Лінгвістичне дослідження.

Подивіться на  речення., знайдіть слова з питаннями , до якої ч. м. вони належать.

Марина (  хто?) щоранку прокидалася перша.

Я  (  хто?)    щоранку прокидалася перша.

 

Зелений  (    який?)автомобіль промчав вулицями міста. 

    Якийсь(    який?) автомобіль промчав вулицями міста.  

 

Мама поклала багато( Скільки) подарунків під ялинку.

Мама поклала стільки( Скільки) подарунків під ялинку.

Зробіть висновок

Ми продовжуємо мандрувати країною Морфологією. Ми побували в різних королівствах. Назвіть в яких? Так ,там ми познайомилися з їх мешканцями.  А тепер пропоную обрати свій аеромобіль і вирушаймо до наступного королівства.

Аеромобіль

(Від грец. Aer - повітря і лат. Mobilis - рухається). Один з типів літальних машин.

Аеромобілі Uber( Німеччина) зможуть їздити по міських дорогах уже через

5-10 років, як звичайні машини, а поворотні гвинти (коли потрібно, наприклад, облетіти пробки або дістатися коротким шляхом безпосередньо) допоможуть їм в будь-який момент піднятися в повітря. При цьому аеротаксі не знадобиться розгоночна смуга: вони зможуть злітати і приземлятися вертикально.

Щоб ми не збилися з дороги ми будемо користуватися путівником. Наприкінці  відвідування  кожної станції ми будемо отримувати невеликий сувенір.

  1. Станція « Наша казка»

Лінгвістична казка

Було це давно. В країні Морфології жили частини мови. Вони , як ми вже знаємо керували кожен своєю країною і часто збиралися за круглим столом з дружнім візитом. Але  знову  під час зустрічі виникла суперечка,  частини мови кричали, розмахували руками, кожен доводив свою перевагу над іншим.

Займенник також наполягав, що він повноправний громадянин Морфології.

  • А які ж у тебе права? – запитав Прикметник.
  • Що можна сказати на захист «гідності» займенника?
  • Пригадайте,що вам знайомо про займенник з початкових класів?

Сідаємо в аеромобілі  і рушаємо  в дорогу   

Подарунок ялинка

  1.  Станція «Самий допитливий»

Чому займенник має таку назву?

Так, справа в тому, що раніше в граматиці існувала тільки частина мови, яка називалася „ІМЕНА”. Вона об’єднувала іменники, прикметники і числівники. В російській мові і досі збереглися ці назви: „ имя существительное”, „имя прилагательное”, „имя числительное”.

А займенник замінював так звані „імена”, тому його так і назвали ЗАЙМЕННИК, тобто „замість імені”.

 

Подарунок Святий Миколай

Продовжуємо  мандрувати .

  1. Станція « Такий займенник»

 Опорний конспект складаємо під час опрацювання теоретичного матеріалу підручника

Займенник

Частина мови.

Вказує на предмет, ознаку, кількість.

Відповідає на питання: Хто? Що? Який? Чий?Скільки?

У реченні будь - який член.

Має 9 розрядів.

Змінюється як іменник, як прикметник,як числівник.

За значенням і граматичними ознаками займенники поділяються на три групи:займенники, що співвідносяться з іменниками (хто? що?): я, ти, ми, ви, він, вона, воно, вони, себе, хто, що, хтось, щось …

займенники, що співвідносяться з прикметниками (який? чий?):мій, твій, ваш, наш,

займенники, що співвідносяться з числівниками (скільки? котрий?): скільки, стільки.

 У реченні займенники виконують різні синтаксичні функції.

За значенням і граматичними особливостями займенники поділяються:

Подарунок ялинкова прикраса

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми

  1. Станція « Деякі народні прикмети»

Кажуть, що 1 лютого відзначається свято Святого Макарія  Весноуказателя. Саме по погоді на Макарія судять про погоду в лютому.

1.Якщо в цей день ясна погода, весну чекай ранню, гожу..

2.Якщо на Макарія мете заметіль, значить, саме такою буде погода впродовж усього лютого місяця. Кажуть: «заметіль на Макарія - весну довго чекати»

3.Морозний день - до спекотного літа.

4.Тепла погода на Макарія - прикмета того, що перша половина літа буде дощовою

5.Багато зірок на небі 1 лютого - зима буде тривалою, і потепління поки що чекати не доводиться.

Подарунок сніжинка

5.Фізкультхвилинка

6.Станція « Хто мудріший»

Поєднайте частинки прислів’їв , знайдіть займенники .

Мудрим ніхто не народився, …

свого майстра.

Людей питай, …

зате плоди її солодкі.

Кожне діло любить …

а навчився.

Гірка наука, …

сама себе хвалить.

Гречана каша …

а свій розум май.

1.Мудрим ніхто не народився,а навчився.

2.Людей питай,а свій розум май.

3.Кожне діло любить свого майстра.

4.Гірка наука, зате плоди її солодкі.

5. Гречана каша сама себе хвалить. 

Подарунок  свічка

6.  Станція « Знає кожний»

Творче спостереження над мовним матеріалом з елементами аналізу

Прочитати текст. З’ясувати тип і стиль мовлення. Визначити, до якої частини мови належать виділені слова. Визначити число й відмінок займенників. З’ясувати синтаксичну роль .

Перший сніг

Нарешті наступила зима, яку ми(Н.в. , мн.) так давно чекали. Вулиці почали потихеньку засипатись дрібним сніжком, Падав красивий, пухнастий, густий сніг, лоскочучи мої( З.в. мн.)   рожеві від морозу щоки та ніс.

Сніг(Він) легенько похрустував під ногами. Навіть в повітрі відчувався запах снігу. Всі ( Н.в. мн.) раділи снігу(йому). Я ( Н.В., одн.) просто обожнюю зиму за Її  (З.в. одн., ж.р. ) казковість, чарівність,дивовижність..

 

А як ви думаєте, діти? Яку лексичну помилку допущено в цьому тексті?

Згодна. Замініть де це  доречно слово «сніг»  займенником.

Подарунок шишка

7.  Станція « Зроби сам»

Мовна гра «Коректор».

Прочитати приказки. Відновити їх зміст, уставивши на місці крапок відповідні займенники
… травичка на … корені росте. Щастя знає, … шукає. То лиш курка від …гребе. Син … , а розум в … … . Милується … …, як чорт писанкою. У … стільки правди, як у решеті води (Народна мудрість).
Довідка: всяка, своєму, хто , себе, мій , нього,  свій,  кого, сам собою, ній.

 

 

1.Кожна травичка на своєму корені росте.2. Щастя знає, хто  шукає. 3.То лиш курка від себе гребе.4. Син мій, а розум в нього свій. 5.Милується сам собою, як чорт писанкою. 6.У неї стільки правди, як у решеті води (Народна мудрість).

Подарунок фрукти + аромат
8. Станція « Скільки уважних»

Знайдіть займенники у словах:

Микола Вінграновський, Василь Стус, артист, Собінов, виборний Макогоненко, Самійло, Панас, Катруся, Матвійко, Сиваш, цейлон, кусінчик, м'який, нашатир, Тимко, Ярина. 

Микола Вінграновський, Василь Стус, артист, Собінов, виборний Макогоненко, Самійло, Панас, Катруся, Матвійко, Сиваш, цейлон, кусінчик, кусючий, м'який, нашатир, Тимко. 

Подарунок  різдвяний  віночок

Зверніть увагу на назви станцій. Що ви помітили? Так в назвах є займенники .

VІ. Домашнє завдання: вивчити правила  § 38, виконати впр. 369,

* Виписати з художньої літератури  шість приказок та прислів`їв із різними займенниками.

*  Замість крапок поставте відповідні займенники й утворіть нові слова.
…Рина, …кола, …мофій, …ок, …рій. (Ярина, Микола,Тимофій, вінок,вирій.)
 Пояснити значення слів Ярина, ярина. Складіть з ними речення.

VII. Підсумок уроку

  • Яку роль у мовленні відіграють займенники ?

А тепер послухайте  як прекрасно сказав про це поет

Дмитро Білоус у своєму вірші "Злитки золоті":

 Чи ти задумувавсь, відкіль оті

У нашій мові злитки золоті?

Як намистини, диво калинове

Частини мови!

Який співець, поет, який письменник

Уперше слово вигадав іменник?

Іменник! Він узяв собі на плечі

 Велике діло - визначати речі...

А поспитай звичайного займенника.

За кого він у мові? За іменника!

(Хоч може цей наш скромний посередник


Замінювать числівник і прикметник.)

Зверніть увагу на речі, які ми отримали під час відвідування станцій. Давайте зробимо асоціативний  кущ. Яке спільне слово їх об’єднує?

 

Складіть усний твір на тему «Зима» , використовуючи займенники

Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

 Рефлексія.

  •               Що нового та цікавого ви дізналися на уроці?

Оцінювання

Пригостіть товариша цукеркою з побажанням, використовуючи займенник.

Оберіть квітку настрою серед запропонованих.

 

1

 

docx
Додано
17 травня 2018
Переглядів
7021
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку