Тема: Іменники-синоніми, іменники-антоніми.
Мета: Актуалізувати знання дітей про іменники-синоніми, іменники-антоніми; вчити добирати до поданих іменників синоніми, антоніми. Розвивати і збагачувати словниковий запас і мовлення учнів. Виховувати любов до рідної мови, цікавість до навчання, старанність.
Формувати групу компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;
-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української
літературної мови та мовленнєвого етикету.
-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними
джерелами інформації;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
ІІ. Етап цілепокладання
– Яку частину мови називають іменником? (іменник – це частина мови, що називає предмети та відповідає на питання хто? що?).
– За значенням іменники поділяються на… (назви істот та назви неістот: загальні та власні назви, абстрактні та конкретні іменники).
– Іменники змінюються за… (питаннями (відмінками), числами: однина та множина; в однині – за родами).
– Що таке синонім? (слово, різне за написанням, але близькі за значенням).
– Що таке антонім? (протилежне за значенням слово).
– Доберіть антоніми до слів: верх (низ), правда (брехня), ворог (друг), щастя (горе), перемога (поразка).
– Доберіть синоніми до слів: дім (будинок, хата, будівля, приміщення), ліс (бір, діброва, пуща, гай).
Оцініть свою роботу на бліц-опитуванні.
Перевірка домашнього завдання
Оголошення теми уроку
– Ми вже вміємо вирізняти іменники з-поміж інших частин мови, визначати їхній рід, число, відмінок.
– А сьогодні на уроці наше завдання – потренуватися у доборі іменників-синонімів, іменників-антонімів.
ІІІ. Етап цілереалізації
- А що ви можете сказати про власну і загальну назву іменників?(власні іменники пишуться з великої літери, наприклад: Харків, загальні іменники пишуться з малої літери, наприклад: місто.)
1. Хвилинка каліграфії
Го ор из зо он нт
Горизонт
-Читання вірша
- Ознайомлення із тлумаченням слів байрак, чорнолісся.
- Зверніть увагу на підкреслені слова. До якої частини мови вони належать?
- Що ви можете сказати про значення цих слів? (близькі за значенням)
- Що ви можете сказати про звучання цих слів?( за звучанням різні)
-Як називаємо слова близькі за значенням, але різні за звучанням? (синонімами)
- Отже, перед нами слова синоніми.
- Тепер зверніть увагу на виділені слова.
- Що ви можете сказати про ці слова? ( ці слова теж іменники, вони близькі за значенням, але різні за звучанням).
-Отже, перед нам друга група синонімів.
3. Робота у зошиті.
- Запишіть у зошит першу групу іменників-синонімів.
- З наступного рядка запишіть другу групу іменників-синонімів.
- Прочитай частини прислів’їв, з’єднай за змістом.
- В кожному прислів’ї знайдіть і назвіть іменники протилежні за значенням.
- Пригадайте, як ми називаємо іменники протилежні за значенням?
Оцініть свою роботу з підручником.
6.Робота з картками по варіантах.
І варіант
шум - мир - спека –
2) Із поданих слів (шлях, рубіж, земля, межа, країна) Вибрати синоніми до слова кордон _________________ _________________ |
ІІ варіант 1) До поданих слів підібрати антоніми: зима - правда - добро –
2) Із поданих слів (знавець, побратим, майстер, товариш, умілець) Вибрати синоніми до слова друг _________________ _________________ |
7.Фізкультхвилинка
Перевірка завдань із відповідями на дошці.
Оцініть свою роботу на картках.
8.Самостійна робота. Робота в парі.
До виділених слів добери синоніми за зразком. Використовуй слова з довідки.
Зразок. Чисте джерело – прозоре джерело.
Чисте джерело, чисте небо, чисті руки.
Свіжий калач, свіжа сорочка, свіжий вітер.
Суха погода, суха булка, сухий рушник.
Довідка. Прозоре, вимиті, безхмарне, чиста, холодний, сьогоднішній, жарка, невогкий, черства.
Оцініть свою роботу
9.Закріплення вивченого (інтерактивна гра « Синоніми, антоніми)
https://wordwall.net/resource/24519600
10.Робота в групах
Скласти діалог про зиму використовуючи іменники-синоніми.
Оцініть свою роботу у групі.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
— Чи сподобався вам урок?
— Чи все вдалося під час уроку?
— З чим виникли проблеми? Що ви не зрозуміли?
— Що цінного для себе ви взяли на цьому уроці?
Домашнє завдання с. 39, вправа 95.