ВІДДІЛ ОСВІТИ
ЗОЛОЧІВСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
ФЕСЬКІВСЬКА ЗШ І-ІІІ СТУПЕНІВ
Імідж педагога в умовах системи освіти.
Особистісне зростання вчителя.
матеріали засідання районного методичного об’єднання
шкільних практичних психологів
Золочів
2010
Рекомендовано районним методичним об’єднанням шкільних
практичних психологів
Протокол № від р.
Автор-укладач:
Габрієлян Арміне Елдарівна, практичний психолог Феськівської ЗШ І-ІІІ ступенів, спеціаліст ІІ категорії.
Імідж педагога в умовах системи освіти. Особистісне зростання вчителя. – Золочів, 2010. – 46 c.
Посібник містить матеріали психологічних семінарів, які є пропагандою психологічних знань, для збереження психічного і фізичного здоров’я педагогів, розвитку вміння формувати позитивне ставлення до себе як до особистості, створенню позитивного професійного іміджу.
Матеріали семінарів можуть бути використані практичними психологами загальноосвітніх закладів у роботі з педагогами.
ЗМІСТ
Вступ ……………………………………………………………………4
План засідання районного методичного
об’єднання шкільних практичних психологів ………………………..5
Розділ І. Імідж педагога ……………………………………………….7
Розділ ІІ. Профілактика та подолання
емоційного вигорання педагогів ……………………………………...15
Розділ ІІІ. Розвиток комунікативних навичок вчителя …………….33
Список літератури ……………………………………………………..40
Додатки ………………………………………………………………...41
Вступ
Більшу частину свого часу діти проводять у школі. Постійно поруч з ними дорослі люди – вчителі. Від їхньої педагогічної та психологічної компетентності багато в чому залежить настрій, здоров’я і той шлях розвитку, якими підуть діти. Тому роботі психолога з педагогами в навчальному закладі надається велике значення. Робота з учителями відбувається в різних площинах. Завдання психолога полягає в тому, щоб поповнити психологічні знання вчителів на психологічних семінарах і сформувати вміння використовувати ці знання на практиці, зберігати психічне здоров’я педагогів, підвищувати рівень самооцінки, стежити за психологічним станом, сприяти особистісному зростанню й формуванню позитивного іміджу.
План семінару
шкільних практичних психологів
Тема: Імідж педагога в умовах освіти. Особистісне зростання вчителя.
Мета: Підвищення рівня особистісного та професійного росту вчителів.
Завдання:
1. Визначити основні складові позитивного ділового іміджу педагога.
2. Розвивати комунікативні навички та підвищити рівень самооцінки педагога.
3. Ознайомити з поняттям емоційного згорання та зі способами саморегуляції емоційних станів вчителя.
Місце проведення: Феськівська ЗШ І-ІІІ ступенів
Дата проведення: 13 березня 2009 р.
Порядок проведення
Мета: підвищення професійної компетентності й самооцінки психолога.
Кожний з присутніх по колу завершує речення, що починається словами: «Я вірю, що …».
Розділ І. Психотехнологія створення іміджу
Імідж (від англ. image – образ) емоційно забарвлений стереотип сприйняття масовою, пересічною свідомістю явища, особи (наприклад, імідж політичного діяча тощо).
Імідж – це Ви очима інших, або те, якими Вас бачать інші (або: Ваш образ в очах інших людей).
Позитивний діловий імідж містить у собі привабливість:
Зовнішню
Внутрішня
Якщо хочете справити гарне враження, носіть:
не носіть:
Якщо вам ще необхідно ствердити свій авторитет, носіть костюм у тонку смужку і білу сорочку.
Вісім правил підбору одягу
Дотримуйтесь наступних правил
Манери спілкування
Приємні:
Сприяють спілкуванню, встановленню взаєморозуміння, довіри, симпатії.
Неприємні:
Утруднюють спілкування, перешкоджають взаєморозумінню, викликають недовіру, антипатію.
Жести
Відкритості:
Підозрілості і скритності:
Жести і пози захисту:
Поза образи:
Жести і пози, що свідчать про небажання слухати і про прагнення закінчити бесіду:
Жести переваги:
Хода
Краща:
Впевнена в собі людина ходить швидко (але без поспіху), злегка розмахуючи руками, легко, пружинисто:
Небажана:
Міміка
Очі
Для того, щоб побудувати гарні відносини зі співрозмовником, Ваш погляд повинен зустрічатися з його поглядом 60-70% усього часу спілкування. Погляд повинен бути впевненим і доброзичливим.
Співрозмовник, що зустрічається поглядом менш 1/3 часу бесіди, не викликає довіри.
Губи
Посмішка повинна виражати:
Уміння розумно використовувати дистанцію
4 м) відстані. Установлення позитивного контакту в цьому випадку майже неможливе.
Внутрішня привабливість
Уміння подобатись людям
Шість кроків «включення» здатності подобатися людям
Крок перший. Згадайте той випадок зі свого життя, коли Ви комусь подобалися. Якщо такого випадку немає у Вашій пам’яті – просто згадайте позитивну подію або випадок із життя, коли успіх залежав від ваших власних дій.
Крок другий. Вийдіть на рівень альфа-ритмів методом «Три-один» і на цьому рівні відновіть сцену у всіх подробицях (знайдіть спокійне місце, де Вас не потривожать. Сядьте на зручний стілець, розслабтеся. Зробіть глибокий вдих і під час видиху подумки повторюйте і уявляйте собі цифру 3 (тричі). Три (пауза). Три (пауза). Три (пауза). Проробіть аналогічну процедуру з цифрами 2, потім – 1).
Крок третій. Зафіксуйте свої відчуття в момент успіху.
Крок четвертий. Виберіть слово, що буде «кнопкою запуску» у нагадуванні Вам про успішну подію (наприклад, «Успіх», «Перемога»).
Крок п’ятий. Прокрутіть сцену знову, промовивши «пускове» слово. Порахуйте від одного до п’яти, щоб вийти з цього рівня.
Крок шостий. Щоразу, коли Ви хочете кому-небудь сподобатися (або налаштуватися на успіх), - зосередьтесь і вимовте «пускове слово».
Основні правила спілкування
Уміння розуміти більше, ніж сказано
Відповідність між сказаними словами й іншими зовнішніми проявами людського тіла (жести, міміка, пози тощо).
У цей момент важливо не перебивати співрозмовника, дати можливість йому виговоритися.
У цей момент можна викласти свою головну пропозицію, спонукати співрозмовника до яких-небудь дій.
Найбільш вдалий момент для ділових пропозицій.
У цей момент небажано відмовляти співрозмовникові в чому-небудь, що він запропонує: це може бути сприйняте дуже болісно. Краще зробити невелику паузу.
Співрозмовник замкнений, зосереджений на своїх думках, найрозумніше – не заважати йому, не задавати важливих питань.
Необхідні для позитивного іміджу якості особистості
Голос і артикуляція
Про вибір слів
Конструювання речень
Керування увагою слухачів
Як стати гарним співрозмовником
Розділ ІІ. Профілактика та подолання емоційного вигорання у педагогів
(спрямованого на усвідомлення власних відносин з професійною діяльністю)
Мета: Ознайомлення присутніх з понятим професійного вигорання, його симптомами, етапами формування, причинами виникнення та засобами профілактики. З допомогою практичних вправ і аналізу отриманих в процесі роботи результатів, виявити та простежити проблему емоційного вигорання у представників тренінгової групи.
Обладнання: маркерна дошка або ватмани для запису інформації; маркери, фломастери, кольорові олівці; папір формату А4; звичайні аркуші з зошита; таблиці «Поле самодіагностики».
План роботи
Інформаційне повідомлення
Після декількох років роботи у школі багато вчителів відчувають своєрідне психологічне явище — емоційне вигорання. Емоційне вигорання відчувають вчителі у всьому світі. Емоційне виснаження виникає від втоми при надмірних навантаженнях. Перевантажені спілкуванням з учнями, вчителі почувають до них байдужість або неприязнь, а негативні емоції намагаються придушити, спілкуючись з школярем як з об'єктом навчання. Ні про який індивідуальний підхід до особистості дитини говорити вже не доводиться. При цьому, «вигорілий» педагог переживає, оскільки робота не приносить йому задоволення.
Емоційне вигорання — це синдром, що розвивається на тлі неперервного впливу на людину стресових ситуацій і призводить до інтелектуальної, душевної і фізичної перевтоми та виснаження.
Можна сказати, що це захисна реакція організму на постійну дію стресу. Емоційне вигорання виникає в результаті внутрішнього накопичення негативних емоцій без відповідної «розрядки» або «звільнення» від них. При досягненні певного рівня напруги, «вигораючий» починає шукати способи «економії емоцій». Це проявляється в неусвідомленому або усвідомленому бажанні зменшити або нормалізувати взаємодію з оточуючими. Якщо ж це йому не вдається, то спрацьовує певна захисна реакція організму, яка може виражатися в байдужості до людей, ігноруванні їх звернень, цинізмі і паніть агресії.
Варто сказати, що люди намагаються боротися з вигоранням, але найчастіше «варварськими», негативними методами. Наприклад, професійний цинізм (проявляється навіть в особливих висловлюваннях, термінах). Прислухайтеся, як ви називаєте про себе учнів? Цю галасливу ватагу, яка вже забігає в кабінет і намагається перевернути усе догори ногами, коли ви ще не встигли оговтатись після чергового уроку?
Або інший негативний метод — фізичне і емоційне відчуження, прагнення тримати дітей па відстані, не допускати доторкань, не помічати їхньої фізичної; оболонки, життєвих проблем, душевних станів. Хоча хіба можна працювати з учнями, не відчуваючи до них ніякої емоційної прихильності?
Ще один спосіб уникнути «розтрати себе» — ритуалізація. У спілкуванні з клієнтами чи учнями завжди слід дотримуватись ритуалу, заведеного порядку, вимагати беззаперечного виконання вказівок. Тоді робота йде як по рейках: зустрілися, попрацювали — і розбіглися.
Окремим працівникам допомагає також енергетичний «вампіризм». Тут немає ніякої містики, просто людина використовує момент чужої зніяковілості, страждання, приниження, невдачі, щоб підвищитися, самоствердитися. Тоді придушення навколишніх стає сильною і продуктивною мотивацією.
Буває, що людина справляється з вигоранням, підкреслюючи власну цінність, необхідність, незамінність своєї персони і роботи. У багатьох колективах є такий працівник, без бажання якого зробити нічого неможливо. Він абсолютно незамінний. Однак, приходить день, його змінює інший працівник, і все йде, як завжди, організація аж ніяк не розсипається в порох. Численними дослідженнями встановлено, що до професійного вигорання більше схильні спеціалісти, які змушені в силу своєї професійної діяльності багато і інтенсивно контактувати з іншими людьми (педагоги, психологи, соціальні працівники і інші), оскільки під час роботи вони зазнають сильних нервово-психічних навантажень, що проявляються в поступовій емоційній втомі і виснаженні.
Не є таємницею, що професія вчителя відноситься до категорії стресогенних. Педагогічна діяльність насичена різноманітними напруженими ситуаціями. До таких ситуацій у педагогічній діяльності відносять:
В окремих випадках емоційне напруження сягає критичного рівня і педагог втрачає самовладання. Це проявляється або в пасивно-захисній (сльози), або в агресивній формі (крик, нервове ходіння по класу, різкий стук по столу тощо). Подібні емоційні реакції роблять педагогів практично профнепридатними. Але і зовнішнє стримування емоцій, в той час як всередині відбувається сильний емоційний процес, не сприяє заспокоєнню, а лише навпаки підвищує емоційне напруження і негативно позначається на здоров'ї. Вчителі, як професійна група, відзначаються надзвичайно низькими показниками фізичного і психічного здоров'я. За даними багатьох досліджень, основними і постійними хворобами, що супроводжують вчителів є: захворювання серцево-судинної системи, виразки, захворювання невротичного характеру.
Професійна допомога при емоційному вигоранні включає прийом лікувальних препаратів і різні види психотерапії. Однак, вчителю в більшості випадків потрібна не медична, а соціально-психологічна допомога по виробленню необхідних якостей і навичок, спрямованих на Збереження та поповнення емоційних резервів в організмі.
Коментар. Роботу пропонується почати з того, щоб визначити, яке місце в нашому житті займає професійна і особиста складова.
Вправа «Баланс реальний і бажаний»
Пропонується намалювати коло, в ньому, орієнтуючись на внутрішні відчуття, секторами відмітити, в якому співвідношенні на даний час знаходяться робота (професійне життя), хатня робота, особисте життя (подорожі, відпочинок, захоплення).
В іншому колі зобразити їх ідеальне співвідношення.
Чи є відмінності? В чому вони полягають? Чому так сталось?
Що можна зробити, щоб наблизити одне до одного? За рахунок чого?
Від кого або від чого це залежить?
Вправа «Я — вдома, я — на роботі»
Розділити аркуш навпіл. Скласти два списки визначень (якомога більше) «Я — вдома», «Я — па роботі». Як варіант, можна запропонувати скласти списки визначень «Вдома я ніколи», «На роботі я ніколи». Це дозволить вийти на існуючі стереотипи поведінки, мислення.
Проаналізувати: схожі риси; протилежні риси; однакові якості, що проявляються в різних модальностях; відсутність спільних рис; який список було легше складати, який вийшов об'ємнішим; яке ваше ставлення до того, що в характеристиках є помітні відмінності і т.д.
Коментар. Ці вправи дозволяють учасникам подивитись па власні стосунки з професією ніби з боку, визначити своє відношення до ситуації, що склалася, відмітити існуючі проблеми та «перекоси» в розподілі психічної енергії.
Інформаційне повідомлення
«Складові синдрому вигорання»
Синдром вигорання включає в себе три основні складові:
Під емоційною виснаженістю розуміється відчуття спустошеності і втоми, що викликане власною роботою.
Деперсоналізація передбачає цинічне відношення до роботи та до об'єктів своєї роботи. Зокрема, в соціальній сфері при деперсоналізації відбувається байдуже, негуманне, цинічне відношення до людей, з якими працюють.
Редукція професійних досягнень — виникнення у працівників почуття некомпетентності в своїй професійній сфері, усвідомлення неуспішності в ній.
Вправа «Самодіагностика ознак вигорання»
«Аркуш самодіагностики» — роздатковий матеріал. (див. таблиця 2)
Вигорання — тривалий процес. Його симптоми формуються поступово, іноді непомітно. Присутнім пропонується оцінити наявність у себе тієї чи іншої ознаки в залежності від ступеня її вияву або частоти виникнення. В таблиці «Поле самодіагностики» свідомо запропонована 5-бальна система оцінки, щоб не виникло плутанини із стадіями розвитку вигорання. Оцінка, безумовно, має суб'єктивний характер і спирається на внутрішні відчуття. Чим частіше або яскравіше виявляється ознака, тим більше клітинок коло неї замальовується. Поле самодіагностики заповнюється самостійно, на обговорення не виноситься. Хто захоче, може поділитися враженнями.
Таблиця розділена на 4 частини за класифікацією симптомів: понеділкові, афективні, когнітивні, фізичні.
Після заповнення таблиці, присутнім пропонується самостійно визначити той вид симптомів, в розділі якого найбільша кількість замальованих клітинок, — це проблемна зона.
Інформаційне повідомлення
«Три стадії синдрому вигорання»
Як уже було зазначено, професійне вигорання — поступовий процес. Згідно досліджень у ньому можна виділити три основні стадії.
Перша стадія. Всі ознаки та симптоми проявляються в легкій формі через турботу про себе, наприклад, шляхом організації частих перерв у роботі. Починається забування якихось робочих моментів (наприклад, невнесення потрібного запису в документацію). Зазвичай на ці першочергові симптоми мало хто звертає увагу. В залежності від характеру діяльності, сили нервово-психологічних навантажень і особистісних характеристик спеціаліста, перша стадія може формуватися протягом трьох-п'яти років.
Друга стадія. Спостерігається зниження інтересу до роботи, потреби в спілкуванні (в тому числі, і з близькими): «не хочеться бачити» тих, з ким спеціаліст працює, «в четвер відчуття, що вже п'ятниця», «тиждень триває нескінченно», прогресування апатії до кінця тижня, поява стійких соматичних симптомів (немає сил, енергії, особливо, вкінці тижня, головні болі по вечорах, «мертвий сон, без_ сновидінь», збільшення кількості простудних захворювань, підвищена дратівливість, людина «заводиться», як кажуть, з пів-оберта, хоч раніше подібного вона за собою не помічала). Симптоми проявляються регулярніше, мають затяжний характер і важко піддаються корекції. Людина може почувати себе виснаженою після доброго сну і навіть після вихідних.
Час формування даної стадії, в середньому, від п'яти до п’ятнадцяти років
Третя стадій. Ознаки і симптоми третьої стадії вигорання є хронічними. Можуть розвиватися фізичні і психологічні проблеми типу язв і депресій. Людина може почати сумніватись в цінності своєї роботи, професії та самого життя. Характерна повна втрата інтересу до роботи і життя взагалі, емоційна байдужість, отупіння, відчуття постійної відсутності сил. Спостерігаються порушення пам'яті і уваги, порушення сну. особистісні зміни. Людина прагне до усамітнення. На цій стадії приємнішими є контакти з тваринами і природою, ніж з людьми.
Стадія може формуватися від десяти до двадцяти років.
Експрес-дослідження. Опитувальник В. В. Бойко
Коментар. Цю експрес-діагностику можна провести, не витрачаючи багато часу. Вона не претендує па глибину, але яскраво демонструє актуальність проблеми.
Міні-дискусія в підгрупах «Оцінка задоволення роботою»
«Що заважає вам отримати задоволення від професійної діяльності?». Важливий професійний фактор, який тісно пов'язаний з вигоранням, — задоволеність працею. Цей параметр має позитивні кореляції з усіма трьома компонентами вигорання: емоційним виснаженням, деперсоналізацією і редукцією професійних досягнень.
Коментар. Психолог формує па дошці дві графи «Індивідуальні фактори» та «Організаційні фактори». Роблячи записи па дошці, психолог пропонує аналізувати, до якої графи відноситься та чи інша причина незадоволення. Як правило, в результаті обговорення па дошці з'являється досить об'ємний перелік організаційних причин і невеликий, складений приблизно з 1—3 пунктів, перелік індивідуальних причин. (До речі, можна звернути увагу на той факт, що індивідуальні причини висловлюються зазвичай спеціалістами, які мають мінімальний стаж роботи. Люди, що працюють в професії давно, висловлюють зовнішні причини незадоволення.) Після цього до відома присутніх доводиться, що за результатами досліджень саме індивідуальні фактори є основними причинами для виникнення і розвитку вигорання. Як правило, ця інформація сприймається присутніми активно, з гумором, викликає обговорення. (див. таблиця 3)
Індивідуальні фактори
Вік. Результати досліджень показують, що найбільш чутливими до вигорання є молоді люди (19—25 р.), які при зіткненні з реальною дійсністю, що не відповідає їх очікуванню, отримують емоційний шок, та люди більш старшого віку (40-50 р.). Досить часто можна спостерігати, як у чоловіків, так і у жінок, професійне вигорання в віці 30 р. Це можна пояснити кризою 30 років, яку називають «проблемою сенсу життя».
Стать. Чоловіки більш схильні до деперсоналізації, а жінки до емоційного виснаження. Чоловіки виявилися більш чутливими до впливу таких стресових ситуацій, які вимагали від них демонстрації чисто чоловічих якостей (сили, відваги). Жінки виявилися більш чутливими до стресових ситуацій, які вимагали від них співпереживання, виховних умінь, покори. Жінка, що працює, отримує більш високі робочі перенавантаження (в порівнянні з чоловіками) через додаткові домашні та сімейні обов'язки.
Сімейний стан. Існують дослідження, що свідчать про взаємозв'язок сімейного стану і вигорання. Більш висока схильність до вигорання є у неодружених осіб (особливо чоловічої статі). Причому, холостяки в більшій мірі схильні до вигорання навіть у порівнянні з розведеними чоловіками.
Особистісні характеристики. Швидко «вигорають» працівники, що мають інтровертований характер. Існує взаємозв'язок між вигоранням і такими особливостями особистості, як тривожність, емоційна чутливість, нейротизм і екстраверсія. Доведено позитивний зв'язок між вигоранням і агресивністю, тривожністю і негативний зв'язок з почуттям групової єдності.
Рівень освіти. Існують деякі дані про позитивний зв'язок між рівнем освіти і вигоранням. Приводом до цього можуть бути перебільшені вимоги в людей з більш високим рівнем освіти, неможливість реалізації.
Вправа «Бар'єр»
Для того, щоб отримати матеріали для аналізу власних джерел негативних переживань на роботі (подивитись на них збоку), а також для вияву ресурсів професійної діяльності, кожному з присутніх пропонується вибрати один з занотованих на дошці «бар'єрів» (найбільш актуальний, або інший, якщо його не має в загальному списку, і| зобразити його у вигляді малюнка, схеми, символу. Хто хоче, може поділитись враженнями, але основний аналіз зображень відбувається після наступної вправи.
Вправа «16 асоціацій»
Горизонтально покладений лист формату А4 ділиться на 5 рівних вертикальних колонок. В першій колонці записуються 16 асоціацій на слова «моя робота. В другу колонку пишемо асоціації на слова з першої колонки, попарно їх об'єднуючи: асоціація на перше і друге слово, асоціація на третє і четверте слово, потім — на п'яте і шосте і т.д. Таким чином, в другій колонці отримуємо вже вісім асоціацій. В третій колонці процедура повторюється, і ми отримуємо 4 слова. Продовжуємо до тих пір, поки в останній, п'ятій колонці не залишиться тільки одна асоціація, її також необхідно зобразити у вигляді схематичного малюнка.
Тепер у кожного є два зображення — малюнок перешкоди до задоволення від роботи і образне асоціативне уявлення про саму роботу, їх необхідно порівняти, виділити спільні елементи, проаналізувати з точки зору присутності сильних і слабких рис та можливих напрямків для росту.
Вправа «Мотиваційна складова в професійній діяльності»
Ця вправа може проводитись в двох варіантах.
Перший варіант. Невеликий аркуш ділиться на три частини. Присутнім пропонується відповісти на запитання «Для чого ви працюєте?» з позиції минулого, теперішнього, майбутнього: початок професійної діяльності; в даний час; через 5 років.
Другий варіант. Намалювати три малюнки на тему: «Я працюю вчителем»: початок професійної діяльності; в даний час; через 5 років.
Присутні діляться, в першу чергу, власними враженнями від своїх записів або малюнків. Важливо, щоб вони самі змогли побачити можливі відмінності в змісті, кольоровій гамі зображеного.
Коментар. Робота з цілями може стати темою для окремого заняття. В межах даної вправи вирішується завдання осмислення відмінностей в цілях професійної діяльності на початку кар'єри і в процесі накопичення професійного досвіду.
Інформаційне повідомлення «Емоційна регуляція»
Яким же чином ми можемо допомогти собі уникнути вигорання? Найбільш доступним є використання способів саморегуляції та самовідновлення. Це свого роду техніка безпеки для спеціалістів, що в силу своєї роботи мають численні та інтенсивні контакти з людьми.
Завдання: кожен ділиться з оточуючими тим способом самовідновлення, який йому допомагає найкраще. На дошці занотовуємо перелік способів регуляції (гумор, спілкування, прогулянки, спорт, секс, хобі, рукоділля, прибирання, застілля та інше).
Коментар. Зазвичай, створюється досить об'ємний перелік. Важливо не тільки визначити, що ж сприяє відновленню, а й реально виділяти на це час і місце в своєму житті. Якщо є час, можна виконати вправу «Що мені приносить задоволення?», її зміст у тому, що учасники розташовують для себе 10 приємних справ за ступенем задоволення, доступності і частоти використання і тим самим вибирають найбільш приємні та доступні для себе заняття. Як правило, в результаті виявляється, що у присутніх досить часу на ці заняття, але вони з різних причинах цього не роблять.
Існує два способи відновлення: природна регуляція і саморегуляція.
Природні способи регуляції організму. Багато з них використовуються інтуїтивно. Це тривалий сон, смачна їжа, відпочинок на природі, серед тварин, баня, масаж, спорт, танці, музика та багато іншого. Але, на жаль, подібні способи не завжди можна використати на роботі чи безпосередньо в той момент, коли виникла напружена ситуація або накопичилась втома.
Саморегуляція — це керування своїм психоемоційним станом, що досягається шляхом впливу людини на себе за допомогою слів, образів, управління м'язовою системою (напругою) і диханням.
Коментар. На даному тренінгу способи саморегуляції не розглядаються, оскільки цьому присвячується окрема зустріч, яку можна назвати другою сходинкою тренінгу. Друга зустріч присвячується тілесно-орієнтованим технікам м'язової та емоційної релаксації. Всі присутні запрошуються для продовження роботи, спільно обирається зручний день. Робота групи в цей день завершується.
Для логічного завершення процесу самоаналізу, а також для створення позитивного настрою на подальшу роботу, виконуємо ще два завдання: малюємо карикатуру та проводимо вправу на зворотній зв'язок учасників.
Вправа «Карикатура»
Намалювати карикатуру па себе «Я на роботі» або «Я - вчитель». В гумористичній формі зобразити власні риси, які ми намагаємось в собі розвивати і які стали невід'ємною частиною професії (емпатія, вміння слухати без оцінок, спілкуватись, доброзичливість, гнучкість, креативність, компетентність і т. д.). Карикатури учасників вивішуються на стіну.
Завершення тренінгу
Кожний з присутніх по колу завершує речення, що починається словами: «Я вірю, що...»
Заключне слово тренера притча «Ще одна велика програма»
В одного купця було 150 верблюдів, вони йшли пустелею, нав'ючені товарами, а з ними ще 40 слухняних рабів і слуг. Одного вечора купець запросив у гості свого друга. Це був Сааді. Всю ніч він без утоми розказував гостю про свої справи і турботи, про те, яка важка його професія. Він розказував про свої скарби в Туркестані, про свої володіння в Індії, показував документи па володіння ювелірними виробами. «О Сааді, — зітхав купець, — я здійсню ще одну подорож. А вже після цього я дозволю собі заслужений відпочинок, про який мрію так, як ні про що на світі. Я хочу відвезти персидську сірку в Китай, я чув, що вона там у великій ціні. Звідти я повезу китайські вази в Рим. Потім мій корабель повезе римські тканини в Індію, а звідти я повезу індійський метал в Халаб. Із Халаба я буду експортувати дзеркала і вироби зі скла в Йемен, а з Йемена вивезу оксамит у Персію». З мрійливим виразом на обличчі
він розказував все це скептично слухаючому його Сааді.
«А вже після всього цього моє життя буде присвячене відпочинку та роздумам — найвищій цілі моїх мрій!»
ПСИХОДІАГНОСТИКА
ДІАГНОСТИКА РІВНЯ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ
(за В. Бойко)
«Емоційне вигорання» — це механізм психологічного захисту, вироблений особистістю, який має форму повного чи часткового виключення емоцій у відповідь на окремі исихотравмуючі впливи. «Емоційне вигорання» є надбаним стереотипом емоційної, частіше професійної, поведінки. «Вигорання» є частково функціональним стереотипом, оскільки дає змогу людині дозувати та економно витрачати енергетичні ресурси. Водночас можуть виникнути його дисфункційні наслідки, коли «вигорання» спричиняє негативний вплив на професійну діяльність та стосунки з партнерами.
Інструкція. Якщо ви професіонал у будь-якій галузі спілкування з людьми, то для вашої діяльності важливо, в якій мірі у вас сформований психологічний захист у формі «емоційного вигорання».
Читайте твердження та відповідайте «так» або «ні». Там, де у формулюваннях опитувальника йдеться про «партнерів», маються на увазі суб'єкти вашої професійної діяльності - клієнти, учні та інші люди, із якими ви щоденно працюєте.
6. Від мене як від професіонала мало залежить добробут партнерів.
9. Мені здається, що емоційно я не можу надати партнерам те, чого вимагає професійний обов'язок.
19. Я настільки втомлююсь па роботі, що вдома намагаюсь спілкуватися якомога менше.
24. Коли згадую деяких колег по роботі чи партнерів, у мене псується настрій.
31.Я охоче розповідаю про свою роботу.
63. Якби мені поталанило з роботою, я був(ла) би(б) щасливішим(ою).
Результати. Обробка даних виконується за таблицею: «+» - відповідь «так»; «-» — відповідь «ні»; цифра після знаку - номер питання; цифра у дужках —кількість білів, які слід зарахувати за це питання, якщо ваша відповідь збіглася зі знаком.
Максимальну оцінку (10 балів) отримує ознака, що є найбільш показовою для симптому.
Для обробки результатів слід: визначити суму балів окремо для кожного із 12 симптомів вигорання; підрахувати суму показників симптомів для кожної з трьох фаз «вигорання» (які є і фазами формування стресу); знайти підсумковий показних синдрому «емоційного вигорання» — загальна сума балів (див. таблиця 4).
Ця методика дає докладну картину «емоційного вигорання». Насамперед слід звернути увагу на окремі симптоми. Показник вираженості кожного з них знаходиться у межах від 0 до 30 балів: 9 і менше — симптом не сформувався; 10—15 балів - симптом формується; 16 і більше — симптом сформувався.
Симптоми з показниками 20 і більше балів належать до домінуючих у фазі або у всьому синдромі «емоційного вигорання». Таким чином, виявляються, провідні симптоми «вигорання» Важливо визначити, до якої фази формування стресу належать домінуючі симптоми і в якій фазі їх найбільше.
1. Фаза напруження
Суб'єктивне переживання психотравмуючих обставин: «...моя робота пов'язана з постійними перевантаженнями...».
Незадоволення собою: «...мої зусилля недостатні для якісного виконання моїх обов'язків...». Суб'єктивне переживання надмірного тиску: «...вимоги до мене «з усіх боків» непосильні для мене», «...всім від мене щось потрібно…”.
Відчуття тривоги: «...я відчуваю, що те, що я зобов'язаний зробити, я зробити не зможу», «...мене підведуть...».
2. Фаза резистенції
Неадекватне вибіркове емоційне реагування: «...якщо партнер мені неприємний, я намагаюсь обмежити в часі спілкування з ним...».
Емоційно-моральна дезорієнтація: «...від мене, як від професіонала, мало що залежить...».
Розширення сфери економії емоцій: «... я настільки змучуюсь на роботі, що мені не хочеться ні з ким спілкуватись...».
Редукція професійних обов'язків: «...я намагаюсь, по можливості, уникнути виконання своїх професійних обов'язків, використовуючи будь-який привід, щоб уникнути контакту...».
3. Фаза виснаження
Суб'єктивне відчуття емоційного дефіциту: «...я розумію, що в окремих випадках необхідно проявити емоційну чуйність до партнера, однак, не можу...».
Емоційна віддаленість: «...до всього, що відбувається на роботі і вдома, я втратив справжній інтерес...».
Особистісна віддаленість (деперсоналізація): «...моя нервова робота зіпсувала мій характер, озлобила, зробила черствим, цинічним...».
Психосоматичні та психовегетативні порушення: «... останнім часом я живу лише на ліках, в мене зіпсувався апетит, я погано сплю — така моя робота...».
Подальша дія — усвідомлення показників фаз розвитку стресу: «напруження», «резистенція» і «виснаження». У кожній з них можлива оцінка від 0 до 120 балів. Але неправомірно співставляти бали, отримані для фаз, оскільки це не свідчить про їх відносну роль або внесок до синдрому. Явища, які в них вимірюються, є суттєво різними — реакція на зовнішні та внутрішні чинники, прийоми психологічного захисту, стан нервової системи. За кількісними показниками правомірно говорити лише про те, яка фаза сформувалась і якою мірою: 36 і менше балів — фаза не сформувалась; 37—60 балів — фаза у стадії формування; 61 і більше балів — фаза сформувалась.
На основі розгляду смислового змісту та кількісних показників, обчислених для різних фаз формування синдрому «вигорання», можна дати досить докладну характеристику особистості й намітити індивідуальні заходи профілактики та психокорекції. Розглядаються такі запитання:
Розділ ІІІ. Розвиток комунікативних навичок вчителя
Мета: отримання педагогами знань з психології; орієнтування діяльності на гуманістичні принципи.
Завдання: розширення можливостей встановлення контакту в різних ситуаціях спілкування; відпрацювання навичок розуміння себе, інших людей, а також взаємин між людьми; активізація процесу самопізнання й самоактуалізації; набуття навичок активного слухання.
Обладнання: картки з ситуаціями, папір формату А4.
Хід семінару
Психолог. Що таке комунікація?
(Інформаційне повідомлення)
Комунікація – спілкування, обмін інформацією під час діяльності. Комунікативні вміння та навички – це вміння та навички, необхідні для спілкування.
Авжеж, вони не даються людині одразу після народження, а виробляються впродовж усього життя, під час спілкування з іншими людьми. Коли людині кажуть, що вона комунікабельна, значить з нею легко спілкуватися, мати справу та встановлювати контакти.
Однієї комунікабельності буває недостатньо, особливо для педагогів, важливо мати потребу у спілкуванні.
Потреба в спілкуванні є однією з основних потреб людини.
Людину з високою потребою в спілкуванні вирізняють такі риси:
Спілкування у сфері освіти є структурним компонентом діяльності, тому формування навичок спілкування стає головною метою професійної підготовки педагогів.
Знання своїх психологічних та фізіологічних особливостей допомагають педагогу долати бар’єри у спілкуванні, зберігати своє здоров’я, підтримувати свій робочій настрій, а отже – і робочий стан аудиторії, з якою він працює.
Серйозні труднощі в роботі відчувають, наприклад, люди з емотивним типом акцентуації характеру, яким притаманні загострене співчуття, сором’язливість, скованість у спілкування.
Навпаки, гіпертимна акцентуація характеризується енергійністю, прагненням до дії, ініціативністю.
Тому, зараз я пропоную вам виконати таку вправу. Вправа проводиться в парах.
Кожна пара одержує картку з ситуаціями. Після виконання учасники міняються ролями.
Мета вправи: підвищення самооцінки вчителя.
Ситуація № 1 . Директор – вчитель
Спробуйте переконати директора з авторитарним стилем керівництва в тому, що школі потрібен вчитель української мови (англійської мови, історії та ін.), і цей вчитель – саме ви. Організуйте коротку само презентацію.
Ситуація № 2. Заступник з НВР – вчитель
Заступник із навчально-виховної роботи нав’язує вам виконання завдань, які не входять до ваших обов’язків. Ваші дії? Свою думку обґрунтуйте.
Ситуація № 3. Завгосп – вчитель
Ви – молодий спеціаліст, вам виділили кабінет, але крім стола і стільця в ньому більше нічого немає. Ваші спроби поговорити із завгоспом – безуспішні, але кабінет необхідно підготувати відповідно до вимог. Ваші дії?
Обговорення.
Інформаційне повідомлення
Якщо ви зустрілись з людиною вперше (чи то колега, учень, батьки), то частіше при першій зустрічі ви невільно порівнюєте його або з самим собою, або з образом неприйнятного для вас суб’єкта, або з образом актора.
Оскільки педагог у спілкуванні є організуючою і регулюючою стороною, то є необхідність виробити вміння усувати умови виникнення негативного емоційного фону.
Педагогам необхідно виробити навичку не піддаватися негативному настрою, вміння розряджати атмосферу, переводити спілкування в інше русло. Вміння держати себе в руках і контролювати свої почуття – важливі умови оптимального спілкування.
Зараз пропоную зробити таку вправу.
Вправа «Ми з тобою однієї крові»
Психолог. Пам’ятаєте Мауглі? І урок, який дав йому вчитель,- ведмідь Балу? Перед тим, як щось зробити, скажи заклинання: «Ми з тобою однієї крові, ти і я!»І тоді тебе приймають і розуміють, що ти такий же самий. Давайте подумаємо над тим, що об’єднує нас? Для цього треба вибрати собі партнера й сісти поряд з ним. Візьміть чистий аркуш та ручку. Напишіть заголовок «Наша схожість» і поставте двокрапку.
Інструкція: подивіться уважно на людину, яка поряд з вами. Інший характер, зріст, вага, колір волосся або очей? Напевно ви бачите дуже багато відмінностей. І це природно, тому що вона – інша. Але зараз поміркуйте, що вас об’єднує, в чому є ваша спільність? Бо вона є. Тільки не треба про це запитувати вашого партнера. Протягом 4-5 хвилин, ви працюєте, заповнюючи аркуш під заголовком «Наша схожість», міркуючи про цю людину та про себе одночасно, тому що не можна написати про схожість, думаючи тільки про когось іншого. При цьому намагайтесь писати не тільки про чисто фізичні або біологічні ознаки, за якими ви схожі. Вони, важливі, але поміркуйте про психологічні характеристики, які можуть вас об’єднувати. Що це може бути? Ви обидва товариські та добрі? Або обидва мовчазні та замкнуті?
Після того як ви закінчили перелічувати схожості, треба обмінятися списками, для того щоб виразити свою згоду або незгоду з тим, що написав ваш партнер. Якщо ви нічого не маєте проти його запису, вони залишаються в списку. Якщо вас щось не влаштовує, просто викресліть цей запис, даючи зрозуміти, що ваш партнер помилився. Після взаємного аналізу ви можете обміркувати результати роботи, особливо якщо є викреслені записи.
(Обміркування.)
Психолог. Хто зможе зачитати свої записи і знову відповісти на запитання: «Чи важко було знайти схожості і чи всі схожості були визначені?» (Виступи учасників.)
Таким чином давайте зробимо висновок, що вправа дає нам можливість:
Психолог. Давайте поміркуємо, чому деяких педагогів ми любимо, а інших ні?
Чому виникають бар’єри у спілкуванні? Від чого це залежить? (Обговорення.)
Інформаційне повідомлення
Успіх навчально-виховної роботи залежить від емоційного контакту педагога з учнями. Від того, чи існує між ними симпатія, повага, довіра, прив’язаність, любов – словом, ті почуття, які зближують людей, роблячи їх «відкритими» для думок, висловлювань, вимог. Емоційний контакт переростає в педагогічний, якщо слова і дії педагога викликають потрібну реакцію у вихованців, спонукати їх чинити так, як він того бажає.
Якщо емоційний контакт відсутній, навчально-виховний процес неможливий. «важкі» педагогічно занедбані підлітки, у яких не склались стосунки з батьками, вчителями і наставниками, рішуче протидіють виховним умовам дорослих. Щоб знайти до них «ключ», існує тільки один шлях – перебороти емоційну роз’єднаність з ними, відродити втрачений духовний контакт, і заслужити їх повагу і довіру.
Щоб встановити міжособистісний контакт, треба навчитись впливати на настрій учасників спілкування. Тому налагоджування відносин з учнями необхідно починати з усунення наслідків, викликаючи тривогу, поганий настрій.
Необхідна і психологічна близькість педагога з учнями, вияв солідарності.
Потреба в доброті і чутливості сильна в кожному з нас: людина цінує в першу чергу те, чого йому бракує.
(За допомогою геометричних фігур колектив розподіляється на групи, проводиться вправа з метою актуалізації досвіду активної взаємодії та вміння встановлювати емоційний контакт з учнями.)
Вправа «Педагогічні ситуації»
Психолог. Перед вами – ряд складних педагогічних ситуацій. Ознайомтеся зі змістом кожної з них та виберіть із запропонованих варіантів реагування на дану ситуацію такий, котрий з педагогічної точки зору найбільш правильний на вашу думку. Виберіть тільки один варіант відповіді.
Ситуація № 1 . На самому початку заняття або вже після того, як ви провели кілька занять, учень заявляє вам: «Я не думаю, що ви, як педагог, зможете нас чогось навчити». Ваша реакція?
Ситуація № 2. Педагог дає учневі завдання, а той не хоче його виконувати і при цьому заявляє: «Я не хочу цього робити!» Якою повинна бути реакція педагога?
Ситуація № 3. Учень говорить учителеві, демонструючи зайву самовпевненість: «Не існує нічого такого, що я не зумів би зробити, якби захотів. Зокрема, мені нічого не варто засвоїти і предмет, який ви викладаєте». Якою повинна бути на це репліка вчителя?
Обговорення. Кожна група обґрунтовує свій варіант відповіді і відповідає на запропоновані запитання:
Психолог. Я вважаю, що ви погодитеся зі мною; що набагато легше помітити помилки, неточності, недоліки в спілкуванні своїх близьких, колег, учнів, ніж власні. І набагато важче знайти хороше в людині, вміти виправдовувати її вчинки.
Саме в процесі самопізнання ми оволодіваємо навичками комунікативного спілкування, тобто навичками розуміння себе, інших людей, а також навичками слухання.
Пам’ятка
Як покращити свою комунікабельність
Полегшіть іншим спілкування з вами, крокуючи їм назустріч. Для цього уважно вивчіть рекомендації й дотримуйтеся їх. І ви будете «душею товариства».
Список літератури
ДОДАТКИ
Таблиця 1
Уміння вибирати і носити одяг
Костюм |
Сорочка |
Краватка |
Туфлі |
Шкарпетка |
Сірий |
Біла, блакитна, рожева, кольору слонової кісті |
Будь-якого кольору |
Чорні |
У тон краватці |
Темно-сірий |
Біла, ясно-рожева, кольору слонової кісті |
Червоно-чорна |
Чорні |
Чорні |
Темно-блакитний |
Біла, слонової кісті |
Сіро-червоно-бордова |
Чорні, темно-коричневі |
Сірі, бордо |
Темно-синій |
Біла |
Біло-червоно-блакитна |
Чорні |
Темно-блакитні, темно-бордові |
Темно-зелений |
Слонової кісті |
Червоно-зелено-коричнева |
Коричневі |
Коричневі |
Пісковий |
Світло-блакитна |
Темно-блакитна |
Світло-коричневі |
Світло-блакитні |
Світло-коричневий |
Біла, рожева, тютюнова |
Зелена, бордова, червоно-чорна |
Кавові, червоно-коричневі |
Бордо |
Темно-коричневий |
Біла, бежева, ясно-рожева |
Зелено-коричнева, червоно-чорна |
Коричневі |
Кавові, бордо |
Чорний |
Біла |
Сріблясто-сіра, червоно-чорна |
Чорні |
Димчасті, чорні, темно-фіолетові |
Таблиця 2
Аркуш самодіагностики
Симптоми |
Ступінь вияву, частота прояву
|
|||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
||||||
Небажання іти на роботу
|
|
|
|
|
|
|
Часті запізнення |
|
|
|
|
|
|
Відкладення ділових зустрічей |
|
|
|
|
|
|
Понеділкові
|
Усамітнення, небажання бачити колег |
|
|
|
|
|
Небажання бачити учнів |
|
|
|
|
|
|
|
Небажання заповнювати документацію |
|
|
|
|
|
Формальне виконання обов'язків |
|
|
|
|
|
|
Втрата почуття гумору |
|
|
|
|
|
|
Постійне відчуття невдачі, провини, самозвинувачення |
|
|
|
|
|
|
Афективні
|
Підвищена дратівливість |
|
|
|
|
|
Відчуття прискіпливості зі сторони оточуючих |
|
|
|
|
|
|
Байдужість |
|
|
|
|
|
|
Безсилля, емоційне виснаження |
|
|
|
|
|
|
Пригнічений настрій |
|
|
|
|
|
|
Думки про зміну професії, роботи |
|
|
|
|
|
|
Слабка концентрація уваги, розсіяність |
|
|
|
|
|
|
Ригідність мислення, використання стереотипів |
|
|
|
|
|
|
Сумніви в корисності роботи |
|
|
|
|
|
|
Когнітивні |
Розчарування професією |
|
|
|
|
|
Цинічне ставлення до учнів, колег не ставлення до учнів, колег |
|
|
|
|
|
|
Заклопотаність власними проблемами |
|
|
|
|
|
|
Порушення сну (безсоння/сонливість) |
|
|
|
|
|
|
Зміна апетиту (відсутність/ «переїдання») |
|
|
|
|
|
|
|
Довготриваючі незначні недуги |
|
|
|
|
|
Фізіологічні
|
Схильність до інфекційних захворювань |
|
|
|
|
|
Швидка фізична стомлюваність |
|
|
|
|
|
|
Головні болі, проблеми в роботі КШТ |
|
|
|
|
|
|
Загострення хронічних захворювань |
|
|
|
|
|
Таблиця 3
Інформаційне повідомлення «Фактори, що впливають на вигорання»
Індивідуальні фактори
|
Організаційні фактори
|
Вік Стать Рівень освіти Сімейний етап Стаж роботи Особистісні характеристики Самооцінка Нейротизм (тривожність) Екстраверсія Інтроверсія |
Умови праці
Робочі перевантаження
Тривалість робочого дня
Оплата праці
Самостійність на своїй роботі
|
Таблиця 4
Обробка результатів
«Напруження» |
||
1. Переживання психотравмуючнх обставин |
+ 1(2), +13(3), +25(2), -37(3), +49(10), +61(5), -73(5) |
|
2. Незадоволеність собою |
-2(3), +14(2), +26(2), -38(10), -50(5), +62(5) +74(3) |
|
3. «Загнаність у клітку» |
+3(10), +15(5), +27(2), +39(2), +51(5), +63(1), -75(5) |
|
4. Тривога і депресія |
+4(2), +16(3), +28(5), +40(5), +52(10), +64(2), +76(3) |
|
Разом по фазі «Напруження» |
|
|
«Резистенція» |
||
1. Неадекватне вибіркове емоційне реагування |
+5(5), -17(3), +29(10), +41(2), +53(2), +65(3), +77(5) |
|
2. Емоційно-моральна дезорієнтація |
+6(10), -18(3), +30(3), +42(5), +54(2), +66(2), -78(5) |
|
3. Розширення галузі економії емоцій |
+7(2), + 19(10). -31(2), +43(5), +55(3), +67(3), -79(5) |
|
4. Редукція професійних обов'язків |
+8(5), +20(5). +32(2), -44(2), +56(3), +68(3), +80(10) |
|
Разом по фазі «Резистенція» |
|
|
«Виснаження» |
||
1. Емоційний дефіцит |
+9(3), +21(2), +33(5), -45(5), +57(3), -69(10), +81(2) |
|
2 Емоційна віддаленість |
+ 10(2), +22(3), -34(2), +46(3), +58(5), +70(5), +82(10) |
|
3. Особистісна віддаленість (деперсоналізація) |
+ 11(5), +23(3). +35(3), +47(5), +59(5), +71(2), +83(10). |
|
4. Психосоматичні та психовегетативні порушення |
+ 12(3), +24(2), +36(5), +48(3), +60(2), +72(10), +84(5) |
|
Разом по фазі «Виснаження» |
|
|
Підсумковий показник |
|
Для нотаток
1