1
Комунальний заклад «Кутинська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів» Локницької сільської ради
Зарічненського району
Рівненської області.
Творча робота
«Імідж сучасного педагога-організатора»
(Тренінгове заняття)
Підготував
педагог – організатор
Матвійчук С .А.
Кутин – 2019
Анотація - Мета: сприяти активізації творчого пошуку педагогів;складання портрету педагога-організатора сучасного навчального закладу;стимулювати бажання формувати позитивний імідж педагога;створити атмосферу підтримки і порозуміння в учнівському колективі; розвивати стратегічне, корпоративне, інноваційне мислення педагогів.
«Імідж сучасного педагога-організатора»
Тренінгове заняття
З гарним настроєм хто прийшов –
махніть рукою.
Хто чує мене – кивніть головою.
Хто бачить мене – прошу оком моргнути,
Хто любить дітей, прошу встати
Хто веселий, енергійний –
ви всім усміхніться.
Хто ввічливий – сусідові злегка вклоніться.
Хто працює над собою, іде вперед сміло,
Похитайте головою вправо і вліво, вправо і вліво.
Почитати кому охота,
любить хто свою роботу
І про імідж він свій дбає, перспективи намічає
Поплещіть, вас побачить я хочу.
Зрозумій, чого ти хочеш.
Роби те, що вмієш краще за інших.
Віра в себе – половина успіху. Інша половина – дії.
Успіх – ціль. Дисципліна – спосіб.
Будь лідером і вмій грати у команді.
Будь вимогливим спочатку до себе, а вже потім до інших.
Удача є! Не прогав свій час!
Труднощі слабкого ламають, а сильного гартують. Будь сильним.
Будь наполегливим. Ніколи не здавайся!
Розвивай свою особистість. Не стій на місці. Розширюй свої знання.
Будь доброю людиною, на зло відповідай добром.
Атакуй життя! Вмій брати на себе відповідальність.
Зміст
Вступ……………………………………………………………………………….4
І. Імідж сучасного педагога – історія та сучасність………………………….5
ІІ. Тренінгове заняття «Імідж сучасного педагога-організатора»…………13
Висновок…………………………………………………………………………...37
Список використаних джерел…………………………………………………..38
Вступ
Нашу педагогічну роботу можна уявити схожою на мальовничий ліс, де ми набуваємо досвіду, то йдучи широкими дорогами, то блукаючи стежками особистих пошуків, то усамітнюючись, то виходячи на яскраві, освітлені нашим покликанням галявини, щоб розпалити із колегами вогнище надії, взаємоповаги та розуміння.
І. Імідж сучасного педагога – історія та сучасність.
ІІ. Тренінгове заняття «Імідж сучасного педагога-організатора»
Мета гри:
* сприяти активізації творчого пошуку педагогів;
* скласти портрет педагога-організатора сучасного навчального закладу;
* стимулювати бажання формувати позитивний імідж педагога;
Очікувані результати:
* спонукати педагогів діяти у напрямі позитивних змін з чітким баченням поставленої мети та способів її досягнення;
* згуртувати учасників освітнього процесу навколо поставленої мети;
* допомогти кожному педагогу усвідомити особисту відповідальність за розвиток особисті учня;
* створити атмосферу підтримки і порозуміння в учнівському колективі;
* розвивати стратегічне, корпоративне, інноваційне мислення педагогів.
Обладнання:
* брошура:«Портрет сучасного педагога-організатора»;
* малюнок «сходинки»;
* папір різного кольору;
* кольорові олівці, ручки;
* музика моря
Хід гри
(Педагоги займають місця за 4 столами )
Керівник МО педагогів-організаторів:
Доброго дня, колеги!
З гарним настроєм хто прийшов – махніть рукою.
Хто чує мене – кивніть головою.
Хто бачить мене – прошу оком моргнути,
Хто любить дітей, прошу встати
Хто веселий, енергійний – ви всім усміхніться.
Хто ввічливий – сусідові злегка вклоніться.
Хто працює над собою, іде вперед сміло,
Похитайте головою вправо і вліво, вправо і вліво.
Почитати кому охота, любить хто свою роботу
І про імідж він свій дбає, перспективи намічає
Поплещіть, вас побачить я хочу.
Отже в залі зібралися веселі, творчі, працьовиті педагоги. І ми можемо розпочати свою роботу.
Керівник МО педагогів-організаторів: Китайська народна мудрість говорить: «Не дай вам Бог жити у часи змін». Сучасний світ змінюється з неймовірною швидкістю. Змінюється клімат, соціальні системи, відносини. Стрімко розвивається наука й освіта.
Тож сьогодні система освіти потребує від педагогів співучасті, «співдумки». Педагог, який споглядає, сліпо виконує вказівки керівництва, більше не може забезпечити ефективний і результативний виховний процес.
Проте, може варто посперечатися з китайською мудрістю? Час змін – це час найбільших можливостей! Важливо побачити ці зміни, перейнятися ними, а отже крокувати в ногу з часом.
Вправа «Нас із вами об’єднує…»
Керівник МО педагогів-організаторів:
Для розминки виконаємо таку вправу. Порадьтеся і виберіть із наявних піктограм, що на вашу думку об’єднує нас, і поєднайте стрілочками названу піктограму з картинкою «ШКОЛА».
Обговорення і визначення сильних і слабких сторін шляхом гри
Сильні сторони :
-- творчі напрацювання педагогів (демонстрація презентації……);
-- небайдужий учнівський колектив;
-- створенення розвивального середовища;
-- сприятливий морально-психологічний клімат;
Кожному педагогу необхідно знати і застосовувати способи формування психологічного клімату. В силу специфіки роботи педагога і вікових особливостей учнів, саме вчитель повинен володіти певними засобами і механізмами управління цим явищем. Відповідальність за формування психологічного клімату лежить в першу чергу на ньому.
Серед найбільш ефективних способів формування вчителем сприятливого психологічного клімату в учнівському колективі слід виділити наступні:
• створення ситуацій колективного співпереживання значущих для групи подій;
• привнесення загальнолюдських цінностей в життя колективу;
• використання колективних ігор;
• формування традицій групи і обов'язкове їх дотримання;
• розробка системи морального заохочення учнів;
• вміння побачити і вирішувати конфліктні ситуації серед учнів;
• знання обліку індивідуальних особливостей учнів (соматичні, інтелектуальні, психологічні);
• вміння поділяти і передавати відповідальність.
Психологічний клімат в класі залежить не тільки від класного керівника, на нього впливають організація навчально-виховної діяльності, якість підручників, здатність до навчання і здібності учнів, їх здоров'я і харчування.
Таким чином, створення оптимального психологічного клімату є важливим елементом підвищення результативності навчально-виховної роботи в класі. Сприятливий психологічний клімат сприяє і кращому засвоєнню навчального матеріалу школярем, і повноцінному розвитку його особистості. Отже, створення сприятливого психологічного клімату в класі є важливим елементом педагогічної роботи в школі.
-- традиції колективу;
Традиція (лат. tradition — передача) — це різновид або форма звичаю, що вирізняється особливою стійкістю і зусиллями людей, спрямованими на збереження незмінних форм поведінки, які успадковані від попередніх поколінь.
У кожному навчально-виховному закладі, установі, на виробництві, в сім'ї необхідно працювати над створенням морально-ціннісних традицій, їхнім збереженням і примноженням. Традиції мають бути тривалими, стійкими, наповненими багатством моральних впливів на особистість, на колектив загалом. Пригадаймо загальнонародні традиції, яких дотримуються в нашій країні: святкування Нового року, 8 Березня (свято жінки-Матері), Дня Незалежності та ін. Традиційними є релігійні свята, які відзначають представники різних конфесій. Зазвичай в Україні традиційними є свята професійної спрямованості: День знань, День учителя, свято медичних працівників, захисників Вітчизни, День шахтаря та ін. У кожній родині також є свої традиції: святкування днів народження членів сім'ї, роковини одруження та ін.
Розумно організовані традиційні свята, звичаєві обряди, що супроводжуються морально і естетично витриманими ритуалами, впливають передусім на емоції членів колективу і виступають важливим чинником його згуртування. Особливе місце займають традиції в дитячих колективах, оскільки в традиціях закладені великі духовні сили, які об'єднують вихованців на довгі роки.
-- наявність згуртованого дитячого, батьківського колективів;
-- власний сайт в інтернеті;
-- постійний саморозвиток педагога та учнівського колективу;
Професійний саморозвиток педагога
Суб’єктом передачі основ самоосвітньої діяльності для молодого покоління є вчитель. Кваліфіковане керування самоосвітою та навчання своїх вихованців продуктивним способам її здійснення можливе за умови володіння самим педагогом засобами самоосвіти. Таким чином, однією з актуальних проблем педагогічної науки та практики є визначення сучасних підходів до самоосвітньої діяльності вчителя.
Самоосвіта – це вид пізнавальної діяльності, яка характеризується активністю, самостійністю, добровільністю та спрямованістю на вдосконалення розумових здібностей, формування культури розумової праці.
Сутність, структуру та зміст самоосвіти обґрунтовано у працях багатьох педагогів та психологів. Питання професійної самоосвіти, зокрема застосування психолого-педагогічних знань у самоосвітній діяльності вчителя, самоосвіта молодого вчителя як умова вдосконалення його професійної діяльності та неперервності його освіти розкриті М. М. Заборщиковою, Б. П. Зязіним, Д. А. Казихановою, І. Л. Наумченко, Н. С. Михайловою, В. Д. Мораловим, О. І. Кочетовим та ін. вченими.
Н. В. Бухлова пропонує розглядати самоосвітню діяльність як сукупність декількох "само": самооцінка – вміння оцінювати свої можливості; самооблік – вміння брати до уваги наявність своїх якостей; самовизначення – вміння вибирати своє місце в житті, в суспільстві, усвідомити свої інтереси; самоорганізація – вміння знайти джерело пізнання й адекватні своїм можливостям форми самоосвіти, планувати, організовувати робоче місце та діяльність; самореалізація - реалізація особистістю своїх можливостей; самокритичність – вміння критично оцінювати переваги та недоліки власної роботи; самоконтроль – здатність контролювати свою діяльність; саморозвиток – результат самоосвіти.
Шляхом досконалої організації самоосвітньої діяльності постійно удосконалюється професійна майстерність вчителя і, як наслідок, формується авторитет педагога серед учнів, батьків, колег. Творчо працюючий педагог сам створює свій особистий імідж.
У педагогічній літературі виділяються такі принципи самоосвіти вчителя:
У педагогічній літературі зустрічаємо такі взаємопов’язані поняття, як "освіта", "самоосвіта" та "самостійна навчальна робота". Визначити відмінність між зазначеними поняттями допоможе їх розмежування, здійснене А. К. Громцевою, П. І. Підласистим, Н. А. Половниковою, Г. Н. Сєріковим, А. В. Усовою.
Освітою називається процес засвоєння систематизованих знань, умінь та навичок, спрямованих на формування світогляду або процес та результат завершеного навчання.
На основі узагальнення наявного понятійного загалу самоосвітою називається такий специфічний вид діяльності, в ході якої завдяки самостійному визначенню цілей особистість задовольняє власні пізнавальні потреби або вдосконалює власні здібності, якості та властивості.
Поняття самоосвіти у різних вчених визначається по-різному:
Враховуючи психологічний та педагогічний аспекти вирішення проблеми, специфіку самоосвіти, можна зробити такі висновки:
а) Самоосвіта є результатом освіти і обов’язковою умовою ефективності останньої.
Взаємозв’язок процесів освіти і самоосвіти зумовлений тим, що:
б) Самоосвіту не можна ототожнювати з самостійною роботою, тому що самоосвіта є цілеспрямованим добровільним удосконаленням особистості в сфері науки, культури за допомогою самостійної та науково-дослідницької діяльності. Таким чином, самостійна робота є одним із засобів самоосвіти. Зрозуміло, що самоосвіта має як позитивні та і негативні риси. Розглянемо їх на прикладі цієї таблиці:
"Плюсами" самоосвітньої діяльності є:
"Плюс" |
Показник |
Зміст |
Комунікативний |
Коло спілкування |
Здійснення змістовної освітньої діяльності (ЗОД) сприяє розвитку комунікативних зв’язків, створює нові можливості для спілкування. |
Соціальний |
Імідж |
Здійснення ЗОД сприяє формуванню іміджа успішної, освіченої людини, що здатна до саморозвитку. |
Перспектива |
Здійснення ЗОД відкриває нові можливості для кар’єрного зростання, професійного й особистісного самовдосконалення, зміни свого соціального статусу. |
|
Адаптація |
Здійснення ЗОД дозволяє компенсувати недоліки своєї освіти й виховання, створює основу для успішної адаптації у соціальних умовах, що постійно змінюються. |
|
Професійний |
Професійне зростання, кар’єра |
ЗОД може виступати у якості засобу професійного самовдосконалення. Здійснення ЗОД сприяє професійному зростанню й, при сприятливих зовнішніх обставинах, кар’єрі. |
Компенсація |
Здійснення ЗОД дозволяє поповнити недоліки отриманої освіти, компенсувати проблеми. |
|
Духовний |
Цінності |
Здійснення ЗОД сприяє формуванню цілісної системи цінностей й рефлексивної оцінки. |
Особистісне й духовне зростання |
Здійснення ЗОД завжди сприяє особистісному й духовному зростанню. |
"Мінусами" самоосвітньої діяльності є:
"Мінус" |
Зміст |
Час |
Здійснення ЗОД потребує уміння вірно організовувати свій час. |
Самостійність |
Відсутність інструкцій, повна самостійність здійснення й оцінки, самоуправління діяльністю потребує розвинених здатностей до самоуправління. |
Унікальність |
ЗОД кожного унікальна, повинна бути побудована кожним суб’єктом. |
Згадаємо вислів Ф. Ларошфуко: "Ваша доля у Ваших руках: змінюйте себе, і Ви зміните навколишній світ". Я повністю згодна з цим філософом, тому вважаю, що гарний, справжній вчитель ніколи не повинен зупинятись на досягнутому, він просто зобов’язаний постійно вести пошук нових форм та методів навчання і, відповідно, рухатися уперед, у ногу з часом, до нових вершин педагогічної майстерності не зважаючи на будь-які труднощі на своєму шляху. Адже дійсно навчаючи інших, ми вчимось і самі. І, на мій погляд, звичайно, лише справжній творчий вчитель може заразити своєю вірою і талантом учнів.
Учитель – це покликання і заклик до безперервного творчого саморозвитку. Здатність вчителя здійснювати навчання й виховання, тобто сприяти становленню особистості дитини, її громадянської активності, творчого потенціалу потребує, у першу чергу, постійного самовдосконалення педагога і буде розвиватись лише за умови, коли він сам буде прагнути розвивати у себе особистісну й професійну зрілість, яка найбільш продуктивно може бути розкрита при включенні вчителя, молодого або вже навченого досвідом, у інноваційну діяльність.
Саме творче включення у інноваційну діяльність значно впливає на особистісно-професійне становлення, якщо:
Ще древні казали: "Ми можемо стільки, скільки ми знаємо", - тому кожен вчитель повинен удосконалюватись, адже процес розвитку суспільства, різноманітних новітніх технологій знаходиться у постійному русі і тому, звичайно, кожному педагогу потрібно теж рухатись у ногу з часом.
-- Запрошую представників 3 і 4 групи озвучити слабкі сторони.
Слабкі сторони :
-- низький рівень зацікавленості учнів школи;
-- непрофесіоналізм педагога;
-- відсутність яскравої зовнішньої візуалізації: кімната самоврядування, стенди, естетичний супровід поточних, святкових заходів та справ;
-- недостатнє матеріально-технічне забезпечення;
-- відсутність освітніх послуг;
-- недостатнє застосування інформаційно-комунікаційних технологій;
-- не об’єднані спільною справою дитячий, батьківський і педагогічний колектив;
-- недостатнє використання інноваційних технологій.
Вправа «Прикрась ялинку»
( червоні кульки - слабкі сторони, сині - сильні сторони)
Вправа «Сходинки»
Керівник МО педагогів-організаторів:Основні сильні сторони є безумовною перевагою роботи педагога-організатора і не повинні бути втраченими у процесі розвитку.
Слабкі сторони негативно впливають на створення позитивного іміджу педагога. Тому наші зусилля та енергію ми спрямуємо на те, щоб «вразливі сторони» діяльності зробити сильними. Для цього визначимо покрокові шляхи подолання слабких сторін. На другій сходинці напишемо «завтра» на третій – «через тиждень», на четвертій – «через місяць», на п’ятій – «через рік» і на шостій – «через два роки».
Подумайте, порадьтеся і визначіть, що ми можемо зробити завтра, через тиждень, через місяць, через рік і через два роки.
завтра - розпочати виготовлення зовнішньої атрибутики;
через тиждень – налагодити співпрацю і взаємодію між дитячим, батьківським і педагогічним колективом;
через місяць – ефективніше застосовувати ІКТ;
через рік – покращити матеріально-технічне забезпечення, урізноманітнити розвивальні заходи;
через 2 роки – засобом самоосвіти педагога підвищити власну кваліфікацію.
Вправа «Портрет педагога-організатора»
Керівник МО педагогів-організаторів: А зараз я пропоную вам скласти портрет сучасного педагога, генератора ідей .
Вправа «Морські зірки»
(Звучить інструментальна музика із колекції «Музика моря»).
На морі лютувала страшна буря. Сильні пориви холодного вітру, здавалося прошивали воду, і вона підносилася догори велетенськими хвилями, що падали на пляж, немов удари ковальського молота. І кожна хвиля на десятки метрів викидала раків, молюсків та інших морських мешканців…
Та ось буря стихла – так само раптово, як почалася. Море заспокоїлося і повернулося до звичного стану. Однак пляж тепер суціль укрило болото, у якому звивалися тисячі морських зірок, викинутих із води. І було їх стільки, що берег здавався рожевим.
Це явище привернуло увагу багатьох людей з цілого узбережжя. Приїхали навіть знімальні групи, аби сфільмувати незвичайну картину.
Морські зірки вже майже не рухалися, вони вмирали.
Всі стояли, дивилися і нічого не робили.
Раптом маленький хлопчик відпустив руку батька, зняв черевички і шкарпетки та кинувся на берег. Хлопчина нахилявся, підбирав малесенькими рученятами зірки, біг до води, і випускав їх у воду. Один чоловік крикнув: «Що ти робиш, дитино?»
«Повертаю у воду морських зірочок. Бо на березі вони всі загинуть», -- відповів хлопчик.
«Але тут тисячі морських зірок! Ти не зможеш порятувати їх усіх! Їх надто багато! – правив своєї чоловік. «Ти не зможеш нічого змінити!»
Хлопчик нахилився, що підняти ще одну зірку, і, вкидаючи її до води, вимовив: «А проте я змінив світ для оцієї зірочки!»
Чоловік якусь хвилю мовчав, а потім і сам почав збирати зірочок і відносити їх до моря. Далі до них приєдналися всі люди, які стояли на березі.
І так було порятовано всіх зірок.
Висновок: Педагог, подібно маленькому хлопчику, є тим, хто першим готовий змінити світ. Коли всі навколо кажуть, що нічого змінити не можна, педагог продовжує «сіяти розумне, добре, вічне». Пам’ятаймо: для того, щоб змінити щось на краще у цілому світі, інколи саме нам потрібно зробити перший крок.
За плідну роботу пропоную поласувати родзинками і бажаю знайти ту родзинку, яка буде вирізняти Вас від інших та підкреслювати вашу індивідуальність.
Бажаю всім творчості, оптимізму, впевненості у Новому році!
Додатковий матеріал
Повчімося у Бруно Ферреро…
Бруно Ферреро (італ. Bruno Ferrero; *1946, Вілларбассе) — католицький письменник, священик-монах, який належить до Салезіанської Конґреґації.
Відомий своїми «Короткими історіями для душі», завдяки яким знайшов шлях до сердець читачів. Українською, у перекладах, що цікаво, з польської, а не італійської, видано понад 20 його книг, які є бестселерами. Зокрема, такі книги:
* * * ТРОХИ СРІБЛА — Учителю, що ви думаєте про гроші? — спитав один юнак свого учителя рабина. — Дивись у вікно, — сказав учитель. — Що бачиш? — Бачу жінку з дитиною, двоє коней, що тягнуть віз, і чоловіка, який іде на базар. — Добре. Тепер дивись у дзеркало. Що бачиш? — Що ж хочете, щоб я бачив?! Зрозуміло — себе! — Тепер поміркуй: вікно — зі скла, і дзеркало також зі скла. Вистачає тонесенького шару срібла на склі й людина бачить тільки себе. Навколо нас є багато таких осіб, які свої вікна замінили на дзеркала. Вони думають, що дивляться "назовні", а бачать і споглядають самих себе. Не дозволь, щоб вікно твого серця стало дзеркалом. (#бруноферреро #роздуми_на_ніч)
Сила думки))) Йшов собі полем подорожній - і раптом у траві побачив якийсь предмет дивної форми. - Це змія, подумав він. Змія кинулась на нього і вкусила. Пізніше тією ж дорогою йшов інший подорожній. Він також побачив предмет дивної форми. - Це птах, - подумав він. Затріпотіли крила, і птах полетів у небо.( @ Бруно ферреро #бруноферреро) .
За статистикою, в середньому за добу в нашій голові з'являється до 60 тис. думок. Це приблизно 1 думка на секунду. . Вже не секрет, що думки матеріалізуються і впливають на наше життя. Від 1 до 5% всіх наших думок є такими, що постійно повторюються. Саме вони є найбільш переважаючими і викликають різного виду емоції. . Коли ж думка постійно повторюється, вона перетворюється на переконання. Мисліть позитивно!
Висновок
Список використаних джерел
1.Матеріали з досвіду роботи вихователя НВК «ЗОШ І-ІІ ст. - ДНЗ»
с. Клепачів Сидорук Валентини Григорівни.
2.Презентація - Підготувала практичний психолог НВК «Павлиська ЗОШ І-ІІІ ст. – ліцей ім. В.О. Сухолинського» Рижак О.В.
3.https://pidruchniki.com/10310208/pedagogika/pitannya_teoriyi_praktiki_rozvitku_kolektivu .Теорія і методика виховання .Питання теорії і практики розвитку колективу
4. Борисюк В. В. Розвиток соціально-педагогічних ідей в Україні (кінець ХІХ ст.) // Теоретичні та методичні засади соціально-педагогічної підготовки вчителя: Зб. наук. -метод. пр. – Київ-Житомир, 1999. – 188 с.
5.Дубасенюк О. А. Методи формування професійної умілості майбутніх вчителів// Шлях освіти. – 1998. - № 3. – С. 37-40.
6.Сігаєва Л. Є. Проблема підготовки й підвищення кваліфікації вчителів у контексті неперервної освіти// Педагогіка і психологія. – 1999. - № 3. – С. 94-100.
7.Професійний саморозвиток педагога.Автор: Жерняк Оксана Володимирівна. Посада: педагог-організатор. Освіта.ua.
8. https://uk.wikipedia.org/wiki/Бруно_Ферреро
9.http://www.instazu.com/tag/БруноФерреро