ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ учня 1 класу (інклюзивна форма навчання) на 2023-2024 н.р.

Про матеріал
Дана корекційна програма розроблена на основі «Програми з корекційно-розвиткової роботи «Корекція розвитку. Розвиток пізнавальної діяльності» для 1-4 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату» (автор Наливкіна Н.М.,) та «Програма з корекційно-розвиткової роботи «Корекція розвитку. Розвиток когнітивної сфери» для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (автори Сак Т.В., Прохоренко Л.І.)». Корекційні заняття спрямовані на розвиток недостатньо сформованих сторін психічної діяльності дитини.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Затверджено

педагогічною радою

від протокол №

 

 

 

ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА

ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ

учня 1 класу

 (інклюзивна форма навчання)

на 2023-2024 н.р.

 

 

 

 

 

Укладач:

практичний психолог

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Дана корекційна програма розроблена на основі «Програми з корекційно-розвиткової  роботи «Корекція розвитку. Розвиток пізнавальної діяльності» для 1-4 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату» (автор Наливкіна Н.М.,) та «Програма з корекційно-розвиткової роботи  «Корекція розвитку. Розвиток когнітивної сфери» для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (автори Сак Т.В., Прохоренко Л.І.)».

Корекційні заняття спрямовані на розвиток недостатньо сформованих сторін психічної діяльності дитини.

 

Мета програми: активізація розвитку пізнавальних процесів, корекція психічних процесів та відновлення порушених психічних функцій в учнів. Сприяти забезпеченню повноцінного розвитку емоційно зрілої, упевненої в своїх силах, цілеспрямованої особистості.

 

  Завдання програми:

  •                      сприяти розвитку особистісно активного ставлення до нового;
  •                      формувати позитивне ставлення до навчання;
  •                      удосконалювати здатність встановлювати причинно-наслідкові зв’язки певних явищ і предметів навколишньої дійсності;
  •                      підвищити рівень розвитку уяви, уваги, пам’яті, мислення молодших школярів, у яких є труднощі у навчанні; 
  •                      розвиток мислиннєвої діяльності (аналітико-синтетичного процесу, порівняння, узагальнення, класифікації) у взаємозв’язку з мовленнєвим розвитком;
  •                      розвиток наочно-образного та словесно логічного мислення;
  •                      розвиток вольової сфери (формування уваги, здатності до вольових зусиль, довільної регуляції поведінки);
  •                      формування предметно-практичної діяльності (мотиваційного, орієнтовно-операційного і регуляційного компонентів);
  •                      розвиток дрібної моторики. 

 

Форма проведення – індивідуальна.

Тривалість занять – 20 хвилин.

Заняття проводяться – один раз на тиждень.

 

Форми та методи роботи:

  •                      корекційно-розвивальні вправи;
  •                      кінезіологічні вправи та комплекси;
  •                      ігрові вправи;
  •                      методики раннього розвитку;
  •                      дидактичні вправи;
  •                      ілюстрації;
  •                      релаксаційні вправи;
  •                      рухливі ігри.

Структура заняття.

І. Початковий етап.

Організаційний момент.

Кінезіологічні вправи, комунікативна гра або введення в урок (підведення дітей до певної теми заняття).

ІІ. Основний етап.

Корекція уваги й пам’яті, уяви та мислення. Удосконалення розумових операцій. Розвиток моторики. Рухлива гра або фізкульт. хвилинка.

 ІІІ. Завершальний етап

Рефлексія. Релаксація.

 

Структура уроку є орієнтовною. Вчитель може використовувати на уроці вправи, корекційний зміст яких спрямовано на розвиток певного психічного процесу (увага, пам’ять, уява  і т.д), або декількох процесів: увага-пам’ять-мислення, увага – мислення – уява. Проте бажано, щоб перші корекційні заняття були присвячені розвитку уваги, щоб навчити дитину діяти за зразком, ознайомити з поняттям послідовності, орнаменту.

 

Очікувані результати: після реалізації програми у дітей молодшого шкільного віку підвищиться рівень просторової, дивергентної та творчої уяви, розвивається творча активність. Діти зможуть швидше зосереджувати, переключати та розподіляти увагу. Зможуть більше запам’ятовувати та швидше встановлювати логічні зв’язки, узагальнювати та абстрагувати.

 

 


 ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

 

п/п

Кіл

год

Зміст корекційно-розвивального матеріалу

Орієнтовні показники розвитку

(очікуванні результати)

1-2

2

Навчальна діагностика розвитку пізнавальних процесів

Визначити рівень розвитку психічних процесів: зорової та слухової пам’яті, уваги, конструктивних здібностей.

3

Розвиток різних видів уваги

 

2

Вправи та ігри на розвиток зорової уваги

 

Викладання фігур, малюнків за зразком.

Віднови орнамент з геометричних фігур,  спираючись на зразок.

Рухлива гра «Дзеркало».

Виклади малюнок з геометричних фігур як на картинці.

Вправа «Виклади малюнок з паличок за поданим зразком».

Вправа «Віднови малюнок з паличок».

Вправа «Побудуй за малюнком» перенесення зображення з площини у простір.

Рухлива гра «Кричалки - шепотілки – мовчалки».

Вправа «Знайди помилку» (картки  з порами року, природні ознаки пір року).

Гра «Що переплутав художник» (набір карток).

Коректурні завдання (підкресли серед інших за поданою інструкцією  геометричну  фігуру, малюнок, букву, цифру).

Гра «Проплескай за схемою».

Знаходить та співвідносить картки з однаковим зображенням; викладає фігуру(малюнок) за зразком; відновлює пропущений елемент, спираючись на зразок. Віддзеркалює рухи вчителя чи учня, знаходить та називає невідповідності на малюнку. Виконує дії за поданими інструкціями.

Знаходить на малюнку заданий предмет.

 

2

Вправи та ігри на розвиток слухової уваги

 

Вправа «Що ти почув?» (аудіо запис з різними  немовленнєвими  звуками).

Рухлива гра «Будь уважним», «Чотири стихії».

Гра «Де лунає дзвоник».

Вправа «Відгадай чий голосок?»

Вправа «Повтори за мною».

Вправа «Де сховався звук» (на початку слова, всередині чи вкінці).

Відтворює прослуханий ритмічний малюнок, на слух вирізняє звук (склад) відмінний від інших; співвідносить мовленнєвий ритм із зорово-руховими координаціями, узгоджує ритм рухів з мовленнєвим ритмом, відтворює напрямок з якого лунав звук, впізнає  не мовленнєві звуки і називає їх .

4

Розвиток різних видів пам’яті

 

1

Вправи та ігри на розвиток зорової пам’яті

 

Вправа «Запам’ятай і зроби» І - ІІІ етап

Вправа «Запам’ятай і відтвори» І - ІІІ етап

Гра «Фотоапарат детектива».

Вправа «Що на малюнку» І – ІІІ етап

Вправа «Пронумеруй фігуру»

Відтворює з пам’яті пробачений орнамент, малюнок. Концентрує увагу на малюнку і відтворює з пам’яті побачені предмети. Концентрує увагу на оточуючих предметах і відтворює їх з пам’яті. Запам’ятовує і відтворює зображенні цифри, букви.

 

2

Вправи та ігри на розвиток слухової пам’яті

 

Гра «Ти за мною повторюй та порядок не змінюй» (звуки – букви)

Гра «Ти за мною повторюй та порядок не змінюй» (склади)

Гра «Ти за мною повторюй та порядок не змінюй» (слова – назви предметів)

Гра «Ти за мною повторюй та порядок не змінюй» (слова – назви дій)

Гра «Ти за мною повторюй та порядок не змінюй» (слова – назви ознак)

Вправа «Додай та запам’ятай», вправа «Естафета слів».

Гра «Що якого кольору?»

Вправа «Ось скажу я вам прислів’я».

Вправа «Швидко мовлю скоромовку».

Називає почуті звуки, склади, слова в правильній послідовності; запам’ятовує віршовані рядки спираючись на асоціативні малюнки.

Розфарбовує предмети на малюнку згідно вказівок почутих в оповіданні; запам’ятовує та виконує правила гри.

5

Розвиток мислення

 

3

Розвиток наочно-образного мислення засобом конструювання та розвиток логічного мислення

 

Гра «Засели фігури в будинки» (класифікація за кольором, формою,  розміром).

Гра «Знайди предмети за формою»

Вправа «Що зайве?» (набір тематичних малюнків)

Вправа «Художник помилився» (серія малюнків)

Вправа «Що спочатку, а що потім» (дидактичний матеріал для розвитку логічного мислення, поданий з поступовим ускладненням)

Вправа «Букву почуй та  на малюнку знайди».

Вправа «Прочитай і знайди зайве слово» (фрукти, овочі, тварини - дикі і свійські).

Вправа «Розв’яжи приклад» (приклад складається з геом. фігур, малюнків).

Вправа «Хто наступний?» (ряд цифр).

Виявляє в об'єктах різноманітні властивості, називає їх, адекватно позначає словом їх відсутність, абстрагує і утримує в пам'яті одночасно одну, дві чи три властивості, узагальнює об'єкти по одному, двох або трьох властивостях з урахуванням наявності або відсутності однієї з них. Відновлює ряд цифр за певним принципом, знаходить зайве слово, малюнок. Запам’ятовує, утримує та виконує інструкцію.

6

Розвиток уяви

 

2

 Вправи та ігри на розвиток уяви

 

Вправа «Що на малюнку» (робота з зашумленими картинками).

Вправа «Складання цілого з частин»

Вправа «Знайди предмет за описом»

Вправа «Знайди тінь від предметів» (дидактичний матеріал – картки предметів і тіней).

Вправа «Уявіть себе півником, ведмедем, будильником, лікарем тощо».

Вправа «Зв’яжи два предмета».

Вправа «Закінчи історію» (робота з сюжетними малюнками).

Складає з частин різної конфігурації ціле; дописує незавершені букви та літери, знаходить предмет за детальним описом; створює фантастичні предмети та істот, використовуючи власну уяву та фантазію. Складає речення з поданими та абсолютно не пов’язаними між собою словами. Вигадує кінцівку історії або повністю її складає самотужки.

За допомогою власного тіла відтворює властивості предметів живих і неживих.

7

9

Розвиток логічного мислення

 

1

Уміння знаходити однакові властивості або ознаки предметів

 

Вправа «Чарівний мішечок»;

Вправа знаходження серед декількох однакових іграшок абро предметів двоє однакових

Уміє: знаходити відмінне у властивостях предметів; порівнювати предмети між собою, знаходити схоже і відмінне; класифікувати предмети (знаходити спільну ознаку предметів і поєднувати їх в однорідну групу); встановлювати відношення між відомими предметами і поняттями (рід-вид); розрізняти протилежні за значенням поняття; розрізняє протилежні за значенням поняття; за допомогою дорослого називає дня тижня та послідовність місяців у році; встановлює зв’язки між змінами погоди в різні пори року та змінами в житті рослин, тварин і діяльності людей. Розуміє та розповідає про послідовність зображених подій (3малюнки).

 

1

Уміння знаходити відмінне у властивостях предметів

 

Вправа «Чим відрізняється предмет?»

 

1

Уміння порівнювати предмети. Порівнювати предмети між собою, знаходити схоже і відмінне.

 

Вправи на знаходження відмінностей на малюнках.

Вправа «Чим відрізняються дві пташки? Чим відрізняються дві чашки?»

 

1

Уміння класифікувати предмети (знаходити спільну ознаку предметів і поєднувати їх в однорідну групу).

 

Вправа «Назвати кожний предмет в ряду»

Вправа «Які спільні ознаки об’єднують предмети в ряду?»

Вправа «Назви предмети в ряду одним словом»

Гра: «Що зайве»

Гра «Доміно»

Гра «Я знаю» (п’ять імен хлопчиків ...; дівчаток, міст, річок, одягу та ін.).

 

1

Уміння встановлювати відношення між  предметами і поняттями (рід-вид)

 

Вправа «Встанови відповідність»

 

1

Уміння розрізняти протилежні за значенням  поняття: день – ніч; світло-темрява

 

Вправа «Кислий - ...; білий- ...; хоробрий -...., сумний .... «

 

1

Розуміння послідовності зображених подій (3-4 малюнки)

 

1

Розуміння прихованого змісту сюжетних  малюнків.

 

1

Формування знань про  властивості предметів та їх розташування у  просторі

8

8

Розвиток дрібної моторики

 

 

Виконання завдань з олівцем на папері («Як хлопчику дійти до будинку?», «Як по річці пливтиме кораблик?», «Покажи шлях зайчика» тощо; малювання узорів; перемальовування малюнків (за прикладом проби Н.Гуткіної)).

Виконує завдання з  малювання узорів; перемальовування

малюнків

9

3

Діагностика пізнавальних процесів після корекційних занять

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Планування
Інкл
Додано
13 вересня
Переглядів
100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку