Індивідуальне корекційно-розвивальне заняття для роботи з дитиною з легкою розумовою відсталістю
Поряд із здоровими дітьми живуть, ростуть, виховуються діти з вадами фізичного та розумового розвитку. Вони, як і всі громадяни нашої держави, мають право на здобуття якісної освіти.
Хід заняття
Мета заняття: Зняття емоційного напруження. Розвиток пізнавальних психічних процесів: пам’яті, уваги, мислення, уяви. Створення доброзичливої, комфортної атмосфери на занятті.
Мета: створення позитивного емоційного настрою, атмосфери довіри та доброзичливості, зняття емоційного напруження.
Я всміхаюсь сонечку:
„Здрастуй золоте!”
Я всміхаюсь квіточці,
Хай вона цвіте
Всміхаюсь дощику:
„Лийся, мов із відра!”
І тобі всміхаюся,
Зичу я добра!
Мета: розвиток комунікативних навичок, мимовільної уваги.
Хід вправи: психолог розповідає дитині про себе і пропонує продовжити речення:
- Я (який?)...
- Я люблю...
- Я мрію...
3. Вправа «Згадай, що намальовано» (8 хв.)
Мета: корекція зорового сприймання та пам'яті.
Хід вправи: дитині пропонується розглянути малюнок із зображенням п’яти предметів і запам’ятати їх. Потім демонструється інший малюнок, де зображення тих же предметів (без одного), але змінено їх розташування. Дитина повинна сказати якого предмета не вистачає.
4.Вправа „Щось тут не так” (5 хв.)
Мета: розвиток увагу, мислення.
Помилки бувають різні:
І маленькі, й дуже грізні.
Щоб в житті їх не робити,
Будем зараз їх ловити.
Взимку в полі все цвіте –
І волошки й жито.
Гріє сонце золоте –
Лагідно і привітно.
Морозець щипає щічки
Кличе дітлахів до річки
Щоб купатись і пірнати
І під сонцем засмагати
5. Вправа „Коректурна проба” (5 хв.)
Мета: розвиток уваги, мислення.
Хід вправи: дитині пропонується бланк із зображенням фігурок та завдання :
- знайти всі круги і підкреслити однією рискою
- знайти всі квадрати і викреслити їх вертикальною рискою (Додаток )
6. Гра „Чим відрізняться” (5 хв.)
Мета: розвиток уваги, мислення
Хід вправи: психолог пропонує дитині пари малюнків та запитує, чим відрізняються предмети на них:
- табурет і стільчик
- яблуко і груша
- блюдце і тарілка
- склянка і чашка
7. Рефлексія
Ось заняттю вже майже кінець.
Ти був справжній молодець!
Що сподобалось - хвалися,
Засмутило – пожалійся
Хід проведення: психолог надає дитині можливість висловитися про те, що їй сподобалось чи не сподобалося на занятті. Відмічає успіхи її, хвалить, зацікавлює до нового заняття.
8.Релаксація (5 хв.)
Вправа «Сонячний зайчик»
Хід проведення: дитині пропонується заплющити очі та під словесний супровід психолога уявити собі сонячного зайчика.
Психолог: - Сонячний зайчик зазирнув тобі в очі. Заплющ їх. Він побіг далі по обличчю, ніжно погладь його долонями: на лобі, на носі, на ротику, на щічках, на підборідді. Погладжуй ніжно, щоб не злякати. Погладь голову, шию, руки, ноги... Він скочив тобі на животик - погладь його там. Сонячний зайчик любить тебе, подружися з ним.
9. Традиційне прощання „Подаруй усмішку” (3 хв.)
Мета: створення позитивного емоційного настрою, емпатії, взаємної довіри.
Хід вправи: психолог звертається до учня зі словами:
Звати як мене, скажи?
Звати як тебе, скажи?
Ми з тобою грались дружно?
Отже, разом не сутужно!
Зустріч нову призначаймо,
Усім щастя побажаймо.
Руку стисни на прощання
Усміхнись як сонце раннє!
Дитина легким подихом здуває зі своїх вуст усмішку у складені човником долоні і відпускає її у добрий, щирий та привітний світ.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Романюк Л. Хочу бути успішним: корекційно-розвивальні вправа для дітей дошкільного і молодшого шкільного віку/ Л.Романюк, О.Поборча. - Київ. : Шк. світ, 2009. - 128с.
2. Туріщева Л.В. Психокорекційні ігри в роботі педагога/ Туріщева Л.В. - Харків: Видавнича група „Основа”,2007. - 152с.
3. Практичний посібник «Психолого-педагогічне вивчення дітей з помірною та важкою розумовою відсталістю, складання індивідуальної програми розвитку»/За загальною редакцією кандидата медичних наук М.Л.Авраменка - Всеукраїнський центр професійної реабілітації інвалідів - Л.: 2008. - 118 с.
4. Горбатко Л.М. Комплексна корекційна програма для роботи зпершокласниками з вадами розумового розвитку /Горбатко Л.М. - Варварівська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат, 2010. - 33 с.
5. Юрченко Ю.Ю. розвиток пізнавальних процесів першого класу: (розливальна програма) / Юрченко Ю. Ю. - Майоршина : Майорщинська спеціальна школаінтернат, 2010 - 49с.
6. Коробко С. Робота психолога з молодшими школярами / Коробко С., Коробко О. - Київ: Літера ЛТД, 2006. - 416.
7. Кореційо-розвивальні заняття для молодших школярів, які мають порушення психофізичного розвитку / / Психолог.- № 14. - 2005.
8. Корекційно-розвивальні заняття з дітьми 6-7 років./ уклад. Л.А. Кльоц, Н.О. Сидоренко/ іл.. Т.Ю. Сорудейкіна . - Харків: Вид: група „Основа”, 2010. - 127с