Заняття з елементами тренінгу для старшокласників: " Як приборкати тривогу та страх"

Про матеріал
Мета даного заняття з елементами тренінгу - познайомити здобувачів освіти з основними способами зниження тривожності в стресовій ситуації; поінформувати про методи профілактики та боротьби з тривожністю; формувати навички контролю своїх емоцій; тренувати вміння досягати емоційної рівноваги.
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу для старшокласників :

 «Як приборкати тривогу і страх »

Мета заняття: познайомити  здобувачів освіти з основними способами зниження тривожності в стресовій ситуації; поінформувати про методи профілактики та боротьби з тривожністю; формувати навички контролю своїх емоцій; тренувати вміння досягати емоційної рівноваги.

Матеріали:  бейджі, маркери, «годинник очікувань», сигнальні кольорові картки для оцінювання емоційного стану,  плакати з  правилами, магніти, фліпчарт, аркуші паперу формату А 4, свічка, бланки анкети ШРОТ, запис спокійної музики.

                                                       Хід заняття

I. Вступна частина

1. Привітання. Вправа «Подаруй усмішку» Усі учасники групи беруться за руки і дарують один одному усмішки: кожен учень повертається до свого сусіда праворуч  і, побажавши йому чогось гарного, усміхається. Той у свою чергу усміхається наступному сусідові і т.д.

2.Вправа «Очікування»

Вправа проводиться у вигляді «годинника очікувань» : кожен учасник пише на стікері декілька слів про свої очікування та коротко презентує. ( На дошці зображення годинника). Необхідно надати кожному можливість висловитись поділитися своїми переживаннями. Не варто поспішати. Слід звернути увагу на тих, хто почуває себе невпевнено, напружено.

3. Введення правил роботи  на занятті ( психолог записує на ватмані):

  •      Правило піднятої руки 
  •      Правило «Це моя думка…» 
  •      Правило STOP (говорити тільки по суті теми і не переходити цю межу)
  •      Конфіденційність
  •      Добровільна участь у виконанні вправ та завдань
  •      Відвідування всіх тренінгів без запізнень
  •      Один говорить - всі слухають
  •      Обговорення дії, а не особи
  •      Правило "пирога" (не говорити багато)
  •      Толерантне ставлення один до одного.

II. Основна частина

1. Вправа " Я відчуваю тривогу, коли...»

 По черзі, передаючи символ слова (іграшку сердечко) закінчіть речення: "Я відчуваю тривогу, коли...»

- Що ви відчуваєте в той момент, коли Вам тривожно? (Варіанти відповідей дітей: прискорене серцебиття, пітливість, тремтіння, утруднення дихання, відчуття грудки в горлі, дискомфорт у грудях, нудота, відчуття запаморочення, припливи жару або озноби, оніміння або відчуття поколювання, м'язове напруження, почуття нервозності, труднощі в зосередженні уваги або «порожнеча в голові» через тривогу або занепокоєння, постійна дратівливість, утруднене засинання через занепокоєння).

2.  Вправа  « Стан  тривоги і спокою".

Мета: дати можливість учням відчути себе в ситуації тривоги, звернути увагу на своє самопочуття в цій ситуації. Учасникам пропонується заплющити очі і якомога краще згадати або уявити ситуацію, яка викликає у них тривогу або хвилювання. Необхідно звернути увагу на те, що відбувається з фізичним самопочуттям, як кожен випускник відчуває себе в ситуації тривоги.

Потім пропонується згадати ситуацію, в якій вони не хвилюються і знову звернути увагу на фізичне самопочуття.

Обговорення результатів і складання «портрету тривоги» і «портрету спокою». Необхідно звернути особливу увагу на те, що тривога супроводжується напругою, а спокій – розслабленістю.

3. Міні-лекція « Тривоги і страхи»

Опорний текст психолога. Занепокоєння-одна з головних причин поганої роботи пам'яті і концентрації уваги при здачі іспиту. Кожній людині потрібно знати психологічні способи зниження тривоги.

Тривога - особистісна риса, яка відображає зменшення порогу чутливості до різних стресових агентів. У тривожної людини занадто часто виникають пов'язані з занепокоєнням емоційні переживання: боязнь, побоювання, страхи. Їй здається, що багато з того, що її  оточує, несе в собі загрозу для власного "я". У деяких людей тривога стає хронічною, постійною і починає з'являтися не тільки в стресових ситуаціях, але і без видимих причин. Тоді тривога починає заважати  в повсякденному житті. Невпевнена, тривожна людина завжди недовірлива, а помисливість породжує недовіру до інших. Вона побоюється інших, чекає нападу, глузування, образи. Тривожність сприяє утворенню реакції психологічного захисту у вигляді агресії, спрямованої на інших.  Такі люди, як правило, самотні, замкнуті, малоактивні. Це може позначатися на успішності навчальної діяльності та налагодженні контактів з оточенням. Отже, тривожним людям властива занижені самооцінка і самоповага, вони не вірять в себе і свої сили і відчувають себе самотніми у цьому світі, закриваються у собі. Гірше працюють у стресових ситуаціях або умовах дефіциту часу, відведеного на вирішення задачі. Страх невдачі домінує у них над прагненням до досягнення успіху.

Тривожність  може бути розкладена на три компоненти. 

Перший – це сюжетна лінія. Почуття тривоги завжди приносить із собою думки на кшталт «а що як…», «а може?». Вони вирують у голові, поки ми намагаємося зрозуміти, що саме відбувається. Із цим компонентом доволі складно працювати, адже коли ми починаємо звертати на нього увагу, часто погіршуємо ситуацію – думки починають множитися. 

Другим компонентом є почуття. Наприклад, коли нам сумно, ми почуваємося понуро. Коли ми злимося, то часто починаємо відчувати лють. 

Третя складова - це фізичні відчуття. Для тривоги характерні дрижаки, слабкість і втома, запаморочення, туман в голові, проблеми з концентрацією уваги, поверхневий сон, проблеми з шлунково-кишковим трактом (нудота, діарея, нетравлення),часте сечовиділення.

- Чи потрібно позбавлятися від тривожного стану? (відповіді дітей).

Сьогодні на нашому занятті ми познайомимося з техніками по зниженню тривоги. Але для початку проведемо тест, який допоможе вам визначити вираженість тривожності в структурі Вашої особистості.

4. Тест: Шкала тривожності Спілбергера-Ханіна для визначення особистісної та ситуативної тривожності 

5. Вправа « Прощай, напруга!»

Мета: навчити учнів знімати напругу прийнятним способом.

Інструкція: Зім'яти газетний лист, вклавши в це заняття всю свою напругу. Зробити грудку якомога меншу і по команді одночасно всім кинути грудку в ціль на дошці.

Обговорення:  « Як  ви себе почуваєте? Чи розлучилися Ви зі своєю напругою? Ваші відчуття до і після вправи»

6. Вправа «Палаюча свічка».

Мета: звільнитися від негативних емоцій

Інструкція:

На столі стоїть запалена свічка, діти сідають перед нею таким чином, щоб полум'я знаходилося на відстані 15-20 см від губ учасників.

-  Діти, повільно дихайте на полум'я свічки. Не гасіть вогонь, акуратно дміть на свічку. Виконуйте цю вправу протягом 5 хвилин. Таким способом ви навчитеся рівному, тривалому розслаблюючому подиху, який буде «виносити» з вас і спалювати в полум'ї свічки все ментальне «сміття», що накопичилося, вивільняти від усього, що заважає вам бути вільним і спокійним.

7. Вправа " М'язова релаксація»

Мета: навчити справлятися з тривогою, використовуючи методи м'язової релаксації.

Інструкція: "Вашій увазі пропонується кілька вправ, заснованих на розслабленні м'язів:

1. Дихання: вдих – з надування діафрагми – затримати дихання-повільно видихнути через рот (3-5 разів).

2. На вдиху підняти брови – здивуватися – затримати дихання-повільно опустити брови на видиху (3-5 разів).

3. На вдиху заплющити очі-затримати дихання-повільно відкрити очі на видиху (3-5 разів).

4. На вдиху розтягнути посмішку – оскалитися – затримати дихання-повільно на видиху прибрати посмішку (3-5 разів).

5. Руки затиснути в  замок «на рівні грудей, і тиснути долоню на долоню – затримати дихання – повільно розчепити руки на видиху (3-5 разів).

6. Робити одночасно вправи 3, 4, 5.

Обговорення: "як змінився ваш стан? Чи виникли труднощі при виконанні вправи?»

8. Арт-терапевтична вправа “Подушка безпеки”

Мета: знайти ресурси для зняття тривожності

Візьміть аркуш паперу й намалюйте на ньому ваші “подушки безпеки”. Наприклад, у вас є власне помешкання, і це – ваша подушка безпеки. У вас є батьки, будинок, друзі, кохані – малюйте ще подушки. Вони можуть поєднуватися між собою або бути намальованими окремо. Кожна подушка – це те, що вас підтримує. Їх може бути скільки завгодно – стільки, скільки ви зможете згадати. Але намалювати їх потрібно так, щоб на кожній ви могли уявити зверху себе. Тож розташуйте аркуш зручно для вас. Кожну подушку треба підписати (щоб ви не забули, що малося на увазі), їх можна розмалювати різними кольорами.  Під час роботи намагайтеся відслідковувати ваші емоції: чому ви вибрали саме такий колір? яка кількість ваших подушок? чому вони розташовані саме так?  Цей малюнок нагадує нам, що, окрім тривожності, у нас є безліч інших моментів, які підтримують нас і дарують позитивні емоції. А за потреби – зможуть допомогти.

9. Релаксація  «Небо»

Мета: зняття втоми, стабілізація внутрішнього стану.

Інструкція:  «Сядьте вільно та заплющте очі. Зробіть три глибоких  вдихи й видихи... Уявіть собі, що зараз літній день… Ви лежите на траві, відчуваєте м’якість, свіжість, аромат… Лежачи на спині, ви дивитеся у небо: чисте, блакитне, безхмарне. Уявіть собі це небо…Ось ви побачили метелика. Коли він пролітає над вами, видумаєте: «Який же він легкий, як гарно забарвлені його крила!» Ви спостерігаєте, як він віддаляється, зникаючи з поля зору. Тепер ви помічаєте орла, який летить високо в небі. Ви стежите за його польотом і поступово проникаєте все глибше у блакитну далечінь неба. Ви спрямовуєте погляд ще вище і помічаєте, що високо в небі пропливає маленька біла хмаринка. Ви слідкуєте за нею, бачите, як вона повільно розчиняється. Нарешті перед вами лише безмежне небо. Відчуйте себе небом, безтілесним, неосяжним, нематеріальним. Відчуйте, що у вас немає меж, що ви присутні скрізь. Ви можете досягти всього, проникнути крізь усе, ніщо не в змозі вас зупинити. Усвідомте в собі відчуття легкості духу, відсутності будь-якого тиску… Можете відкрити очі, коли будете готові».

III. Заключна частина

1. Підбиття підсумків

2.  Фідбек  «Пісочний годинник»

На «піщинках» учасники записують свої враження, продовживши речення: «Сьогодні мені сподобалось...», «Сьогодні я дізнався(лась)...», «Для мене було корисним...», «Не сподобалось...», «Залишилось незрозумілим...» та, коментуючи, прикріплюють їх на нижній частині пісочного годинника.

3. Завершення тренінгу. Вправа « Оцінка свого емоційного стану»

Дітям  роздають по  4 картки: червона, зелена, синя, біла. Кожному кольору дається інтерпретація.

Червона картка : «У мене чудовий настрій, все чудово, просто чудово, я задоволений собою та іншими».

Зелена: « Все нормально, і так зійде, буває й краще, та й зараз непогано».

Синя: «Жах! Мені нічого не подобається, все нудно, нецікаво, швидше все закінчилося».

Біла: «Відчепіться від мене! Ви самі собою, я сам собою».

При підбитті підсумків діти сигналять обраною карткою, яка відповідає їхньому  настрою «тут і тепер». При необхідності можна запитати деяких дітей обґрунтувати свій вибір кольору та прокоментувати свій стан.

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
11 вересня
Переглядів
131
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку