Тренінг для вчителів
«Back to school: психологічна підтримка».
Привітання: тренери вітають учасників групи, оголошують тему зустрічі і стислий план роботи.
Притча «Учителі та діти»
ПСИХОЛОГ.
Одного разу прийшли до мудреця з далекого селища люди:
Мудрець подивися на них та відповів :
Задумались люди і призналися :
ПСИХОЛОГ. Наші діти не завжди нас розуміють, а завжди ми намагаємося прислухатися до них та зрозуміти?
Матеріали: підготовлені кольорові долоньки (жовтого кольору) – за кількістю учасників.
Хід вправи: психолог прикріплює до дошки ватман з намальованим сонцем та роздає вчителям підготовлені заздалегідь долоньки. Кожному учаснику на долонці потрібно записати 5 позитивних тверджень про своїх учнів. Потім учасники по черзі представляють свої наробки, наприклад: «Мої діти: чесні
Після закінчення презентації всі долоньки прикріплюють на ватман.
Психолог: «Сонце – символ тепла, доброти, світла. Ваші діти для кожного з вас – це також, певною мірою, сонечко, сенс життя».
Матеріали: кольорові стікери за кількістю учасників, аркуш фліпчарту.
Хід вправи: учасники на стікерах прописують свої очікування, щодо теми тренінгу.
Матеріали: кольорові стікери за кількістю учасників, аркуш фліпчарту.
Хід вправи: учасники об’єднуються у три групи, обговорюють і записують на стікерах правила, щодо роботи на зустрічі, презентують правила своєї групи. Загальне обговорення запропонованих групами правил, узгодження та прийняття правил для роботи.
Хід вправи:
Психолог.
Вчителі об'єднуються в 2 групи.
Завдання для роботи в групах:
1 група – Що, на вашу думку, допомагає ефективному спілкуванню з учнями?
2 група - Що, на вашу думку, заважає ефективному спілкуванню з учнями?
3 група – Скласти поради ефективного спілкування.
Свої ідеї учасники схематично зображають на папері формату А-2, А-3 за допомогою фломастерів. Потім свої ідеї презентують, а схеми приклеюються на дошку.
Коментар психолога: ефективний діалог з будь-якою дитиною залежить від 3-х факторів:
Якщо вчителі розуміють потребу дитини в спілкуванні з ними, вони обов’тязково знайдуть час, місце і потрібні слова.
Матеріали: роздруківки кольорових міні-карток на кожного учасника воркшопа, ручки, скоч, клей-олівець.
Мета: акцентувати увагу учасників на важливості турботи про власну безпеку. Навчити учасників, стисло записувати важливу, актуальну інформацію про себе та рідних. А також, навчити турбуватися про особисту безпеку учнів і найближче оточення.
Хід вправи: кожен учасник отримує роздруківку кольорової міні-картки, на яку занотовує важливі дані про себе (телефони рідних, групу крові….).
Матеріали: заготовки-роздруківки «великий аркуш з книгою», маленькі нотатники, кольорові метелики, ручки, маркери, клей.
Мета: підтримати учасників, створити гарний настрій та емоційно комфортну атмосферу в групі, надихнути на творчу реалізацію вчительських мрій.
Хід проведення: Учасники отримують всі необхідні матеріали, і записують на нотатниках назву книги, яка у них вийшла. Потім нотатники з назвами книг приклеюють на «аркуш з великою книгою».
Учитедям пропонують малюнки з чайниками, кожен має позначити, як він почувається зараз, наскільки їхній чайник гарячий чи закипів. Після цього пригадати свій складний день. Потім ска зати, як «вогник» емоцій впливає на дітей, які знаходяться поряд з «киплячим чайником» (рис. 1).
РУХАНКИ.
Мета: переключення уваги, розслаблення; зняття напруження, рухова активність, релаксація, створення позитивної атмосфери …
Хід вправи:
Тренер: Для того, щоб зберегти власне здоров'я, необхідно правильно виходити зі стресу. Нам часто це не вдається, потім ми переживаємо, хворіємо, можливо й знаходимося у стані депресії. Зараз спробуємо відпочити, зняти стресове навантаження.
Займіть зручну позу, дихайте глибоко, спокійно. Зосередьтеся на своєму тілі. «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб.
Цифру 1 - «пишемо» носом (кажемо і виконуємо),
цифру 2 – підборіддям,
цифру 3 – правим плечем,
цифру 4 – лівим плечем,
цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,
цифру 6 – лівим ліктем,
цифру 7 – правим коліном,
цифру 8 – лівим коліном,
цифру 9 – правою ногою, а десяточку – «хвостиком». Напружте, а потім розслабте своє тіло і подумки подякуйте йому. Цю вправу ви можете виконувати під час обідньої перерви, або після кожного робочого дня для профілактики.
Мета: вправа-руханка, активує учасників, об’єднує їх, дає можливість відчути командний дух, в ігровій формі спробувати відчути на собі роль іншого….
Хід вправи: Учасники об'єднуються у дві команди і стають одна команда навпроти іншої.. Команди домовляються, кого будуть зображувати: принцесу, дракона чи самурая.
Ведучий показує командам характерні рухи для принцеси, дракона, самурая.
Принцеса кокетливо робить реверанс; дракон із загрозливим виглядом, піднімаючи руки вгору, крокує вперед; самурай робить рух замаху шаблею. Після того як команди вибрали собі роль, ведучий повідомляє:
«Принцеса зачаровує самурая. Самурай убиває дракона. Дракон з'їдає принцесу». Потім команди шикуються у дві шеренги одна проти одної та за командою ведучого характерним рухом показують роль, яку вибрали.
По одному балу отримує команда, чия роль виявляється найбільш вигідною. Наприклад, принцеса і самурай (1 бал одержує принцеса, тому що вона його зачаровує). Самурай і дракон (1 бал одержує самурай, тому, що він його убиває).
Дракон і принцеса (1 бал одержує дракон, тому, що він з'їдає принцесу). Принцеса і принцеса, дракон і дракон, самурай і самурай (ніхто не одержує жодного бала).
Перемагає команда, що набрала більше балів.
Мета: пожвавлення атмосфери чергового етапу роботи в групі; вправа також ефективна в групах, де учасники вже між собою частково знайомі.
Матеріали: невеликі предмети (книга, олівець, іграшка…).
Опис:
1. Тренер кладе на стіл різноманітні предмети, а кожен учасник обирає один, який йому/їй до вподоби. Потім кожен учасник пояснює, чому він/вона обрав конкретний предмет.
2. Цю вправу можна пов’язати з темою, над якою працюватиме група, наприклад, попросивши учасників пояснити, як той чи інший предмет може допомогти їм у досягненні поставлених цілей або розв’язанні робочих завдань.
3. Предмети мають бути різнорідними, наприклад, ручка, яблуко, пластир, цвях, книжка, м’ячик, гральна карта, іноземна монета, поштова листівка, пакетик чаю тощо.
Опис методичного матеріалу:
Мета цих активностей – усунути психологічне напруження і створити атмосферу співпраці та довіри, оцінити емоційний стан учителів, за необхідності, скоригувати його. А також, запропонувати вчителям практичний інструментарій для роботи.
Крім цього ця методика (чудики, слоники та будь-які звірятка) допоможуть зрозуміти настрій учнів на початку уроку, що допоможе скоригувати атмосферу уроку.
Питання допоможуть залучити учнів до комунікації, дізнатися їхній настрій, переконання. Починати урок з позитиву - завжди хороша ідея.
Крім того, за цим принципом можна робити навчальні криголами, щоб за вибором дітей з’ясувати, який матеріал чи поняття діти засвоїли не дуже добре, який не зрозуміли і т.ін., долаючи таким чином освітні втрати.
«Притча про щасливі дні».