Тренінгове заняття для випускників: " Тайм- менеджмент: я керую своїм часом"

Про матеріал
Метою заняття є підвищення адаптивного потенціалу випускників шляхом розвитку їхніх психологічних компетенцій, які підвищать ефективність підготовки до складання НМТ, сформувати у випускників уявлення про час як про ресурс, яким можна керувати, навчити їх бачити непродуктивні витрати часу та мінімізувати їх, опанувати основи тайм-менеджменту, навчитися планувати свої справи.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття для випускників

« Тайм-менеджмент: я керую своїм часом »

Мета: сформувати у випускників уявлення про час як про ресурс, яким можна керувати, навчити їх  бачити непродуктивні витрати часу та мінімізувати їх, опанувати основи тайм-менеджменту, навчитися  планувати свої справи.

Матеріали:  бейджики, «годинник очікувань», сигнальні кольорові картки для оцінювання емоційного стану,  плакати з  правилами,  маркери, ватман, магніти, стікери, фліпчарт, папір А4, А3, олівці, фарби, пензлики, бланк Матриці Ейзенхаузера, бланки «Мій робочий тиждень», музика для релаксації.

                                       Будь-який тайм-менеджмент починається з планування

                                                                     Том Грінінг, американський психолог

Хід заняття

          I. Вступна частина

 1. Привітання. Вправа «Подаруй усмішку»

 Усі учасники групи беруться за руки і дарують один одному усмішки: кожен учень повертається до свого сусіда праворуч  і, побажавши йому чогось гарного, усміхається. Той у свою чергу усміхається наступному сусідові і т.д.

Опорний текст для психолога про значення усмішки у житті та самопочутті людини:

« Напруження м'язів не тільки відображає, а й формує поганий настрій, втому, негативні емоції. Напруженими мають бути тільки ті м'язи, що необхідні у процесі виконання роботи, всі інші – розслабленими. Цілком розслаблена людина стирає всі негативні емоції. Усміхайтеся! При серйозному виразі обличчя напружені 17 м'язів, усмішці – 7. Фізіологічний сміх – це вібрація та масаж, що знімають напруження зовнішніх та внутрішніх м'язів. Усмішка покращить настрій вам і навколишнім.»

2. Вправа «Очікування»

Вправа проводиться у вигляді «годинника очікувань» ( див. Заняття 1)

3. Повторення правил роботи  групи

II. Основна частина

1. Вправа «Хвилина»

Учням пропонується заплющити очі і сидіти, слухаючи музику, намагаючись внутрішньо «відрахувати» одну хвилину, не засікаючи при цьому час. Коли учень відчуває, що хвилина пройшла, він відкриває очі і підносить руку. Запропонована вправа дозволяє виявити індивідуальні особливості відчуття часу і враховувати їх під час підготовки до НМТ.

Обговорення:

  •          Хто розплющив очі раніше?
  •          Хто згодом?
  •          Хто вчасно?
  •          Як ви вважаєте, що це означає?
  •          Чи готові ви працювати?

Психолог:

Насправді ця вправа має ще діагностичний момент. Ті, хто розплющив очі раніше, ніж минула 1 хвилина, завжди поспішають і хочуть все встигнути. Крім того, можливо, у цих людей є певна частка тривожності.  Ті, хто розплющив очі пізніше, ніж минула одна хвилина, спокійні, розважливі, неквапливі, нетривожні люди. Запропонована вправа дозволяє виявити інди­відуальні особливості відчуття часу і враховувати їх під час підготовки до ЗНО.

2. Інформування  «  Як вести хронометраж»

Опорний текст психолога

Сучасний світ знаходиться в постійному русі. Пристосуватися до умов, які постійно змінюються,  та ефективно себе реалізувати може лише людина з високими адаптивними властивостями. Тому так важливо не лише добре знати матеріал предмета, з якого проходить тестування, а й уміти працювати з ним, знаходити потрібну інформацію та приймати правильні  рішення.

Скільки триває робочий день старшокласника ? Результати дослідження, яке провів один з медійних порталів, вразили. Робочий день учня 11-го класу триває щонайменше 12 год! Уроки в школі, домашні завдання, музичні школи, спортивні секції, підготовка до  НМТ,  хобі... І все це  треба «втиснути» у 24 години. Природно, що за такого насиченого розпорядку страждає якість навчання. Інколи старшокласнику доводиться відмовитися від хобі й відпочинку. А ще від постійного невстигання й гонитви зростає тривожність і страждають навички самоорганізації. Час - це дорогоцінний ресурс, і кожен може навчитися ним управляти. Скорегувати цю ситуацію ви можете за допомогою тайм-менеджменту. Запам'ятайте золоте правило: «Встигає всюди той, хто нікуди не поспішає»  . Адже воно справді працює для тих, хто навчився правильно розподіляти час і планувати свій день. Спробуйте протягом дня - і в школі, і вдома - фіксувати те, чим ви займаєтеся. Ваше завдання - вести хронометраж, тобто простежити, на що ви витрачаєте свій час протягом дня. Хронометраж - це перший крок тайм-менеджменту. Хронометруйте  свої справи протягом 3–4 днів поспіль, щоб мати чітку картину, скільки часу й на що ви витрачаєте. Похибка має становити 5–10 хв. Типова помилка - увечері згадувати усі справи за день і хронометрувати їх. Такий хронометраж не покаже реальної картини. Покроково фіксуйте  свої дії за допомогою: блокнота, олівця, годинника, диктофона, смартфона тощо. Є дії, що відволікають від запланованих справ і перешкоджають якісному відпочинку. Теревені по телефону, «зависання» у соцмережах, конфлікти та їх обговорення - це типові поглиначі часу. Відпочинок - це не поглинач часу. Відпочивати так само важливо, як і виконувати свої учнівські обов’язки. Повноцінний сон, читання, хобі тощо - це ресурси, що дають людині змогу відновити сили.

Приклад хронометражу

Що робив

Скільки

Орієнтовний час

 

Був у школі

6 год 30 хв

8:20–15:00

Йшов додому

15 хв

15:00–15:15

Перевдягнувся, пообідав

45 хв

15:15–16:00

Ходив на футбольну секцію

1 год

16:00–17:00

Зайшов у магазин

15 хв

17:00–17:15

Прийшов додому, перевдягнувся

15 хв

17:15–17:30

Поїв

15 хв

17:30–17:45

Виконував домашні завдання

3 год 30 хв

17:45–21:15

Готувався до ЗНО

45 хв

21:15–22:00

Сидів в Instagram

45 хв

22:00–22:45

 

3. Вправа «Рейтинг справ».

Інструкція. Складіть самостійно список справ, які ви виконуєте протягом дня, розподіліть їх за важливістю у порядку спадання. Потім запишіть на стікерах три перші справи і прикріпіть  на фліпчарті.

Цю вправу корисно поєднувати ще з такою порадою: запишіть за календарем дати, коли що треба вивчити і повторити. Прикріпіть цей список удома біля свого робочого місця і власноруч записуйте до нього позначки про «складання» вивченого матеріалу. Якщо виконуєте його вчасно, у вас знизиться почуття тривоги. Випередження графіка зумовлює широку гаму позитивних емоцій: радості, успіху, впевненості у своїх силах.

4. Арт-терапевтична вправа «Каракулі»

Мета: дослідження емоційних станів і переживань, зняття м’язового та психоемоційного напруження, саморозкриття.

Обладнання: папір А4, А3, олівці, фарби, пензлики.

Інструкція:

Дітям вмикають музику, пропонують вслухатися в ритм та настрій музичного твору і уявити образ, що відповідає музиці, а потім зобразити його на аркуші за допомогою каракуль, ліній та крапок. Після завершення малюнку учасників просять поглянути на малюнок і поміркувати над тим, що нагадує ця невизначена композиція.

Орієнтовний перелік запитань для рефлексивного аналізу:

     - Які асоціації виникають у Вас, коли ви дивитесь на малюнок?

      - Як цей малюнок пов’язаний з актуальними емоціями та переживаннями

      - Чи виникали труднощі під час малювання?

      - Яку назву Ви б дали цьому малюнку?

 5. Вправа «Матриця Ейзенхауера»

Мета: познайомити здобувачів освіти з методом планування справ

C:\Users\Коля\Downloads\zq0aph.jpg

Самостійно накресліть схему й розділіть завдання на важливі й неважливі, термінові й нетермінові. У кожен з квадратів  запишіть  завдання. Так у вас утвориться об’єктивна картина того, що потрібно виконати якнайшвидше, що — згодом, а чим взагалі займатися не варто.

6. Вправи на визначення пріоритетів упродовж дня 

Мета: наочно розподіляти завдання за пріоритетністю.

1) «Камінь, галька, пісок»

Інструкція:»  Заповніть таблицю, що містить три колонки. У шапці таблиці — відповідні асоціативні назви:

камінь — це головні й важливі завдання;

галька — менш важливі;

пісок — неважливі; такі, що «просочуються» через камінь і гальку».

2) Слони, біфштекси, жаби й шоколад

Інструкція:  «Є великі завдання — «слони». Їх треба ділити на шматочки — «біфштекси». Неприємні завдання — це «жаби». Їх краще  виконувати вранці: зробили й забули. А є завдання «шоколад». Їх потрібно ділити на шматочки, щоб кожен наближав до мети».

Який метод планування та визначення пріоритетності ви не оберете, важливо, аби план на наступний день  завжди складали ввечері.

7. Вправа «Мій робочий тиждень»

Психолог  пропонує учасникам подумати, чи можна абсолютно виключити з життя ситуації, коли у вас не вистачає часу. У висловах учасників підкреслюється, що неможливо їх повністю уникнути, проте можна спробувати звести до мінімуму. Необхідно обговорити, які способи придумані людьми для цього, підвести учасників до думки про те, що наявність плану, розкладу або графіка майбутньої роботи допомагає запобігти ситуації, коли у вас не вистачає часу і пов'язаному з ним стресу.  Можна обговорити, чим викликана необхідність режиму дня в школі, як зв'язаний режим дня школи з режимом дня кожного учасника, чи зручно мати розклад уроків на майбутній день (тиждень), розклад іспитів та чи можна також розпланувати підготовку до ЗНО.

Учасникам роздаються бланки «Мій робочий тиждень»

День тижня

Ранок

День

Вечір

Понеділок

 

 

 

Вівторок

 

 

 

Середа

 

 

 

Четвер

 

 

 

П'ятниця

 

 

 

Субота

 

 

 

Неділя

 

 

 

 

На цих бланках учасники зафарбовують дні тижня і час доби кольоровими олівцями червоним кольором той час, який збігається з великим навантаженням, жовтим - з середнім навантаженням, зеленим - з відпочинком і розвагами (ця робота починається на занятті, а завершується вдома). Колір покаже раціональність розподілу сил учасників протягом тижня і кожного дня. Після закінчення роботи ті, що бажають, демонструють свої бланки. Група обговорює, в який час для даного учасника може виникнути небезпека стресу (там, де багато червоного кольору) і пропонує, як можна цього уникнути.

8. Експрес-прийоми вольової мобілізації. Вправа «Вольове дихання»

Інструкція:  «Прийміть вихідне положення стоячи, розслабтеся, встановіть глибоке, рівне дихання. Потім, дихаючи рівно і спокійно, одночасно підніміть руки до рівня грудей долонями вгору, зігніть в ліктях і відведіть лікті назад.   Після цього зробіть спокійний видих із одночасним повільним опусканням рук долонями вниз. Під час видиху послідовно напружуються м'язи рук, плечового пояса, живота, ніг. Можна уявити, що руки, що опускаються, пресують повітря, що знаходиться в легенях, і направляють його вниз, в землю. Після закінчення видиху напруга м'язів припиняється».

Вправа повторюється до появи впевненості у своїх силах та готовності організму діяти з максимальною віддачею.

9. Релаксація  «Чарівна квітка добра»

Текст для релаксації:

«Уявіть собі квітку добра та гарного настрою. Покладіть її на обидві долоні. Відчуйте, як вона зігріває вас: ваші руки, ваше тіло, вашу душу. Від неї виходить дивовижний запах та приємна музика. І вам хочеться її послухати. Подумки помістіть все добро і гарний настрій цієї квітки усередину, у своє серце. Відчуйте, як добро входить у вас, приносить вам радість. У вас з'являються нові сили:  здоров'я, щастя та радості. Ви відчуваєте, як ваше тіло наповнюється задоволенням та радістю. Яка приємно, як добре і радісно стає вашій душі... У вас гарний настрій, що зігріває душу. Я хочу, щоб ви запам'ятали те, що зараз відчуваєте, і взяли з собою, йдучи з цієї кімнати. Теплі почуття та гарний настрій будуть, як і раніше з вами... Розплющте очі. Озирніться на всі боки. Надішліть один одному добрі думки. Усього вам доброго!»

III. Заключна частина

1. Підбиття підсумків

2. Фідбек  «Пісочний годинник» . 

На «піщинках» учасники записують свої враження, продовживши речення: «Сьогодні мені сподобалось...», «Сьогодні я дізнався(лась)...», «Для мене було корисним...», «Не сподобалось...», «Залишилось незрозумілим...» та, коментуючи, прикріплюють їх на нижній частині пісочного годинника.

3. Завершення тренінгу. Вправа « Оцінка свого емоційного стану»

Дітям  роздають по  4 картки: червона, зелена, синя, біла. Кожному кольору дається інтерпретація.

Червона картка : «У мене чудовий настрій, все чудово, просто чудово, я задоволений собою та іншими».

Зелена: « Все нормально, і так зійде, буває й краще, та й зараз непогано».

Синя: «Жах! Мені нічого не подобається, все нудно, нецікаво, швидше все закінчилося».

Біла: «Відчепіться від мене! Ви самі собою, я сам собою».

При підбитті підсумків діти сигналять обраною карткою, яка відповідає їхньому  настрою «тут і тепер». При необхідності можна запитати деяких дітей обґрунтувати свій вибір кольору та прокоментувати свій стан.

4. Прощання. Слово психолога.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
11 вересня
Переглядів
28
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку