Індивідуальний план корекційно-розвиткової роботи з корекції розвитку для дітей 4 класу
Складено за програмою з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток психомоторики та сенсорних процесів » для 1-4 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з інтелектуальними порушеннями. Автор: Жук Т. Я. Київ, 2018.
(2 години на тиждень; 70 годин на рік)
№ з/п |
Зміст корекційно-розвивального заняття |
Мета заняття
|
К-ть годин |
Дата |
Примітка |
1-2 |
Діагностичне обстеження пізнавальних процесів. |
Визначити рівень розвитку пізнавальних процесів |
2 |
|
|
|
Розвиток моторики |
|
10 |
|
|
3 |
Розвиток великої моторики. Ходьба: спиною вперед по прямій лінії (маленькими кроками); по похилій площині без опори. Стрибки: у довжину з місця поштовхом обох ніг на точність. Метання: малого м‘яча по підлозі (стіні) та його ловля двома руками та однією рукою; м‘яча в вертикальну ціль, в корзину; малого м‘яча із-за спини через плече. Повзання: по-пластунськом |
Навчити називати (усно, *жестово) основні просторові, часові та якісні ознаки рухових дій, основні ознаки задіяних при виконанні вправ частин тіла та використаних предметів (*за допомогою чи при підказці вчителя). |
1 |
|
|
4 |
Симетричні рухи руками у визначеній послідовності. Дзеркальне повторення нескладних рухів за вчителем. Ритмопластичні вправи. |
Навчити здійснювати симетричні рухи руками у визначеній послідовності (*за допомогою чи за показом вчителя); дотримуватися послідовності виконання вправ (*при підказці чи за нагадуваннямучителя). |
1 |
|
|
5-6 |
Кистьова та пальчикова гімнастика «Чарівні візерунки». Вправи на створення елементів орнаменту в смузі з елементів, що повторюються чи чергуються |
Навчити виконувати почергове постукування пальцями обох рук (послідовно обома руками), «щиглі» (за допомогою чи наслідуючи вчителя); узгоджувати дихання з виконанням вправи (при підказці чи за нагадуванням учителя); самостійно вибирати кольори та їх відтінки залежно від змісту зображення; самостійно визначати структуру візерунка (повторення, чергування елементів), форму, забарвлення окремих частин; дотримуватися певної послідовності дій під час малювання візерунка з геометричних та рослинних елементів у прямокутнику та квадраті; користуватися осьовими лініями; виконувати відведення та приведення пальців на двох руках одночасно (з зоровим контролем) (за допомогою вчителя). |
2 |
|
|
7-8 |
Малювання композиції в крузі зі стилізованих природних форм (круг – за шаблоном). |
Навчити визначати послідовність роботи під час малювання; розміщувати декоративні елементи в колі на осьових лініях (діаметрах), у центрі й по краях; охайно зафарбовувати окремі елементи орнаменту; дотримуватися певної послідовності дій під час малювання візерунка зі стилізованих природних форм; виконувати завдання за опорою або зразком. |
2 |
|
|
9-10 |
Виконання геометричного орнаменту в квадраті із застосуванням осьових ліній (квіти і метелики). |
Навчити розташовувати візерунок на аркуші симетрично, заповнюючи середину, кути, краї; користуватися осьовими лініями під час малювання предметів симетричної форми; охайно зафарбовути окремі елементи орнаменту; виконувати запропоновані завданні за допомогою дорослого. |
2 |
|
|
|
Тактильно-рухове сприйняття |
|
8 |
|
|
11-12 |
Сенсорні вправи, які допомагають розвитку тактильного відчуття: «Застібки», «Розв‘язування і зав‘язування бантиків», «Котушки», «Виготовлення прикрас», «Валяння». |
Навчити самостійно виконувати певні завдання, пояснювати послідовність виконання; координувати дії рук і очей. |
2 |
|
|
13-14 |
Сенсорні вправи для вдосконалення навичок письма: «Пінцет», «Вишивання по картону», «Знайди іграшки» |
Навчити вишивати на картоні окремі предмети або невеликі сюжети; намагатися виконати елементарні стібки на картоні по проколу |
2 |
|
|
15-16 |
Робота з пластиліном (розкочування прямими і круговими рухами, розминання, розривання на маленькі шматки, скріплення деталей, оздоблення виробу). Виготовлення аплікацій або об‘ємних фігур з пластиліну. Визначення просторового розташування предметів на макеті. |
Сформувати уявлення про використання пластичних матеріалів; уявлення про просторове розташування деталей (зліва, справа, посередині, перед, біля); елементарні уявлення про властивості глини та пластиліну, тіста, засоби праці – називає (показує) їх; з'єднувати деталі примазуванням; виконувати трудові операції вдавлювання, розплющування пластиліну пальцями; виготовляти стилізовані фігурки з глини (пластиліну, тіста) разом з учителем; створювати окремі композиції з відомих казок з допомогою або виготовляє аплікації. |
2 |
|
|
17-18 |
Ігри з мозаїкою, пазлами. |
Навчити самостійно організовувати робоче місце для роботи з конструктором та для проведення дидактичних ігор; володіти прийомами з'єднання деталей металевого та дерев‘яного конструктора; самостійно відбирати для виробу потрібні деталі; складати виріб разом з учителем; сформувати елементарні поняття про основні геометричні форми, що викладаються з мозаїки; розуміти правила проведення дидактичних ігор і дотримується їх. |
2 |
|
|
|
Сприйняття форми, величини, кольору; конструювання предметів |
|
18 |
|
|
19-20 |
Ігри з різними будівельними наборами. Форма предметів. Виділення ознак форми. Конструювання без опори на зразок (багатокутник, ромб і т.п.). |
Навчити класифікувати предмети за формою; без опори на зразок конструювати (будинок, гараж, меблі) з картону, паперу, конструктор; сформувати уявлення про: геометричні фігури: круг, квадрат, трикутник, прямокутник. Навчити: розрізняти, обирати та по можливості називати геометричні фігури; групувати предмети за формою; використовувати засвоєний словник в межах знайомого мовленнєвого матеріалу (*за допомогою вчителя) |
2 |
|
|
21-22 |
Удосконалення знань про геометричні фігури: прямокутник, багатокутник, ромб, трикутник, круг. Малювання предметів прямокутної, квадратної та ромбовидної форми. Вправи за малюнками. «До кожної фігури підбери предмети схожої форми». |
Навчити групувати предмети та їх зображення за формою: прямокутні, багатокутні, ромбовидні, трикутні, круглі; намагатися самостійно виконувати завдання, перевіряти правильність виконання; використовувати в активному словнику слова-назви фігур: круг, коло, чотирикутник, квадрат, прямокутник, ромб, трикутник, багатокутник; навчити співвідносити предмети з їх зображенням; малювати предмети прямокутної, квадратної та ромбовидної форми; створювати комбінацію з кількох геометричних форм для отримання цілісного зображення (дерево, будинок, машина). |
2 |
|
|
23-24 |
Робота з геометричним конструктором. Розрізнення форм у процесі практичної діяльності. Чергування форм при конструюванні. |
Навчити самостійно складати моделі із геометричного конструктора; піідбирати елементи за кольором, формою і розміром; послідовно змінювати елементи у конструкціях, візерунках; аналізувати зразок, співставляти. Сформувати елементарні поняття про основні геометричні форми. Навчити виконувати побудови з геометричного конструктора різних форм з допомогою. |
2 |
|
|
25-26 |
Формування уявлень про цілісний образ предмета. Конструктивні трикутники. «Побудуй з трикутників орнамент. Створи композицію» |
Навчити із частин складати ціле, ділити ціле на частини; за зразком і самостійно складати нові фігури, візерунки з трикутників, створюючи цілісний образ; аналізувати зразок, працювати із схемами. |
2 |
|
|
27-28 |
Формування подвійних параметрів величин. Низький і тонкий - високий і товстий. Створення аплікацій і малюнків. Робота з конструктором. Складання розповіді - казки. |
Навчити порівнювати величини предметів за подвійними параметрами: висотою і товщиною; шляхом накладення і на «око» порівнювати предмети за двома параметрами; визначати, який з них низький і товстий, який високий і тонкий; самостійно або *за допомогою створювати аплікації, конструкції, використовуючи отримані знання. |
2 |
|
|
29-30 |
Низький і широкий – високий і вузький. Порівняльний ступінь : нижче і ширше –вище і вужче; вужче, ніж; ширше, ніж. Робота з матеріалом. Вправи «Побудуй комбінації з матеріалів різних розмірів». Створення аплікацій, малюнків. |
Навчити порівнювати величини предметів за подвійними параметрами: висотою і шириною; шляхом накладення і на «око» порівнювати предмети за двома параметрами, визначати, який з них низький і широкий, а який високий і вузький; використовувати для порівняння слова ―нижче і ширше – вище і вужче». |
2 |
|
|
31-32 |
Створення композицій з килимкового конструктора. Колективна робота. |
Навчити самостійно або за інструктивною картою створювати композиції з килимкового конструктора; аналізувати виконану роботу; виконувати запропоновані завданні за допомогою дорослого. |
2 |
|
|
33-34 |
Кольори. Знайомимося з кольорами спектра. "Подорож в країну кольору" |
Навчити розрізняти та називати кольори та їх відтінки; визначати потрібні кольори залежно від змісту зображення; самостійно визначати гаму кольорів природи (ліс, річка, луки, гори в різні пори року), описувати, використовуючи в активному словнику слова-назви кольорів і їх відтінків. |
2 |
|
|
35-36 |
Конструювання об'ємних предметів із складових частин. Робота за інструктивною картою, зразком. Уміння передавати об’ємність предметів |
Навчити перевіряти правильність виконання зображення шляхом порівняння результату з натурою або зразком. Сформувати знання про об‘ємні предмети (парні деталі), їх застосування та технологію виготовлення об'ємних предметів. Навчити роозмічати папір, картон за шаблоном лінійкою з допомогою; вирізати деталі по прямих та заокруглених лініях, наклеювати деталі; виготовляти предмети із паперу, пластикових деталей за інструкційною картою, планом роботи; технології конструювання виробів з окремих деталей; способам кріплення деталей. Сформувати уявлення про однодетальні та багатодетальні вироби; розмічати папір і картон з допомогою вчителя. |
2 |
|
|
|
Розвиток зорового сприймання і зорової пам’яті |
|
8 |
|
|
37-38 |
Формування навичок зорового аналізу і синтезу (самостійне обстеження предметів, що складаються з кількох деталей). |
Навчити аналізувати предмет, що складається з кількох деталей; визначати форму, матеріал, параметри величини, колір кожної деталі; складати ціле із частин самостійно або за інструктивною картою. |
2 |
|
|
39-40 |
Знаходження відмінних і спільних ознак групи предметів. «Порівняй предмети». Знаходження «зайвої» деталі, іграшки, картинки. |
Самостійно або *за допомогою вчителя знаходити відмінні і спільні ознаки групи предметів, аналізувати. Навчити порівнювати предмети за кольором, формою, величиною, матеріалом, призначенням. Самостійно після аналізу предмета визначати, якої деталі не вистачає; самостійно виправити помилку (доповнити або замінити деталь). Навчити пояснити послідовність виконання завдання. |
2 |
|
|
41-42 |
Виділення однієї суттєвої ознаки: підбери предмети одного кольору, але різної форми та розміру. Вміння описувати предмети. |
Навчити групувати предмети за однією суттєвою ознакою – кольором; вибирати предмети одного кольору, відтінку незважаючи на форму та розмір; пояснювати свій вибір; самостійно описувати предмет; описувати предмет за планом, за допомогою вчителя. |
2 |
|
|
43-44 |
Підбери предмети однієї форми, але різного кольору. Підбери предмети одного розміру, але різної форми і кольору. |
Навчити групувати предмети за однією суттєвою ознакою – формою або розміром; вибирати предмети одного розміру або однієї форми; пояснювати свій вибір; використовувати засвоєний словник в межах знайомого мовленнєвого матеріалу (*за допомогою вчителя). |
2 |
|
|
|
Сприйняття особливих властивостей предметів |
|
8 |
|
|
45-46 |
Поняття «глибокий – мілкий». Порівняльний ступінь : глибокий – глибше – самий глибокий; мілкий – наймільчіший. Робота з піском. Складання казки – розповіді. |
Навчити практично диференціювати поняття «глибокий – мілкий»; утворювати і позначати словом порівняльний ступінь: : глибокий – глибше – самий глибокий; мілкий – наймільчіший; складати розповідь з певним сюжетом; грати в сюжетно- рольові ігри, дотримуючись правил |
2 |
|
|
47-48 |
Розвиток диференційованих відчуттів дотику (сухе - вологе - мокре, тощо); їх словесне позначення. Бесіда про тканини (хутро, драп, ситець та ін) |
Навчити використовувати в активному словнику слова: сухе - вологе – мокре; уміє співвідносити їх з певними іменниками; розрізняти тканини візуально і на дотик; розрізняє предмети на дотик: сухе - вологе - мокре, тощо. |
2 |
|
|
49-50 |
Температура. Градусники для вимірювання температури тіла, води, повітря. |
Навчити використовувати в активному словнику слова, що позначають температурні відчуття: холодний – гарячий – теплий; знати призначення градусника. Навчити градусником вимірювати температуру тіла, води, повітря; на дотик розрізняти температуру тіла, води; класифікувати предмети за температурними показниками та іншими параметрами (розміром, формою, кольором) |
2 |
|
|
51-52 |
Сприймання запаху. Аромат. Букет запахів. Диференційоване сприйняття ароматів (запах фруктів, квітів, парфюмеріі). Дидактична гра «Вгадай предмет за запахом». |
Навчити вибирати предмет за запахом *за допомогою або за словесною інструкцією; реагувати на запах; розрізняти за запахом предмети на відстані; диференціювати запахи (запах фруктів, квітів, парфюмеріі); використовувати в активному словнику слова, що позначають аромати (пахучий, запашний). |
2 |
|
|
|
Розвиток слухового сприймання і слухової пам’яті |
|
4 |
|
|
53-54 |
Розвиток слухового сприймання. Занурюємося в світ звуків. Розрізнення мовних і музичних звуків. Пластичне інтонування і виконання ритмічнотанцювальних рухів |
Навчити відтворювати простий ритмічний супровід плесканням, вистукуванням, тупотінням; розрізнити тембр голосу жіночий/ чоловічий; промовляти емоційно, виразно і злагоджено тексти лічилок, забавлянок, віршиків. |
2 |
|
|
55-56 |
"Слухаємо звуки лісу: Звуки природи (гроза, град, блискавка, грім, прибій)". Виділення заданого словосполучення, речення із запропонованої фрази. |
Навчити диференціювати музичні звуки і звуки природи; на слух визначати, що звучить і з якою силою, намагатися передавати силу звучання; виділяти задане словосполучення в реченні та певне речення в тексті; розрізнити звуки природи (гроза, град, блискавка, грім, прибій); виділити задане слово в словосполученні, реченні. |
2 |
|
|
|
Сприйняття простору |
|
6 |
|
|
57-59 |
Сприймання просторових понять: далеко – близько, тут – там. Вправи з малюнками. Поняття : південь, північ, схід, захід. Зв‘язок з дійсністю: визначити, де знаходиться предмет. Пізнавальна гра «Що показує компас». Визначення розташування предметів в просторі. |
Сормувати просторові поняття далеко – близько, тут – там; визначати розміщення предметів у просторі (ближче - далі, попереду - збоку і т.д.); визначати просторові відносини між предметами по лініях основних (вертикальне, горизонтальне) і проміжних напрямків (перед будинком, через площу, навскоси, трохи праворуч). Сформувати уявлення про сторони горизонту. Ознайомити з компасом. З допомогою може визначити південь, північ, схід, захід. Навчити визначати місце розташування предметів у просторі. |
3 |
|
|
60-62 |
Поняття: верх, низ, зверху, знизу, справа, зліва. Застосування прийменників «над», «під», «на», «в». Робота на комп‘ютері. |
Навчити розрізняти основні просторові напрями (вперед, назад, вправо, вліво, вгору, вниз, попереду, ззаду, ліворуч, праворуч); застосовувати в активному мовленні прийменники «над», «під», «на», «в»; самостійно виконувати практичні завдання по орієнтуванню у просторі на комп‘ютері; визначати місце розташування предметів у просторі. |
3 |
|
|
|
Сприйняття часу |
|
8 |
|
|
63-65 |
Сезонні зміни в природі в різні пори року: Осінь: похолодання, листопад, заморозки. Зима: холод, сніг, снігопад, лід, ожеледь, мороз. Весна: потепління, бурульки, налипання снігу, льоду, приліт пташок, розпукування бруньок, перші квіти, цвітіння фруктових дерев. Літо: засуха, спека, грози, зливи. |
Навчити називати і ознаки кожної пори року; за малюнками наводити приклади характерних погодних ознак вивчених місяців; за малюнком і запитанням вчителя визначати відповідну сезону пору року. Сформувати уявлення про господарчу діяльність людей в різні пори року; використовувати знання про особливості погоди у повсякденному житті. |
3 |
|
|
66-68 |
Поняття часу: ранок, день, вечір, ніч. Несинітниці. Сюжетні малюнки. Вправи «Розстав по порядку». |
Навчити розрізняти поняття часу: ранок, день, вечір, ніч; міри часу, співвідносити міри часу; в розмові може визначати, коли відбувалися події; самостійно пояснювати несинітниці; за малюнками може визначити, коли відбувалися події (ранок, день, вечір, ніч); міри часу (година, хвилина); співвідносити міри часу за зразком. |
3 |
|
|
69-70 |
Поняття часу «Що довше: доба–година– хвилина – секунда». Визначення часу за годинником. Дидактична гра «Стрілки годинника». |
Навчити визначати час за годинником; розрізняти поняття: доба– година– хвилина – секунда; міри часу (година, хвилина); визначати час за годинником з точністю до 1 години з допомогою; співвідносити міри часу за зразком. |
2 |
|
|
Всього: 70 годин |