Індивідуальний план корекційно-розвиткової роботи з дітьми з ООП

Про матеріал
Індивідуальний план корекційно-розвиткової роботи з корекції зору для дітей 2 класу. План складено згідно програм для дітей шкільного віку з особливими освітніми потребами, затверджені Міністерством освіти і науки України.
Перегляд файлу

Індивідуальний план корекційно-розвиткової роботи з корекції зору для дітей 2 класу

Складено за програмою з корекційно-розвиткової роботи «Просторове орієнтування» »  для 1-4 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей  з порушеннями зору. К, 2016. (Кондратенко С.В., Гошовський В.І.)

            (2 години на тиждень; 70 годин на рік)

 

Пояснювальна записка 

Особливості психофізичного розвитку сліпих дітей та дітей зі зниженим зором вимагають специфічної організації змісту освіти, методів  і прийомів їхнього навчання і виховання. Спеціально організоване навчання сприяє формуванню життєвих компетенцій у дітей з вадами  зору. Тому навчальним планом спеціальної загальної школи для дітей із вадами зору передбачено блок корекційно-розвивальних занять,  однією із складових якого є орієнтування у просторі. 

Програма містить комплексну систему навчання спеціальних умінь і навичок, цілеспрямовану на формування у сліпих молодших  школярів компенсаторних способів діяльності одночасно з корекцією первинних і вторинних відхилень розвитку для забезпечення  оптимальної інтеграції у сучасні умови життєдіяльності. 

Програма побудована за концентричним принципом, який передбачає збільшення обсягу та ускладнення змісту матеріалу в кожному  класі з урахуванням вікових та психологічних особливостей розвитку незрячих дітей. Програма забезпечує науковість, систематичність і  послідовність формування в учнів знань та умінь, має практичну спрямованість. Її зміст зорієнтовано на оволодіння у певній послідовності  сенсорними, розумовими та практичними операціями, прийомами, діями, що є основою для формування соціальних компетенцій у дітей з  глибокими порушеннями зору. 

Важкі порушення сенсорної сфери у сліпих дітей та дітей зі зніженим зором впливають на їх розвиток, вносять своєрідність у процес  навчання та життєдіяльності. Характерний для сліпих і слабозорих дітей вербалізм уявлень призводить до формального заучування та  викладу знань, набутих з комунікативного оточення та інформаційних джерел. Нечіткість, уповільненість, вузькість сприйняття  обумовлюють труднощі впізнавання, розрізнення предметів і явищ довкілля, їх форм, характерних зовнішніх ознак тощо. Недорозвиненість  тактильних відчуттів, загальної й дрібної моторики спричиняє неточність координованих рухів, уповільнення виконання дій, труднощі в  орієнтуванні. 

Сучасний склад дітей шкіл сліпих та дітей зі зниженим зором неоднорідний і різниться за ступенем порушення зору, рівнем фізичного  та інтелектуального розвитку, умовами дошкільного виховання. 

У зв’язку з цим навчання спеціальних умінь та навичок можливе лише за наявності індивідуального підходу до кожної незрячої дитини  з урахуванням характеру її дефекту, особливостей особистості та набутого досвіду життя. 

Основними завданнями корекційних занять є наступні: 

– розвиток дрібної моторики; 

– розвиток загальної моторики;  

– розвиток уявлень про предмети та явища оточуючого простору; 

– орієнтування на власному тілі; 

– орієнтування в мікропросторі (за столом, на аркуші паперу, на приладі для письма шрифтом Брайля);  

– орієнтування в макропросторі (кімната, школа, клас, вулиця, транспорт); 

– розвиток готовності збережених аналізаторів (слух, нюх, дотик, залишковий зір) до навчання просторового орієнтування.  Зміст навчального матеріалу програми, корекційно-розвиткова спрямованість, навчальні досягнення, вправи базуються, з одного боку,  на врахуванні цих складових на основі загальноосвітніх предметів початкової школи; з іншого – є суто специфічним, притаманним лише 

незрячим дітям. Досягнення кінцевої мети – розвитку вмінь і навичок самостійної роботи і орієнтації у просторі молодших школярів – можливе лише при узгодженій роботі вчителя і вихователя. Програма є орієнтиром для корекційної роботи вчителя і не прив’язана до  учбового плану.  

Програмою передбачено розвиток індивідуальних можливостей учня – від орієнтації на власному тілі, через засвоєння дрібної  моторики, геометричних форм, уявлень про простір класу та інших приміщень загального користування до локомоцій (пересування) у  великому замкненому просторі; від початкових рухів і дій під керівництвом вчителя до максимальної самостійності при пересуванні у  відкритому просторі, пізнавальної діяльності в цілому. 

Розгляд конкретних тем вчитель вибирає довільно, в залежності від конкретних результатів кожного учня.  

У програмі вказується орієнтовна кількість годин на вивчення кожного розділу, що дає змогу вчителеві самостійно збільшувати або  зменшувати час на вивчення окремих тем. Успішне засвоєння матеріалу передбачає постійне закріплення сформованих навичок і включення  у заняття різноманітних завдань і вправ, пов’язаних з раніше вивченим. З метою підтримання у незрячих дітей інтересу до навчання, заняття  слід проводити в ігровій формі, використовуючи при цьому посібники, іграшки та дидактичні ігри, натуральні об’єкти доступні для  сприйняття незрячих. 

Особлива роль відводиться вправам, які сприяють розвитку у дітей з вадами зору просторових уявлень, розширенню знань про  предмети та явища довкілля, вправам з практичним змістом. 

Значне місце займають екскурсії, практичні заняття, дидактичні ігри з використанням інтерактивних технологій. Оволодіння  спеціальними вміннями та навичками полегшує соціально-психологічну адаптацію дітей з вадами зору до сучасних умов життя. У кінці кожного року навчання слід проводити підсумкові заняття, де учні демонструють свої успіхи, а вчитель виявляє їхні утруднення  і визначає перспективи роботи на наступний рік. 

У програмі визначено вимоги до знань, умінь і навичок учнів на кінець кожного навчального року.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№ п/п

Зміст корекційно- розвивального заняття

Мета заняття

Вправи

Кіл-ть годин

Дата

Примітка

1-2

Діагностичне обстеження сенсорних процесів

Визначити рівень розвитку сенсорних процесів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 1. Розвиток дрібної моторики.

3-4

 

 

 

5-6

 

7-8

 

 

9-10

 

 

 

 

11-12

 

 

13-14

 

 

15-16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиток координації рук при читанні і письмі шрифтом Брайля.

 

Робота з підручником.

 

Поняття дзеркальності та симетрії.

 

Робота з пластиліном, насінням (крупами), папером, дротом та іншими пластичними матеріалами.

 

Вигинання з м’якого дроту різних геометричних фігур.

 

 Сортування намиста за розміром.

 

Розвиток виконавчих і контрольних дій обох рук.

 

Удосконалення навичок інструментального дотикового сприйняття за допомогою грифеля.

Підвищення дотикової чутливості, зміцнення сили пальців. Розвиток дрібної моторики та координації рук. Розвивати уміння вкладати, нанизувати, шнурувати, зав’язувати. Формувати способи активного дотику (діти можуть пересуватися, обмацуючи руками стіни, шафи, парти), розрізнення і співставлення деяких ознак предметів за формою, температурою, характером поверхні, матеріалом (папір, тканина). Розвиток інструментальної чутливості та орієнтації. Розвиток точності дій. Розвиток виконавчих і контрольних дій обох рук. Розвиток уваги і уважності. Координація дій пальців обох рук. Зміцнення м’язів пальців обох рук. Розвиток уявлень про властивості різних матеріалів. Розвиток просторових уявлень. Уточнення і використання просторових уявлень.

Оволодіння практичними навичками для успішного письма на брайлів­ському приладі.

Формування виконавчих і контрольних дій на основі дотикового сприймання.

Поєднання в роботі рук виконавчих і контрольних дій.

Розвиток пам’яті, уваги, лексичного запасу. Розвиток залишкового зору.

Вправи з перебирання та сортування насіння, круп.

Складання колекції насіння, кісточок лісових та садових рослин. Словесний опис садових рослин за формою, кольором, розміром, запахом, смаком. Дидактична гра «Який я плід?».

Складання осіннього букета з листя дерев, квітів, трав. Гра «Нанизати намисто». В цій грі потрібно правильно і швидко за розміром нанизати на дріт намистинки. Дидактична гра «Чарівна торбинка».

Читання випуклих та рельєфних малюнків.

 

 

 

 

Тема 2. Розвиток загальної моторики.

17-18

 

 

 

 

19-20

 

 

21-22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Формування правильної пози і жестів під час обстеження предметів та орієнтування.

 

Знайомство з тростиною.

 

Розвиток уявлень вміння ходити і бігати, узгоджуючи рухи рук і ніг, зберігати рівновагу на обмеженій площі опори, вчити ходити парами, в колоні.

 

Розвивати фізичні навички, сприяти укріпленню м’язового апарату дитини. Розвивати уміння ходити і бігати, узгоджуючи рухи рук і ніг, зберігати рівновагу на обмеженій площі опори, вчити ходити парами, в колоні. Формувати правильну позу в положенні стоячи, сидячи за столом, в кріслі, під час ходьби, під час пересування і дій з іграшками Ознайомлення з тростиною (правильний захват і утримання, техніка безпеки під час користування нею). Формувати правильні жести, що вказують напрям. Розвиток дотикового сприймання. Розвиток просторових уявлень. Розвиток залишкового зору.

Розвивальні вправи уміння ходити і бігати, узгоджуючи рухи рук і ніг, зберігати рівновагу на обмеженій площі опори, вчити ходити парами, в колоні.

Гра «Спіймай м’яч і кинь мені». Під час цієї гри за допомогою правильної пози і жестів дитина ловить м’яч і кидає його вам;

Гра «Вгору-вниз». В таку гру можна гратися як в школі, так і в приміщеннях де є сходи. За допомогою тростини спускатися і підніматися по сходах при цьому рахуючи сходинки, щоб було цікаво ними підніматися і спускатись (раз, два, три, чотири, п’ять тощо).

Вправи на ознайомлення як правильно захвачувати і утримувати тростину, техніка безпеки під час користування нею.

 

 

 

Тема 3. Розвиток уявлень про предмети та явища оточуючого простору.

 

 

23-24

 

 

 

 

 

 

 

25-26

 

 

 

27-28

 

 

 

 

 

29-30

 

 

 

 

 

 

 

Ознайомлення з геометричними фігурами та тілами (кубиками, пірамідами, кільцями, циліндрами, м’ячами, кругами, трикутниками, прямокутниками, квадратами тощо).

 

 Розширення уявлень про геометричні фігури і тіла та їх трансформацію.

 

Розвиток уявлень про різні величини на основі дотикового та зорового (при збереженому зорі) сприймання.

 

 Розвиток уявлень про різні матеріали та їх властивості.

 

Формування уявлень про геометричні фігури і тіла та їх трансформацію. Розширення і закріплення понять про геометричні фігури і тіла.

Розвиток вмінь трансформування різних фігур.

Опанування деякими способами  дотикового обстеження та порівняння різних фігур. Конкретизація уявлень про ознаки та властивості деяких геометричних фігур і тіл.

Використання логічних прийомів порівняння.

Розширення навичок роботи з різними матеріалами та засобами.

Практичне застосування навичок вимірювальних дій.

Застосування набутих знань про геометричні форми до предметів оточення.

Знання про властивості і застосування різних матеріалів в житті людини.

Розвиток аналітико-синтетичної діяльності.

Розвиток пізнавальних інтересів, лексичного запасу.

Розширення просторових уявлень.

Вправи на: обстеження геометричних фігур та тіл (кубиків, пірамід, кілець, циліндрів, м’ячів, кругів, трикутників, прямокутників, квадратів тощо) за допомогою кисті рук (пальцевий, кистьовий та долонний способи); обстеження предметів за сенсорними еталонами (колір, форма, розмір, величина, вага); групування предметів за певними ознаками; зіставлення предметів (за  вагою, шириною, товщиною).

Гра: «Хто швидше розбере та складе пірамідку».

Гра: «Кинь м’ячик у кільце».

Вправа: «Розклади вирізані фігурки по черзі в рядок так, щоб спочатку був лише прямокутник, за ним – круг, потім квадрат, а в кінці трикутник».

 

 

 

 

Тема 4. Орієнтування на власному тілі.

31-32

 

 

33-34

 

 

35-36

 

 

 

 

37-38

 

39-40

 

 

 

Розширення уявлень орієнтування на схемі тіла.

 

Визначення розмірів власного тіла.

 

Розвиток орієнтування на власному тілі та тілах інших людей.

 

Застосування вимірювальних приладів.

 

Використання власних індивідуальних параметрів для вимірювання довколишніх предметів і просторової орієнтації.

 

 

Формування уявлень про власне тіло та тіла інших людей, визначати парні органи. Застосування дотикових уявлень при розпізнаванні однокласників. Розвиток вміння орієнтуватися за напрямком від свого тіла – «на себе» та «від себе», правильно вживати слова «справа», «зліва», розрізняти просторовий  напрямок і вміти показати напрямки: спереду-вперед, ззаду-назад, наліво-зліва, направо-справа, вгорі-внизу, навпроти; правильно вживати в мовленні прийменники за, перед.

Розвиток навичок вимірювання в повсякденному житті. Перенос і застосування їх в видозмінених умовах. Розширення просторових уявлень. Розвиток пам’яті, уваги, лексичного запасу.

Гра «Визнач частину тіла за загадкою».

Вправи: визнач різні сторони стосовно себе; покажи праву (ліву) руку;

– скажи, що попереду тебе (ззаду, зверху, внизу);

– покажи напрямки від себе: вперед-спереду, назад-позаду, направо-справа. Ігри: «Куди кинули м’яч?», «Знайди сусіда»;

– визнач розташування предметів відносно себе – спереду, перед, за, позаду, зліва, вгорі. Гра «Знайди іграшку».

Вправи на вимірювання простору за допомогою шагів. Гра «Скільки шагів від столу до стіни».

 

 

 

 

Тема 5. Орієнтування в мікропросторі (за столом, на аркуші паперу, на приладі для письма шрифтом Брайля).

41-42

 

 

 

43-44

 

 

45-46

Правильна посадка і дотримання порядку на робочому місці.

 

Орієнтування на робочому місці.

 

Ознайомлення з інструментами і приладами для рельєфного малювання.

 

 

 

Розвиток дотикового сприймання.

Розвиток просторових уявлень орієнтування на парті. Розміщення на ній навчального приладдя.  Орієнтування на брайлівській дошці у шестикрапці за допомогою грифеля.

Формувати елементарні навички орієнтування за столом під час їжі та навчально-ігрової діяльності; на індивідуальному фланелеграфі, на приладі для рельєфно-крапкового письма шрифтом Брайля, на аркуші паперу, під час рельєфного малювання, в книжці під час розгляду ілюстрацій. Оволодіння практичними навичками для успішного письма на брайлівському приладі. Розвиток мови і пам’яті.

Правила поведінки за столом. Орієнтування на поверхні стола. Орієнтування на парті. Розміщення на ній навчального  приладдя. Виконання вправ на брайлівській дошці у шестикрапці за допомогою грифеля.

Вправи на орієнтування у книзі, тексті. Читання рельєфних малюнків та співвідношення їх із предметами, за допомогою дотику. Дидактична гра «Що намальовано?»

Дидактична гра: «Зафарбовування малюнка за контуром».

 

 

 

 

 

 

Тема 6. Орієнтування в макропросторі (кімната, школа, клас, вулиця, транспорт).

47-48

 

 

49-50

 

 

51-52

 

 

 

53-54

 

 

55-56

 

 

57-58

 

 

 

59-60

Прийоми обстеження приміщення.

 

Знаходження опорних орієнтирів.

 

Правила безпеки при орієнтації у замкненому та відкри­тому просторі.

 

Ознайомлення з моделями видів транспорту.

 

Правила поведінки на вулиці.

 

Використання і розвиток дотику на вулиці.

 

 

Характеристика сезонних особливостей при орієнтації на вулиці.

 

Навчати за різними ознаками знаходити предмети побуту й найближчого оточення, їх положення в просторі, вказувати напрям пересування цих предметів в просторі. Формувати навички все ставити і класти на свої місця та навички безпечного пересування в просторі.

Формувати часові поняття  (день-ніч).

Засвоєння і користування правилами поведінки.

Розвиток збагачення уявлень про довкілля на полісенсорній основі.

Формування основ цілісного сприймання світу.

Формування уваги, уважності, збагачення лексичного запасу.

Розвиток фізичної, пізнавальної активності, самостійності, дисциплінованості.

Орієнтація в класній кімнаті, спальні, їдальні. Вивчення класної кімнати, опочивальні, місць загального користування. Закріплення вивчення маршруту: «клас – їдальня», «клас – опочивальня», «клас – туалет».

Самостійне, безпечне пересування, за цими маршрутами.

Ознайомлення з правилами безпечного пересування в приміщенні та сходами.

Дидактичні ігри: «Як знайти доріжку?», «Що зліва, що справа?», «Де ти знаходишся?»

Правила поведінки в транспорті.

Правила й прийоми посадки в транспорт (прийоми захисту й обходу перешкод на вулиці).

Дидактична гра «На вулиці міста».

Практичне заняття «Поїздка в міському транспорті». Визначення видів транспорту та напрямку руху за слухом. Правила переходу вулиці. Світлофор. Практична робота: «Перехід через вулицю».

Екскурсія на зупинку тролейбуса.

Ознайомлення з правилами орієнтування в незнайомому приміщенні.

Екскурсія до найближчого парку. Оглядання, порівняння, співставлення дерев, кущів, трав (за допомогою залишкового зору, дотику, нюху тощо).

Відвідування зоопарку. Прогулянка з батьками.

 

 

 

Тема 7. Розвиток готовності збережених аналізаторів (слух, нюх, дотик, залишковий зір) до навчання просторового орієнтування.

61-62

 

 

 

 

 

 

63-64

 

 

 

65-66

 

 

 

 

67-68

 

 

69-70

 

 

 

 

 

 

Розвиток готовності збережених аналізаторів до сприйняття ознак та властивостей оточуючого світу та орієнтування у ньому.

 

Вміння застосовувати збережені аналізатори під час орієнтування.

 

Розвиток слухового і нюхового, дотикового сприймання та залишкового зору.

 

Розпізнавання вуличних шумів.

 

Застосування нюху на вулиці.

 

Формування уявлень розрізняти на дотик (долонею, пальцями рук, підошвами ніг) деякі властивості оточуючих предметів; впізнавати і локалізувати голоси знайомих людей, впізнання деяких домашніх тварин і птахів за їх голосами; розпізнавати за запахом їжу, кабінет лікаря, їдальню. Формувати вміння впізнавати предмети знайомого простору з допомогою залишкового зору, вчити виділяти зорові ознаки предметів, що наповнюють  знайомий  простір (колір, форма, розмір), сприймати добре знайомі  предмети в контрастному кольоровому зображенні. Розвиток просторових уявлень. Розвиток залишкового зору. Розвиток пам’яті, уваги та уяви. Розвиток слухової, нюхової, дотикової чутливості.

Сортування фруктів, овочів за завданням учителя.

Дидактична гра «Впізнай за смаком».

Дидактичні ігри: «Що так пахне?», «Впізнай за формою», «Вибери з поданих фруктів кислі, солодкі».

«Що це за предмет?», «Впізнай за запахом».

Вгадай на дотик: дидактична гра «Що під ногами?».

Ігри: «Знайди своє місце за столом», «Що у нас на сніданок?».

Ігри: «Вгадай хто розмовляє?», «Який ти шум чуєш за вікном?».

 

 

 

Всього: 70 годин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На кінець навчального року учень:

– самостійно орієнтується в школі, шкільному дворі, в класі та приміщеннях загального користування, знає порядок розміщення усіх приміщень на поверсі та у шкільному дворі;

– вільно орієнтується в закритому просторі, оцінює різні розміри, співвідносячи їх з власними антропометричними даними;

– знає різні геометричні фігури і тіла, вміє їх трансформувати;

– має поняття про різні меблі та їх функціональне призначення;

– вільно і самостійно користується одягом і взуттям;

– ознайомлений з правилами дорожнього руху, правилами поведінки в транспорті та на вулиці;

– знає різні види транспорту та розпізнає їх на звук;

– вільно орієнтується на території школи;

– орієнтується в групі дітей під керівництвом педагога, керуючись правилами і нормами поведінки, з використанням усіх збережених органів чуття;

–  дотримується правил безпеки при орієнтації в приміщенні та на вулиці;

– дотримується правил культурної поведінки в місцях загального користування.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Планування
Інкл
Додано
30 грудня 2021
Переглядів
1581
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку