Індивідуальний план корекційно-розвиткової роботи з дітьми з ООП

Про матеріал
Індивідуальний план корекційно-розвиткової роботи з корекції зору для дітей 1 класу.План складено згідно програм для дітей шкільного віку з особливими освітніми потребами, затверджені Міністерством освіти і науки України.
Перегляд файлу

Індивідуальний план корекційно-розвиткової роботи з корекції зору для дітей 1 класу

Складено за програмою з корекційно-розвиткової роботи «Просторове орієнтування» »  для 1-4 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей  з порушеннями зору. К, 2016. (Кондратенко С.В., Гошовський В.І.)

            (1 година на тиждень; 35 годин на рік)

 

Пояснювальна записка 

Особливості психофізичного розвитку сліпих дітей та дітей зі зниженим зором вимагають специфічної організації змісту освіти, методів  і прийомів їхнього навчання і виховання. Спеціально організоване навчання сприяє формуванню життєвих компетенцій у дітей з вадами  зору. Тому навчальним планом спеціальної загальної школи для дітей із вадами зору передбачено блок корекційно-розвивальних занять,  однією із складових якого є орієнтування у просторі. 

Програма містить комплексну систему навчання спеціальних умінь і навичок, цілеспрямовану на формування у сліпих молодших  школярів компенсаторних способів діяльності одночасно з корекцією первинних і вторинних відхилень розвитку для забезпечення  оптимальної інтеграції у сучасні умови життєдіяльності. 

Програма побудована за концентричним принципом, який передбачає збільшення обсягу та ускладнення змісту матеріалу в кожному  класі з урахуванням вікових та психологічних особливостей розвитку незрячих дітей. Програма забезпечує науковість, систематичність і  послідовність формування в учнів знань та умінь, має практичну спрямованість. Її зміст зорієнтовано на оволодіння у певній послідовності  сенсорними, розумовими та практичними операціями, прийомами, діями, що є основою для формування соціальних компетенцій у дітей з  глибокими порушеннями зору. 

Важкі порушення сенсорної сфери у сліпих дітей та дітей зі зніженим зором впливають на їх розвиток, вносять своєрідність у процес  навчання та життєдіяльності. Характерний для сліпих і слабозорих дітей вербалізм уявлень призводить до формального заучування та  викладу знань, набутих з комунікативного оточення та інформаційних джерел. Нечіткість, уповільненість, вузькість сприйняття  обумовлюють труднощі впізнавання, розрізнення предметів і явищ довкілля, їх форм, характерних зовнішніх ознак тощо. Недорозвиненість  тактильних відчуттів, загальної й дрібної моторики спричиняє неточність координованих рухів, уповільнення виконання дій, труднощі в  орієнтуванні. 

Сучасний склад дітей шкіл сліпих та дітей зі зниженим зором неоднорідний і різниться за ступенем порушення зору, рівнем фізичного  та інтелектуального розвитку, умовами дошкільного виховання. 

У зв’язку з цим навчання спеціальних умінь та навичок можливе лише за наявності індивідуального підходу до кожної незрячої дитини  з урахуванням характеру її дефекту, особливостей особистості та набутого досвіду життя. 

Основними завданнями корекційних занять є наступні: 

– розвиток дрібної моторики; 

– розвиток загальної моторики;  

– розвиток уявлень про предмети та явища оточуючого простору; 

– орієнтування на власному тілі; 

– орієнтування в мікропросторі (за столом, на аркуші паперу, на приладі для письма шрифтом Брайля);  

– орієнтування в макропросторі (кімната, школа, клас, вулиця, транспорт); 

– розвиток готовності збережених аналізаторів (слух, нюх, дотик, залишковий зір) до навчання просторового орієнтування.  Зміст навчального матеріалу програми, корекційно-розвиткова спрямованість, навчальні досягнення, вправи базуються, з одного боку,  на врахуванні цих складових на основі загальноосвітніх предметів початкової школи; з іншого – є суто специфічним, притаманним лише 

незрячим дітям. Досягнення кінцевої мети – розвитку вмінь і навичок самостійної роботи і орієнтації у просторі молодших школярів – можливе лише при узгодженій роботі вчителя і вихователя. Програма є орієнтиром для корекційної роботи вчителя і не прив’язана до  учбового плану.  

Програмою передбачено розвиток індивідуальних можливостей учня – від орієнтації на власному тілі, через засвоєння дрібної  моторики, геометричних форм, уявлень про простір класу та інших приміщень загального користування до локомоцій (пересування) у  великому замкненому просторі; від початкових рухів і дій під керівництвом вчителя до максимальної самостійності при пересуванні у  відкритому просторі, пізнавальної діяльності в цілому. 

Розгляд конкретних тем вчитель вибирає довільно, в залежності від конкретних результатів кожного учня.  

У програмі вказується орієнтовна кількість годин на вивчення кожного розділу, що дає змогу вчителеві самостійно збільшувати або  зменшувати час на вивчення окремих тем. Успішне засвоєння матеріалу передбачає постійне закріплення сформованих навичок і включення  у заняття різноманітних завдань і вправ, пов’язаних з раніше вивченим. З метою підтримання у незрячих дітей інтересу до навчання, заняття  слід проводити в ігровій формі, використовуючи при цьому посібники, іграшки та дидактичні ігри, натуральні об’єкти доступні для  сприйняття незрячих. 

Особлива роль відводиться вправам, які сприяють розвитку у дітей з вадами зору просторових уявлень, розширенню знань про  предмети та явища довкілля, вправам з практичним змістом. 

Значне місце займають екскурсії, практичні заняття, дидактичні ігри з використанням інтерактивних технологій. Оволодіння  спеціальними вміннями та навичками полегшує соціально-психологічну адаптацію дітей з вадами зору до сучасних умов життя. У кінці кожного року навчання слід проводити підсумкові заняття, де учні демонструють свої успіхи, а вчитель виявляє їхні утруднення  і визначає перспективи роботи на наступний рік. 

У програмі визначено вимоги до знань, умінь і навичок учнів на кінець кожного навчального року.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№ п/п

Зміст корекційно- розвивального заняття

Мета заняття

Вправи

Кіл-ть годин

Дата

Примітка

 

1-2

Діагностичне обстеження сенсорних процесів

Визначити рівень розвитку сенсорних процесів

 

 

 

 

 

Тема 1. Розвиток дрібної моторики.

3-4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-6

 

 

 

 

 

 

7-8

 

 

 

 

 

9

 Зміцнення пальців рук, розвиток координації пальців, підготовка руки до письма і читання рельєфно-крапковим шрифтом (шрифтом Брайля).

Викладання мозаїки. Надівання кілець на стрижень піраміди; розрізнення кілець піраміди за розмірами у послідовності зменшення.

 

 

 

 

 

Ознайомлення з різними видами природних матеріалів (метал, папір, гума, пластмаса, дерево, каміння тощо).

 

 

 

Робота з пластиліном, папером, дротом та іншими пластичними матеріалами.

Вигинання з м’якого дроту різних геометричних фігур.

 

Сортування намиста за розміром. Нанизування намиста на дріт.

Розвиток виконавчих і контрольних дій обох рук.

 

Розвивати уміння викладати,  нанизувати, шнурувати, зав’язувати. Розширення уявлень про види природних матеріалів та їх влас­тивості. Формувати вміння розпізнавати та розрізняти на дотик співставлення деяких ознак предметів за формою, температурою, характером поверхні, матеріалом (папір, тканина, дерево, метал, пластмаса тощо). Розвиток дотикової чутливості та дотикового сприймання. Розвиток аналізу. Координація дій пальців обох рук. Зміцнення м’язів пальців обох рук. Розвиток уявлень про властивості різних матеріалів. Розвиток просторових уявлень. Уточнення і використання просторових уявлень.

Оволодіння практичними навичками для успішного письма на брайлів­ському приладі.

Формування виконавчих і контрольних дій на основі дотикового сприймання.

Поєднання в роботі рук виконавчих і контрольних дій.

Розвиток пам’яті, уваги, лексичного запасу. Розвиток залишкового зору.

 

Гра «Чарівна торбинка». У торбинці знаходяться різні кульки. Впізнай і назви кульку, з якого матеріалу вона зроблена (з металу, гуми, пластмаси чи дерева).

Гра «Що  у тебе у портфелі?» Обстеження предметів захоплюючими рухами долоні, пальцями.

Гра «Що намальовано?» Читання рельєфних малюнків та співвідношення їх із предметами, за допомогою дотику.

Гра «Зашнуруй черевички». Дитину просять показати, як правильно зашнурувати черевики.

Гра «Ліплення». Вчитель пропонує дитині зліпити з пластиліну колобка, зайчика або якийсь овоч чи фрукт.

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

Тема 2. Розвиток загальної моторики.

10

 

 

 

 

11

 

Формування правильної пози і жестів під час обстеження предметів та орієнтування.

 

 

Знайомство з тростиною.

 

Розвивати фізичні навички, сприяти укріпленню м’язового апарату дитини. Розвивати уміння ходити і бігати, узгоджуючи рухи рук і ніг, зберігати рівновагу на обмеженій площі опори, вчити ходити парами, в колоні. Формувати правильну позу в положенні стоячи, сидячи за столом, в кріслі, під час ходьби, під час пересування і дій з іграшками Ознайомлення з тростиною (правильний захват і утримання, техніка безпеки під час користування нею). Формувати правильні жести, що вказують напрям. Розвиток дотикового сприймання. Розвиток просторових уявлень. Розвиток залишкового зору.

Гра «Спіймай м’яч і кинь мені». Під час цієї гри за допомогою правильної пози і жестів дитина ловить м’яч і кидає його вам.

Гра «Знайди м’ячик». Дитині пропонується пройти прямо, повернутися, нагнутися, присісти, знайти м’ячик.

Вправи на ознайомлення дитини з тростиною. Показати дитині як правильно тримати тростину, як нею користуватися.

1

 

 

 

 

1

 

 

Тема 3. Розвиток уявлень про предмети та явища оточуючого простору.

12-13

 

 

 

 

14-15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

 

 

17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

 

 

 

 

19

Розуміння та оперування  основними поняттями простору та орієнтування в ньому.

 

Ознайомлення з натуральними предметами різної форми і розміру чи їх муляжами (яблуко, груша, слива, вишня, помідор, картопля, буряк, морква, огірок).

Ліплення їх з пластиліну.

 

 

 

 

Обстеження опудал та об’ємних іграшок різних тварин і птахів (корови, собаки, кота, зайця, білки, їжака, миші, голуба, ворони).

 

 

 

Ознайомлення з геометричними фігурами та тілами (кубиками, пірамідами, кільцями, циліндрами, м’ячами, кругами, трикутниками, прямокутниками, квадратами тощо).

 

 

Способи обстеження предметів, розміщених у класі та їх взаємне розташування.

 

 

Предмети класного приміщення: столи чи парти, стільці, шафи, їх призначення та характерні ознаки, вікна.

 

Формувати уявлення про предмети та явища оточуючого простору (квартиру, кімнату, школу, клас): іграшки, геометричні фігури, меблі, посуд, одяг; формувати навички обстеження цих предметів; навчати користуватися ними в практичній діяльності й під час просторового орієнтування; співвідносити реальні предмети з їх моделями, кольоровим зображенням.

Збагачення конкретного сенсорного досвіду і утворення та розширення понять про натуральні предмети (овочі, фрукти, тварини, птахи).

Оволодіння навичками предметної діяльності та їх розвиток. Опанування деякими способами  дотикового обстеження та порівняння різних фігур. Конкретизація уявлень про ознаки та властивості деяких геометричних фігур і тіл.

Розвиток рухових можливостей та координації рук, координації пальців.

Розвиток пам’яті, мови, лексичного запасу. Розвиток рухів та координації рук, переміщення геометричних тіл у просторі.

Збагачення дотикового, чуттєвого досвіду, конкретизація уявлень та закріплення їх у словах, збагачення понять.

Розвиток дотикової чутливості пальців, дотикового сприймання, координації залишкового зору та рук.

Гра «Хто або що це?». За допомогою обстеження опудал та об’ємних іграшок впізнати хто або що це за тварина, птах чи іграшка.

Завдання: дитина повинна назвати по пам’яті предмети, які наповнюють її кімнату, описати їх; назвати, які улюблені іграшки є в її ігровій кімнаті і де вони знаходяться; знайти в класі предмет, у якого була б спинка, сидіння і чотири ніжки; де знаходиться шкільна шафа в класі, назвати предмети, які її наповнюють; які ще дитина знає предмети, що наповнюють її клас.

Гра «Фрукт чи овоч». Учень бере по черзі овоч або фрукт і називає правильну відповідь. Так само можна програти в гру «Тварина чи птах». За допомогою обстеження макета учень називає правильну відповідь.

 

2

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

1

 

 

Тема 4. Орієнтування на власному тілі.

20

 

 

 

 

21

Знайомство і назва різних частин тіла і обличчя. Визначення парних органів.

 

Визначення і формування елементарних просторових понять.

 

 

Формування уявлень про розміщення частин тіла та обличчя, про їх просторове розташування. Уточнення, розміщення і назва частин власного тіла та закріплення їх у слові. Формування вмінь правильно розрізняти і називати частини свого тіла та обличчя. Конкретизація уявлень про розташування частин свого тіла і обличчя відповідними просторовими термінами: права, ліва, верхня, нижня, передня, задня, справа, зліва, зверху, знизу, спереду, позаду. Конкретизація елементарних просторових уявлень та формування понять про них. Розвиток координації рухів.

Назви і покажи частини свого тіла і обличчя. «Де у тебе голова, де ноги, руки, груди, спина, ніс, очі, губи, вуха тощо».

Виконай вправи: «Де у тебе знаходиться живіт, а де спина? Спереду чи позаду?»; «Назви та покажи парні частини тіла та обличчя»; «Візьми прапорець в праву руку і покажи ним наліво, направо, вгору, вниз»; «Доторкнись правою рукою до лівої ноги»; «Вдар по м’ячику лівою ногою» тощо.

 

2

 

 

 

 

2

 

 

Тема 5. Орієнтування в мікропросторі (за столом, на аркуші паперу, на приладі для письма шрифтом Брайля).

22-23

 

 

 

 

 

24-25

Правильна посадка і дотримання порядку на робочому місці.

Орієнтування на робочому місці.

 

Ознайомлення з інструментами і приладами для рельєфного малювання.

 

Розвиток дотикового сприймання.

Розвиток просторових уявлень. Формувати елементарні навички орієнтування за столом під час їжі та навчально-ігрової діяльності; на індивідуальному фланелеграфі, на приладі для рельєфно-крапкового письма  шрифтом Брайля, на аркуші паперу, під час рельєфного малювання, в книжці під час розгляду ілюстрацій. Оволодіння практичними навичками для успішного письма на брайлівському приладі. Розвиток мови і пам’яті.

 Правила поведінки за столом. Орієнтування на поверхні стола.

Читання рельєфних малюнків та співвідношення їх із предметами, за допомогою дотику. Дидактична гра «Що намальовано?»

Дидактична гра: «Зафарбовування малюнка за контуром».

Орієнтування в шестикрапці за допомогою грифеля.

 

2

 

 

 

 

 

2

 

 

Тема 6. Орієнтування в макропросторі (кімната, школа, клас, вулиця, транспорт).

26-27

 

 

28-29

 

 

 

 

 

30-31

Прийоми обстеження приміщення.

 

Знаходження опорних орієнтирів. Розвиток взаємодії та партнерства при пересуванні парами.

 

 

Правила безпеки при орієнтації у замкненому та відкритому просторі.

 

Розвиток дотикового сприймання. Розвиток просторових уявлень. Розвиток навичок обстеження незнайомого приміщення. Застосування та розвиток компенса­торних прийомів обстеження замкну­того простору – використання довжи­ни руки, рахування кроків, засто­сування слуху. Розширення предметних уявлень. Конкретизація предметних та просторових образів.

Збагачення лексичного запасу. Розширення чуттєвого досвіду. Початкове формування навичок самостійного обстеження. Розвиток пам’яті, уваги та уяви. Формування і розвиток навичок самостійно пересуватися у приміщеннях пос­тійного користування – класі, коридорі, туалеті, спальній кімнаті, їдальні.

Прищеплення вмінь та навичок техніки безпеки при самостійному пересуванні.

Розвиток дотику, слуху, залишкового зору і нюху при визначенні та користуванні вказаними орієнтирами.

Формування вмінь рухатися у колоні один за одним. Розвиток уваги та відчуття безпечної дистанції.

Вміння рухатися, повертатися у потрібному напрямку і темпі, зупинятися по сигналу вчителя.

Виховання взаєморозуміння між партнерами у парі при зміні характеристик руху.

Розрізнення на слух різних звуків. Розвиток дотику ніг. Розвиток предметних і просторових уявлень. Розвиток вестибулярного апарату.

Оволодіння правилами безпеки при орієнтації у замкненому та відкри­тому просторі.

Розширення уявлень про приміщення різного функціонального призначення.

Орієнтація в класній кімнаті, спальні, їдальні.

Вивчення класної кімнати, опочивальні, місць загального користування. Вивчення маршруту: «клас – їдальня», «клас – опочивальня», «клас – туалет».

Самостійне, безпечне пересування, за цими маршрутами.

Дидактичні ігри: «А у нас вдома», «Мій клас».

Ознайомлення з правилами безпечного пересування в приміщенні та сходами.

Дидактичні ігри: «Як знайти доріжку?», «Що зліва, що справа?», «Де ти знаходишся?»

Правила поведінки в транспорті.

Сюжетно-рольова гра «Ми – пасажири».

Правила переходу вулиці. Світлофор. Практична робота: «Перехід через вулицю».

Словесний опис маршруту «Дорога до школи».

Екскурсія на зупинку тролейбуса.

Ознайомлення з правилами орієнтування в незнайомому приміщенні.

Відвідування лялькового театру.

Дидактична гра: «Де я живу?»

Ознайомлення з маршрутом до зоопарку. Прогулянка з батьками.

 

2

 

 

 

2

 

 

Тема 7. Готовність збережених аналізаторів (слух, нюх, дотик, залишковий зір) до навчання просторового орієнтування.

32-33

 

 

 

34-35

Вміння застосовувати збережені аналізатори під час орієнтування.

 

Розвиток слухового і нюхового, дотикового сприймання та залишкового зору.

 

 

 

Формування уявлень розрізняти на дотик (долонею, пальцями рук, підошвами ніг) деякі властивості оточуючих предметів; впізнавати і локалізувати голоси знайомих людей, впізнання деяких домашніх тварин і птахів за їх голосами; розпізнавати за запахом їжу, кабінет лікаря, їдальню. Формувати вміння впізнавати предмети знайомого простору з допомогою залишкового зору, вчити виділяти зорові ознаки предметів, що наповнюють  знайомий  простір (колір, форма, розмір), сприймати добре знайомі  предмети в контрастному кольоровому зображенні. Розвиток просторових уявлень. Розвиток залишкового зору. Розвиток пам’яті, уваги та уяви.

 

Виконайте завдання: за допомогою залишкового зору діти повинні викласти фігури за кольором та по черзі в рядок так, щоб спочатку був лише трикутник синього кольору, за ним – круг червоного кольору, потім квадрат зеленого кольору.

Дидактична гра «Що під ногами?» Вправи на визначення матеріалу за якістю: гладенька, шорстка, м’яка, тверда.

Гра «Розпізнавання голосів тварин та пташок». Прослухайте записи голосів тварин і пташок, впізнайте, які тварини і пташки прийшли до нас в гості. Назвіть їх.

Гра «Впізнати за запахом». Вчитель роздає дітям баночки з різними запахами, а діти повинні відгадати чим пахне.

2

 

 

 

2

 

 

Всього: 35 годин

 

 

 

 

На кінець навчального року учень:

– оволодіває навичками дотикового обстеження предметів;

– має уявлення і вміє орієнтуватися в класі, на робочому місці, в приміщеннях постійного користування та на вулиці;

– оволодіває прийомами ручної праці, знаннями про деякі матеріали та їх властивості;

– користуватися засобами особистої гігієни, прибирання класу;

– оволодіває навичками самообслуговування та взаємодії з оточуючими;

– дотримується дисципліни на уроках, в ігровій діяльності, під час прогулянок та екскурсій;

– оволодіває навичками мовного спілкування та початкового обстеження оточуючого простору на полісенсорній основі;

– орієнтуватися в мікро- та макропросторі;

– ввічливо поводитися в класі, їдальні, в громадських місцях;

– орієнтуватися в часі і просторі.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Планування
Інкл
Додано
30 грудня 2021
Переглядів
2841
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку