Інфографіка як вид інтерактивного навчання:
як зробити урок зарубіжної літератури незабутнім
5 клас
КОЗІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ ІМ. В. ГЕРЕТИ
КОЗІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Інфографіка як вид
інтерактивного навчання:
як зробити урок зарубіжної літератури незабутнім
5 клас
Козова 2023
Схвалено для використання
консультативною радою КЗ «ЦПРПП»Козівської селищної ради
протоколом №________від________________
Рецензент:
Процик Леся Олегівна, консультант КЗ ЦПРПП Козівської селищної ради
Укладач:
Простяк Леся Миколаївна, вчитель зарубіжної літератури
Козівського ліцею ім. В. Герети Козівської селищної ради
Методичний посібник «Інфографіка як вид інтерактивного навчання: як зробити урок зарубіжної літератури незабутнім» створений відповідно до модельної навчальної програми «Зарубіжна література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти ( автори Ніколенко О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., Мацевко-Бекерська Л.В., Юлдашева Л.П, Рудніцька Н.П, Туряниця В.Г., Тіхоненко С.О., Вітко М.І., Джангобекова Т.А.).
До методичного посібника увійшли дидактичні матеріали , які допоможуть ефективно організувати освітній процес на уроках зарубіжної літератури у 5 класі НУШ. Використання інфографіки, як одного із типів візуалізації, є доречним на уроках зарубіжної літератури. Оскільки через зір людина сприймає 90% інформації, то те, що представлено не лише набором букв, а картинками, схемами, діаграмами, різними візуальним цікавинками учні сприйматимуть значно легше. Завдяки унаочненню діти будуть запам'ятовувати деталі, на які б у звичайному тексті не звернули уваги.
ЗМІСТ
ВСТУП……………………………………………………………………………………………………5
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОГРАФІКИ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ В ЦИФРОВУ ЕПОХУ…………………..7
РОЗДІЛ 2. ПРАКТИКА ВИКОРИСТАННЯ ІНФОГРАФІКИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 5-му КЛАСІ НУШ………………………………………………….10
2.1. Інфографіка до теми
«Роль книжки та читання художньої літератури для формування гармонійної особистості»…………………………………………………………………………… 12
Скарбниця народних казок
2.2. Інфографіка до теми
«Жанрова специфіка фольклорної казки. Різновиди народних казок, їх характерні ознаки»……………………………………………………………………………………13
2.3. Інфографіка до теми
«Аналітичне дослідження тексту японської казки «Момотаро, або Хлопчик-Персик»………………………………………………………………….………………16
2.4. Інфографіка до теми
«Художні світи казки братів Грімм «Пані Метелиця» та сенс їх протиставлення»…………………………………………………………………………17
Літературні казки світу
2.5. Інфографіка до теми «Ганс-Крістіан Андерсен «Снігова королева». …………20
2.6. Інфографіка до теми «Оскар Вайльд «Хлопчик-Зірка»………………………….22
2.7. Інфографіка до теми «Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика»………………21
Природа та людина в літературі
2.8. Інфографіка до теми «Краса природи у вірші Джона Кітса «Про коника та цвіркуна»…………………………………………………………………………………29
У вирі захопливих пригод
2.9. Інфографіка до теми «Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра»……………………31
2.10. Інфографіка до теми «Туве Маріка Янсон «Комета прилітає»……………….34
2.11. Конспект уроку з використанням інфографіки за темою «Елеонор Портер (1868–1920). Ідея радості життя й відкриття світу в романі Е.Портер «Полліанна»……………………………………………………………………………...37
Сила творчої уяви
2.12. Конспект уроку з використанням інфографіки за темою « Льюїс Керролл (1832-1898). «Аліса в країні Див». Творча історія книги, її зв’язок із біографією письменника та життям Англії вікторіанської доби. Образ Аліси, світ її уяви і захопливі історії.»……………………………………………………………………….50
ВИСНОВОК…………………………………………………………………………….63
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………………65
ВСТУП
Методичний посібник «Інфографіка як вид інтерактивного навчання: як зробити урок зарубіжної літератури незабутнім» складений відповідно до модельної навчальної програми «Зарубіжна література . 5-6 класи» (автори Ніколенко О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., Мацевко-Бекерська Л.В., Юлдашева Л.П, Рудніцька Н.П, Туряниця В.Г., Тіхоненко С.О., Вітко М.І., Джангобекова Т.А.).
Провідними векторами викладання зарубіжної літератури за Концепцією НУШ стає формування в учнів стійкого інтересу до читання класичної та сучасної літератури , прагнення до активного діалогу із книжкою, самостійного пошуку та критичного осмислення художніх творів у процесі різних видів діяльності ( індивідуальних, у парі, мікрогрупі , колективі) , використання багатства сучасних бібліотечних і цифрових ресурсів. Вважаю, що одним із способів долучення 5-класників до читання із задоволенням (мотивація до співпраці на уроках зарубіжної літератури) є активне використання вчителем інфографіки, різноманітних форм , методів, технологій.
Сам процес вивчення літератури в 5 класі , за умов майстерного використання вчителем інфографіки , стає спрямованим на формування в учнів позитивного мислення та творчої уяви. Новий Державний стандарт пропонує вчителю переосмислити багато питань , проте в першу чергу ЧОГО саме та ЯК ми повинні навчати дітей. Замість того, щоб давати здобувачам освіти виключно суму знань, Нова українська школа має формувати в них уміння та навички, потрібні для життя у ХХІ столітті. Тому на часі говорити про яскравість і продуктивність уроків літератури , які мають дати учню/учениці не лише знання і досвід, а й креативність , творчість, розвиток критичного мислення, зорового позитивного сприйняття себе і світу.
Важливим є розвиток в учнів умінь працювати з текстами художніх творів, використовуючи не лише контекстний матеріал, аналіз теоретико-літературних понять, а й розвивати емоційний інтелект, смак, фантазію, характер. Сучасні діти краще сприймають образи, ніж слова, тому навчальна інформація у малюнках, схемах, у формі інфографіки діє ефективніше. Про сучасних школярів невипадково кажуть , що вони «народилися з мишкою у руці». Діти ХХІ століття змалку оточені найсучаснішою технікою, вони не ставлять запитань, вони шукають на них відповіді. Але слід пам’ятати, що будь-яка інфографіка , відеоролики або просто звичайні картинки, приносить користь тоді, коли вона цікаво продумана, талановито реалізована і вчасно подана. Чари відбуваються тільки тоді, коли хороша ідея поєднується з грамотним дизайном і підтримується вмілим маркетингом. Лише тоді нас очікує успіх, тоді ми досягнемо поставленої мети .У першу чергу необхідно орієнтуватися на учня. Зацікавити сучасного здобувача освіти читанням величезних текстів, параграфів сухої теорії неможливо. І якщо раніше велика кількість ілюстрацій, малюнків вважалися прерогативою лише молодших школярів, то зараз це вимога часу у викладанні всіх предметів у початковій, базовій та старшій школах. Необхідність використання інфографіки обумовлена особливостями мислення сучасного школяра , а саме : здатністю до швидкого переключення уваги та до швидкої обробки інформації ; переважання сприйняття графічної інформації, і, водночас , непристосованість до сприйняття одноманітної інформації , в тому числі великих книжкових текстів.
Інфографіка є універсальним інструментом , тому її можна використовувати на всіх етапах навчання: при поясненні нового матеріалу, при закріпленні , при узагальненні, при повторенні, при виконанні домашніх завдань, при самостійній роботі, при контролі й систематизації.
Мета роботи над методичним посібником – науково обґрунтувати, розробити та апробувати методику використання інфографіки під час вивчення художнього твору на уроках зарубіжної літератури у 5-му класі.
Для досягнення мети було поставлено такі завдання:
розкрити сутність інфографіки як елемента візуальної комунікації;
проаналізувати можливості програмно-методичного забезпечення використання інфографіки та стан досліджуваної проблеми;
науково обґрунтувати і розробити методику використання інфографіки під час вивчення художнього твору в 5-му класі НУШ;
перевірити пропоновану методику на практиці.
Об’єктом дослідження є процес вивчення художнього твору на уроках зарубіжної літератури в 5-му класі НУШ.
Предмет дослідження – використання інфографіки під час розгляду художнього твору на уроках зарубіжної літератури у 5-му класі.
Отже, перш ніж обрати для уроку ту чи іншу форму інфографіки, учитель повинен сам усвідомити , якої мети може з її допомогою досягти , і чи реалізуються з його вибором його задуми.
РОЗДІЛ 1
ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОГРАФІКИ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ В ЦИФРОВУ ЕПОХУ
Дослідники констатують, що сучасна школа не завжди має належні умови для розвитку особистості учня ІІІ тисячоліття. Учителям потрібно враховувати особливості цього покоління; опановувати нові методи, прийоми, технології навчання; шукати оптимальні шляхи подання інформації. Інфографіка є одним із таких варіантів. Вона поширювалась уже багато років, а сучасне швидке зростання кількості легких у використанні та безкоштовних інструментів для її створення зробили інфографіку доступною.
Зазвичай терміном «інфографіка» позначають поєднання дизайну та інформації, проте основна мета її – інформування. Найчастіше цей інструмент виступає як доповнення до текстового матеріалу, що охоплює тему в повному обсязі або містить деякі пояснення . Інфографіка дає змогу передавати інформацію сконденсовано й водночас зрозуміліше та ефективніше за текст, подати певні відомості в такому вигляді, коли для сприйняття вистачає декількох секунд, адже графічне відтворення даних є доступнішим для розуміння суті явища, процесу тощо.
Між сучасними дослідниками і практиками не досягнуто єдності думок про те, які цілі, властивості й ознаки лежать в основі інфографіки. Деякі науковці в галузі теорії журналістики і дизайну пишуть про інфографіку лише опосередковано, розмірковуючи про неї як про різновид ілюстрації. Так, В.Тулупов, визначаючи інфографіку, говорить, що це карти, таблиці, схеми, а її мета – наочно ілюструвати публікацію . Частина фахівців визначають інфографіку як повноправний засіб візуальної комунікації.
Безсумнівно одне: зараз інфографіка широко застосовується у різних царинах – від бізнесу і журналістики, до освіти та науки. Вона є універсальним засобом поширення концептуальної інформації. «Сьогодні інфографіка все більшого значення набуває в напрямках розробки довідкових і навчальних систем, інтерактивних сервісів, у тому числі і навчального призначення» . Вона дозволяє учням опрацьовувати інформацію та засвоювати її через домінантний тип інтелекту і виступає як багатофункціональний інструмент, галузі застосування якого в освіті можуть бути досить різноманітними.
Серед основних функцій, що виконує інфографіка, дослідники називають такі: інформування; привернення уваги та підвищення інтересу до теми; полегшення сприйняття інформації (особливо перевантаженої статистичними даними); краще її розуміння; лаконічне поєднання великих обсягів інформації, чисел та візуального ряду; негайне і всеосяжне читання; підсилення довіри до повідомлюваного тощо .
Традиційно до жанрів найпростішої інфографіки зараховують таблиці, графіки, карти, кругові діаграми, логічні схеми. Більш складна інфографіка може комбінувати текстові блоки, фотографії, карти, таблиці, діаграми, навіть комікси, все, що може допомогти створити повноцінну графічну розповідь. Вона допомагає в поширенні ідей і залученні уваги.
Аналіз наукових праць свідчить, що до засобів інфографіки можна віднести широке коло комп’ютерних ресурсів, а саме: онлайн джерело з візуалізації даних, засоби для створення хмарини слів, програмне забезпечення візуалізації даних, засоби проектування інфографіки онлайн, графічні редактори, програми презентацій, засоби створення карт, джерела даних, вільні сховища зображень, іконок і візуалізації резюме .
Існують принципи, на які потрібно спиратися при роботі з візуалізацією даних. Актуальними для інфографіки є такі:
високий ступінь стиснення інформації;
попередня обробка інформації щодо структурування кількісних даних;
наявність елементів розвитку, зв'язування або підпорядкування інформаційних блоків;
виражена спрямованість на активізацію когнітивних процесів споживача;
наявність одного або декількох критеріїв, що об'єднують фрагменти інфографіки в конкретному об'єкті .
Сьогодні існує чимала кількість сервісів, що пропонують послуги зі створення інфографіки (Infogr.am; Easel.ly; Canva тощо).
Науковці зазначають, готовність учителів до візуального подання знань із використанням сервісів для створення інфографіки, включає:
володіння технологіями подання знань у «стислому» вигляді;
розвинене візуально-образне мислення;
володіння когнітивної візуалізацією великого обсягу інформації;
уміння візуальним способом викладати предмет;
знання правил і прийомів композиції та колористики;
уміння використовувати інтернет-ресурси і програмне забезпечення для вирішення освітніх задач засобами інфографіки .
Процес створення інфографіки складається з декількох етапів:
формулювання мети її створення та визначення аудиторії (учні, колеги);
збір, аналітика та обробка інформації;
побудова доступної візуалізації, вибір формату .
Практика засвідчила, що створити якісну інфографіку непросто. Те, що виглядає логічно і функціонально, формується шляхом перебору багатьох варіантів викладу, потребує наявності базових знань подання інформації та глибокого розуміння матеріалу. Однак отримані під час виробничої практики результати використання інфографіки під час вивчення художнього твору варті докладених зусиль, про що йтиметься мова у другому розділі методичного посібника.
РОЗДІЛ 2
ПРАКТИКА ВИКОРИСТАННЯ ІНФОГРАФІКИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
У 5-му КЛАСІ НУШ
Скажіть мені і я забуду.
Покажіть мені і я запам'ятаю.
Дайте можливість обговорити і я зрозумію.
Дайте можливість навчити іншого
і я досягну досконалості.
Конфуцій
Дослідна робота проходила відповідно до етапів вивчення художнього твору: підготовка до сприймання, читання, аналіз, підсумки. Під час підготовки до сприймання твору, враховуючи вимоги програми, пропоную подавати учням основні відомості про автора у вигляді інфографіки «Чому ця людина така відома?» . Завдання розгляду життєпису митця полягають у тому, що учні мають ознайомитися з його особистістю та долею; зрозуміти особливості творчого доробку – жанрові, тематичні, ідейні; уявити стосунки з різними людьми й суспільством; дізнатися, чи було гідно поціновано талант автора за життя; зрозуміти його як людину, захопитися сильними рисами характеру, зацікавитися творчістю, систематизувати опрацьовану інформацію у вигляді інфографіки.
Читаючи твори художньої літератури, ми складаємо про кожний з них свою думку. Проте ці судження ще не становлять аналізу. Аналіз (чи, як іноді кажуть, розбір) художнього твору — це розгляд його складових елементів, визначення теми та ідеї твору, проблем, які поставив письменник, способу втілення й розв'язання їх в образах, засобів змалювання образів і картин дійсності. Аналізують, умовно виділяючи складові елементи твору, розглядаючи їх особливості. Доречно використовувати інфографіку при аналізі художнього твору, пропонуючи учням, зокрема, різні запитання і завдання . Аналізуючи, учні умовно виділяють складові елементи твору, розглядають їх особливості, а з допомогою інфографіки такий аналіз є цікавіший та ефективніший.
Робота з образами-персонажами займає одне з ключових місць у системі опрацювання художнього твору. Традиційно опрацювання образів-персонажів на уроках зарубіжної літератури складається з двох важливих частин: духовна, морально-етична оцінка поєднується з виявленням і осмислення художніх компонентів, що беруть участь у творенні героя. Такий підхід входить в групу основних дидактичних настанов для вчителя. Треба ставити й розв’язувати такі питання при створенні інфографіки, які б допомагали розкривати основні риси характеру героя та показати художні якості аналізованого образу. Тому пропоную використовувати інфографічні зображення в цікавих візуальних інтерпретаціях, щоб привернути увагу до героїв. Завдання учнів виділити риси вдачі героїв та пояснити своє ставлення до них. Пропоную цікаві способи інфографіки, які допоможуть охарактеризувати образів-персонажів. При цьому учні синтезують, аналізують, оцінюють інформацію, часто думаючи, що лише граються. Практика засвідчила, що інфографіка дозволяє упродовж одного уроку на належному рівні проаналізувати образи декількох персонажів, оскільки візуальне подання навчального матеріалу значно полегшує процес його засвоєння, робить його динамічним.
Науковцями і практиками визнано, що набуття знань, формування вмінь і навичок, розвиток особистісних якостей, набуття певних компетентностей особистості учня є найефективнішими, якщо в освітньому процесі використовують інтерактивні форми і методи. На підсумковому етапі аналізу художнього твору пропоную закріпити вивчений матеріал за допомогою інфографіки, виконуючи інтерактивні вправи (сенкан, асоціативний кущ, гронування, діаманта, хмарка слів, кластер, кроссенс, анаграми, анкета).
Отже, проведене дослідження підтвердило ефективність використання інфографіки на уроках зарубіжної літератури під час розгляду художнього твору. Візуальне подання навчальної інформації значно полегшує процеси її сприймання та запам’ятовування сучасними учнями, сприяє підвищенню їх рівня знань та зацікавленню виучуваним текстом, мотивує учнів до заглиблення у неповторний внутрішній світ митця.
Тема .Роль книжки та читання художньої літератури для формування гармонійної особистості. Види читання в цифрову епоху. Паперові та електронні книжки.
Очікувані результати: учень:
висловлює (усно) власні
думки, почуття і враження, викликані прочитаними раніше творами, зокрема зарубіжної літератури, розмірковує про користь паперових та електронних книжок; створює власні міркування про улюблену книжку; розуміє
поняття зарубіжна література, оригінал, переклад, вирізняє окремі мовні явища у своєму та
чужому мовленні.
Літературна казка
Оскар Вайльд
«Хлопчик-Зірка»
Тема . Цікаві факти з життя та творчості письменника. Знайомство зі змістом казки. Символічний зміст назви твору.
Очікувані результати: Учень: знає цікаві факти з життя і творчості Оскара Вайлда, розуміє значення терміну сюжет, визначає його особливості в казці «Хлопчик-Зірка», розуміє національні особливості у казці Оскара Вайлда «Хлопчик-Зірка», розуміє символічний зміст назви твору, візуалізує враження від почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту (асоціативний кущ).
Тема . Фальшиві та справжні цінності. краса зовнішня та внутрішня.
Очікувані результати: учень: формулює тему та ідею казки «Хлопчик-Зірка», знає і розуміє текст казки, переказує зміст прочитаного/почутого. Розуміє сенс понять краса зовнішня та внутрішня відповідно до вікових особливостей.
ДУМАЙ !
Якою є головна думка казки?
Який головний конфлікт казки?
Що зігріває людське серце, зовнішня чи внутрішня краса?
Тема . Шлях Хлопчика-зірки від егоїзму й байдужості до відкриття в собі любові й милосердя.
Очікувані результати: учень: розуміє поняття добро і зло, виокремлює позитивних і негативних персонажів. Визначає їхні риси характеру; висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним художнім текстом/медіатекстом, своє ставлення до зображених у тексті людей, подій, ситуацій, явищ тощо; проводить паралелі між образами та ситуаціями, зображеними в художньому тексті/медіатексті і власним життєвим досвідом;
розуміє, що таке доброта, цілеспрямованість, справедливість; характеризує образ героя ( риси характеру), усвідомлює зміни й розвиток у характері головного героя.
Думай !
Отож, казка О. Вайльда «Хлопчик-Зірка» вчить не пишатися своєю зовнішністю, не ображати слабких і бідних, не вважати себе вищими за інших людей, не бути жорстоким із тваринами, любити та поважати своїх батьків, виправляти свої помилки, допомагати нужденним, ділитися останнім. Вчить бути справжньою ЛЮДИНОЮ.
ПРИРОДА ТА ЛЮДИНА В ЛІТЕРАТУРІ
У ВИРІ ЗАХОПЛИВИХ ПРИГОД
Тема. Елеонор Портер (1868–1920). Ідея радості життя й відкриття світу в романі Е.Портер «Полліанна».
Мета: навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю відомої американської письменниці, зацікавити учнів її книгами, ознайомити учнів із романом Е.Портер «Полліанна», допомогти глибше усвідомити зміст твору, його провідні думки; поглибити розуміння почуття радості;
розвивальна: розвивати увагу, спостережливість, уміння працювати в групах, розвивати творчі здібності учнів;
виховна: виховувати почуття радості, доброти, турботи про інших.
Тип уроку: установчо-мотиваційний, змістовно-пошуковий, адаптивно-перетворюючий.
Обладнання: роман Елеонор Портер «Полліанна», презентація до модуля «Ідея радості життя й відкриття світу у романі Е.Портер «Полліанна», буктрейлер до книги Е.Портер «Полліанна», робочі зошити, електроний підручник О.Ніколенко «Зарубіжна література» 5 клас.
Теорія літератури: роман, сюжет.
Ключові компетентності: учень:
Предметні компетентності: учень:
Випереджувальні завдання: прочитати роман Елеонор Портер «Полліанна»;
двоє учнів готують інтерв’ю з письменницею .
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя.
Ми живемо у XXI столітті, в час високих технологій. Усе частіше люди спілкуються за допомогою мобільного зв’язку, мережі Інтернет. SMS та електронні листи суттєво відрізняються від традиційних листів, що писали люди протягом віків і тисячоліть. Листи написані на папері є дорогоцінні тим , що їх можна зберігати протягом багатьох років, перечитувати знову і знову... Вашим домашнім завданням було написати лист героєві літературного твору Тому Сойєру. Адже після того, як ви прочитали повість Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра», напевно у вас виникли запитання до Тома, а можливо ви захотіли висловити своє враження про його пригоди та витівки, дати йому якусь слушну пораду.
(Огляд листів , написаних героєві літературного твору Тому Сойєру.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
3.1. Вправа «Смак почуттів».
Слово вчителя.
Епіграфом сьогоднішнього уроку буде девіз Полліанни:
" Жити - життю радіти!»,
« Радієш ти, радію я – радіє вся наша Земля!»,
« Придивись, навколо так багато РАДОСТІ! Живи і радій!»
- Шановні учні, прочитавши епіграф зверніть увагу на ключові слова - «Живи і радій!». Чи є у вас причини, щоб радіти життю кожен день? Хтось скаже, що у нього їх тисячі, а хтось не назве ні однієї. Давайте попробуємо дізнатися , яку роль відіграє в нашому житті радість ? І ми це зробимо за допомогою дегустації.
Словник
Ми будемо сьогодні оцінювати, який смак радості? Виходячи з поданої інформації про дегустацію , ми будемо гурманами радості. То яка вона на смак – радість ?
Інфографіка «Дегустація радості»
Радість - це пісня, радість - це сонечко,
Радість - коли усміхається донечка.
Радість - із квітів килим строкатий,
Радість - це мамині руки і тата.
Радість - веселки шарфик барвистий,
Радість - із зірок сріблясте намисто.
Радість - дарунки, радість - це свято,
Радість - це сніг, перший, ніжний, лапатий.
Радість - оцінка, радість - це друзі,
Радість - метелик в зеленому лузі.
Радість - робота, радість - це успіх,
А після всього - втомлений усміх.
Радість - це усмішка й тепле слово,
Що з твоїх уст злетіти готове.
Радість - добро, без якого на світі
Не можуть жити й дорослі, і діти.
Найголовніше для вас, любі діти, -
Бачити радість навкруг і радіти,
Вміти її по краплинах збирати
І одне одному їх дарувати.
3.2. Інтерактивна вправа. Сенкан до слова радість
Наприклад: Радість
Щаслива, добра
Захоплює, перемагає, веселить
Усмішка на обличчі людини
Задоволення (приємність)
Учитель. Отже, радість у житті — це те, що ми живі, дихаємо, бачимо, ходимо, — це вже дає великий привід для радості. Також відчуваєш радість, коли досягаєш поставленої мети, коли є результат виконаної роботи.
ІV. Оголошення теми, мети модуля
Тема. Елеонор Портер (1868–1920). Ідея радості життя й відкриття світу в романі Е.Портер «Полліанна» (учні записують в робочі зошити)
Отже, сьогоднішня наша з вами мета навчальна: ознайомитися із життям і творчістю відомої американської письменниці Елеонор Портер , зацікавитися її книгами, ознайомитися із розділами роману «Полліанна», глибше усвідомити зміст твору, його провідні думки;
розвивальна: розвивати увагу, спостережливість, навички самостійної роботи, розвивати творчі здібності;
виховна: виховувати почуття радості, доброти, турботи про інших.
V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
Учитель.
Героїню, яка вміла в усьому бачити радість і навчила цього інших людей, змінивши при цьому життя цілого містечка, створила американська письменниця Елеонор Портер. З її творчістю ми й ознайомимося сьогодні на модулі.
5.1 . Гра «Інтерв’ю з Елеонор Портер» (випереджувальне завдання для двох гімназистів, один виконує роль журналіста, другий виконує роль письменниці)
Журналіст: - Доброго дня, ми раді вітати у стінах нашої гімназії і у нашому класі відому американську письменницю Елеонор Портер . Місіс Елеонор Портер, вітаю Вас! Дуже дякую, що знайшли час поспілкуватися з нами.
Елеонор Портер : - Доброго дня ! Мені також дуже приємно побувати у вас в гостях!
Журналіст: - Місіс Елеонор, розкажіть, будь ласка, про себе , коли і де ви народилися, в якій сім’ї виховувалися ?
Елеонор Портер : - Народилася я 19 грудня 1868 року в містечку Літлтон штату Нью-Гемпшир у родині англійських переселенців до Америки. Мій дідусь Френсіс Годгмен був першим годинникарем і ювеліром Літлтона. Батько Френсіс Флетчер Годгмен – був власником аптеки. Мати Левелла Вулсон Годгмен – художниця, була інвалідом, але не корилася хворобі, писала картини, все своє життя вона присвятила моєму вихованню. В сім’ї я була другою дитиною, у мене ще був старший брат Фред. До речі, я була дуже хворобливою дитиною , в початкових класах навіть не ходила до школи, до мене запрошували вчителів на дім.
Журналіст: - А чим ви найбільше захоплювалися, яке було найулюбленіше ваше заняття?
Елеонор Портер : - З дитинства я дуже любила музику. Я навіть навчалась у консерваторії м. Бостон, співала в церковному хорі. Як не дивно, але мені навіть пророкували славу великої співачки, деякий час я була солісткою Бостонського хорового ансамблю, але життя склалося інакше.
Журналіст: - А можна запитати про особисте? Місіс Елеонор, ходили плітки , що саме в той час , коли ви були солісткою Бостонського хорового ансамблю ви познайомилися з вашим майбутнім чоловіком. Розкажіть нам, будь ласка, як це все відбувалося?
Елеонор Портер : - Одного дня я зустрілась з бізнесменом із Вермонта Джоном Лайманом Портером. Ми листувалися протягом п'яти років, в результаті чого у 1892 році одружилися. На цьому моя кар'єра співачки завершилася, бо відразу після весілля ми змушені були переїхати в Чаттанугу (Массачусетс), а потім - в Нью-Йорк. Справи чоловіка йшли вгору, скоро він став президентом однієї з американських машинобудівних компаній.
Журналіст: - Елеонор Портер, ви мріяли про те, що коли-небудь станете всесвітньовідомою письменницею?
Елеонор Портер : - Ні, ніколи! Після одруження я мріяла стати мамою та стан здоров'я не дозволив мені, та я знайшла розраду в тому, що почала придумувати різні історії для дітей. Ми з чоловіком жили в ошатному будинку, його окрасою був сад, що ріс прямо на пласкому даху (мешканці Нью-Йорка нерідко розташовують сади на дахах). Мені дуже подобалося відпочивати там, дивитися в небо, сидячи в кріслі посеред дерев, що посадила разом із чоловіком. Якось я захопила із собою зошит, олівець і почала писати... Кілька своїх перших оповідань, створених на теми біблійних сюжетів, я надіслала до відомого в Америці християнського журналу «Christian Herald» («Християнський вісник»), і їх одразу надрукували. Всі оповідання на біблійні сюжети я друкувала під псевдонімом Елеонор Стюарт.
Журналіст: - Скільки вам було на той час років?
Елеонор Портер : - Мені було на той час вже тридцять три роки.
Журналіст: - Що Вас найбільше надихало на творчість?
Елеонор Портер : - Напевно те, що я вбачала своє покликання в тому, щоб нести у світ моральні цінності християнства і допомагати людям ставати кращими.
Журналіст: - Також нам відомо, що у 1907 році побачив світ ваш перший роман, загалом з-під Вашого пера вийшло чотири томи коротких оповідань і чотирнадцять романів. Але найвідоміший Ваш твір завдяки якому ви стали знаменитою - «Полліанна», він вийшов друком 1913 року. Скажіть нам, а про що цей твір?
Елеонор Портер : - В романі «Полліанна» я розповіла про людське сприйняття дійсності. Це дуже важливе вміння, від якого залежить організація нашого життя.
Я хотіла показати як потрібно жити та правильно дивитися на складні ситуації. Це роман про виховання, дитячу мудрість, щирість, чистоту, грайливість. Це вкрай потрібна книжка для сьогодення.
Журналіст: - Дуже дякую Вам, що ви завітали до нас . Нам було дуже цікаво. Уже більше століття Елеонор Портер вчить радості, оптимізму, усмішкам. Саме такі риси змінюють наше життя на краще і допомагають долати труднощі. Полліанна вплинула на своїх рідних та ціле містечко, і після прочитання книжки, сподіваюся, вплине і на ваше життя. «Полліанна» - це та книжка, із якою хочеться йти по життю. Це роман-мапа, роман-компас, роман-еліксир, роман-пігулка, роман-емоція, роман-тонус.
5.2. Анкета письменниці ( на основі почутої інформації учні складають анкету письменниці і записують її в зошит) . В допомогу інфографіка.
Анкета
1) Ім’я. Елеонор Портер (1868-1920) – американська письменниця
2) Дата та місце народження. Народилася 19 грудня 1868 року в місті Літлтон (США)
3) Сім’я. Батько Френсіс Флетчер Годгмен - власник аптеки. Мати - Левелла Вулсон Годгмен – художниця, інвалід; старший брат - Фред
4) Освіта. Бостонська консерваторія, церковний хор
5) Одруження. Чоловік - підприємець Джон Лайман Портер
6) Початок творчої діяльності у 33 роки. Оповідання на біблійні сюжети під псевдонімом Елеонор Стюарт.
7) Найвідоміший твір Портер «Полліанна» (1913 р.)
8) Літературна спадщина. 14 романів, чотири томи оповідань.
5.3. Повідомлення про історію створення роману Е. Портер «Полліанна»
Слово вчителя .
Справжню славу Елеонор Портер приніс роман «Полліанна». Історію «неординарної дитини» пані Портер писала в саду, що ріс просто на даху її будинку в Нью-Йорку. Можливо, він був схожий на плаский дах солярій, куди потрапляє Полліанна невдовзі після свого приїзду до садиби Гаррінгтонів, і звідти так само було цікаво споглядати зорі й слухати , як відлунює бляха під ногами. Принаймні сама письменниця визнавала, що кращого кабінету для себе вона й уявити не могла.
Роман «Полліанна» побачив світ 1913 року й відразу став шалено популярним. Мільйонні тиражі не могли задовольнити всіх, хто прагнув мати в своїй бібліотеці книжку про дивовижну дівчинку. В Америці створювалися «Клуби Полліанни», члени яких змагалися між собою у вмінні гратися в радість. На її честь американці святкують День Радості, літературній героїні Елеонор Портер зведено пам’ятник , де щороку збираються ті , хто має в душі оптимізм і хоче змінити життя на краще.
Безпосередність і щирість Полліанни так захопили читачів, що на адресу Елеонор Портер надійшло безліч листів із проханням, а то й вимогами розповісти, що саме трапилося з дівчинкою далі. Уже 1915 року письменниця видала друком наступний роман – «Юність Полліанни», де розповіла про нові пригоди своєї героїні, яка подорослішала, але залишилася такою ж доброю і чуйною. Нажаль, більше про неї Портер написати не встигла : 1920 року вона пішла із життя . Відтоді минуло майже сто років, проте й досі пригоди незвичайної дівчинки захоплюють читачів, учать їх любити життя і дарувати радість один одному.
Роман перекладено багатьма мовами світу , знято фільми, в театрах відбуваються вистави. Відома американська актриса , зірка німого кіно Мері Пікфорд за право екранізувати роман заплатила її авторці астрономічну на той час суму.
У 2003 році на студії Волта Діснея вийшов британський фільм «Полліанна» (реж. Сара Хардінг) . Головну роль виконала десятирічна Джорджина Террі .
Сюжет не завжди точно збігається з романом , але в цілому фільм дуже щирий, добрий, як і художній твір. Взагалі налічується понад 12 фільмів за творами Елеонор Портер.
5.4. Перегляд буктрейлеру до роману Е.Портер «Полліанна»
Учитель . Учні, ви читали роман «Полліанна» , переглянули буктрейлер до цієї книги, а зараз попрацюємо над елементами сюжету твору.
5.5. Інфографіка « Елементи сюжету твору» .
Учитель.
- Твір Е. Портер «Полліанна» за жанром – великий прозовий твір , який має сюжет – художню послідовність подій. Його ми простежували за допомогою «сюжетного ланцюжка». Сюжет має свої складові, які й спробуємо визначити.
(Учні визначають елементи сюжету твору Е. Портер «Полліанна»)
Експозиція — опис будинку міс Поллі Гаррінґтон червневого ранку, коли має приїхати Полліанна.
Зав'язка — лист Байта про те, що Полліанна відіслана до тітки.
Розвиток дії — знайомство Полліанни з тітонькою Поллі; нові звичаї в будинку після приїзду дівчинки; знайомство та дружба Полліанни з мешканцями Белдінґсвіла; «гра в радість».
Кульмінація — автомобільна аварія, після якої Полліанна стає нерухомою; випадково почутий діагноз про те, що хвороба невиліковна; прихід лікаря Чілтона, який подарував Полліанні надію на одужання.
Розв'язка — Полліанна пише листа своїй тітоньці про нові зроблені кроки до одужання (щодня збільшуючи їх на два).
5.6. Словникова робота.
Роман – жанр епічного роду, прозовий твір, великий за обсягом, складний за будовою, в якому широко охоплено важливі проблеми, життєві події, розкрито історії багатьох персонажів протягом значного проміжку часу.
Жанри роману: пригодницький, історичний, фантастичний, автобіографічний, детективний.
Ознаки, які характеризують жанр «Полліанни» як роман
Ознаки роману |
Утілення у творі |
Велика кількість персонажів |
Полліанна Віттієр, міс Поллі Гаррінґтон, Ненсі, Тімоті, Том, місіс Сноу, містер Джон Пендлтон, Джиммі Бін, лікар Чилтон, лікар Воррен, преподобний Пол Форд, місіс Бентон |
Значна кількість подій |
Приїзд Полліанни, відвідини хворих мешканців містечка, знайомство з містером Пендлтоном, візит до Жіночої допомоги з проханням про допомогу Джиммі, порятунок і догляд за Джоном Пендлтоном, автомобільна аварія, терпіння та чекання Полліанни |
Складний і розгалужений сюжет |
Про життя Полліанни в домі тітки Поллі, історія життя родини Гаррінґтонів, історія стосунків матері Полліанни з містером Пендлтоном; історія стосунків міс Поллі з лікарем Чилтоном |
Зображення тривалого періоду з життя героя |
Життя Полліанни описане впродовж майже двох років (у червні дівчинка приїхала до Белдінґсвіла, у жовтні сталася автомобільна аварія, до весни Полліанна нерухомо лежала в ліжку, ще десять місяців тривало лікування, поки дівчинка встала на ноги); фрагменти життєвих історій персонажів роману тривають набагато довше (15 років) |
Значення описів |
Опис кімнатки на горищі, де мала поселитися Полліанна («Тут стояло дбайливо застелене ліжечко, два стільці зі спинками, умивальниця, комод без дзеркала і невеличкий столик. Ні штор на мансардних вікнах, ні картин на голих стінах. Сонце цілий день розжарювало крівлю, і в кімнатці через це було, як у грубці. Захисних сіток від комах на вікнах не було, тому вони не відчинялися») показує скупу вдачу міс Поллі, її неприязне ставлення до ще не знайомої небоги; опис двору позаду будинку тітки Поллі («Перед нею лежав садок... Поза садком стежинка бігла через широке поле до кручі, на якій самотня сосна стояла на сторожі великої скелі. Полліанні наразі здалося, що їй понад усе хочеться бути саме там — на вершечку великої скелі» допомагає читачеві зрозуміти настрій дівчинки, відчути ЇЇ самотність і душевний біль, її бажання опинитися далеко від непривітного будинку, де вона поселилася; опис ранку наступного дня після приїзду («Вікна кімнати виходили на південь і на захід, тому сонця вона ще не бачила. Але вона бачила тьмяну блакить ранкового неба і знала, що день обіцяє бути пречудовим») розкриває оптимістичний характер дівчинки, готовність у всьому якщо не побачити, то розпізнати щось добре та радісне. Таких описів знаходимо багато в тексті роману |
Зображені життєві історії багатьох людей |
3 твору дізнаємося про життя ІІолліанни Віттієр (яка залишилася сиротою вії років, була відіслана до рідної тітоньки і яка змінила життя багатьох мешканців Белдінґсвіла), про окремі моменти життя міс Поллі Гаррінґтон, яка згадує свою родину, своє кохання і поступово вчиться бути доброю та милосердною людиною, про добру й працьовиту служницю Ненсі, яка одразу полюбила Полліанну й узялася опікувати дівчинку, про місіс Сноу, котра весь час проводила в ліжку, бо вважала себе невиліковно хворою і яку Полліанна «поставила на ноги», про драматичну історію кохання містера Джона Пендлтона, який давно любив маму Полліанни, а втративши її, став сердитим і відлюдькуватим багатієм, про втікача із сиротинця Джиммі Біна (хлопчика-сироту, до якого нікому не було діла і якого Полліанна зробила названим сином місцевого багатія), про мудрого й терпеливого лікаря Чилтона (давно та безнадійно закоханого в міс Поллі), про преподобного Пола Форда, який намагався змінити й перевиховати байдужих і чванькуватих мешканців Белдінґсвіла, а також коротко про багатьох інших персонажів |
Розкриті важливі проблеми суспільства |
У романі розкриті проблеми: родинного виховання та родинних цінностей (пов'язані з образами тітоньки Поллі та Полліанни, Джона Пендлтона і Джиммі), складної долі сиріт (Полліанна, Джиммі), ставлення суспільства до проблем окремих людей (байдужість Жіночої допомоги до прохання Полліанни), проблеми бідності та багатства (з одного боку, Поллі Гаррінґтон, містер Джон Пендлтон, з іншого — Ненсі, Тімоті, Том) |
5.7. Фізкультхвилинка
Трава - низенька-низенька, (присісти)
Дерева - високі-високі (потягнутися)
Вітер дерева колише, гойдає, (нахили тулуба)
То вправо, то вліво хитає,
То вперед, то назад, то вниз пригинає.
Птахи летять, відлітають, (помахати руками, як крилами)
А учні тихенько за парти сідають
І зарубіжну літературу вивчають.
5.8. Робота з текстом твору. Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру (в групах).
(Формуються групи, кожна група отримує завдання і за відведений час його виконує, після чого представляє класу)
Завдання для І групи: Скласти правила «гри в радість», користуючись підручником (С. 182, « Літературна кухня»)
Відповідь: Правила гри в радість»:
Завдання для ІІ групи: «Як « гра в радість» робить світ кращим?»
Знайдіть у тексті, як Полліанна намагається радіти навіть за неприємних ситуацій .
Відповідь:
Втрата батька: « Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них» (с. 186)
Тітка поселила Полліанну на горищі : « - А я навіть рада, що тут немає люстра! Не доведеться дивитися на моє ластовиння!»; « - О, Ненсі, я ще ніколи не бачила такого гарного краєвиду! Ти тільки поглянь на всі ці дерева й будинки! А он видніється церква, і річка виблискує немов справжнісіньке срібло! Що ж, Ненсі, з таким краєвидом жодні квартини не потрібні. Яка ж я рада, що тітонька дала мені саме цю кімнату!» (с. 192)
Дівчинку залишили без вечері: « - Бо я люблю хліб з молоком і буду рада розділити ,Ненсі,з тобою вечерю! Чому ж не радіти?» ( с. 192)
Хотіла ляльку, прислали милиці: «« Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними» (с.193)
Завдання для ІІІ групи: Своєю «грою в радість» Полліанна змінила життя багатьох мешканців Белдінгсвіл. А як саме змінилося їхнє життя ? (Слайд №30)
Продовж речення:
Завдяки Полліанні
Ненсі...
лікар Чілтон і тітка Поллі...
священик Пол Форд...
Джон Пендлтон...
Відповідь:
Завдяки Полліанні Ненсі полюбила своє ім’я.
Завдяки Полліанні лікар Чілтон і тітка Поллі забули давнє непорозуміння і одружилися.
Завдяки Полліанні священик Пол Форд змінив настрій своїх проповідей, почав проголошувати їх, починаючи словами «Радійте, люди».
Завдяки Полліанні Джон Пендлтон став батьком, дав опіку, притулок і увагу Джиммі.
Завдання для ІV групи :
Скласти ланцюжок « Кого Полліанна залучила до « гри в радість»?» Щоб скласти ланцюжок, потрібно впізнати героя.
Впізнай героя
1. «Худорлява дівчинка в сукенці у червону клітинку, брилику із двома грубенькими світло-жовтими косами… веснянкувате личко поверталося то праворуч, то ліворуч».
2. «...строга жінка з суворим обличчям, котра похмурніла щоразу, коли ніж падав на підлогу чи грюкали двері. Але навіть якщо усі ножі лежали на місці і з дверима нічого не відбувалося, вона однаково не усміхалась».
3. «Чоловік завжди був вбраний у довгий чорний сурдут та шовковий циліндр. Його бліде обличчя завжди чисто поголене, а волосся було позначене сивиною. Ідучи, він тримав спину, а ходив переважно швидко і завжди сам.»
4. «До неї ніхто не любить ходити. Як би тільки людям не було її шкода, жодна душа й раз на день не навідалась би до неї, така вона уїдлива.»
5. «Мені щойно минуло десять років. Торік я жив у сиротинці, Я хотів мати власну домівку. Ну звичайну, щоб була мама, а не доглядачка.»
6. «Бадьоро наближався найвищий з гурту чоловік із чисто виголеним обличчям і добрими очима.»
7. Вона засуджувала господиню за безсердечне ставлення до сироти і зустрічала Полліанну на станції.
Відповідь:
Ланцюжок
Полліанна - Міс Поллі – Містер Пендлтон - місіс Сноу – Джиммі – лікар Чилтон - Ненсі.
VІ. Підбиття підсумків модуля
6.1. Рефлексія. Гра «Ланцюжок радісних відкриттів»
Кожен учень по черзі має сказати одне речення на тему
«Чого я навчився (-лася) у Полліанни?».
(Очікувані відповіді учнів):
Бачити світ в яскравих фарбах;
Бути оптимістом (оптимісткою);
Цінувати все, що в мене є;
Усюди знаходити привід для радості;
Долати всі труднощі, які випадають на моєму шляху;
Безкорисливо допомагати людям;
Бути добрішим і щирішим;
Більше посміхатися.
6.2. Вправа «Букет настрою».
Учитель. Шановні учні, вашій увазі пропоную із представлених на екрані (малюнків) букетів квітів вибрати один і записати у ваш зошит його колір. Якого кольору квіти ви візьмете сьогодні з модуля?
Розшифровується значення обраного букету:
жовті квіти – радісний настрій;
темний букет – сумний настрій;
зелений букет – душевний настрій;
букет з синіми (блакитними) квітами – спокійний настрій;
червоний букет – активний настрій;
бузкові квіти – творчий настрій.
6.3. Оцінювання учнів за роботу на уроці
Учитель. Діти, дякую вам за роботу на модулі та за підготовку до нього. Нехай в кожному з вас живе Полліанна. І як говорила наша героїня : "Треба любити все, що є справжнім життям. Життю не можна навчитися, треба просто жити і РАДІТИ!".
VІІ. Домашнє завдання
- Дізнатися кому і як допомогла гра Полліанни в радість?
- Висловлювати власні судження про героїв та їхні вчинки.
- Скласти «Правила життя від Полліанни.»
Сила творчої уяви
Тема. Льюїс Керролл (1832-1898). «Аліса в країні Див». Творча історія книги, її зв’язок із біографією письменника та життям Англії вікторіанської доби. Образ Аліси, світ її уяви і захопливі історії.
Мета: навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, поглиблювати знання про зв'язок повісті та літературної казки, зацікавити учнів пригодами Аліси, які розкривають багатство її уяви, здібності та характер;
розвивальна: розвивати навички виразного читання художнього тексту, творчу уяву, фантазію, коментувати прочитане, висловлювати свої думки;
виховна: виховувати вічні цінності: співчуття, вміння дружити, милосердя.
Тип модуля: установчо-мотиваційний, змістовно-пошуковий, адаптивно-перетворювальний.
Обладнання : підручник О.Ніколенко «Зарубіжна література» 5 клас, робочі зошити, роздатковий матеріал, текст повісті Л. Керролл «Аліса в країні Див».
Ключові компетентності: Учень:
Предметні компетентності: Учень:
Теорія літератури: повість-казка.
Хід модуля
1-ий міні модуль (установчо-мотиваційний)
І. Організаційний момент.
1.1. ."Самоналаштування"
- Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте :
ІІ. Мотивація навчальної діяльності гімназистів.
2.4. Слово вчителя. Наше сьогодення переповнене фантазіями, мріями та сподіваннями . І ці фантазії, на мою думку, відіграють чималу роль у нашому житті. Людина без мрій та сподівань те саме, що й квітка без запаху, наче птаха без крил. Мені чомусь здається , що без уяви наше життя стало би суворим, сірим, буденним, та, навіть, у якійсь мірі, марним. Людина, можливо й еволюціонувала завдяки своїй винахідливості. Адже щодня ми маємо змогу придумати щось нове, унікальне, особливе, а воно ж береться не із чогось іншого, а саме із уяви, завдяки силі думки. Так, звісно, що не кожному вдається щось придумати чи винайти, так як це вдавалося багатьом видатним людям не тільки сучасності, а й минулого. Проте ж, я впевнена, що не минало жодного дня, щоб ми не уявляли і думали про щось. Можливо, це «щось» якесь дивне, незрозуміле чи марне, але ж ми все-таки його сфантазували. Уявна фантазія – це оригінальна особливість людини. Адже у кожної особистості вона індивідуальна. Сьогодні ми поговоримо про силу творчої уяви відомого письменника ХІХ століття. За допомогою прийому «Кроссенс» ми визначимо тему модуля .
2.5. Прийом «Кроссенс» (гімназисти визначають про якого письменника йтиме мова)
Повноцінними є тільки ті знання,
які дитина здобула власною активністю
Йоганн Песталоцці
Кросенс - це стандартне поле з 9 квадратів, кожному з яких відповідає певне зображення. Щоб розв'язати кроссенс, треба встановити будь-які асоціативні зв'язки (від поверхових до глибинних)
Учень –
творча особистість
1 - А́нглія (англ. England) — країна в Західній Європі, що входить до Сполученого королівства Великої Британії та Північної Ірландії. Найбільша за площею і населенням з чотирьох країн Сполученого королівства та трьох частин Великої Британії.
2 - О́ксфордський університе́т — найстаріший англомовний університет у світі, а також перший університет Великій Британії. Заснований в 1117 році, розташований в місті Оксфорд, графство Оксфордшир.
3 – Професор математики, занурений у формули , автор наукових праць .
4 – Нетипова фігура у фотографічному світі, один із найкращих фотографів XIX століття.
5 –Аліса Плезенс Лідделл — прототип персонажа Аліси з книги «Аліса в країні чудес» (а також один із прототипів героїні в книзі «Аліса в Задзеркаллі»).
6 - «Аліса в Країні Див» - дитячий роман-казка, опублікований 26 листопада 1865 року.
7 - «Аліса в Задзеркаллі» - написаний в 1871 як продовження книги «Аліса в країні чудес».
8 – Вікторія - королева Великої Британії з 1837 року. Повчальністю та пафосом було наповнене все життя вікторіанської доби.
9 – Чарльз Лутвідж Доджсон – викладач математики Оксфордського університету, талановитий учений, винахідник, священик, неперевершений майстер слова, один із найкращих фотографів свого часу. Своє справжнє ім’я Чарлз Лютвідж Доджсон письменник переклав латиною Каролос Людовікус, знову переклав англійською й переставив слова місцями і з’явилося ім’я Льюїс Керролл.
ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань модуля
(Учні записують тему в робочі зошити)
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
4.1. Розповідь учителя . Біографія Люїса Керролла
Чарльз Лутвідж Доджсон — таке справжнє ім'я Льюїса Керролла. Майбутній письменник народився 27 січня 1832 р. в невеличкому селі Дарсбері в графстві Чешир. Він був найстаршим сином скромного священика Чарльза Доджсона та Френсіс Джейн Лутвідж. Мати - Френсіс Джейн Лутвідж. При хрещенні, як нерідко траплялося в ті часи, йому дали два імені: перше — на честь батька, друге, Лутвідж, — на честь матері. Він виховувався у великій родині: семеро сестер і троє братів. Діти отримали домашнє виховання, батько навчав їх закону Божого, різних мов та основ природничих наук.
Батько не стримував у дітях прагнення до найрізноманітніших ігор і веселих витівок, а всіляко їм сприяв. Найбільшим вигадником тут незмінно був Чарльз. Із допомогою сільського столяра хлопець змайстрував театр маріонеток; він писав для нього п'єси, які сам і розігрував. Нерідко, перевдягнувшись факіром, він показував схвильованій аудиторії дивовижні фокуси. Для своїх молодших братів і сестер Чарльз видавав рукописні журнали, у яких усе — «романи», цікаві замітки з «природничої історії», вірші та «хроніки» — вигадував сам. Він не лише переписував їх дрібним виразним почерком, а й ілюстрував власними малюнками, оформлював і оправляв.
Коли Чарльзові виповнилося дванадцять років, його віддали в школу — спершу річмондську, а потім у знаменитий привілейований навчальний заклад закритого типу Регбі, який викликав у нього різку неприязнь. «Не можу сказати, ніби шкільні роки залишили в мене приємні спомини, — писав він через багато років. — Ні за які блага не погодився б я знову пережити ці три роки».
Навчався Чарльз легко. Особливий інтерес він виявив до математики та класичних мов.
Коли юний Доджсон почав писати гумористичні вірші, він узяв собі псевдонім із двох імен «Чарльз Лутвідж». Спочатку він переклав їх на латинську мову, що дало «Каролюс Людовікус». Потім він поміняв їх місцями і переклав знову на англійський манер. Вийшло «Льюїс Керролл».
Життя Керролла пов'язане з Оксфордським університетом. Він закінчив коледж Христової церкви (Крайст Черч Коледж), один із найстаріших в Оксфорді, з відзнакою за двома факультетами: математики та класичних мов — випадок рідкісний навіть на ті часи.
Замолоду Доджсон мріяв стати художником. Він багато малював олівцем або вуглем, ілюструючи власні юнацькі спроби. Навіть відіслав серію своїх малюнків у «Гумористичний додаток» до «Таймс». Редакція їх відхилила. Тоді Доджсон взявся за фотографію і досяг тут дивовижних висот. На думку фахівців, Керролл був одним із найкращих фотографів XIX століття.
Керролл пристрасно любив театр. Читаючи його щоденник, до якого він занотовував найнезначніші події дня, бачимо, яке місце посідала в його житті не лише висока трагедія, Шекспір, а й музичні комедії та пантоміма. Згодом, уже будучи відомим автором, він особисто спостерігав за постановкою своїх казок на сцені виявляючи витончене розуміння театру і законів сцени.
У 1861 р. прийняв сан диякона. Але доктор Доджсон присвятив себе математиці. Його перу належать ґрунтовні праці з математики, особливої віртуозності він досяг у складанні та розв'язуванні складних логічних задач.
Доктор Доджсон писав багато листів. На відміну від своїх сучасників, які не бажали наслідувати «добру» епістолярну традицію XVII— XVIII ст., він не лише писав листи, а й завів спеціальний журнал, у якому зазначав усі відіслані й отримані ним листи, розробивши складну систему прямих і зворотних посилань. За тридцять сім років Керролл відіслав 98721 лист.
Керролл страждав від безсоння. Ночами, лежачи без сну в ліжку, він, аби відволіктися від сумних думок, придумував «Опівнічні задачі» — алгебраїчні та геометричні головоломки — і розв'язував їх у темряві. Пізніше Керролл опублікував ці головоломки під назвою «Опівнічні задачі, придумані безсонними ночами», змінивши в другому виданні «безсонні ночі» на «безсонні години».
Доктор Доджсон вів самотній і суворо впорядкований спосіб життя. Лекції, математичні заняття, які переривалися скромним ленчем, знову заняття, далекі прогулянки (уже в літньому віці по 17—18 миль на день), увечері обід за «високим» викладацьким столом у коледжі й знову заняття. Усе життя він страждав від заїкання і нерішучості, знайомств уникав, лекції читав рівним механічним голосом. В університеті його вважали педантом і диваком, черствим, навіть трохи зарозумілим чоловіком, бо він ніколи не виказував своїх емоцій, тобто не сердився, не сміявся, а завжди був урівноважений як із колегами-викладачами, так і зі студентами.
Та поза межами роботи він завжди був душею компанії, умів приваблювати до себе людей, особливо – дітей. У спілкуванні з дітьми він разюче змінювався, розповідав їм безліч вигаданих історій, які супроводжував дотепними малюнками
Проте понад усе Доджсон любив дітей. Він ставав надзвичайно веселим і цікавим співбесідником, варто було йому лише з'явитися в товаристві дітей. «Не розумію, як можна не любити дітей, — писав він в одному зі своїх листів, — вони становлять три чверті мого життя». Він здійснював із ними тривалі прогулянки, водив їх у театр, запрошував у гості, розважав спеціально вигаданими для них оповідками, які супроводжувалися швидкими виразними замальовками за ходом розповіді. Спілкування з дітьми, гра незмінно слугували поштовхом до творчості для Керролла. Його найкращі твори — казки про Алісу, вірші — виникли як імпровізація, хоча згодом значно доопрацьовувалися.
Подорожі. Доджсон лише раз виїздив за межі Англії. Відвідавши дорогою Кале, Брюссель, Кенінсберг і повернувся в Англію через Вільно, Варшаву, Париж. Більше Керролл не виїздив за межі Англії, інколи він бував у Лондоні.Помер він 14 січня 1898 р. в Гілфорді, де жили його сестри. На кладовищі над його могилою стоїть звичайний білий хрест.
На батьківщині Льюїса Керролла стоїть йому пам'ятник — сам письменник в оточенні героїв своїх творів.
2-ий міні модуль (змістовно-пошуковий)
4.2. Анкета письменника (подається учням у вигляді інфографіки, складена з інформації поданої учителем)
4.3. Хвилинка творчості. Інтерактивні вправи за допомогою інфографіки .
(Сенкан. Асоціативний кущ. Діаманта. Хмарка слів.)
Цікаві факти з життя письменника
Льюїс Керролл написав 255 творів. Казка серед них одна. Інші книги – з математики і логіки. Особливо багато уваги письменник приділив складанню ігор, розв'язанню логічних задач.
Майже 40 років читав студентам лекції з математики.
Знаходив час для своїх захоплень. А було їх у нього дуже багато: анатомія, фізіологія, малювання, шахи, більярд, крокет, жонглювання, вигадування фокусів і головоломок, театр, спорт.
Написав 13 томів щоденників і 98 921 лист (рахувати він їх почав з 29 років). Керролл не лише сам писав листи, а й інших учив, як це робити. З цією метою він навіть створив спеціальну брошуру: «Вісім-дев'ять мудрих слів про те, як писати листи».
Серед його листів дуже багато адресовано дітям. Яких тільки листів він не писав їм: листи-бурчуни, листи-дражнилки, листи-страшилки, листи-казки...
4.4. Творча історія написання казки «Аліса в Країні Див»
Слово учителя. Книга Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див» виникла під впливом реальних подій та реальних людей. До задуму написати «Алісу в Країні Див» автора підштовхнув випадок на прогулянці. 4 липня 1862 р. професор Доджсон вирушив кататися човном у товаристві дочок декана свого коледжу. Серед трьох дівчат була десятирічна Аліса. Вона звернулася до професора з проханням розповісти казку. І Доджсон тут-таки вигадав історію про те, як сама Аліса нібито потрапила до підземної країни, де з нею трапилося чимало незвичайного. Повернувшись додому, Доджсон занотував у блокноті основний сюжет казки. А вже за три роки видав її під назвою «Аліса в Країні Див», підписавши псевдонімом Льюїс Керролл. Перша рукописна книжка, подарована Кєрроллом Алісі Ліддел мала назву «Пригоди Аліси під землею». Автор наклеїв на обкладинку світлину семирічної Аліси Лідделл, підкреслиючи вік своєї літературної героїні. У казці Алісі 7 років.
Відразу після виходу книга набула неабиякої популярності. Одне слово, можна сказати, що автор ліг спати невідомим, а прокинувся знаменитим!
Через 6 років Керролл написав продовження пригод головної героїні цього твору — «Аліса в Задзеркаллі», де юна героїня перетворилася на справжню королеву. Себе письменник зобразив у вигляді Білого Лицаря, який розповідає Алісі про неймовірні винаходи. А на прощання просить озирнутися й помахати йому рукою…
4.5. Сторінками історії . Життя Англії «вікторіанської» доби. Королева Вікторія і повість – казка «Аліса в Країні Див»
(Повідомлення гімназиста, який готував індивідуальне завдання)
Льюїсу Керроллу випало жити в Англії в добу, яка від імені королеви Вікторії отримала назву «вікторіанська». Королева Вікторія правила найдовше за всіх англійських монархів — 64 роки (1837-1901). За час її правління Англія стала могутньою не тільки в Європі , а й в усьому світі.
Особливістю цієї доби були суворі правила моралі й поведінки. Взірцем для наслідування вважався доброчесний член суспільства, який сумлінно виконує свої обов’язки, демонструючи стриманість у почуттях, самодисципліну й здоровий глузд. За тих часів уважалося добрим смаком стримувати себе в усьому — вчинках, почуттях, емоціях. Не потурали й дітям. Дітей змалку привчали до вишуканих манер, чемності, усталених правил поведінки. Вони мусили ходити повільно й поважно, говорити правильною й гарною мовою, гратися в тихі й малорухливі ігри, не дошкуляти дорослим і займатися лише корисними справами. Але тоді, як і тепер, дітям хотілося бігати, стрибати, мріяти, бути вільними й обирати свої власні шляхи в усьому! Адже кожна людина прагне свободи у своєму житті, творчості й думках.
Коли англійці тепер кажуть на щось чи на когось «вікторіанський», це те саме, що сказати - незворушний і застебнутий на всі ґудзики».
Розмірковуючи про світ дітей і дорослих, про поняття правильне та неправильне, свободу й обов’язок, письменник Льюїс Керролл створив казковий світ, де не було ніяких обмежень для вільного польоту фантазії, де можна було вигадувати казна-що, не підкорятися королю й королеві й узагалі нікого не боятися, іншими словами, де можна бути собою, вільною особистістю, котра здатна міняти все довкола силою своєї уяви. У книжках про Алісу Керролл у насмішкуватій формі відтворив життя сучасної йому Англії.
Вихід книги у світ був неординарною подією в літературному житті Англії. Королева Вікторія, прочитавши казку, була в захопленні і наказала придбати всі твори автора. Вона була дуже здивована, коли виявилося, що це – наукові праці з вищої математики та логіки.
А коли повернутися до популярності казки, то слід зазначити, що в Англії ця книга – друга після Біблії, вона є в кожній читаючій родині.
Казка Керролла «Аліса в Країні Див» вперше вийшла українською мовою 1976 року в перекладі Галини Бушиної.
4.6. Словникова робота. Теорія літератури
Учитель. Художні твори бувають різних видів ( жанрів). Багато жанрів ви вже знаєте. Пригадайте їх (казки, легенди, міфи, народні перекази, вірші, оповідання).
Сьогодні ви познайомитесь із новим жанром – повістю. Отже, повість – це великий розповідний прозовий твір, у якому широко змальовано життя одного або кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу. Повісті властиві такі ознаки:
- прозова мова;
- великий обсяг;
- декілька героїв,
- розповідь про події.
- Що таке повість-казка?
Повість-казка ставить перед читачем більш складне завдання, ніж просто казка: на прикладі вигаданої ситуації пропонує йому розібратися в людських відносинах, навчитися розрізняти погане і хороше в характерах і вчинках героїв. Повість-казка, з одного боку, створює уявний світ, а з іншого боку, розповідає про світ реальний.
Поєднання казковості і реалістичності і визначає специфіку цього різновиду літературної казки. Ця двоїстість проявляється на всіх рівнях: сюжетному, композиційному, стилістичному.
Повість-казка – жанр літератури, в якому фантастичні світи, події та герої в той же час відображають особливості та правила світу реального (гімназисти записують у зошити).
- Отже , коли ми будемо читати цей твір, зверніть увагу на незвичайних героїв і запам’ятайте їх. До якої групи належить головна героїня - Аліса?
3-ій міні-модуль
4.7. Робота з текстом. Образ Аліси, світ її уяви і захопливі історії
Учитель. На початку модуля ми з вами визначали , що таке для вас уява. А зараз ми познайомимося з уявою головної героїні повісті-казки «Аліса в Країні Див». Уперше в історії літературної казки Льюїс Керролл зробив головною героїнею книжки реальну дівчинку, а точніше — її творчу уяву, що здатна породжувати інший світ — Країну Див. У цьому уявному світі, з одного боку, знайшли відображення цілком земні проблеми освіти, виховання. судочинства, усього суспільного устрою «вікторіанської» доби, доволі суворого до людини. З іншого боку, в уявному світі відобразилося те, про що не прийнято було говорити в той час — мрії, почуття, прагнення людини. Тут усі земні правила летять шкереберть, тут можна бігати за Білим Кроликом, робити дурниці, дражнитися й поводитися неправильно. У своїй уяві людина є завжди вільною, вона може збільшуватися або зменшуватися, швидко пересуватися в різних просторах і робити все, що заманеться. Кожній людині потрібен, стверджує Льюїс Керролл, свій особистий простір, її особиста свобода.
- З ким сиділа на бережку річки Аліса? ( Аліса сиділа з сестрою, яка читала книжку, але там не було малюнків, а без них книжка не книжка, та думала Аліса)
- Хто промчав повз Алісу ? Чим цей персонаж зацікавив дівчинку? (Білий кролик з рожевими очима. Вона зроду не бачила Кролика в жилетці та ще й при годиннику)
- Над чим дівчинка не замислилась, стрибнувши в кролячу нору? (Як же її потім звідти вибратись)
- Що побачила дівчинка , коли падала вниз? (Що спочатку кроляча нора йшла прямо, а потім вона полетіла в глибокий колодязь )
- Що дивного було на стіні колодязя? (Там були полички для посуду і книжок)
- Що прихопила з собою Аліса з полички ? (Вона прихопила одну баночку з написом : «Апельсинове варення», але та була порожня )
- Що , на думку Аліси, було б дивно і весело? (Пролетіти крізь Землю й вискочити серед людей, які ходять догори дригом)
- Про коло думала дівчинка, хто сумуватиме за нею у вечері? (Кішка Діна)
- Коли Аліса приземлилася , що вона побачила? (Двері, які були замкнені та скляний столик на трьох ніжках. На столику був малий золотий ключик)
- Аліса відімкнула ключиком дверцята, подивилася крізь маленький, завузький для неї коридор і, що вона там побачила? (Пишний сад з фонтанами)
- Чого захотіла дівчинка ? (Щоб вона вміла складатися, як підзорна труба, щоб потрапити в цей сад )
- За допомого чого Аліса поменшала? ( Вона випила з пляшечки на якій було написано «Випий мене»)
- За допомого чого Аліса стала велика? ( Аліса побачила під столом маленьку скляну коробочку, там вона знайшла невеликий пиріжок, на якому писало «З’їж мене» і дівчинка його з’їла)
V. Підсумок модуля.
Учитель . Вже з перших сторінок повісті-казки «Аліса в Країні Див» ви побачили цікавий образ Аліси, світ її уяви і захопливі історії. Сподіваюся, що вас захопила фантазія дівчинки, її емоції, бажання жити цікавим, насиченим подіями життям. Саме цей образ Аліси викликає в нас здивування, він є чудний, незрозумілий, який не має подібних собі , рідкісний, кумедний, надзвичайний, дуже гарний, чудовий, чарівний.
5.1. Літературна гра «Перевір себе»
1. Перший чоловік – професор математики, другий – (фантазер, жартівник і автор казок).
2. Обожнював ігри: (шахи, крокет, більярд, тріктрак).
3. Справжнє ім’я (Чарльз Лутвідж Доджсон).
4. Народився (27 січня 1832р. у Великобританії).
5. Батько був (священиком).
6. Викладав у (коледжі Оксфорда).
7. Читав лекції (26 років).
8. Під час ділової поїздки відвідав (європейські країни та Росію).
9. Улюблені захоплення (театр, фотографія, вигадування ігор, література).
10. Фантастика – (різновид художньої літератури, у якому зображуються незвичайні, неправдоподібні явища і створюється вигаданий, нереальний, сповнений чудес світ).
11. «Вікторіанська доба» – (часи правління королеви Вікторії (1837 – 1901рр.), які визначалися суворими правилами моралі поведінки).
12. Задум написати казку «Аліса в Країні Див» виник (4 липня 1862р. під час катання на човні з дочками колеги).
5.2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Найбільше мене вразило...
- Якби я потрапив(-ла) до Країни Див то...
- Я хотів(-ла) би опинитися …
- Я хотів би заприятелювати з …
VІ. Домашнє завдання.
- Прочитати матеріал підручника с. 198-203;
- Навчитися виразно читати, переказувати шість розділів повісті-казки «Аліса в Країні Див», виділяти в них головні епізоди, уміти висловлювати свою думку про прочитане. Подумати над проблемним питанням : «Що об’єднує персонажів Країни Див?»
ВИСНОВКИ
Проведена робота була спрямована на розробку методики використання інфографіки під час вивчення художнього твору на уроках зарубіжної літератури у 5-му класі НУШ. У процесі дослідження розв’язано поставлені завдання, одержано й проаналізовано результати, що дозволило зробити такі висновки:
Отже, використання інфографіки як вид інтерактивного навчання на уроках зарубіжної літератури під час розгляду художнього твору є ефективним і цікавим . Візуальне подання навчальної інформації значно полегшує процеси її сприймання та запам’ятовування сучасними учнями, сприяє підвищенню їх рівня знань та зацікавленню виучуваним текстом, мотивує школярів до заглиблення у неповторний внутрішній світ митця.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Антипова В. Сучасні підходи до формування інформаційної грамотності у шкільних бібліотечних медіацентрах США [Електронний ресурс]/В. Антипова. - Режим доступу: http://schoollibrary.ioso.ru/index.php?news_id=385.
2. Аналіз “Чарлі і шоколадна фабрика”. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
Джерело: https://dovidka.biz.ua/analiz-charli-i-shokoladna-fabryka
3. Блог сайта «Цікаві факти з життя відомих письменників». [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://bookopt.com.ua/blog/grim.html
5. Гольцова К. Інфографіка як засіб активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів [Електронний ресурс] / К. Гольцова. – Режим доступу: http://informatika.udpu.org.ua/?page_id=2771.
6. Гризун Л. Інфографіка як інструмент сучасного освіти / Л. Гризун, О. Мудрак [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.kpi.kharkov.ua/archive/microcad/2014/S24/%D0%86%D0%9D%D0%A4%D0%9E%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%A4%D0%86%D0%9A%D0%90%20%D0%AF%D0%9A%20%D0%86%D0%9D%D0%A1%D0%A2%D0%A0%D0%A3%D0%9C%D0%95%D0%9D%D0%A2%20%D0%A1%D0%A3%D0%A7%D0%90%D0%A1%D0%9D%D0%9E%D0%87%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98.pdf
7. Десять причин, чому інфографіка це круто // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://gering111.com/pochemu– infografika– eto–kruto.
8. Журнал "Зарубіжна література в школах України", № 5-6, ТРАВЕНЬ-ЧЕРВЕНЬ 2022.
9. Журнал "Зарубіжна література в школах України", № 7, ЛИПЕНЬ 2022.
10. Журнал "Зарубіжна література в школах України", № 8, СЕРПЕНЬ 2022.
11. Журнал "Зарубіжна література в школах України", № 10, жовтень 2022.
12. Інфографіка. Закри [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://infoanalyze.blogspot.ru/2010/06/blog-post.html.
13. Макарова Є. Візуалізація як спосіб структурування знань та формування ментального простору [Електронний ресурс] / Є. Макарова. – Режим доступу: http://sosh3.oprb.ru/data/partner/6/message/RR9f14_3049.pdf.
14. Матеріали ФБ-груп "Лінгвістичні смаколики", "Урок зарубіжної літератури", "Методичні родзинки уроків зарубіжної літератури".
15. Марк Твен (1835 - 1910). «Пригоди Тома Сойєра» (Робота з текстом) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://disted.edu.vn.ua/courses/learn/4714.
16. Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Сонячний, радісно – бешкетливий світ дитинства у повісті [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://disted.edu.vn.ua/courses/learn/4715
17. Маркова М. «Снiгова королева» Ганса Кристiана Андерсена. Мовознавство. Лiтературознавство. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 24, том 2, 2019// [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://aphn-journal.in.ua › eng › archive › part_2
18. Мої книги – вода… [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://library.vspu.edu.ua/vistavki/tven/tven.htm.
19. Н.В.Химера. Зарубіжна література. Зошит практичних завдань для учнів 5 класу, 2010.
20. Ольга Ніколенко, Лідія Мацевко-Бекерська, Наталія Рудніцька. Електронний підручник Зарубіжна література 5 клас, 2022. – 271с.
21. Особливості вивчення зарубіжної літератури в 5 – 6 класах. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://urok-ua.com/osoblivosti-vivchennya-zarubizhnoyi-literaturi-v-5-6-klasah/
22. Простяк Л.М. Конкурс розробок «Фантастична п’ятірка» . Урок "Елеонор Портер (1868–1920). Ідея радості життя й відкриття світу в романі Е.Портер «Полліанна»." [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/urok-eleonor-porter-1868-1920-ideya-radosti-zhittya-y-vidkrittya-svitu-v-romani-e-porter-pollianna-41119.html
23. Простяк Л.М. Конкурс розробок «Фантастична п’ятірка» . Урок "Льюїс Керролл (1832-1898). «Аліса в країні Див». Творча історія книги, її зв’язок із біографією письменника. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://naurok.com.ua/urok-lyu-s-kerroll-1832-1898-alisa-v-kra-ni-div-tvorcha-istoriya-knigi-zv-yazok-iz-biografieyu-pismennika-ta-zhittyam-angli-viktoriansko-dobi-obraz-alisi-41126.html
24. Психологія мислення: підручник / за ред. І. Д. Пасічника. – Острог: Вид-во Національного ун-ту «Острозька академія», 2015. – 560 с.
25. Рапуто А. Візуалізація як невід'ємна частина процесу підготовки викладачів [Електронний ресурс]/А. Рапуто. - Режим доступу: http://cyberleninka.ru/article/n/vizualizatsiya-kakneotemlemayasostavlyayuschaya-protsessa-obucheniya-prepodavateley.
26. Сервіс «Canva». [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.canva.com/p/templates/EAFNw5QJG2k-dark-blue-and-pink-modern-women-with-disabilities-infographic/
27. Серія цифрових ресурсів відповідає матеріалу підручника «Зарубіжна література», 5 клас та містить інтерактивні вправи. [Електронний ресурс] – Режим доступу: Комунальний навчальний заклад - http://oipopp.ed-sp.net › term
28. Хто такий Роальд Дал? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://hromadske.ua/posts/khto-takyi-roald-dal
29. 50 цікавих фактів про Марка Твена. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://tsikavi-fakty.com.ua/50-tsikavyh-faktiv-pro-marka-tvena/
30. 44 цікавих фактів про Ганса Крістіана Андерсена. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://tsikavi-fakty.com.ua/45-tsikavyh-faktiv-pro-andersena/
31. Швед О. Інфографіка як засіб візуальної комунікації в сучасній журналістиці [Електронний ресурс] / О. В. Швед. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gotvnz_2014_30_29. 3
32. Як зробити творчість класиків ближчою до сучасних школярів// Журнал «На урок», 2016.№8.- с.46.
1