Інформація для педагогів «Основні психічні особливості розвитку та навчально-пізнавальної діяльності дітей з порушеннями інтелектуального розвитку (ПІР)»

Про матеріал
У роботі з дітьми, які мають порушення розумового розвитку, педагогу важливо знати ефективні методи, прийоми та засоби навчання, які враховують особливості їхнього психічного розвитку. Основні завдання у роботі з дітьми, які мають порушення розумового розвитку: -сприяння соціальній адаптації; -формування і розвиток елементарних побутових навичок; -організація і забезпечення соціальної взаємодії дитини. Навчання насамперед повинно орієнтуватись не на оволодіння знаннями, а на формування життєво важливих умінь і навичок.
Перегляд файлу

Інформація для педагогів «Основні психічні особливості розвитку та навчально-пізнавальної діяльності дітей з порушеннями інтелектуального розвитку (ПІР)»

 

Основними психічними особливостями розвитку та навчально-пізнавальної діяльності дітей з порушеннями інтелектуального розвитку (ПІР) є:

 

-недорозвинення пізнавальних інтересів – вони менше, ніж їх одноліткі із загальним типом розвитку, мають потребу у пізнанні;

-порушення пізнавальної діяльності, психічних процесів (відчуття, сприймання, пам’яті, мислення, уяви, мовлення, уваги): порушення сприймання  - його узагальненості, темпу, труднощів сприймання простору й часу, порушення мислення – недостатня сформованість мисленнєвих операцій: аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, абстракції; некритичність, неможливість самостійно оцінити свою роботу; порушення пам’яті - специфічні особливості основних процесів пам’яті: запам’ятовування, збереження, відтворення, формування в більш пізні терміни довільного запам’ятовування, слабкість пам’яті, труднощі відтворення словесного матеріалу, оскільки опосередкована смислова пам’ять малодоступна дітям з порушенням розумового розвитку; порушення уваги – недорозвинення довільної уваги; порушення уяви – уява фрагментарна, неточна, схематична;

-порушення емоційної сфери – недостатньо диференційовані, нестійкі емоції, почуття й бажання дитини; не дивлячись на їх стійкість, досить сильні, безпосередні та яскраво виражені;

-специфічні особливості особистості – обмеженість уявлень про навколишній світ, порушення якості знань, пізнавальних умінь і навичок, розумової працездатності, самостійності, примітивнісь інтересів, елементарність потреб і мотивів, труднощі формування мотивації навчання, зниження активності всієї діяльності, труднощі формування стосунків з однолітками і дорослими.

Відчуття і сприймання

У дітей з порушеннями розумового розвитку спостерігається сповільненість зорових відчуттів, що дає змогу передбачити подібну сповільненість інших відчуттів. Це поєднується зі значним зменшенням обсягу навчального матеріалу, який сприймається.

Значними труднощами для дітей з порушеннями розумового розвитку є розуміння виразу обличчя людини, «читання» картини, і це дає змогу зробити висновок про досить слабку диференціацію відчуттів і сприймання.

Іншою особливістю є пасивність. У дитини з порушенням розумового розвитку відсутня потреба в «дослідженні», з’ясуванні властивостей предметів і явищ. Якщо повернути предметр на 90 чи 180 градусів, така дитина не впізнає предмет  і назве якійсь інший.

Мовлення

Діти з порушеннями розумового розвитку мають труднощі під час розпізнавання звуків, подібних за звучанням і вимовлянням. Через слабкий фонематичний слух і недостатній рівень сформованості фонематичного сприймання такі діти важко розрізняють фонеми та визначають звуковий склад слова, що негативно впливає на процеси засвоєння письма і читання у процесі шкільного навчання.

Словниковий запас у дітей з порушеннями розумового розвитку значно менше за обсягом, ніж у однолітків типового розвитку (труднощі із засвоєнням багатозначних, синонімічних, абстрактних слів). У зв’язному мовленні використовують прості речення, спострігається порушення послідовності слів у реченні: дитина розпочинає фразу, щоб сказати одне, потім відволікається на іншу думку, пропускає кінець початого речення й переходить до середини нового речення. Педагог повинен допомагати таким учням виправляти недоліки вимови, сприяти розвитку фонематичного сприймання, збільшенню словникового запасу, удосконаленню граматичної будови речень і розвитку їхнього зв’язного мовлення.

Мислення

Першою ознакою порушень розумового розвитку є порушення пізнавальної діяльності дитини. Особливості інтелекту у дітей з порушеннями розумового розвитку визначаються через розлади таких операцій, як аналіз, синтез, узагальнення, класифікація. У таких дітей мислення конкретне (мислення, пам’ять, увага та сприймання активно розвиваються).

Пам’ять

Особливості запам’ятовування у дитини з порушенням розумового розвитку проявляються у сповільненості формування та видозміни нових умовних зв’язків, швидкістю забування, неточністю відтворення. Забудькуватість - це прояв виснаження й гальмування роботи кори головного мозку.

Тому для педагога важливо це пам’ятати і краще допомагати дитині пригадати навчальний матеріал через підказки, ніж через навідні запитання.

Особливості формування особистості

Особливістю соціально-емоційного розвитку дітей з порушеннями розумового розвитку є дуже крихка, трохи завищена, необ’єктивна самооцінка. Легкі розумові порушення – це все-таки не хвороба, їх не слід плутати із психічними захворюваннями. Діти з порушеннями розумового розвитку здатні до навчання, хоча мають труднощі в цьому процесі.

У роботі з дітьми, які мають порушення розумового розвитку, педагогу важливо знати ефективні методи, прийоми та засоби навчання, які враховують особливості їхнього психічного розвитку:

  • особливого значення набуває супровід навчального процесу наочністю, що є засобом формування повноцінних знань, збагачення мовлення; наочність можна представити натуральними предметами, малюнками, картинками, схемами, діаграмами та посібниками;
  • навчальний матеріал повинен подаватись поступово з частими повтореннями; для учнів початкових класів, які мають порушення розумовго розвитку, краще використовувати індуктивний метод формування знань (спочатку в досвіді дитини накопичуються факти, спостереження, якості та ознаки, а вже потім цей досвід узагальнюється);
  • у навчальному процесі враховується значущість першочергового запам’ятовування; у зв’язку з цим навчальний процес будується таким чином, щоб перше сприймання об’єкта було вірним, повним і точним; учитель упереджує неправильне написання на дошці, помилкові відповіді, передбачає швидке й послідовне підкріплення, використання матеріалу, який має значення для учнів і відповідає їхнім інтересам;
  • важливо врахувати динаміку працездатності на уроці: діти з порушенням розумового розвитку не можуть швидко, через 1-2 хвилини, включитись у роботу, їм потрібні вправи на мобілізацію їхньої уваги, дуже короткою є фаза оптимально продуктивної роботи, що зумовлює подання вчителем невеликого обсягу навчального матеріалу, нетривале пояснення та зміну видів діяльності на уроці.

Робота вчителя з дітьми, які мають порушення розумового розвитку, потребує терпіння, спокою, відсутності поспіху і продуманості.

 

Основні завдання у роботі з дітьми, які мають порушення розумового розвитку:

-сприяння соціальній адаптації;

-формування і розвиток елементарних побутових навичок;

-організація і забезпечення соціальної взаємодії дитини.

Навчання насамперед повинно орієнтуватись не на оволодіння знаннями, а на формування життєво важливих умінь і навичок.

Практичний психолог Попфалуші О.А.

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
30 січня 2023
Переглядів
397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку