Інформаційна рубрика до дня української писемності та мови "Історія виникнення письма"

Про матеріал
Запропонований матеріал презентації допоможе у проведенні тижня української писемності та мови, а також поглибити знання учнів про історію виникнення і становлення письма; виховувати почуття національної гідності: поваги до народу, його історії, любові до рідної української мови.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Становлення писемності дослідники називають другою інформаційною революцією у суспільстві. Писемність, за допомогою якої думки та мовлення отримали можливість бути зафіксованими у графічній формі, стала одним із найвеличніших досягнень людського розуму. Це дозволило накопичувати та передавати досвід у просторі та часі, синхронізувати суспільні процеси, що й стало передумовою до виникнення цивілізації. Відтоді книги — як «кораблі думок, які мандрують хвилями часу і бережно несуть свій дорогоцінний вантаж від покоління до покоління».

Номер слайду 2

Людина заговорила давно, власне, з того часу, коли й стала людиною. Але саме усне мовлення не задовольняло людей. Були потреби, які воно обслуговувати не могло. І першою з них, як ви здогадуєтесь, була необхідність передавати повідомлення на пев­ну відстань у просторі і часі, закріпити все духовне в чомусь та­кому, що можна було б зберігати тривалий час. Люди задовольняли потребу передачі повідом-лення на від­стань у просторі і часі, поки не було письма, використовую­чи в його ролі різні речі.

Номер слайду 3

Історичні факти свідчать, що скіфи, відповідаючи перському цареві Дарію на вимогу підкоритися, послали йому "листи" такими речами: шуліку в клітці, мишу в маленькій пастці, жабу в череп'яному глечику і кілька гострих стріл. Як треба було розуміти це повідомлення? Цар спочатку думав, що то скіфи заявляють: небом, землею і водою лягаємдо до твоїх ніг, туди ж складаємо і нашу зброю. Аж ні! Скіфи мали на увазі зовсім інше: якщо ви, перси, не шугнете в небо шуліками або не зариєтеся в землю, як руді миші, чи не щезнете в болоті, як погані жаби, то кожен із вас отримає в горлянку по отакій стрілі.

Номер слайду 4

А князь Олег, прибивши на воротах Царгорода свого щита, таким способом сповістив: "Це місто платить данину русам«.

Номер слайду 5

Розгляньмо історіювиникнення письма

Номер слайду 6

Багато-багато років тому не було ні чорнил, ні паперу, ні, тим більше, книг. Інформацію передавали від однієї людини до іншої.

Номер слайду 7

Малюнки на камені на стінах печер

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Найвідоміші зразки наскельних малюнків були знайдені в 1940 році у Франції, в печері Ласко.

Номер слайду 10

https://www.youtube.com/watch?v=_B0p. YTBK2 XYВ Україні найдавнішими вважаються наскельні малюнки поблизу міста Мелітополя на Запоріжжі. Нині в цій місцевості розташований державний історико-археологічний музей-заповідник — визначна пам’ятка древньої культури над річкою Молочною. На даний час російські загарбники розміщують військову техніку на приватних подвір’ях та городах мешканців Мелітополя.«Так вони хочуть заховати за спинами цивільних громадян своїх солдатів», - сказав міський голова.

Номер слайду 11

Татуювання мало своє значення - візерунки говорили про число походів, перемог, про силу і хоробрість людини.

Номер слайду 12

«Картинки-інформатори», або малюнкове письмо застосовується і в наш час.

Номер слайду 13

Кіпу – вузликове письмо інків.

Номер слайду 14

Пізніше від малюнків перейшли до ієрогліфів.

Номер слайду 15

Китайський ієрогліф «Щастя» і листівки з побажаннями.

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Давні книги були такими:«книги – плитки»;«книги – стрічки»;«книги з воску»;«книги зі шкіри»;«берестяні книги»;«книги з паперу».

Номер слайду 18

Книги-плиткиІснували цілі бібліотеки, зроблені з плиток. Писар креслив свої знаки на м’якій глиняній плитці тригранною загостреною паличкою, вдавивши її в глину. Потім плитку обпалювали.

Номер слайду 19

Книги-стрічки

Номер слайду 20

Книги-стрічки. У Єгиптян книга мала вигляд стрічки, тому що папірус при згинанні ламався, а стрічку можна було скласти в трубку. Вони були у вигляді стрічки, довжиною - кроків зі сто. Рядки писалися не у довжину стрічки, а у багато стовпчиків. Таку книгу не можна було сховати в кишеню. Її носили в ящичках.

Номер слайду 21

Воскові книжечки були винайдені ще в часи древніх римлян. Вони мали такий вигляд: декілька табличок – довідок, охайно витесаних всередині, скріплялися шнурками через дірочки, які були пророблені у двох кутках дощечки. Квадратну виїмку кожної дощечки наповнювали воском. Писали на ній стальною паличкою – стилом. У кожного школяра того часу була підвішена до пояса така табличка. Книги з воску

Номер слайду 22

Книги зі шкіриі пергаменту Через заборону Єгипетського фараона поставки папірусу до Азії, володарі міста Пергам, де була найбільша бібліотека з папірусу, були вимушені шукати йому заміну. Новим матеріалом для книг стає овеча та козлячашкіра. Цей матеріал виявися кращим: його можна було різати, згинати, зшивати в книги. Книга була величезною і дуже важкою.

Номер слайду 23

Берестяні книги. Ці книги виникли у нас на Русі в ХІ столітті. Для їх виготовлення брали берест, кип’ятили його, зшкрібали внутрішній шар кори, а потім обрізали по краях, надаючи правильної форми. Пройшовши таку обробку, берест ставав еластичним і м’яким.

Номер слайду 24

Книги з паперу. Паперові фабрики - «паперові млини», виникли у Європі у ХІІІ столітті. Вони були не популярними, на них писали лише те, що мало зберігатися недовго. Продовжували писати на пергаменті. Але з розвитком шкіл, університетів, необхідні були книги, і в великій кількості. Тому папір починає витісняти пергамент. Датою народження друкарського верстату був 1440 рік.

Номер слайду 25

Особлива роль у становленні друкарської справи належить Івану Федорову. Він друкував книги у Московській державі, у власній типографії у Львові, в друкарні князя Костянтина Острозького в Острозі. Виданий ним у Львові «Буквар» - перший у Європі друкований підручник.

Номер слайду 26

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА:1. Девдера М., Красноголовець О. Уроки української мови —нетрадиційно // Освіта: Творче об'єднання "Галузь". —1997. - 5-12 лют. - Уроки 11, 12, 14.2. Грицай М. С, Микитась В. Л., Шолом Ф. Я. Давня укра­їн-ська література. — Київ: Вища школа, 1989. — С. 41-45.3. Олійник О. Українська мова. Підручник для 8-9 класівсередньої школи. — Київ: Вікторія, 1998. — С. 292-293. ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ:- https://jak.koshachek.com/articles/istorija-viniknennja-pisemnosti-enciklopedija.html- https://vseosvita.ua/library/embed/001qfz-0b45.doc.html

Номер слайду 27

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіАвтор ресурсу

pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
8 листопада 2022
Переглядів
599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку