ІНФОРМАЦІЙНО – КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ ПРОФЕСІЙНО – ТЕОРЕТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ
Процес інформатизації сучасного суспільства зумовив необхідність розробки нової моделі системи освіти, заснованої на застосуванні сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Для сучасної людини характерне прагнення до візуального сприйняття інформації. Дане культурне явище призводить до того, що в процесі інформаційної комунікації зоровий знак переважає над текстовим. Застосування на уроках професійно – теоретичної підготовки мультимедійних технологій, сприяє частковому вирішенню даної проблеми. Електронні навчальні посібники створені на базі мультимедіа сильно впливають на пам'ять і уяву, полегшують процес запам'ятовування, дозволяють зробити урок більш цікавим і динамічним. Застосування ІКТ дозволяє реалізувати ідеї індивідуалізації та диференціації навчання, що видається особливо важливим на уроках професійно – теоретичної підготовки. Сучасні навчальні посібники створені на основі ІКТ несуть функцію інтерактивності (здатність взаємодіяти з учнем), так само містять систему гіперпосилань, що дозволяють учням самостійно вибрати свій вектор процесу пізнання, дозволяють більшою мірою реалізувати розвиваючу парадигму в освіті. Можливості ІКТ (електронних навчальних посібників і глобальної мережі Інтернет) зі збереженням та передачі інформації дозволяють вирішити ці завдання: підвищити інформаційну насиченість уроку, вийти за рамки підручників, доповнити і поглибити їх зміст. Сучасний освітній процес передбачає розвиток у учнів творчих здібностей. Подібна вимога диктує необхідність роботи учнів з інформацією, самостійно сформованої ними у вигляді творчої освітньої продукції. Інформаційно-комунікаційні технології розширюють можливості діагностики рівня засвоєння інформації. Різноманітні тестові системи та оболонки дозволяють індивідуалізувати процес оцінки знань учнів, розвивати здатність учнів до самооцінки. Повинні бути запропоновані особливі програми, що дозволяють найбільш повно реалізувати поставлену мету. В основному застосування програм загального призначення: Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft PowerPoint, Microsoft FrontPage, Microsoft Publisher, Adobe Photoshop та інших можна використовувати у навчальному процесі. Спектр застосування даних програм у навчальному процесі досить великий. Вони можуть використовуватися для створення наочності, контролюючих тестів, творчих освітніх проектів учнів. Програма PowerPoint, має великий потенціал створення наочно - образного уявлення тієї чи іншої деталі (наприклад, на уроках спеціальної підготовки). Викладач може самостійно створювати такі презентації до своїх уроків або використовувати готові. Текстовий редактор Microsoft Word також може служити прикладом найпростішого використання офісних додатків. За допомогою текстового редактора Word педагог може створити прості дидактичні матеріали і пропонувати їх учням для самостійної роботи на уроці. Такий матеріал може бути підготовлений у вигляді тексту з поясненнями, ілюстраціями, посиланнями і контрольними питаннями.
У даний час на Україні формується ринок спеціальних програм, створених для використання в якості засобу навчання на уроках. На сьогоднішній день існують десятки різноманітних програм навчального призначення, розміщених на ПК або в Інтернеті. Наприклад енциклопедії та електронні підручники. Інтернет можна розглядати як частину інформаційно - комунікаційного предметного середовища, який містить великий інформаційний потенціал. Для створення електронних навчальних посібників можна застосовувати безліч програм. Дуже зручні в роботі 3D Flip журнал, Auto Play Menu Builder, Prezi, Turbo Siti. Викладач може використовувати освітні ресурси Інтернету для пошуку історичних джерел, різноманітних методичних матеріалів, газетних і журнальних статей, рефератів та іншого. В Інтернеті можна знайти сайти різних освітніх установ та органів управління освітою. Телекомунікаційні можливості Інтернету можна використовувати для організації дистанційного навчання і для організації спілкування за допомогою форумів, чатів та відео конференцій. Освітні ресурси Інтернету можуть успішно використовуватися викладачем на уроках у режимах on-line або off-line. Електронні бібліотеки являють собою складні інформаційні системи. Все частіше на сайтах цих бібліотек розміщуються відскановані книжкові тексти. На сайтах можна знайти не тільки навчальні тексти, а й різні об'єкти мультимедіа (відео та звукові файли, фотографії, карти, схеми тощо), які відкривають величезні можливості щодо їх використання в педагогічному процесі. Використання Інтернету на уроках значно збільшує обсяг інформації, дозволяє вільно реалізувати сучасні інтерактивні технології.
Тому можна сказати, що одним із пріоритетних напрямів розвитку є інформатизація та впровадження комп‘ютерних технологій у навчальний процес, що значно покращує якість та ефективність навчання майбутніх фахівців, підвищує конкурентоспроможність на ринку праці. Застосування комп‘ютерних технологій потребує перегляду форм і методів навчальної діяльності. Слід пам‘ятати, що комп‘ютерні технології є ефективним, але допоміжним засобом навчання. Застосування комп‘ютерних технологій підвищує активність учня, веде до перебудови навчального процесу в бік самостійних форм навчання. Освіта має орієнтуватися на перспективи розвитку суспільства. А це означає, що в сучасній освіті необхідно застосовувати найновітніші інформаційні технології. Сучасний випускник училища повинен мати компетенцію використання інформаційних технологій, тобто технологій, що проектуються сучасною індустрією як в освіті, так і в повсякденному житті. Нові інформаційні технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, дають нові можливості для творчості, знаходження і закріплення будьяких професійних навичок, дозволяють реалізовувати принципово нові форми і методи навчання. Дидактична ефективність даного уроку досить висока і дає вчителю змогу визначати й вивчати психолого-педагогічні феноменальні можливості окремих учнів, а учням - за умови системності використання даних методів навчання, очевидніше виявляти різні позиції, перешкоди, які виникають у процесі навчальної діяльності. Саме в такій формі уроку, за інтерактивними методами навчання та використання ІКТ, виникає зв'язок між змістом (темою уроку) і способом спільної та індивідуальної діяльності, між учнем і способом вирішення проблеми, ситуації, завдання. Необхідною складовою формування єдиного освітнього інформаційного простору, першим кроком до використання інноваційних та дистанційних технологій навчання у професійній діяльності вчителя є наявність Інтернету. Систематичне проведення занять з використанням комп‘ютера, дає можливість вчителеві продуктивно керувати навчально-пізнавальною діяльністю учнів, контролювати рівень засвоєння програмного матеріалу, вносити корективи в процес викладання, виявляти прогалини в знаннях учнів з метою подальшого вивчення недостатньо засвоєного матеріалу. Сфера застосування комп‘ютера у учнів надзвичайно широка. Їх можна успішно використовувати для подання нового матеріалу, закріплення здобутих знань.
Переваги використання ІКТ:
Комп’ютер дає викладачу нові можливості, дозволяючи разом з учнем отримувати задоволення від захопливого процесу пізнання, за допомогою новітніх технологій дозволяє зануритися в яскравий барвистий світ. Таке заняття викликає у учнів емоційний підйом, навіть відсталі учні охоче працюють з комп’ютером. Маючи перед собою індивідуальний екран, учень працює значно активніше, ніж перед дошкою чи навіть із зошитом: стандартизований шрифт, раціональне розміщення інформації, її кольорове оформлення значно підвищують швидкість і якість сприймання матеріалу, а отже, і ефективність навчальної діяльності. Комп‘ютер за відповідною програмою дає змогу враховувати особливості учнів , і в разі ускладнення видавити йому наступні завдання. Застосування комп‘ютера у класі дає можливість не тільки враховувати пізнавальні можливості кожного учня, а й розвивати його інтелект. Ідея виховання покоління, з ранніх років психологічно підготовленого до користування комп‘ютером – важлива і перспективна для розвитку суспільства, його науки, культури. Саме для таких людей персональний комп‘ютер буде часткою їхнього життя. Введення комп‘ютерів у систему дидактичних засобів може стати істотним чинником збагачення інтелектуального, естетичного та морального розвитку учня. Широке впровадження персональних комп‘ютерів підніме загальний рівень навчально-виховної роботи в навчальному закладі. Використання комп‘ютерів не мета, а засіб виховання і розвитку творчих здібностей учнів, формування її особистості. Не можна відставати від інноваційних підходів і методів навчання. Настав час комп‘ютеризації, і потрібно йти в ногу з розвитком науки й техніки.
Список використаних джерел.
2. Кривошеєв А.О. Розробка та використання комп'ютерних навчальних програм /А.О.Кривошеєв / / Інформаційні технології. 1996. № 2.
3. Нові педагогічні та інформаційні технології в системі освіти / Під ред. Є.С. Полат. - М., 2000.
4. Биков В.Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти / В.Ю. Биков. // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання [Електронний ресурс] / Ін-т інформ. технологій і засобів навчання АПН України, Ун-т менеджменту освіти АПН України; гол. ред.: В.Ю. Биков. – 2010. – № 1(15).
7. Бондар В.І. Теорія, методика, технологія і педагогічна техніка: сутність, зв'язки, взаємозбагачення/ Наукові записки: Збірник наукових статей Національного педагогічного університету ім.М.П. Драгоманова / Укл. П.В. Дмитренко, О.Л. Макаренко. — К.: НПУ, 2000. — 4.1. — 278 с
8. Жук Ю.О. Організація навчальної діяльності у комп‘ютерно орієнтованому навчальному середовищі / Інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу: інноваційні засоби і технології: Колективна монографія. - К.:Атіка, 2005. – С. 195-205.
9. Жук Ю.О. Психолого-педагогічні проблеми організації навчальної діяльності у комп‘ютерно орієнтованому навчальному середовищі / Інформаційно-комунікаційні технології у середній і вищий школі / Ю.О. Жук //Матеріали міжн. науково-практичної конференції. Київ-Ізмаїл, 2004.-С.57-59.
10.Гевал М. Д. Загальні принципи використання комп‘ютера на уроках різних типів // Комп‘ютер у школі та сім‘ї. – 2000. - №3. – С. 34–35.