КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЯЧОСТІ «ДИВОСВІТ»
КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Розробка тренінгового заняття на тему
«Моделювання успішного волонтерського проекту»
Підготувала:
Фоменко Ю.А., методист соціально-ребілітаційного напряму
Кривий Ріг
Мета: ознайомити учасників тренінгу з особливостями розробки проектних ідей та підготовкою і впровадженням проектів у дію.
Завдання: навчити учнів планувати свою роботу, попередньо прораховуючи можливі результати; використовувати багато джерел інформації; самостійно збирати і накопичувати матеріал; аналізувати, спів ставляти факти, аргументувати свою думку; приймати рішення; встановлювати соціальні контакти; узагальнювати напрацьований матеріал; представляти створене перед аудиторією.
Обладнання: мультимедійне обладнання, 4 ватмани, кольорові олівці, фломастери, роздатковий матеріал (картки).
Орієнтовний план тренінгу
№ з/п |
Зміст |
Тривалість |
|
Відкриття тренінгу. Вправа Привітання-знайомство «Я і моє ім’я». (Ознайомлення з темою, ключовими поняттями, регламентом та завданнями тренінгу) |
5 хв. |
|
Перегляд відеоролика соціального проекту «Здійснити мрію» |
2 хв. |
|
Мозковий штурм «Що може стати темою проекту». |
4 хв. |
|
Вправа «Мозаїка» (обмін інформаційними повідомленнями про проблему, мету, завдання та методи, результати та ресурси проекту). |
20 хв. |
|
Розробка власного проекту. Практична робота. |
17 хв. |
|
Вправа «Нобелівська премія», презентація напрацювань груп. |
12 хв. |
Доброго дня шановні учасники тренінгу. Я, Юлія Анатоліївна, та мої колеги-тренери Лариса Володимирівна, Ганна та Валерія будемо раді провести в компанії однодумців – волонтерів та активних дітей, насичений плідною діяльністю час.
Безумовно, всі ми маємо досвід роботи у групах і знаємо, що для ефективного початку спільної праці необхідно…
ВІДПОВІДІ УЧАСНИКІВ …
Правильно… Та для того щоб розпочати роботу нам необхідно познайомитися.
Вправа привітання-знайомство «Я і моє ім’я»
Запишіть свої імена у стовпчик і навпроти кожної літери — слово, яке починається з неї і характеризує вас з кращого боку.
Тема сьогоднішньої роботи «Моделювання успішного волонтерського проекту».
На сьогоднішньому тренінговому занятті ви навчитесь виділяти основну і поточну мету і завдання для складання проекту; шукатимете шляхи вирішення поставлених завдань, обираючи оптимальні; розроблятимете чіткий план для його реалізації; навчитесь здійснювати і аргументувати свій вибір, передбачаючи його наслідки; діятимете самостійно – без підказки; об’єктивно оцінюватиме процес і результат проектування.
Проект у перекладі з латинської означає «кинутий у перед» - задум, план тощо.
Проектування – особливий вид інтелектуальної діяльності, відмінною особливістю якого є перспективна орієнтація, практично спрямоване дослідження.
Проекти бувають різні за змістом, ми розглянемо сьогодні соціальні проекти, вони можуть бути направлені на допомогу хворим дітям, дітям-сиротам або дітям з особливими потребами, людям похилого віку, вчителям-пенсіонерам, воїнам АТО, ветеранам Другої світової війни тощо. Проект може стосуватися покращення пришкільної території, облаштування кімнати для учнів подовженого дня, на створення шкільного театру або направлені на популяризацію читання, музики, волонтерської діяльності, або пропаганду здорового способу життя.
За часовими категоріями проекти розрізняють - довготривалі, короткотривалі та постійно діючі.
Учасники представляють проблеми – тренер записує їх на дошці.
Після набору проблем, учні об’єднуються у 3 групи за лічилкою «Волонтер – це доброволець, помічник, активіст». Сформовані групи обирають собі тему проекту.
Для створення проекту необхідно знати етапи його написання. У цьому нам допоможе нам наступна вправа.
Тренер готує для кожної групи інформацію про етап написання проекту і знайомить учасників з правилами роботи.
І етап – групам впродовж 5 хвилин пропонується вивчити інформацію на достатньому рівні для обміну нею і обрати представника (експерта), який би доніс інформацію іншим групам;
ІІ етап – представники груп переходять (за годинниковою стрілкою) в «сусідні» групи і спочатку знайомлять групу із засвоєною інформацією (3 хв.), а потім отримують інформацію від групи з опрацьованої теми (3 хв.);
ІІІ етап – за сигналом тренера проходить перехід експертів до наступної групи і обмін інформацією.
Після завершення роботи експерти повертаються в свої групи і тренер проводить обговорення.
Практична робота. Групи розписують проект від завдань, етапів до кінцевого результату.
У кожній групі обирається один або два представники для представлення проекту учасникам тренінгу.
Після представлення трьох проектів, учасники тренінгу голосують за проект який їм найбільше сподобався, окрім проекту який розробляла його група.
Підведення підсумків тренінгу
Тренер пропоную учням висловити свої враження від тренінгового заняття. Що було для вас новим та корисним сьогодні?
На сьогоднішньому тренінгу ви мали змогу усвідомити, що у ваших силах вирішити деякі соціальні проблеми, ви можете надати допомогу тим, хто її потребує, від вашої ініціативи, ініціативи звичайних школярів, життя окремих людей може змінитися на краще! Тож ми закликаємо вас, бути небайдужими до чужих проблем! Створювати та втілювати соціальні проекти, які здійснять мрії багатьох людей.
ДОДАТКИ
Картка 1
Критерії для належного формулювання проблеми
- хто і що спричиняє до появи проблеми.
Декілька порад щодо належного формування проблеми:
Картка 2
Мета, завдання, методи та план реалізації проекту
При написанні проекту спочатку вибирається мета, виходячи з якої, з урахуванням реальних можливостей, вибудовується ланцюжок завдань.
Мета – це визначення напряму роботи. Щоб мета була досягнута швидше, необхідно витратити час на формулювання завдань, так як вони являють собою конкретні дії на шляху до досягнення цієї мети.
Мета вказує кінцевий результат, рішення кожного завдання наближає суб’єкта до цього результату.
Завдання проекту – це конкретні кроки, які треба зробити для зміни існуючої ситуації на краще, це кроки для досягнення мети.
Завдання проекту повинні:
Завдання має дати відповідь на такі запитання:
Методи проекту – це способи та засоби, які застосовуються для виконання завдань та поставленої мети. Це визначення того, як будуть виконуватися завдання проекту. Саме на цьому етапі питання «ЩО» перетворюється у питання «ЯК».
Методами проекту можуть бути:
Робочий план проекту повинен пояснювати, як ви будете виконувати проект для досягнення поставлених задач. Ця частина повинна чітко пояснити, як ви збираєтесь виконувати проект.
Картка 3
Очікувані результати та оцінка виконання проекту
Результати проекту мають бути чітко визначеними.
Окрім того, досить часто в процедурі здійснення проекту досягатимуться проміжні результати. Проміжні результати корисні тим, що дають реальне підтвердження прогресу в процесі втілення проекту.
Саме тому, досягнення таких результатів, як правило, співпадають із закінченням важливого етапу чи стадії проекту.
Необхідно пояснити, як буде оцінюватись успіх виконання проекту. Включити конкретні методи оцінки ступеню ефективності проекту. Це необхідно для того, щоб можна було зрозуміти, наскільки вдалось досягти поставлених в проекті задач. Оцінка може проводитись різними шляхами, використовуючи якісні та кількісні показники. Оцінка проводиться для того, щоб можна було переконалися наскільки успішно просувається виконання задач, зазначених у проекті.
Ресурси проекту
На цьому етапі розробки проекту, важливо визначити, скільки ресурсів вам необхідно для здійснення проекту. Також необхідно визначити звідки ви збираєтесь отримати ресурси.
Ресурси існують:
Важливим у створенні проекту є визначення бюджету.
Бюджет – це реалістична оцінка усіх витрат проекту.
Про що варто пам’ятати при складанні бюджету ?
Бюджет має :
Проекти мають чітко визначені рамки часу. Отже, є довготривалі, короткотривалі та постійно діючі проекти.
Створення власного проекту
КРОК 1. НАПИШІТЬ ВАШЕ ФОРМУЛЮВАННЯ ПРОБЛЕМИ, ЯКУ ВИ ЗБИРАЄТЕСЬ ВИРІШИТИ ЧЕРЕЗ ПРОЕКТ
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
КРОК 2. НАЗВІТЬ, ЯК НАЙМЕНШЕ, ТРИ МОЖЛИВІ ПРИЧИНИ ЦІЄЇ ПРОБЛЕМИ, І ЯКНАЙМЕНШ ТРИ, АЛЬТЕРНАТИВНИХ ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ
ПРИЧИНИ МОЖЛИВІ ВИРІШЕННЯ
1.________________________ 1._____________________________
___________________________ _____________________________
2.________________________ 2._____________________________
___________________________ _____________________________
3. _________________________ 3._____________________________
__________________________ _____________________________
КРОК 3. ОБЕРІТЬ НАЙКРАЩЕ, НА ВАШУ ДУМКУ, МОЖЛИВЕ ВИРІШЕННЯ ТА КОРОТКО ОБГРУНТУЙТЕ СВІЙ ВИБІР
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
КРОК 4. ГРУНТУЮЧИСЬ НА ФОРМУВАННІ ПРОБЛЕМИ, ЇЇ ПРИЧИНАХ ТА НАЙКРАЩІМ ЇЇ ВИРІШЕННІ, НАПИШІТЬ ФОРМУЛЮВАННЯ МЕТИ ВАШОГО ПРОЕКТУ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
КРОК 5. НАПИШІТЬ МЕТОДИ ЯКИМИ ВИ БУДЕТЕ ОЦІНЮВАТИ СТУПІНЬ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОЕКТУ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
КРОК 6. ВКАЖІТЬ ЯКІ РЕСРСИ ВИ БУДЕТЕ ВИКОРИСТОВУВАТИ ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
КРОК 7. ВИХОДЯЧИ З МЕТИ ВАШОГО ПРОЕКТУ СКЛАДІТЬ БЮДЖЕТ ДО НЬОГО, ВКАЖІТЬ ПРИБЛИЗНУ СУМУ НЕОБХІДНИХ ВИТРАТ ТА ДЖЕРЕЛА ОТРИМАННЯ КОШТІВ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________