стаття на тему:
"ІНФОРМАЦІЙНО-ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК ОДИН З КЛЮЧОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКІСНОЇ ОСВІТИ В ПТНЗ"
призначена для саморозвитку викладачів закладів професійної освіти з метою розробки та впровадження в свою роботу ІОС, та усвідомлення важливості цієї роботи для освітян України.
ІНФОРМАЦІЙНО-ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК ОДИН З КЛЮЧОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКІСНОЇ ОСВІТИ В ПТНЗ
Заяць Руслана Русланівна,
викладач спецдисциплін ДНЗ «Одеське вище професійне
училище торгівлі та технологій харчування»
Постановка проблеми. Флагманом професійно-технічної освіти сьогодення є науково-технічний прогрес та його вплив на соціальні та суспільні відносини. Інформаційно-комунікаційні технології (надалі ІКТ) постійно вдосконалюються, стають більш насиченими, гнучкими, продуктивними, націленими на широкий спектр потреб користувачів. Використання засобів ІКТ у процесі навчання учнів дозволяє істотно підвищити показники засвоєння матеріалу. Інформатизація сучасного суспільства потребує від педагогічних працівників училища постійного розвитку педагогічних компетенцій, впровадження у навчально-виховний процес інформаційно-освітнього середовища (надалі ІОС).
Мета статті: охарактеризувати значимість використання ІОС у педагогічній діяльності.
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, інформаційно-освітнє середовище, педагогічна компетентність, інформатизація суспільства, WEB-технології, електронні-освітні ресурси, професійно-технічні навчальні заклади.
Основна частина.
Одним з пріоритетних напрямків розвитку сучасного професійно-технічного закладу (надалі ПТНЗ) є впровадження інноваційних технологій в освітній процес.
Основним критерієм ефективності нових інформаційних технологій в ПТНЗ є вже не наявність певної кількості компонентів, а створення єдиного інформаційно-освітнього простору. До складової інформаційно-освітнього середовища (надалі ІОС) відносяться: кабінет інформатики, робочі місця учасників навчального процесу, інтернет, локальна мережа та технічні засоби мультимедіа (проектори, Web-камери тощо), програмне забезпечення навчально-виховного процесу. Інформаційна інфраструктура училища урізноманітнюється за рахунок зовнішніх ресурсів – платформ для проведення Інтернет-конференцій, нарад, вебінарів.
Ключовою ідеєю у проектуванні ІОС ДНЗ«ОВПУТТХ» є обґрунтування провідної ролі Web-технологій в організацію навчально-виховного процесу, використання яких відкриває широкі перспективи у формуванні знань учнів, розкриття творчого потенціалу педагогічних працівників. ІОС передбачає впровадження електронної інформаційної взаємодії учасників навчального процесу шляхом надання доступу до ЕОР та можливості отримувати навчально-методичну інформацію в електронному вигляді, що сприяє створенню якісно нових форм організації навчально-виховної діяльності училища.
ІОС дає можливість педпрацівникам орієнтуватися в інформаційно-освітньому просторі, отримувати інформацію, оперувати нею з метою вдосконалення організації та проведення професійної підготовки кваліфікованих робітничих кадрів.
Державний навчальний заклад «Одеське вище професійне училище торгівлі та технологій харчування» (надалі ДНЗ «ОВПУТТХ») – експериментальний навчальний заклад всеукраїнського рівня ( наказ МОН України № 424 від 09.04.15 р.). колектив забезпечує експериментально-дослідну роботу на тему: «Створення інформаційно-освітнього середовища у ПТНЗ торгівлі та технологій харчування».
Створене інформаційно-комунікаційне педагогічне середовище, складниками якого є сайт училища, освітньо-професійний портал, містить корисну інформацію для педагогічних працівників ПТНЗ торгівлі та технологій харчування.
Структура інформаційно-освітнього середовища ДНЗ «ОВПУТТХ» включає в себе користування наступними сайтами: Департаменту професійної освіти МОН України http://mon.gov.ua/about/departamenti/departament-profesijno-texnichnoyi-osviti.html (з метою навчально-виробничого інформування управлінського складу училища); Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації http://osvita.odessa.gov.ua/ , Департаменту освіти та науки Одеської міської ради http://don.od.ua/ , (з метою навчально-виховного інформування управлінського складу училища); Інституту професійно-технічної освіти національної академії педагогічних наук України http://ivet-ua.science/ (з метою інформатизації в сфері професійно-технічної освіти); Навчально-методичного центру в Одеській області http://www.nmc.od.ua/ (з метою методичного забезпечення); Порталу професійно-технічної освіти http://pto.org.ua/ (з метою саморозвитку та обміну педагогічним досвідом, розробок електронних освітніх ресурсів); сайтами училищ (з метою обміну досвідом з педагогічним колективом училища та інформування про досягнення училища). Також використовуються всеукраїнські предметні сайти: http://ua.partnersinlearningnetwork.com/ (професійна освітня мережа "Партнерство в навчанні", присвячена використанню ІКТ в навчальному процесі); http://osvita.ua (журнал "Відкритий урок", містить розробки уроків, позакласних годин); http://www.ukrkonditer.ua, (для викладачів спецдисциплін кондитерського та хлібопекарського виробництва, ознайомлення із інноваціями у виробництві), http://www.restorator.ua (сайт викладачів спецдисциплін з приготування їжі та організації виробництва); http://proretail.info (сайт викладачів спецдисциплін з предметів торгівлі та комерційної діяльності).
Інформація отримана з даних джерел являється ефективною у процесі науково-методичного забезпечення педпрацівників, котрі мають чудову можливість без великих зусиль відстежувати тенденції оновлення освіти; трансформації психолого-педагогічних, методичних знань у професійну діяльність, обміну перспективним досвідом, самоосвіти педагогів.
Висновки:
Отже, використання та впровадження ІОС у педагогічній практиці, являється ключовим інструментом забезпечення якісної освіти в ПТНЗ, який впливає на конкурентоспроможність ПТНЗ.
Список використаних джерел