Тема. Узагальнення і систематизація знань з теми «Тварини».
Знаходження частини від числа. Задачі на знаходження
частини від числа та числа за його частиною.
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів про світ тварин.
Формувати цілісну картину взаємозв’язків у природі через
інтеграцію предметів. Закріплювати вміння знаходити час-
тину від числа, розв’язувати задачі на знаходження числа за
його частиною і частини від числа.
Розвивати вміння порівнювати тварин, класифікувати їх за сут-
тєвими ознаками, висловлювати оцінні судження, увагу, мис-
лення, вміння аналізувати і робити висновки.
Виховувати любов і повагу до тварин, дбайливе ставлення
до всього живого на Землі.
Викликати цікавість до уроків математики.
Тип уроку: інтегрований.
Форми роботи: групова, парна, фронтальна.
Інтерактивні технології: методи « Прес», « Асоціативний кущ»,
« Мікрофон», « Мозкова атака», « Сенкан».
Обладнання: таблиці, зображення тварин, конверти з пазлами і
геометричними фігурами, мультимедійна презентація.
Хід уроку
Організація класу
Ви почули вже дзвінок,
Починається урок.
Кожен з вас приготувався
На перерві постарався.
Психоформула.
Повідомлення теми та мети уроку
1/10 від 1 год 1/4 від 28 кг
½ від 1 доби ½ від 1 ц
1/3 від 30 хв 1/5 від 1 м
½ від 1 дм
( 5 – т, 6 – в, 7 – а, 10 – р, 12 – и, 20 – н, 50 – и)
Робота над темою уроку
* Тварини належать до…
* Тваринам для життя потрібні…
* Тварини відрізняються від рослин…
* Тварини розподіляються на…
* Земноводні – це…
* Риби – це…
* Плазуни – це…
* Комахи – це…
* Птахи – це…
* Звірі – це…
- Які групи ми не назвали?
2. Метод « Прес». ( Робота в групах).
- Доведіть, або спростуйте твердження.
- Відповідайте за схемою:
Я вважаю, що…
Тому, що…
Отже…
1 група : Короп – це комаха.
2 група : Муха – це плазун.
3 група : Лось – це звір.
4 група : Квакша належить до земноводних.
5 група : Черепаха – це звір.
6 група : Лелека - це птах.
3.Гра « Пазли» . ( Робота в групах).
- У вас на партах лежать конверти з пазлами. Відкрийте їх і складіть зображення тварин. Швидко наклейте на лист паперу.
- А тепер уважно слухайте опис тварини. Коли почуєте, що йдеться про вашу, виходьте до дошки і покажіть нам її.
* Найвища у світі тварина. Має зріст приблизно 6 метрів. Має найдовшу шию, але це не заважає їй добре бігати й стрибати.
( Жирафа )
( Слон)
( Коник – стрибунець )
4. Розв’язування задач про тварин.
- Деякі з впізнаних вами тварин принесли нам цікаві задачі.
- Давайте спробуємо їх розв’язати.
А) Прості задачі ( Колективна робота ).
Задача 1. Приніс її нам дельфін.
У дельфінарії дельфіни живуть 10 років. Це становить 1/5 частину їх життя на волі. Скільки років дельфіни живуть на волі? ( 10х5 =50)
Задача 2. Принесла її зозуля.
Серед усіх птахів світу найважчий – страус. Його маса становить 90 кг. Маса пінгвіна становить ½ від маси страуса. Яка маса пінгвіна? (90:2=45)
Задача 3. Принесла задачу акула.
Яка маса блакитного кита, якщо 1/5 його маси дорівнює 30т? (30х5=150)
Задача 4. Приніс її нам слон.
Маса карликового бегемота становить 1/10 частину від маси звичайного. Яка маса карликового бегемота, якщо маса звичайного 3000 кг? ( 3000:10=300)
Б) Розв’язування складеної задачі. ( Підручник математики с. 152 №1007).
Ворони можуть прожити 40 років. Соколи – на 80 років більше, а папуги – 1/5 частину тривалості життя соколів. Скільки років можуть прожити папуги?
Ворони – 40 р.
Соколи -? На 80 р. б., ніж ворони
Папуги - ? 1/5 від віку сокола
Відповідь: 24 роки живуть папуги.
-Це папуги – корелла. Папуги ара живуть до 75 років, какаду – до 69 років, а хвилясті папужки до 15 років.
5. Гра « Знайди зайве «
Вовк, білка, корова, їжак.
Орел, півень, сойка, ластівка.
6. Робота в парах. Створення « Асоціативного куща». - Ми з’ясували, що люди піклуються про тварин. А що тварини дають людям?
- У вас на партах є картки з зображенням тварин. З’ясуйте, яку користь вони приносять людині. ( Свиня, корова, бджола, качка, собака, кінь, курка, верблюд, карась, вівця, кішка, шовкопряд).
7. Створення ланцюгів живлення.
- Діти, ми з вами вже говорили про те, що тварини не можуть жити без їжі. Давайте пригадаємо, на які групи за способом живлення вони розрізняються. Назвіть представників кожної групи.
- А тепер, давайте складемо ланцюги живлення тварин. ( Робота за варіантами).
1 – варіант. Синиця, яблуня, беркут, яблунева плодожерка.
2 – варіант. Лелека, слимак, виноград, ропуха.
3 – варіант. Пшениця, орел, гадюка, миша.
( Яблуня – яблунева плодожерка – синиця – беркут).
( Виноград – слимак – ропуха – лелека).
( Пшениця – миша – гадюка – беркут).
8. Робота з геометричним матеріалом. ( Робота в групах).
- Діти, а ви любите робити аплікації?
- А хочете створити аплікації тваринок?
- У вас на партах є конверти з геометричними фігурами і назва тваринки. Спробуйте створити аплікацію.
- А тепер ми можемо прочитати закодоване речення про тварин.
Рибка- Тварини- метелик – багатство курча – Землі,
Вовк – їх миша – необхідно лисиця – берегти.
Підсумок уроку. Рефлексія.
1.Вправа « Мікрофон»
- На уроці я дізнався…
- Мені сподобалось…
2. Складання «Сенкану».
- Ми сьогодні багато говорили про тварин на уроці, дізналися деякі їх секрети. А тепер давайте складемо про них вірш – сенкан.
Тема. Тварини.
Опис. Свійські, дикі, хижі, розумні, беззахисні, чутливі ,добрі.
Дія. Годують, одягають, дивують, прикрашають, веселять.
Ставлення. Брати наші менші.
Узагальнення. Тварини – частина живої природи.