Інноваційні підходи до уроків фізичної культури як засіб виховання фізично розвиненої, соціально адаптованої особистості

Про матеріал
У методичній розробці розглянуто урок як основну форму фізичного виховання учнів та застосування інноваційних технологій навчання на уроках фізичної культури у поєднанні з традиційними формами організації навчальної діяльності учнів.
Перегляд файлу

                                                                        Фатюков О.О.,

                                                         вчитель фізичної культури вищої категорії,

             старший учитель;

                       Богодухівський ліцей №3

                                                         Богодухівської  міської ради

                                                         Харківської області

 

Інноваційні підходи до уроків фізичної культури як засіб виховання фізично розвиненої, соціально адаптованої особистості

      

         «Щоб зробити дитину розумною і розсудливою, зробити її і міцною, і

  здоровою, хай вона працює, діє, бігає, кричить, хай вона перебуває

          постійно в русі»

                                                                                                    Ж.Ж.Руссо

         В умовах реформування освіти значна роль приділяється вихованню особистості, здатної самореалізуватись, самовизначитись, самоусвідомитись у реаліях сучасного життя. Перед учителем сучасного освітнього закладу стоїть  складне завдання, адже вимоги сучасного життя змінюються швидше, ніж дитина встигає здобути освіту.

Такий  підхід  є  вимогою  часу.  Головними  проблемами,  на  які  сьогодні  орієнтує дидактика, мають бути не просто питання «що вчити?», а «для чого вчити?» і «як учити?» Отже, потрібно не просто дати учню базовий рівень освіти, а й сформувати компетентності, яких потребує сьогодні суспільство: прагнення  навчатися усе життя; комунікативність; творчість та креативність; самовдосконалення; здатність робити вибір та нести за нього відповідальність; високий рівень самосвідомості особистості.

Тому актуальною, на мій погляд, стає проблема виховання фізично розвиненої особистості на уроках фізичної культури шляхом здійснення інноваційних технологій навчання. Для формування життєвих компетентностей учнів практикую традиційні та інноваційні технології організації навчальної діяльності на уроках. Перевагу надаю особистісно зорієнтованому навчанню.  Ця технологія сприяє індивідуалізації навчання, здійсненню диференційованого підходу, самовираженню та самореалізації особистості.

Урок - основна форма фізичного виховання в закладі освіти, обов’язкова  для всіх  учнів. У роботі з учнями застосовую різні методи навчання: словесні (пояснення, розповідь, розпорядження, команда, підрахунок);  наочні (показ вправи вчителем, показ плакатів, схем, карток);   практичні (виконання вправ і завдань учнями).  Залежно від того, які завдання ставляться на уроці, урок відноситься до певного типу. Проводжу такі типи уроків: вступні уроки;  уроки вивчення нового матеріалу;   уроки повторення; уроки змішаного типу; контрольні та підсумкові уроки. На уроках використовую окремі елементи новітніх педагогічних технологій: групові технології;  ігрові технології (змагання); технологія індивідуального навчання;  колективний спосіб навчання;   технологія формування творчої особистості. Цікавими та ефективними є фронтальний, позмінний, потоковий, круговий методи роботи учнів

                             

 

        У своїй роботі намагаюсь практикувати нестандартні уроки, наприклад: урок-змагання, урок-спортивна вікторина із застосуванням теоретичних і практичних знань з теми «Спортивні ігри», уроки-конкурси. У ході навчання реалізовую міжпредметні зв’язки з предметами природничого, художньо-естетичного напрямів, основами здоров'я. Завдяки цьому уроки для учнів стають цікавішими і захоплюючими, веселими і пізнавальними.

   Основними методами інтерактивного навчання є спортивні ігри та естафети. Їх можна проводити на контрольних уроках, після вивчення окремих тем (модулів) і цілих розділів навчальної програми. Ось деякі з них: «асоціативний кущ» (цей метод може використовуватися під час вивчення будь-якої навчального модуля  і на всіх етапах уроку); «мікрофон» (надає можливість кожному учню сказати щось швидко, висловитися лаконічно, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи власну думку чи позицію); робота в парах (даний метод роботи з учнями можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети уроку); робота в групах (надає всім учасникам можливість діяти, практикувати навички співробітництва, міжособистісного спілкування); групування учнів класу (це метод створення пар або підгруп для дискусій, «мозкового штурму», рольових ігор, розв'язання проблем або іншої подібної діяльності під керівництвом учителя у будь-який момент під час уроку); «мозковий штурм» (доцільний метод для використання досвіду учнів із метою розв'язання проблем та розробки ідей).

Упровадження інноваційних технологій на уроках фізичної культури позитивно впливає на фізичний стан та мотивацію учнів до занять. Такі різноманітні нестандартні уроки допомагають підвищенню загальної фізичної активності дітей і поступовому росту інтересу та бажання до підтримки фізичної форми в дитинстві та в старшому віці. Уроки фізичного виховання у поєднанні з інноваційними технологіями дають змогу досягти очікуваного результату: сформовану, гармонійно розвинену, конкурентно спроможну особистість, здатну до самореалізації. А це значить, що всі зусилля спрямовані на благородну справу, заради якої варто жити. Тому творімо разом - у співпраці і співтворчості вчителя та учнів!

    План-конспект уроку з використанням методу колового тренування

Т е м а  Спеціальна фізична підготовка
М е т а (предметні компетентності): розвиток основних фізичних якостей методом колового тренування та під час рухливих ігор 
З а в д а н н я: 
       1.  Повторити правила  безпеки життєдіяльності учнів під час виконання фізичних   вправ у гімнастичній залі;
       2.  Сприяти розвитку сили, стрибучості, гнучкості, витривалості методом колового тренування ; спритності під час рухливої гри «Футбол павучків»;

       3.  Загальнокультурні компетентності: розвивати в учнів самооцінку, вміння самостійно працювати і долати труднощі.

Міжпредметні  зв’язки: психологія, музика.
Час  45 хвилин.
Місце  проведення: спортивна зала.
Інвентар  та  обладнання: М`ячі (6), мати гімнастичні (3), гімнастичні стінки (2 шт.), скакалки (1 шт.), гімнастична лавка (1 шт.), магнітофон, секундомір, свисток, тестові завдання.
 


 


                Зміст уроку


Дозування


Організаційно-методичні вказівки

  І.

Підготовча частина

15хв.


 

1.1.

Шикування в дві шеренги, рапорт, привітання, повідомлення завдань уроку, інструктаж з БЖД


   2хв.

Ознайомити з вимогами гі­гієни та техніки безпеки.

2.2.

 

Стройові вправи.

 

 30с.

 

Повороти виконувати стрибком.

33.

Ходьба на місці.

 15с.

Виконання вправи під музику.

44.

Біг на місці.

 30с.

Виконання вправи під музику.

5.5.

Біг на місці з високим підніманням стегна.

 20с.

Спина пряма, вправу виконувати енергійно.

  6.

Ходьба на місці.

 15с.

Виконуємо глибокий вдих і видих.


  7.  


Комплекс ЗРВ з м’ячем.

 

 

 

 


  10хв.


Комплекс ЗРВ виконується в парах.

 


 

В.п. – стоячи обличчям один до одного, м’яч у прямих руках над головою:1 – крок правою назад;
2 – в.п.; 3 – крок лівою назад; 4 – в.п.

6-8р.

Обидва партнери тримають м’яч.


 

В.п. – стоячи спиною один до одного на відстані кроку, м’яч у прямих руках попереду.

6-8р.

Повороти тулуба максимальні.


 

1 – поворот тулуба праворуч (ліворуч), передача м'яча з рук у руки;

2 – поворот тулуба ліворуч(праворуч), передача м`яча з рук у руки.


 

Учні першої шеренги повертають тулуб праворуч, другої - ліворуч і навпаки.


 

В.п. – стоячи спиною один до одного на відстані кроку.
1 – поворот тулуба праворуч, передача
м'яча з рук у руки через середину;
2 – поворот тулуба ліворуч, передача
м'яча з рук у руки через середину.


6-8р.

Слідкувати за рухами учнів.

Повороти мають бути одночасними
 


 

В.п. – стоячи спиною один до одного, ноги на ширині плеч, м’яч у прямих руках над головою.
1 – нахил вперед, передати м`яч партнеру поміж ногами;
2 – в.п.


6-8р.

Ноги в колінах не згинати.


 

В.п. – присід на правій, ліва в сторону, м`яч на підлогу, руки на м`ячі.
1-2 – перенесення ваги тіла з правої на ліву і навпаки;


6-8р.

Вправу виконувати в положенні присівши.


 

В.п. – стоячи спиною один до одного, взятись за руки, ноги на ширині плеч, м’яч між спинами.
1-2 – присісти;
3-4 – встати.


6-8р.

Під час присіду опиратись на спину партнера.


 

В.п. – стоячи обличчям один до одного, м’яч на підлозі.
1 – стрибок вперед;


   6-8р.

Стрибки виконувати енергійно.


 

2 – стрибок назад;

3 – стрибок  праворуч;
4 – стрибок ліворуч.


 


 


ІІ.


Основна частина


25хв.


 


 

Сприяти розвитку фізичних якостей методом колового тренування.


 

Слідкую за дотриманням правил БЖД на всіх станціях, правильністю виконання вправ та часом.


1.

Виконання завдань на станціях:


20хв.

Потоковий метод виконання. Після кожних 30сек.  роботи - відпочинок 30 секунд


 

1 станція:
В.п. – лежачи на спині, руки вздовж тулуба, набивний м’яч затиснутий між стопами. Перенесення м’яча прямими ногами за голову і навпаки;

2 станція:
В.п. – лежачи на животі, руки за голову. Піднімання і опускання тулуба; біг з високим підніманням стегна;


2х30с





2х30с


Ноги в колінах не згинати.
Необхідно прогинатись у поперековому відділі.

 

Виконувати з максимальною швидкістю


 

3 станція:
В.п. – лежачи на спині, руки за голову, ноги зігнуті в колінах.

Піднімання тулуба в сід;
4 станція:
Стрибки через скакалку на
місці, відштовхуючись двома ногами;

5 станція:
В.п. – упор на брусах.
Згинання і розгинання рук в упорі на брусах (хл.);
В.п. – у висі лежачи на низькій перекладині.
Підтягування у висі лежачи (дівч.);
6 станція:
В.п. – стоячи боком до гімнастичної стінки, рукою взятися за рейку на рівні пояса. Присідання на правій нозі, ліва вперед. Потім теж саме на лівій.


2х30с
2х30с
2х30с

2х30с.

Вправу виконувати з максимальною кількістю повторів.

Виконувати повний присід.


2.

Завдання на картках

2хв.

Завдання на картках учні виконують під час відпочинку між колами проходження станцій.


 

Сприяти розвитку спритності у рухливій грі «Футбол для павучків».


5хв.


 

3.

Гра: Учні розподіляються на дві команди і приймають положення, присівши в упорі, руки позаду. Перемагає команда, яка менше пропустить голів.


 

За свистком учителя учні починають грати у футбол в даному вихідному положенні, стараючись забити м’яч у ворота. М’яч можна передавати ногами і
головою. З ауту м’яч у гру вводиться ногою.

ІІІ.

Заключна частина

5хв.


 

1.

Визначення рівня самооцінки:
Учні самостійно оцінюють свою роботу на уроці, наклеюючи на плакаті чоловічків відповідного кольору.


2хв.


Червоний чоловічок – відмінна оцінка;
Зелений – хороша оцінка;
Чорний – задовільна оцінка.
Завдання виконується під заспокійливу музику.

2.
 

3.
 

4.

Шикування
 

Підсумок уроку
 

Домашнє завдання

1хв.
1хв.

1 хв.

Шикування в дві шеренги.
Відзначити кращих учнів, а також проаналізувати самооцінку.
 

Індивідуально; диференційовано

 

 

          

doc
Додано
26 січня 2021
Переглядів
1627
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку