Методика «Здібності педагога до творчого саморозвитку»1. Я прагну вивчати себе. 2. Я залишаю час для розвитку, як би не був зайнятий роботою і домашніми справами. 3. Виникаючі перешкоди стимулюють мою активність. 4. Я шукаю зворотній зв'язок, так як це допомагає мені пізнати й оцінити себе. 5. Я аналізую свою діяльність, виділяючи на це спеціальний час. 6. Я досліджую свої почуття і досвід. 7. Я багато читаю. 8. Я широко дискутую з потрібних мене питань. 9. Я вірю в свої можливості. 10. Я прагну бути більш відкритим. 11. Я усвідомлюю той вплив, який чинять на мене оточуючі люди. 12. Я керую своїм професійним розвитком і отримую позитивні результати. 13. Я отримую задоволення від засвоєння нового. 14. Зростаюча відповідальність не лякає мене. 15. Я би поставився позитивно до мого просування по службі.
Оцінювання: 5 балів - дане твердження повністю відповідає дійсності; 4 бали - скоріше відповідає, ніж ні;3 бали - і так, і ні; 2 бали - скоріше не відповідає; 1 бал - не відповідає. Підведення підсумків: 75-55 балів. Активний саморозвиток. 54-36 балів. Відсутня система саморозвитку, орієнтація на розвиток залежить від різних умов. 35-15 балів. Зупинений саморозвиток.
Сучасний педагог — фундаментально освічена людина, здатна гнучко перебудовувати напрям і зміст своєї професійної діяльності, яка самостійно працює над власним розвитком, підвищенням освітнього й культурного рівнів, уміє самостійно набувати необхідних для професійної діяльності знань, умінь і навичок, критично мислить, володіє стійкою системою мотивів і потреб соціалізації, здатна активно й творчо діяти.
ТВОРЧИЙ ПЕДАГОГ повинен: 1 творчо засвоювати знання і застосовувати їх у конкретних навчальних і життєвих ситуаціях;2 критично осмислювати здобуту інформацію;критично осмислювати здобуту інформацію;3оволодівати вміннями й навичками саморозвитку, самоаналізу, самоконтролю та самооцінки.
СТАДІЇ, які проходить творчий педагог в процесі свого розвитку. Професійне становлення, шлях “спроб і помилок”, особистих пошуків у професійній діяльності;1 Стихійне самовдосконалення. Яке полягає в орієнтації творчої діяльності працівника на розширення базових знань, умінь та навичок;2 Планомірна раціоналізація особистісної творчої діяльності, що виражається у плануванні педагогом власного творчого досвіду, а також у несистемному використанні власних новацій у професійній діяльності;3 Оптимізація процесу і результатів праці; період, коли творча діяльність не лише планується , а й на основі наукової організації праці прогнозується її розвиток;4
Сучасні науковці вважають, що важливими технологіями формування готовності викладачів до самостійної творчої діяльності є такі: Технологія групової роботи. Технологія проблемного навчання Проектна технологія Технологія модульного навчання Технологія формування стимулів до педагогічної творчості Технології творчого розвитку особистості
Технологія групової роботи Уключає викладачів у змістовне співробітництво, де вони виступають суб'єктами спільної навчальної діяльності, а значить змінюється їх мотиваційна сфера. Групова форма навчальної роботи, яка раціонально включена в навчальний процес, дає позитивні результати, робить очевидними зусилля і здібності кожного, що є природним стимулом здорового творчого змагання.
Технологія проблемного навчання. Проблемне навчання підсилює ступінь досягнення цілей навчання, підвищує якість і міцність отриманих знань та умінь, надає навчальному процесу більшої емоційності та жвавості, посилює пізнавальну активність слухачів, уповільнює зниження показників функціонального та психологічного стану, поліпшує самопочуття та настрій викладачів, має ефект емоційного підкріплення, яке сприяє становленню психічних новоутворень, що лежать в основі процесу набуття нових знань, умінь, навичок
Технології творчого розвитку особистості До цих технологій будемо відносити: навчання у співробітництві, метод проектів, різнорівневе навчання, індивідуальний і диференційований підхід, де викладач вступає як компетентний консультант, помічник, організатор педагогічної взаємодії зі студентами у пізнавальній діяльності.
Технологія формування стимулів до педагогічної творчості Формування стимулів до педагогічної творчості доцільно розглядати як процес створення психолого-педагогічної системи, компоненти якої (зміст, форми, методи, засоби професійної підготовки, характер комунікативних зв'язків між суб'єктами навчального процесу) забезпечують умови для творчої діяльності слухачів із метою формування у них стійкої сфери творчої професійної діяльності.
Проектна технологія Навчальне проектування орієнтоване, перш за все, на самостійну діяльність викладачів - індивідуальну, парну або групову. Передбачає розв'язання певної проблеми, яка завбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого - інтегрування знань і умінь із різних галузей науки, техніки, творчості. Технологія передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів.
ВИСНОВОК: На основі теоретичного аналізу визначень педагогічної творчості у психолого-педагогічній літературі ми дійшли висновку, що педагогічна творчість є цілісний процес професійної реалізації та самореалізації. Ланкою педагогічної творчості є особистісно зорієнтована розвивальна взаємодія суб'єктів навчально-виховного процесу, зумовлена специфікою психолого-педагогічних відносин між ними і спрямована на розвиток творчого потенціалу.