Інсценізація казки «З літерами «Е» та «И» Ми підемо в королівство Славної Граматики»

Про матеріал
Інсценізація казки проводиться для того,щоб вчити перевіряти написання ненаголошених [е], [и] в коренях слів, розпізнавати орфограми, правильно писати слова; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, усне і писемне мовлення; удосконалювати навички письма; формувати компетентність спілкуватися рідною мовою; виховувати почуття гордості за приналежність до української нації.
Перегляд файлу

                        

 

 

                                         Дійові особи:

                Сергійко                                      Буква И

                Оксанка                                       пані Помилка

                Наголос                                         дядечко Правило

                Буква Е                                                   

Сергійко: Ой, ой…Я більше не можу, ці букви Е та И мене зовсім замучили.

Знову через них двійка. Оксанко, Оксанко!

                                ( Вбігає Оксанка)

Оксанка. Чого тобі? Ти плачеш, братику? Що сталося?

Сергійко. А як же мені не плакати? Я мамі обіцяв і в школі обіцяв, що більше двійок не одержуватиму, а ці лукаві Е та И знову підвели! Написав «село, медовий, весна, зелений, жовтень» через И, а « димлять,криниця,крижаний» через Е. І знову одержав двійку!

Оксанка. Який жах! Вісім помилок! А ще не хочеш,щоб я тобі допомагала. Це ж так просто: ненаголошену голосну перевіряй наголосом,наприклад: село – селище, медовий – мед, весна – весни, зелений – зелень, димлять – дим, крижаний – крига. А от у слові «криниця» И наголосом перевірити не можна. Це слово треба запам’ятати. А в слові «жовтень» Е – випадне, бо змінюється так: «жовтня».

Сергійко. Еге запам’ятати! Тобі добре, у тебе пам'ять хороша. А я з цими Е, И та наголосом ніяк впоратися не можу. І де вони взялися на мою голову?

                ( Плаче. Хтось стукає у двері. Входять Е, И та Наголос.)

Буква Е. Добрий день! Нас тут щойно згадували. Я звук і буква Е.

Буква И. А я звук і буква И. Здоровенькі всі були!

Наголос. А я наголос. Не розумію, Сергійку, чого ти на мене гніваєшся?  Без мене б усе переплуталось. Я усім друг. . .

                           ( Вбігає пані Помилка)

Пані Помилка. Я – Помилка. Ти, Наголосе, мені не друг. А от Сергійко зі мною дружить. Правда ж, Сергійку? У тебе ж у зошиті я на кожній сторінці?!

Сергійко. Який ти мені друг? Просто я щось наплутаю, а ти вже й тут!

Наголос. Ти її, Сергійку, прожени, зі мною, з Наголосом, подружи!

Пані Помилка. Ха – ха – ха! Ти, Наголосе, дуже вже задаєшся! (Передражнює) Без мене б усе переплуталося… Ха- ха – ха! А я от маю два наголоси і нічого: Помилка і Помилка.

Оксанка. Так на те ж ти і пані Помилка.

Наголос. А от спробуй, пані Помилко, назвати слово, яке я задумав із букв б, р, а, т, и.

Пані Помилка. Вже знаю! Це ж просто – брати

Наголос. От і не вгадала, я задумав брати. А як без мене без наголосу ти прочитаєш слова: замок чи замок, мука чи мука, насип чи насип?

Пані Помилка. Чого ти до мене причепився? Я – пані Помилка, що хочу, те й роблю! А вам що до мене?

Буква Е. Як то що? Ти ж мені, букві Е дружити з буквою И заважаєш!

Буква И. Хоч я, И, у вимові й поступаюся перед ненаголошеним Е…

Буква Е. А я,Е, перед И, але на письмі нас плутати не можна.

Наголос. І в цьому я, Наголос, вам вірний помічник. А вам, пані Помилко, я ворог!

Пані Помилка. Ха – ха – ха! Злякалась я тебе! На моє щастя, є ще забудьки і неуважні, ледарі та неохайні. В їхніх зошитах завжди для мене місце знайдеться. От Сергійко мене не лаяв, а на тебе, Наголосе, і на букву Е та И

Скаржився…

                                  ( Хтось гучно ступає.)

Оксанка. Хто там?

Дядечко Правило. Це я, дядечко Правило. Сидів я собі спокійно у підручнику, слухав, слухав і не витримав. Це вже занадто. Ця помилка зовсім знахабніла. А чому? Бо з нею не борються, як слід.

Буква Е. Це правда. От Сергійко вже вп’яте пише слово « теля» через И!

Сергійко. Так до нього ж не можна ніяк підібрати перевірне слово. В словах

« теля», « телиця», « телята» наголос не на першому складі, а тому скрізь чується И.

Наголос. Справді, це важке слово. А все ж таки і до нього є перевірне – «отелиться».

Сергійко. От спасибі! Зараз і запишу: « отелиться – теля, телиця, телята».

Після т, хоч і чується И, пишу Е. Правильно?

Оксанка. Правильно, правильно!

Дядечко Правило. Наголос, Букви Е та И. Молодець!

Пані Помилка. Ха – ха – ха ! Зраділи, що одне слово написав правильно! Побачимо, що далі буде…

Дядечко Правило. А ти не смійся, гидка пані Помилко! Я, дядечко Правило, твердо кажу, що далі тобі все гірше і гірше буде. Війну тобі оголосимо. Правда, Сергійку?

Сергійко. Я б з охотою. Тільки коли б мені хтось добирав перевірні слова.

Наголос. А ти навчися сам їх добирати.

Пані Помилка. Бачиш, Сергійку, яке вони тобі життя готують. Все сам та сам. А я, Помилка, охоче допоможу тобі робити помилки.

Оксанка. Забирайся звідси! Чого ти причепилася до мого  братика? Знай, пані негідна, що я допоможу Сергійкові.

Пані Помилка. Це він до мене причепився, а не я. Чого ви всі на мене нападаєте?

Дядечко Правило. І будемо нападати. Сергійку,оголошуй війну пані  Помилці, а ми тобі допоможемо.

Наголос. Допоможемо!

Сергійко. А як же ту війну розпочати?

Дядечко Правило. Дружи зі мною, з дядечком Правилом.

Наголос. І зі мною – Наголосом.

Буква Е.Мене, Е, з буквою И не плутай.

Буква И. Пам’ятай , що не всі слова пишуться так, як вимовляються.

Наголос. Перевіряй наголосом,яку букву треба писати – Е чи И. Розумієш?

Дядечко Правило. Запам’ятай слова, які не перевіряються наголосом.

Сергійко. Зараз,зараз…Через Е пишемо такі слова: « пшениця», « черговий»,

« ясен», « керівник», « бетон», « ведмідь», «календар», « герой», « летіти»,

« черешня», « четвер». А И пишеться в таких словах: « абрикос», « криниця»,

« тривога», « кишеня», « гриміти», « арифметика».

Пані Помилка. Ой, ой, Сергійку, ти ж у цих словах завжди помилки робив!

Сергійко. Робив, а тепер не буду. Я з дядечком Правилом дружу!

Наголос. І зі мною, Наголосом!

Сергійко. І з Наголосом. І тебе, сестричко Оксаночко,прошу допомогти мені.

Оксанка. З охотою. Я тобі казатиму слова, в яких Е та И будуть ненаголошені, а ти добирай до них слова, в яких би наголос падав на склад Е та И, наприклад: «тихенький».

Сергійко. Тихо.

Оксанка . Широкий.

Сергійко. Широко.

Пані Помилка. Почекайте,що ви робите?! Ой – ой – ой ! ( Бігає навколо Сергійка й Оксанки .)

Дядечко Правило. Ага, злякалася, пані Помилко!

Оксанка. Великий.

Сергійко. Велич.

Буква Е. Браво!

Буква И.Браво!

Пані Помилка Пані Помилка ( плаче). Ой, я більше не можу…

Буква Е. Браво ( стогне). Ой, ой…У цих же словах він завжди помилки робив.

Сергійко. А більше не робитиму. Ану геть,пані Помилко!

Пані Помилка ( плаче). Нічого, нічого. Ще є дзвінкі та глухі приголосні.

Сергійко. А я і їх вивчу.

Пані Помилка. А апостроф?

Сергійко. Постараюся – і він мені не страшний.

Пані Помилка. А м’який знак? А подвоєні приголосні?

Сергійко. Та чого ти причепилася до мене? Геть з моїх зошитів!

Всі: Геть, геть!

Пані Помилка. Ой, ой, що ж мені робити? Піду пошукаю іншого Сергійка.

Прощавайте!

Дядечко Правило. Прощавай! Добре було б, щоб ти, пані Помилко, не знайшла собі місця в жодному зошиті.

Усі. Оце б чудово було!

Пані Помилка ( плаче). Ой, які ж ви всі, хочете моєї загибелі!

Усі. Хочемо, хочемо! Геть усі помилки! Геть з усіх зошитів!

Дядечко Правило ( звертається до залу). А ви, діти, запам’ятали, що треба робити, щоб пані Помилка не з’являлася у ваших зошитах? Давайте на знак дружби разом заспіваємо.

Чого вчать у школі

Музика. В. Шаїнський Слова. М. Пляцковський

 

doc
Пов’язані теми
Українська мова, Виховна робота
НУШ
Додано
27 лютого
Переглядів
123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку