вчити дітей переказувати текст-розповідь; розширювати знання учнів про значення слів; вчити добирати влучні образні слова; розширити знання учнів про калину, як рослину-символ України; розвивати мовлення, образне мислення;
Послухайте загадку і спробуйте здогадатись, про що будемо говорити на уроці.
Номер слайду 3
Відгадати загадку. За хатою у садочку,У зеленому віночку Та в червоних намистах. Стала пава молода. І збігаються всі діти, Щоб на неї поглядіти. За намисто кожен смик –Та й укине на язик. Що це таке? (Калина)
Номер слайду 4
Номер слайду 5
— Сьогодні на уроці говоритимемо про символ України — калину. Ми ознайомимося з легендою про калину та напишемо переказ тексту «Калинова грона».
Номер слайду 6
Українці споконвіку любили калину. Саджали її біля хати, у садку, над річкою, у полі. Калина любить сонце й українські землі. Стоїть серед поля кущ калини. Під кущем трава зеленіє. Пташки між гіллям щебечуть. Багряне листя ввібрало всю красу осені. Ще більше милують око ягоди. Червоні кетяги вкриті краплинами роси, аж горять на сонці. Калина, мов дівчина-красуня, ніжна і чарівна. Дивишся на неї — і милуєшся. Про червону калину складено багато пісень. З нею порівнюють не тільки дівчат, але й Україну.
Номер слайду 7
Вправа “Незавершене речення”Саджали калину (біля хати)Пташки між гіллям (щебечуть)Червоні кетяги вкриті (краплинами роси)Калина – це символ (України)
Номер слайду 8
Вправа “Незавершене речення”На зеленій гілочці почіплялися ( червоні ягідки). Розмістилися вони (віночком). З кожної гілочки на калині звисають (грона). Коли випадає сніг, ягідки грають на гілках (яскравими вогниками)
Номер слайду 9
“Вправа “Мікрофон”Що таке калина? (високий кущ)Де росте калина? (Лісовий кущ) З чим порівнюють калину? Листя, мов тризуб. Квіти білі, дрібні як сніжинки. Ягоди, мов червоне намисто. Калина – лікарська рослина. Згадайте прислів’я про калину (Без верби і калини - нема України)Чи подобається вам ця рослина?
Номер слайду 10
Пам’ятка “ Як працювати над текстом ”Прочитайте уважно текст. Визначте його тему та основну думку. Поділить текст на частини. Скласти план до тексту. Перекажіть текст, дотримуючись плану.
Номер слайду 11
Калинове гроно У давні часи калина не скрізь росла-родила. Довго доводилось людям шукати калинові грона лісами й полями, горами й долами, болотами та ярами. А кому щастило зірвати дозрілі ягоди, той ніс їх у свою домівку, і вже тоді в тій хаті завжди був спокій, радість, достаток. Потім калина розповсюдилась по всій Україні, перестала бути дивом, і її грона майже втратили свою дивовижну дію. Лише на Довбушевій скелі, у неприступних місцях, збереглася чудодійна калина.
Номер слайду 12
Одного разу ішов вівчар з отарою попри високу і стрімку скелю Довбуша. Задивився на її вершину, а звідти червоним блиском сонячного променю вдарило юнакові в очі. Приклав руку до чола, помітив — зі скелі звисають налиті соком грона червоної калини. Чув хлопець від старих людей: хто знайде калинові грона на скелі Довбушевій, той горя не знатиме, а щастя матиме на все життя.
Номер слайду 13
Забувши про все на світі з тих, кинув він хазяйські вівці й пішов добувати грона. Та ледь дійшов до половини скелі, як зірвалася брила разом із ним. Загула-загриміла донизу. Вівчар знепритомнів. А коли прийшов до пам’яті, вже нічого не міг бачити, окрім темної ночі... Осліп бідолашний. Отаке-то. Не кожному ті грона даються до рук
Номер слайду 14
Запитання і завдання до тексту. • Про які часи розповідає нам легенда?Чому за легендою раніше було не так просто знайти калину? Навіщо люди намагалися знайти калинові ягоди? Розкажіть, який випадок трапився з вівчарем. Чому, на вашу думку, калин не дозволила хлопцеві зірвати свої ягоди?
Номер слайду 15
План переказу1. Калина2. Чудова знахідка3. Вівчар.4. Не кожному грона дається.
Номер слайду 16
Поєднай слова, утворюючи словосполучення. Шукати ніс у домівку. Щастило лісами і полями Збереглася чудодійна калина. Одного разу ішов вівчар. Звисають грона дається. Пішов добувати брила разом із ним. Зірвалася забувши про все на світіНе кожному грона червоної калини
Номер слайду 17
Повторити будову тексту. ЗАЧИН - Одне або декілька речень, з яких ми дізнаємося про що і про кого буде йти мова у тексті. ОСНОВНА ЧАСТИНА - Речення, які складають основний зміст тексту. У них описується весь сюжет тексту, розповідається про розвиток подій. КІНЦІВКА - Одне або декілька речень, у яких підводиться підсумок усього сказаного.
Номер слайду 18
Заповнення таблиціЗачин – не скрізь росла, довго шукали. Основна частина - несли додому, щастя, достаток, побачив кетяги. Кінцівка – пішов добувати, трапилося лихо, не кожному дається.