Інтегровані уроки з української мови та літератури

Про матеріал
Інтегровані уроки української мови і літератури, української літератури та історії спрямовані на формування комунікативних і творчих компетентностей; допомагають розвивати уміння висловлюватися логічно, формувати мислення, пошуковий інтерес, Патріотичне виховання, шанування національних традицій, пріоритет морально-етичних цінностей – принципи, на яких базується інтегрований урок. План-конспект уроку з української мови та літератури «Уживання сполучників у простому та складному реченні. Сполучники сурядності й підрядності. Гуманізм новели Любові Пономаренко «Гер переможений», мета якого поглибити знання учнів про сполучник як службову частину мови, його граматичне значення; сформувати загально пізнавальні вміння знаходити сполучники сурядності та підрядності в тексті, визначати групу їх за значенням на прикладі новели Любові Пономаренко «Гер переможений»; на основі історичного матеріалу новели створити уявлення учнів про події Другої світової війни; спонукати до діалогу про роль гуманізму в розвитку людства.
Перегляд файлу

     Інтегрований урок з української мови та літератури у 7 класі

   Тема: Уживання сполучників у простому та складному реченні. Сполучники сурядності й підрядності. Гуманізм новели Любові  Пономаренко «Гер переможений»

    Мета: поглибити знання учнів про сполучник як службову частину мови, його граматичне значення; формувати загально пізнавальні вміння знаходити сполучники сурядності та підрядності в тексті, визначати групу їх за значенням на прикладі новели Любові Пономаренко «Гер переможений»;

Обладнання: новела Л. Пономаренко «Гер переможений», фотографія письменниці

                                                          Людське в людині – це найвища цінність,

                                                           І дар цей треба всім нам берегти.

                                                                                                         Вадим Крищенко

                               Хід уроку

І. Оголошення теми, мети уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності семикласників

Слово вчителя

Урок сьогодні нетрадиційний, інтегрований, ми познайомимося з новелою Любові Пономаренко «Гер переможений», на прикладі якої вивчатимемо сполучник як частину мови.

1. Робота з текстом (творче спостереження з елементами аналізу)

-  Що ви вдома прочитали про письменницю?

- Про що може говорити текст із таким заголовком?

- Коли відбувалися події, зображені у тексті?

- Яку роботу виконували полонені німці? Чим Фрідріх займався після роботи? Чому?

- Як ставились діти до полонених? Чому?

- Якою подією завершується твір? Чи змінилось ставлення головної героїні до полонених за багато років?

- Які символічні образи мають місце у новелі?

- Над чим змушує задуматись даний твір кожного з нас?

- Що таке гуманізм? Чи варто бути гуманним?

2. Асоціативний кущ «Війна»

(розруха, голод, сирітство, важка робота, сирітство)

3. Теорія літератури

 «Гер переможений» Любові Пономаренко розповідає належить до епічного жанру. Це оповідання  невелике за обсягом, проте в ньому глибоко й тонко передано внутрішній світ, переживання героя, стисло викладена життєва людська трагедія. Отже,        

       Новела – невеликий за обсягом твір епічного характеру про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом. Подія розвивається дуже динамічно, часто твір має трагічний кінець.

 

  ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок .

1. Ланцюжок питань

-            Яка частина мови називається сполучником? У чому полягає його службова функція?

- Що спільне і відмінне у сполучника та прийменника?

- На які групи поділяються сполучники?

- Якими сполучники бувають за будовою?

- Поясніть правопис сполучників разом і окремо.

 2. За параграфом підручника скласти опорні схеми по темі «Групи сполучників сурядності та підрядності»

 3. Робота в парах.

Розповісти сусіду по парті про групи сполучників сурядності та підрядності, обмінятися думками.

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

1. Знайти і виписати з першого абзацу тексту сурядні та підрядні сполучники, вказати їх групи. Що кожна з цих груп поєднує?

2. У другому абзаці замініть сполучники синонімічними. Який результат?

3. Лінгвістичний експеримент: з четвертого абзацу опустіть усі сполучники, що з цього вийшло? Зробіть висновок про роль сполучників у мові.

4. Чи є хоч би один абзац без сполучників? Про що це говорить?

5. Стисло кількома реченнями запишіть про гуманне ставлення жителів до полонених. Які ваші думки з приводу цього? Чи варто судити людей, які не з власної волі попали на війну? Які сполучники ви використали у своїй розповіді?

V. Підсумок уроку.

«Мозковий штурм»

- Чи засуджує когось із персонажів автор новели? Чому ви так думаєте?

- Чого очікує від нас оповідач?

- Що вас найбільше вразило в новелі?

- Що нового ви взяли із теми «Сполучник»?

  VІ. Домашнє завдання.

   Написати есе «Уявна зустріч із дітьми Фрідріха через багато років». Про що ви будете говорити? У своїй розповіді використовуйте різні групи сполучників.

 

 

 

        Інтегрований урок з української літератури та історії  у 7 класі

Тема: Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків у історичній повісті Андрія Чайковського «За сестрою». Козацька доба.

Мета: Характеризувати образ головного героя та козаків, формувати усвідомлення поняття лицарства, вміти складати план до характеристики героїв; розвивати вміння висловлювати власні судження про геройство і лицарську відвагу головних дійових осіб; виховувати лицарські чесноти.

Обладнання: портрет А.Чайковського, текст твору, дидактичний матеріал (картина А.Манастирського «Запорожець»).

                                                    Хід уроку

І. Організаційний момент

Слово вчителя.

 Найкраще живеться в тому домі, де панує злагода і хороший настрій, тож посміхніться один до одного і до наших гостей, промовте один до одного такі слова:

Ми – хороші школярі,

Ми – творчі особистості.

Ми  думаємо і замислюємося.

Ми хочемо все знати.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності семикласників.

Слово вчителя укр. літератури

 Урок сьогодні нетрадиційний, інтегрований, ми підсумуємо вже відомі факти про козацьку добу із укр. літ. та історії. А почнемо ми свій урок зі спілкування із мистецтвом (ПРЕЗЕНТАЦІЯ «Образотворче мистецтво про козацтво» під музику козацького маршу  Євгена Адамцевича). Яке враження справила на вас музика та картини? Які риси козаків передають ці види мистецтва? Чи збігається ваша характеристика козаків із характеристикою ще одного виду мистецтва – літературою? Вивчивши історичну повість А.Чайковського « За сестрою», ви можете назвати, кого з героїв твору стосується наступна фраза(у формі гри «Найуважніший»).

ІІІ.  Актуалізація опорних знань у формі гри «Найуважніший»

1)«В одній спідниці, простоволоса, виглядала страшно. Очі налилися кров’ю з лютості та розпуки. В руках держала сокиру». (Палажка, мати Павлуся.)

2) «Їх стіжкуваті шапки і догори вовною обернені кожухи надавали їм такого страшного вигляду, що, дивлячись на них, кров замерзала в жилах». (татари, що напали на Спасівку)

3) «…Був кремезний козак літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперізував широким шовковим поясом. На ногах добрі шкапові чоботи. Сорочка була подерта і замащена… Жилаві руки з п’ястуками, мов довбеньки. …Згинав залізні штаби, а коня підіймав поперед себе, мов барана». (Семен Непорадний, сторожовий козак)

4) «Йому було вісімдесят літ зроду; та хоч було спочити старим костям у якому зимовику, він не давався старості і волочився з козаками, граючи на бандурі та розвеселяючи їх грою і співом. …Стріляв з рушниці так, що птиці під час льоту не промахнув. До того, він знав, як лічити рани зіллям…» (січовий дід Панас)

5) «Розплющив очі і побачив над собою високого чоловіка з люлькою в зубах. Чоловік був одягнений у подерту, брудну одежу і мав на голові татарську шапку. На ногах у нього були постоли, обв’язані мотузками. Лице чорне, пожовкле та розкуйовджена чорна борода. …Уся його зброя — довгий ніж за поясом». (потурнак — Харциз Карий)

6) «Був веселий, і за це його всі полюбили. Девлет-Гірей наказав видати йому гарну одежу, і тепер годі було впізнати того обідраного невільника, кінського пастуха». (Павлусь)

 Слово вчителя історії : (презентація про утворення Запорозької  Січі, клейноди козацтва, символи гетьманської влади, карта України часів татарських набігів, хронологічна задача, тестування на закріплення матеріалу)

Випереджувальне завдання – вірш «Козак» (автор – Янна Яковенко)

Асоціативний кущ до слова КОЗАК (вірний, мужній, благородний, волелюбний…). А чи не збігаються ці поняття з нашою темою уроку?

Пояснення незнайомих та малознайомих слів і виразів:

миля — одиниця довжини, що в англійській системі мір дорівнює 1,609 км;

поганської — не християнської;

частокіл — паркан із загострених паль, палиць;

товар — худоба;

штуки — козацькі прийоми;

строї — одяг;

лилик — летюча миша;

мізерія — хатнє майно;

ясир – це бранці, яких захоплювали татари в полон під час нападів на слов’янські землі.

IV. Формування і вдосконалення вмінь та навичок

 Слово вчителя української літератури.

1. Бесіда: (опрацювання тексту)

Тема повісті А. Чайковського «За сестрою» — зображення пригод хлопчика Павлуся, який вирушив визволяти свою сестру з татарського полону.

Головна думка — уславлення цілеспрямованої, мужньої людини, яка, ризикуючи власним життям, рятує інших, виявляючи при цьому велику мужність та кмітливість.

Жанр – героїко-романтична повість.

Чим відрізняється художній твір від історичного? (художнім вимислом)

- Який етап історії змальовано у повісті? Що вам відомо про набіги татар?

- Як утворилось поселення? Чому така назва?

- Хто є представником українського козацтва? Що їх об’єднує? За якими правилами живуть козаки?

- Яким у творі зображено рід Судаків?

- Чи буде Павлусь у майбутньому козаком?

-  Як гартувався характер Павлуся протягом всієї повісті?

2.  Робота в парах:

1-ша група: сюжетний ланцюжок

2-га група: скласти план характеристики козаків-запорожців.

3-тя  група: скласти план характеристики Павлуся, на основі плану дати визначення романтичний герой.

                  Орієнтовні відповіді:

1-ої групи

- експозиція: Історія села Спасівка

- зав’язка: Татари напали на поселення, де жили Судаки

- розвиток подій: Павлусь серед козаків зустрічає брата Петра

Напад запорожців на татарський кіш

Харциз продає Павлуся татарському купцю Сулейману

Невдала втеча хлопця з полону

Приїзд мули від Девлет-гірея призупинив покарання Павлуся

- кульмінація: Викуп Мустафи,сина Девлет-гірея

- розв’язка:Хан надає волю Павлусю та Ганнусі

 

2-ої групи

План характеристики козаків-запорожців

1. Підготовка змалку до козацької служби:

а) сімейні традиції;

б) фізичне загартування;

в) оволодіння військовими навиками;

г) уміння пристосовуватися до життя в польових умовах.

2. Сміливість, мужність, хоробрість та відвага козаків у бою, їхня кмітливість та винахідливість.

3. Товариська взаємодопомога, здатність до самопожертви.

4. Любов до пісні, почуття гумору.

5. Деяка жорстокість, грубість козаків.

6. Вірність своєму обов’язку — захисту рідної землі від ворогів.

7. Повага до старших.

8. Любов до вітчизни, до свого народу.

  3-ої групи

План до характеристики Павлуся

1. Павлусь — козацький нащадок.

2. Прив’язаність хлопця до сестри, його лицарська поведінка.

3. Засвоєння козацьких умінь та навичок.

4. Відвага, сміливість та кмітливість головного героя.

5. Допитливість, здатність Павлуся до науки, його товариський характер.

6. Твердість у вірі.

7. Співчуття до невільників, волелюбність.

8. Блискучий план врятування сестри.

9. Любов до рідного краю.

10. Вірність даному слову.

Слово вчителя

   3. Теорія літератури

З попередніх уроків ми знаємо визначення героїко-романтичної повісті. Що це?

  Що таке повість, ви вже знаєте (пригадайте твір «Захар Беркут» І. Франка). Знайомі ви також і з жанровими різновидами повістей. Наприклад, згадана повість І. Франка — історична. Повість А. Чайковського визначають як героїко-романтичну.

Спробуємо визначити(і довести!) героїчні та романтичні ознаки у цьому творі. (Героїчні — боротьба козаків із татарами, захист вітчизни, побратимство, вірність вірі та присязі, готовність до подолання труднощів, гордість козацтва; романтичні — головний герой весь час потрапляє у виняткові, незвичайні обставини, переслідує благородну мету порятунку сестри, виявляючи при цьому незвичайну кмітливість.)

   Висновок. Саме таким, як Павлусь, і є романтичний герой. Це людина, що потрапляє у складні ситуації, зазнає різних пригод, але завдяки своїм сміливості та розуму з честю виходить зі скрути, рятує інших, поєднуючи в собі силу, сміливість із ніжністю, щирою любов’ю та товариськістю.

 4. Інтерактивна гра «Займи позицію» : що  ви зробили би на місці Павлуся – послухали б батька і брата чи, як і Павлусь, поїхали б визволяти сестру з полону?

V. Рефлексія

                                              Кросворд

По горизонталі:

1. Головний герой повісті «За сестрою»

2. Вільна людина ( з тюркського ) - козак

3. Атрибут влади гетьмана - булава

4. Річка, на якій знаходилася Запорізька Січ - Дніпро

5.Синонім до слова воля - свобода

6. Острів запорозького козацтва - Хортиця

7. Автор повісті «За сестрою» - Чайковський

По вертикалі:

  1. Жанр твору А.Чайковського «За сестрою» - повість

 Отже, спадщина найпопулярнішого письменника-історика в Україні к. ХІХ –поч. ХХст.. становить понад 10 томів глибоко патріотичної цікавої прози. Він писав про реальних людей, які займали чільні місця в нашій історії, знав і любив добу козаччини, прагнув, описуючи завзяття, відвагу, самопожертву своїх героїв, виховати в читачів високу національну свідомість, відновити в них історичну пам’ять, щоб відчули вони себе українцями, здатну побудувати незалежну державу. «Любіть Україну, любіть своє рідне, хоч воно не дорівнює чужому, але воно своє… Старайтесь це рідне піднести до рівня світових культур. Мені байдуже, чи мої письменницькі праці перейдуть до світової письменницької скарбниці. Я не писав на експорт, лише для свого любого українського народу…» - говорив Андрій Чайковський.

VІ.  Домашнє завдання.

 Написати мінітвір «Павлусь і Ганна вдома» або дати усну характеристику козаків чи Павлуся.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Мойсюк Наталія
Додано
27 лютого
Переглядів
289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку