Дата ____________ Прізвище_________________ Клас_____________
Інструктивно-методична картка для виконання практичної робота № 1
Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах
Мета: контроль рівня засвоєння предметної компетенції учнів щодо складання йонно-молекулярних рівнянь; вдосконалення та коригування техніки хімічного експерименту; сприяння розвитку здоров’язберігаючої компетентності з питань БЖД під час роботи з розчинами кислот і лугів; виховання акуратності, уважності під час проведення експерименту.
Реактиви та обладнання: розчини барій хлориду, сульфатної та хлоридної кислот, натрій сульфату, калій карбонату, кальцій гідроксиду, натрій гідроксиду, купрум (ІІ) сульфату та фенолфталеїн. Пробірки, газовідвідна трубка.
Хід роботи
Дослід 1. Утворення осаду під час реакції обміну.
До трьох пробірок з розчином барій хлориду долийте по 2 мл:
а) розчин сульфатної кислоти; б) розчин натрій сульфату; г) калій карбонат. Що спостерігаєте? Напишіть у молекулярному, повному та скороченому йонному вигляді рівняння відповідних реакцій. Які йони беруть участь у цих реакціях?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дослід 2. Утворення газу внаслідок реакції обміну
До 1-2 мл концентрованого розчину калій карбонату поступово долийте розчин хлоридної кислоти. Що спостерігаєте? Закрийте пробірку газовідвідною трубкою, кінець якої занурте у пробірку з вапняною водою. Поясніть спостереження. Напишіть рівняння відповідних реакцій у молекулярному та скороченому йонному виглядах. Які йони беруть участь у реакціях? Чи можна використати іншу кислоту?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дослід 3. Утворення малодисоційованих сполук внаслідок реакції обміну
Налийте у пробірку 2-3 мл розчину натрій гідроксиду і добавте до нього розчину фенолфталеїну. Що спостерігаєте? Зробіть висновок про характер середовища. Потім додайте 2-3 мл розчину сульфатної кислоти. Поясніть спостережуване явище.
У другій пробірці спочатку добудьте купрум (ІІ) гідроксид зливанням розчинів натрій гідроксиду та купрум (ІІ) сульфату. До утвореного осаду додайте розчин сульфатної кислоти до повного розчинення осаду. Складіть рівняння реакцій, що відбулися у молекулярному, йонному та скороченому йонному виглядах. Поясніть спостережувані явища. Визначте спільне і відмінне у властивостях розчинних і нерозчинних основ.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Зробіть висновок , давши відповідь на питання, в яких випадках реакції йонного обміну відбуваються до кінця _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Оцінка___________