Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти
Створення інклюзивних груп у ЗДО
Інклюзивні групи для виховання й навчання дітей з особливими освітніми потребами створює засновник (засновники) закладу дошкільної освіти:
-
в обов’язковому порядку
-
на підставі письмового звернення батьків або законних представників особи з особливими освітніми потребами.
Інклюзивні групи формують, як правило, станом на 1 вересня поточного року. Якщо батьки звертаються в інший термін, рішення про відкриття таких груп приймає засновник ЗДО.
Зауважте! Першочергове право на зарахування до ЗДО мають діти з особливими освітніми потребами, що зумовлені:
-
порушеннями інтелектуального розвитку
-
сенсорними та фізичними порушеннями
Документи для зарахування до інклюзивної групи:
Зараховує дітей до інклюзивних груп директор ЗДО на підставі:
-
заяви батьків (осіб, які їх замінюють)
-
копії свідоцтва про народження дитини
-
медичної довідки лікаря-педіатра або сімейного лікаря закладу охорони здоров’я, в якому спостерігається дитина, із зазначенням того, що вона здорова і може відвідувати ЗДО
-
«Карти профілактичних щеплень» (форма № 063/о).
Додатково необхідно надати висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
За наявності інвалідності необхідні копії:
-
медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років (наданої лікарсько-консультативною комісією) або посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу, відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю»
-
індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності).
Комплектування інклюзивної групи
Інклюзивні групи комплектують:
-
з розрахунку не більш як троє дітей з ООП
-
за віковими ознаками: (одновіковими, різновіковими)
-
з огляду на особливі освітні потреби дітей.
Освітній процес в інклюзивній групі ЗДО
Освітній процес в інклюзивних групах дітей з ООП провадять:
-
відповідно до Базового компонента дошкільної освіти
-
за окремими програмами, затвердженими МОН, та методиками з огляду на індивідуальні особливості навчально-пізнавальної діяльності дітей
-
ураховуючи рекомендації ІРЦ.
Команда психолого-педагогічного супроводу дитини
Оптимальні умови освітнього процесу в інклюзивних групах забезпечує команда психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП.
Така команда діє відповідно до локального Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами. Таке положення ЗДО розроблює на підставі Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти, затв. наказом МОН України від 08.06.2018 № 609.
Завдання команди супроводу:
-
збір інформації про особливості розвитку дитини, її інтереси, труднощі, освітні потреби на етапах створення, реалізації та моніторингу виконання індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами
-
визначення напрямів психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, що можуть бути надані в межах ЗДО на підставі висновку ІРЦ, та забезпечення надання цих послуг
-
розроблення ІПР для кожної дитини з ООП та моніторинг її виконання задля коригування й визначення динаміки розвитку дитини
-
надання методичної підтримки педагогам ЗДО з організації інклюзивної освіти
-
створення належних умов для інтеграції дітей з ООП в освітнє середовище
-
проведення консультативної роботи з батьками дітей з ООП щодо особливостей їх розвитку, освіти та виховання
-
проведення інформаційно-просвітницької роботи у ЗДО серед педагогічних працівників, батьків і дітей з метою:
-
запобігання дискримінації та порушенню прав дитини з ООП
-
формування дружнього та неупередженого ставлення до дітей з ООП.
Індивідуальна програма розвитку дитини
У перші два тижні від початку освітнього процесу команда супроводу має скласти індивідуальну програму розвитку дитини з ООП, керуючись інформацією з:
-
висновку ІРЦ
-
індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності)
-
результатів психолого-педагогічного вивчення дитини.
Корекційно-розвиткові заняття
Корекційно-розвиткові заняття є частиною психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, що надають за напрямами відповідно до індивідуальних особливостей дитини.
Корекційно-розвиткові заняття проводять згідно з ІПР:
-
відповідні педагогічні працівники закладу дошкільної освіти, ІРЦ та/або інших установ (закладів)
-
фізичні особи, які мають право здійснювати освітню діяльність у сфері дошкільної освіти.
Контроль за проведенням таких занять і станом виконання цілей та завдань, визначених в ІПР, здійснює вихователь-методист, а за його відсутності — директор ЗДО.
Рекомендовано 2–8 корекційно-розвиткових занять на тиждень — залежно від:
-
віку дитини
-
ступеня складності порушень
-
індивідуальних особливостей навчально- пізнавальної діяльності.
Години, визначені для проведення корекційно-розвиткових занять, не враховують під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дитину з особливими освітніми потребами у ЗДО.
Тривалість занять визначається з урахуванням віку дитини та виду діяльності за освітніми лініями.
Асистент вихователя інклюзивної групи
Асистент вихователя забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу. Його посаду вводить з розрахунку 1 шт. од. на кожну інклюзивну групу.
Ключове завдання асистента вихователя — співпраця з вихователем інклюзивної групи для:
-
надання допомоги під час здійснення освітнього процесу
-
адаптації навчальних матеріалів з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з ООП
-
забезпечення індивідуального супроводу дітей з ООП.
Основні функції асистента вихователя як учасника команди психолого-педагогічного супроводу такі:
-
спостереження за дитиною задля вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб
-
участь у:
-
організації освітнього процесу дитини з ООП
-
розробці ІПР
-
підготовці індивідуального освітнього плану
-
адаптація освітнього середовища, навчальних матеріалів відповідно до:
-
потенційних можливостей
-
індивідуальних особливостей розвитку дитини з ООП
-
оцінка спільно з вихователем рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР
-
підготовка інформації для учасників засідання команди супроводу за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних особливостей, інтересів та потреб
-
надання інформації батькам, педагогічним працівникам щодо особливостей розвитку дитини з ООП.
Асистент дитини
ЗДО забезпечує доступ до освітнього процесу асистента дитини з ООП на підставі:
-
рекомендацій ІРЦ
-
письмової заяви батьків (осіб, які їх замінюють).
Асистент дитини проходить медичний огляд відповідно до вимог законодавства.
Суховій С.П.,
КУ «Інклюзивно-ресурсний центр»
Лозівської міської ради