Інстуктивно-методична розробка на тему: "Календарно-обрядові пісні у роботі з хоровим колективом старшого шкільного віку"

Про матеріал
Інструктивно-методична розробка містить корисні матеріали з досвіду роботи з хоровим колективом.
Перегляд файлу

Красноградський центр дитячот та юнацькотimage

Красноградськот Micbk0i ради

XapkiBcbk0iimage

image11iCHi у p060Ti з хоровим колективом старшого image Biky» з роботи kepiBHmca гуртка «Д1вочого хорового сгпву»

image

м. Красноград

2024 pik

imageimage— це         викону виконувались         час Вони були TicH0          з image слов'ян в сили природи. Вважалось, що обрядовими image можна вплинути на сили природи та примусити Тх      в бажаному напрямку. Обрядова            TicH0 пов'язана з працею людини, родинним побутом, народним календарем. В pi3Hi пори року виконувались pi3Hi         були забезпечити    в родинному             Наприклад:

      -на imageмайданах-галявинах                веснянки i гаТвки

-               час Зелених свят

-               на Твана-Купала —

-               по жнив — славлячи землю за те, що дала Тм гарний врожай.

-               час зимового сонцестояння виконувались почали набувати християнського сенсу, i пов'язуватись i3 християнськими святами. Надзвичайно популярними в стали колядки та Народ приурочив колядки до а

image— до Нового Року (за старим календарем -14

Календарно-обрядова

До зимового циклу календарних

imageimage— це побажання в новому землеробському побажання здоров'я ciM'T, величання господаря, прославлення imageта Тх Колядки виконують час обряду колядування на свята. Основна колядки — народження Icyca Христа.

Розпочиналось виконання зимового циклу i3 зимового imageгрудня) i i3 появою перших ознак весни лютого) проводами зими — святом Масляно?.

imageВесняний цикл склада€ться з веснянок i хороводних irop. Почалок його припадае на ранню весну, коли оживае природа, а image на завершения весняних польових p06iT. Веснянки зводяться до закликання вес н и . поля, знарядь, kpiM веснянок, в YkpaiHi оули на   весни i           в них звичаТ, побут. Велике         в          займала тема кохання.

imageimageimageДо нас        прекрасне свято Швана Купала. Цим святом розпочинаеться imageцикл. Серед купальських    е          про кохання, залицяння та сватання, жарти, гумор, сатира, де            вади Все це надае святу    веселого настрою, звеличують процес збирання врожаю, що завершус календарний pik.

                                         iCHye             niceHb зимового циклу — колядок таimage

— <<Нова         стала», «Добрий      T06i, пане господарю>>. А перлиною став TBip видатного украТнського композитора Миколи Леонтовича (1877-1921 ) «Щедрик».

М. Леонтович (1877-1921) е класиком украТнськоТ музики XlX imageпочатку ХХ ст. i водночас одним i3 imageсучасноТ музичноТ культури.

kopeHi хоровоТ image М. Леонтович йдуть kPi3b image сягаючи глибин народного мелосу. Загалом його поступ як композитора можна окреслити двома значними i BiH йшов народно? image i до народно?image

Саме завдяки художньому переосмисленню М. Леонтович сформувався як неперевершений майстер хоровоТ image П тонкий image BiH, як HiXT0, 3YMiB народну до найкращих 3pa3kiB image хоровои»

мистецтва надавши Тй image

УкраТнська народна стала для композитора невичерпним джерелом, що повсякчас надавало йому творчоТ снаги та слугувало image в пошуках краси гармонй. В сконцентрувалися image здобутки та надбання

народу, на яких виховувалося не однеimage

imageПерший image завершуеться opieHT0BH0 в 1904 р. На той час композитор image i видрукував image народних для хору з

imageУ p060Ti над ними BiH спирався на imageМ. Лисенка в imageобробки украТнських народних а також на image хорову музику ХИ- ПОЧ. мх ст.

           Другий                                        image (1905-1917) був дуже imageдля

композитора. На цей час припадае остаточне формування творчихimage

М. Леонтовича, його манери письма.

imageкомпозитор робить серйозний image шукаючи Taki, imageimageйого image задумам,поставленим перед ним завданням.

Робота над обробкою кожно;                   тривае досить довго,                   композитор

image

kpiM основного образу М. Леонтович розробля€ й сюжет твору.

Залишаючи image BiH застосовуе багатий арсенал imageimageфактурно-тембрових 3ac06iB для творенняimage

06pa3iB, imageсюжету. В цей час з'являються            твори композитора. ”Мала мати одну дочку”, ”Пряла”, ”Над    image ”П'ють niBHiimage

”Дударик”, ”Щедрик”, image твори — xopoBi поеми ”Льодолом”, imageтон”, ”Мояimage

В обробках народних М. Леонтович все ставить надзвичайний iHTepec: image тканина i image народна i авторська мелодика, метроритм народно; i його прояв у image фактура i хорова

оркестровка, прийоми розвитку i форма твору, злиття image i жанру дано; народно: i його прояв у композицй, фактура i хорова оркестровка, прийоми розвитук i форма твору, злиття image i жанру даноТ HiCHi ла стилю композитора.

Син священика i сам image духовне училище i image BiH ще в image поряд з народними чув багато культово-обрядових image

image TBOPiB на церковних крилосах, що безумовно стало

причиною створення власноТ духовноТ музики: I. Злаотоустого, Молебну Благодарственного Господу Богу, Херувимських оранжеровок старовинних церковних image — kaHTiB, image а також колядок image”Дивная новина” Пречиста image ”Що то за предиво”, ”Як на ”небо i

земля” та iH.

У колядках, а саме вони становлять image iHTepec в даному image”Щедрика” як зимового обрядового циклу, досить виявився той же композиторський стилъ М. Леонтовича, що й у його обробках imageособливо щод опоеднання народних i imageбагатоголосся.

             Велике               в image займаютьimage

     imageзокрема           зимового циклу —image

Знаменитий ”Щедрик” М. Леонтовича е, по CYTi, виразною картиною

обряду щедрування: image хати до хати, починас один два, поступово приеднуються image i отримавши подарункиimage

image(це знаменуе повторення хору), i все починаеться спочатку.

Основний 3MiCT тексту imageпобажання image ycix благ. Цей хор

написав за замовленням Б. Яворського.

С припущення, що роботу над ”Щедриком” композитор почав ще в 1910 р. Але по image в КиТв у 1916 р. СтоТть дата 18.Y.1916 р. Отже, можна припустити, що задумана ця обробка була давно, але остаточне

imageприпадае на 1916 р.

Важко imageзначення ”Щедрика” i для самого М. Леонтовича: адже завдяки тому, що в 1916 р. Цей TBip був виконаний студентським хором киТвськоТ k0HcepBTaopiT image О. Кошиця, коли сам автор жив ще в

image -             Леонтовича стало imageimageнародний текст твору, бачимо, що музичний 3MiCT, imageметру суперечать piBH0Ba3i тексту.

image вказуе, що двоскладова метрична строфа з наголосом на image накладаеться на музичний p03Mip, що веде доimage

сильних долей словесного i музичного тексту. Але ця image закладена у

image TeMi image i аж           е позначаеться на П художньомуimage

image ”Щедрика” М. Леонтовича являе виключний {нтерес, 60 HaBiTb для

imageлюдини впада€ в око та image що                        побудовано на

imageнадзвичайно простоТ, здавалося б на перплий поглял 6i:l110i imageimageлюдини.

Чотиритактна             складасться з чотирьох повторень Tidf самоТ фрази imageневеликоТ image— темп остинато. Але М. Леонтович розкривае вimage

imageЦя фраза служить iimage

на якому виростае вся image

Композитор застосував imageпринцип розвитку при image TeMi imageimageна         — остинато.

Протиставляючи у другому image теми imageяка поступово сходить у kBiHTY imageтризвука в альта.

М. Леонтович тим самим досягае особливо image яка створюеться imageшвидкого i imageруху.

Третя строфа на високому image piBHi — йде в акордовому imageконтрастуючи з IУ строфою, в image е стрижнем розвитку.

У image сопрано, передавши остинато басом, природно переходять до imageконтрапунктурного голосу, досягаючиimage

image сопрано е BapiaHT0M, у image контрапунктуючого голосу II строфи.

         У VI                знову поступово зменшуеться image

контапунктуючих                   image       P03HiB сопрано imageвся \

image

Органний пункт на image репризу —Vll строфу.

Знов повертаеться image звучання, зокрема image голоси

image баса- image з II строфи). Заключна строфа обрамлюе проводячи одиноку image Tf початку.

imageм'яко розгорнулася, наче хвиля, та плавно image залишивши почуття надзвичайноТimage

Отже ”Щедрику” image мислення з

imageконтрастами у imageрозвитку, поступовим розкритям теми.

          P03Mip 3\4 - простий, imageна                 всього твору.

Темп: Allegretto.

image рр до f , зо BciMa imageними (крещендо,image

image музичного розвитку пройнята image боротьбою

image утворень за 3BepxHicTb. Ця боротьба мае            сюжет i

напрям розвитку: спочатку image панування основнот теми, ледве чутне розвоення, виникненя контапунктичноТ противаги, яка дола€ свое першоджерело, i, image найвища фаза боротьби (перша половина третього imageяка не imagei3 загальною imageусього твору.

         В                           нова, imageвласним

супроводом, остаточно перемагае початкову тему, imageТй роль imageтла.

”Щедрик” е вищим досягненням М. Леонтовича щодо форми, Як вже було сказано вище, в основу ”Щедрика” покладено однотактовий мотив, який протягом усього твору проведено на imageimageпродовження единого мотиву надае imageimage хоча, здавалося б, мусило внести image Щоб уникнути цього, композитор влив увесь звуковий image в дивну ладову схему, естетична яко; в даному випадку полягае в imageдо Т, яке все imagei заспокою€ться лише в ocTaHHix тактах твору. image

T0Hika ”Щедрика” -- g-moll. Спочатку, поки мотив висловлюе лише один голос (1-4 такти), T0Hika майже не виявлена. В наступних чотирьох тактах також, (9-16) с - moll.

                 З 17 по 24 - g-moll, який, однак немае image Чергування           у 23 TakTi,

25-28 тактах, що image слухача до Т, яка постуае у 32 TakTi. Але TBip не image60 раптом на кбнцевий акорд накладений початок знов повторюеться).

Лише за другим разом М. Леонтович дае 4 такти imageзаскокоюють чуття ладовогоimage

Т.ч., мудро image ладовою схемою М.Леонтович об'еднав imageimageу естетичну, високоТ художньоТimage

форму.

Коли до цього додати прекрасну imageзвукового наростання), image елемента, красу голосоведення, то цей

TBip ми визнаемо як шедевр в image вищих музичних форм v межах

image

Одним i3 3ac06iB досягнення €J4HocTi image циклу с He36ir граней строфи i музичного     з завершенням image розвитку. BiH надаю image початкам i image сприяе Hackpi3H0MY

pyxoBi, перетворюе каданси на джерелоimage

Голосоведення ”Щедрика” image виростае з почуття та потреб

imageпроцесу. imageЈйн{я   супроводять мотив та обрамляють остинатну тему, не е image чи

imageMipkYBaHb, а виключноimage

image Taki image ноти альта i тенора на початку, i Taki ж у баса та альта на image- творять чисто imageоснову, в imageпереливаються одна в одну.

image виявляеться ладова природа xapakTepHi гармонй (VI, III та iH).

При витриманих басах i image теми в тенорах, сопрано i альтам imageimage k0HTpacHi У image що виконуе роль предикту до

репризи використано HOBi звороти image рух мелодичних Все це вносить image контраст до

image Сама image е репризною. Тут знов тему передано сопрано, знову з'являються image JliHiT. Кода — image чотиритакт — звучить на image         ()лнаково imageостання фраза.

Як висновок image ми сказати, що в ”Щедрика” особливо рельефно виявилися риси image Леонтовича, imageimageможна сформувати в imageпринципах:

-  продовжуючи imageукраТнськоТ класики, Леонтович створив imageстиль в обробок для хору;

-  народна imageзазнае у Леонтовича imageтворчого розвитку;

-  image стилю М.Леонтовича виникла на ocH0Bi глибокого image

народноТ image та засвоення image i являе собою

imageновий щабель;

-  кожний прийом мае глибоке смислове значення. Таким е значення стягування в YHicoHHi чи 0kTaBHi ”вузли” в imageважливих imageimageвведення iMiTaLlii, що нагадують imageяке створюе ефект луни;

-  введення контрапунктуючих       наче других смислових     niCHi, е

        одним з image композитора. Виражаючи                     гостро та

     image3MiCT народно:           вониimage

-  на ocH0Bi складного комплексу image народного та imageбагатоголосся композитор створив обробки — xopoBi image в своТй image за 3MicT0M. Стислий i image образ народно7image

Леонтович розкривае з середини.

Принцип обробок Леонтовича в i особливо його imageнародно? image величезну роль у розвитку багатьох украТнськоТ музики.

Розглянемо image«Щедрика».

Музичний TBip М. Леонтовича ”Щедрик” написаний композитором для чотириголосого image хору а cappella. Нотний запис твору зроблено на imageчотирьох нотопосцях, кожний з яких представляе окрему хорову imageimageхору (С,А,Е,Б).

           XopoBi            сопрано, альт, тенор —                   в крипковому ключ соль”

            image           ), при цьому                  тенора природньо звучить октавою нижче ( ).

Хорова                 баса записана в басовому             — ”фа” ( ).

imageпартитуру твору звернемо увагу на позначення:

1.                       Темп Allegretto протягом всього твору без будь-яких темпових imageritenuto — такт твору.

2.                       image рр до f       , включаючи

росо cresc росо а росо dim

            з.             imageскладуimage

S. solo•, Tutti

А. Solo

4.                       imageспособуimage

imageз поетичним текстом; imageз закритим ротом (mormorando)

5.                       imageхарактеру звуковедення:

             image          акценти над потамии;

            image           на imageтакту

          image        вimage

         6.         image

7.           imageпауз, цезур, фермат             безперервний imageрозвиток першого i до останнього звуку твору.

image одноголосно в S (1-4т). З появою А (5т)

виникають imageшвидкий текст теми в S i image

                          в А, а      i в А i в Т (з 9т)

S ста ла c06i ще бе та ти гос по да ря

А Ста                        ла                      со

S ви кли ка ти

S вийди, вийди господарю подивися на кошару

А ще

бе

та

ти

Т ще

бе

та

ти

Наступна строфа (13-16 т) — звучить в акордовому imagei BCi xopoBi imageimageодноголосно один текст:

А там овечки                 покотились                 а ягнички                    народились

т в

Наступний чотиритакт (17-20 т) image важлива контрапунктуюча роль Т: при остинато на В в А i image BTOPi в S Т звучить як илирока

imageмелодичнаimage

S В тебе товар

весь хороший

будеш мати

MiPkY гр(мпей

А В тебе товар

весь хороший

будеш мати

MiPkY грошей

Т Вте                               бе                                  то -            вар              хо-ро ший

В В тебе товар               весь хоороший          будеш мати               MiPkY грошей

В наступних чотирьох тактах композитор повторюе imageтекст.

image4т (25-28) imageщодо використання тексту:

Т веде тему;

S — image— контрапункт;

А —              широкий рух;

В- основа наimage

 

 

            бе       ка

чор но бро ва

 

 

А

В те

            бе       ка

чор но бро ва

 

 

Т

Хоч не

image image imageimage       та полова в тебе

чорноброва

 

 

В

В те

бе

ка

 

 

 

image

imageimage 4 т тема звучить у

S , а                 xopoBi

image

на

mormorando —image image  image image image         image

        0cTaHHi 4 такти твору               до нього, лише тему веде

Т.

 

image

imageВсе це виявилось в такому imageтексту

Оптимальним складом для виконання ”Щедрика” буде малий таimage

хор:                      24-36. Це дозволяе i image сторона твору: image divisi,

image— рр - image

Незважаючи на те, що тема ”Щедрика” займае обсяг мало?image

композитор широко розвинув хорову твору, використав весь imageзвучання кожно; хоровоТimage

imageS

imageА

imageТ

imageВ

Загальний imageхору:

Хоровий TBip М. Леонтовича ”Щедрик” написаний в image стил\. Але image М. Леонтовича нерозривна image основи, про що ми

говорили в попередньомуimage

imageОдним з важливих питань вокально-хоровоТ роботи е питання строю imageправильного i точного image в Тх мелодичному i imageimageвидах. Чисте image — основа хоровоТ image Проблему imageimageна ocH0Bi ладових image Повертаючись до вище сказаного, ми знаемо, що ладова основа твору досить складна:

imageлади image тому будь-який один звук може розглядатись з багатьох як i T0Hika i як imageта iH.

Ми вказували, що ладо-тональний план твору такий: g-moll, c-moll, g-moll.

Щоб полегшити питання строю ми наведемо таблицюimage

imageв ладах, imageу TBOPi:

imageнатуральний MiHop; imageлад; image мелодичний MiHOP.

Як приклад використання imageладу можемо вказати саме тему — це трихордоваimage

”Щедрик” М. Леонтовича — це TBip одного дихання. Музична думка imageпочатку i до          не перериваеться, а це вимагае imageвикористовувати ланцюгове дихання.

В Щедрику” переважае imageтип мелодики, який вимагае imageдикцЙ i артикуляцй'.

imageпитання звернемось до поетичного тексту, як джерела

проблеми. Поеднання слова i музики створюе imageimageвимагаеться робота над двома текстами музичним i image

imageВ image текст записано за правилами граматичного правопису. час image використовувати правило складу, бо image

                   imageсаме на голосному                                                                        € дляimage

перешкодою. Це правило полягае в тому, що приголосний звук закритого складу переноситься на початок другого, в imageчого отримуемо.

Граматичний правопис:

Щед-рик, щед-рик, imageВокальний:

Ще-дри-кще-дрик,image

imageАле бачимо з прикладу, в TerccTi е поеднання приголосних 3BYkiB, imageтреба imageта виразно вимовляти, щоб донести текст до слухача.

imageвимови ускладнюе швидкий темп, тому варто в роботу з хором окремо в imageскоромовки використовувати текст твору. image тексту ”Щедрика”imageбагате використання ”свистящих”, ”шиплячих” приголосних с,ш,щ — Тх imageприховувати         час      Для image виконання твору

imageзабезпечити imageтаimage

ДИРИГЕНТСЬКО-ВИКОНАВСЬКИЙ АНАЛВ.

Для того,щоб хор донести до слухача музичний TBip, його 3MiCT, переживання, перш за все диригент повинен донести до самого хору BCi image

imageза допомогою диригентських image TBip лириленл. як imageBMie свое переживання за допомогою жесту, MiMikb4 ш. засоГмв диригентськоТ image - так i буде хор.

imageвизначити image проблеми твору: диригентську

площину, характер жесту, його глибину,image

Як ми вказували вище, P03Mip твору 3/4, тому схема диригування image

тридольна.

                В             Allegretto image звернути                   увагу на першу долю —image

друга i третя втратять свое значення i в cxeMi будуть мати меншу image

imageперша.

imageтвору е наростаюча imageтому це мае imageв imageжесту — мало? до        вimage

Використовуемо середню дир. площину, характер жесту image ло характеру звуковедення: поп legato i - legato.

kpiM цього image жесту е сильна, image акцентом перша доля такту, а це вимагае активного замаху з третьоТ за рахунок скорочення imageдругоТ схеми.image

Росо а росо diminuendo - виконуемо за рахунок зменшення image

imageжесту.

imageТемп твору - allegretto i чи не image проблемою для диригента с зберегти його до звучання твору, не пришвидшуючи його в kYJ1bMiHalli$lx image

не imageimage сказати, що хоровий TBip ”Щедрик” е вершиною image М. Леонтовича. У ”Щедрику” черпають свое

натхнення image культури. Прикладом цього можуть служити image переклади ”Щедрика” на мови CBiTY, image для imageopkecTpiB.

Одну з таких image а по своТй CYTi сучасний imageTBip з використанням image ХХ ст. виконуе камерний оркестр imageВищого музичного image iM. М. Лисенка image

imageА. Микитки.

ЛТЕРАТУРА

1.     Болгарський А. Короткий словник         укр. муз. культури. image. Чумацький шлях, 1992.

2.     Водяний Б. Мистецтво; К.-Генези, 1993.


З. Живов В. Исполнительский анализ хорового произведения. imageМосква:, 1983.

imageЖивов В. Хоровое исполнительство: Методика. Практика: Учеб. Пособие для студ. Высш. Учеб. Заведений. — М.: Гуманит. Изд. Центр

ВЛАДОС, 2003. - 272с.

5.                Золочевський В. imageМ. Леонтовича. К.-Муз. Укр.-1997

6.                imageКолесса М. «Огляд украТнсько-руськоТ народноТ   — imageimage2009,      с 165-272.

7.                Колесса М. Основи            диригування. К.-Муз.Укр.- 1981.

8.                imageО. Хорознавство. — КиТв:   2001.

9.                Леонтович М. XopoBi твори: К.-Муз Укр.-1979.

10.            Мухин В. Вокальная работа в хоре. - Москва: Музгиз, 1959.

         l l .       Пазовский А. Записки дирижера.

12.                                          КК. Керування хором: Москва: Музгиз, 1964.

13.                                          Попов С. image основи роботи imageхору. — КиТв:, 1961.

              imageСерганюк Ю.М. Методика                 хорових TBOPiB: 1.-Фр.-1992.

         15.       Чесноков П. Хор и управление им. - Москва: Музгиз, 1961.

pdf
Додано
28 лютого
Переглядів
37
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку