Дігтярівський професійний аграрний ліцей
уроку по предмету: „Трактори ”
на тему:
Розробив викладач:
Полтко А. І.
Дігтярі
ПЛАН УРОКУ № 101
ТЕМА УРОКУ: ЕЛЕКТРООБЛАДНАННЯ ТРАКТОРІВ.
ЗВУКОВИЙ СИГНАЛ. КОНТРОЛЬНО – ВИМІРЮВАЛЬНІ
ПРИЛАДИ.
МЕТА УРОКУ: Ознайомити учнів з будовою звукового сигналу, з
призначенням і основними функціями контрольно –
вимірювальних приладів, пояснити принцип їх роботи.
МЕТОД ПРОВЕДЕННЯ: Комбінований.
ДИДАКТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: Підручник:
Головчук А. Ф. Трактори; плакати;
мультимедійна презентація.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
-
У чому полягає ТО системи освітлення?
-
Назвіть основні несправності в системі освітлення?
-
Назвіть способи виявлення і усунення несправностей.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу:
-
Звуковий електpичний сигнал.
-
Контрольно – вимірювальні прилади.
IV. Відповіді на запитання учнів.
V. Закріплення нового матеріалу:
-
Яку будову має звуковий сигнал?
-
Поясніть принцип роботи звукового сигналу.
-
Яке призначення контрольно – вимірювальних приладів?
-
Назвіть відомі Вам контрольно – вимірювальні прилади?
-
Поясніть принцип роботи датчика тиску масла?
VI. Підведення підсумків уроку.
VII. Домашнє завдання.
Головчук А. Ф. Трактори с.292 – 293.
Хід уроку
І. Організаційна частина – 3хв.
Прийняти доповідь чергового групи і привітатися; відмітити відсутніх на уроці учнів.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу – 5хв.
Перед тим як перейти до вивчення нового матеріалу давайте згадаємо вивчене на минулому уроці. Для цього дамо відповіді на такі запитання:
-
У чому полягає ТО системи освітлення?
-
Назвіть основні несправності в системі освітлення?
-
Назвіть способи виявлення і усунення несправностей.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми
уроку – 2хв.
ІV. Вивчення нового матеріалу – 20хв.
-
Звуковий електpичний сигнал.
Звуковий сигнал — електромагнітно-вібраційного типу, встановлений на тракторах. Кнопка вмикання сигналу знаходиться на рульовій колон ці або на щитку приладів. При натисканні на кнопку струм проходить по замкнутому колу: «+» батареї — контакти переривника — обмотка електромагніта — кнопка — «маса» — «—» батареї. Під дією електромагніту притягується якір, перемішуючи осердя і з'єднаний з ним стержень, на якому закріплена мембрана з тонкої листової сталі. Якір прогинає мембрану і одночасно розмикає контакти, натискуючи на пластину переривника. При цьому магнітне поле зникає, осердя і з'єднаний з ним якір повертаються у початкове положення під дією пружності мембрани. Контакти переривника замикаються знову, і весь процес повторюється. Коливання мембрани створює звук.
Конденсатор оберігає контакти переривника від обгоряння. Гвинт служить для регулювання сигналу.
На тракторах через штепсельне розняття до сигналу може бути підключена друга кнопка, розміщена на причіпній машині, що дозволяє створювати двосторонній зв'язок з пра цюючими на машині.
-
Контрольно – вимірювальні прилади.
Контрольно – вимірювальні прилади призначені для контролю параметрів, що визначають роботу трактора і його окремих агрегатів.
За характером інформації, яку отримує тракторист прилади розділяють на покажчики і сигналізатори.
До контрольно – вимірювальних приладів відносять:
покажчики тиску масла;
покажчики температури охолоджуючої рідини;
аварійні сигналізатори низького тиску масла і перегріву двигуна;
покажчики рівня палива в баку;
тахоспідометр;
амперметр;
Для контролю тиску масла в системі мащення двигуна застосовують покажчики які включають: електромагнітний покажчик і датчик тиску.
Датчик тиску — це реостат, який автоматично змінює силу струму в колі покажчика пропорційно зміні тиску. Керуючим елементом датчика служить пружина стальна мембрана , яка сприймає тиск через отвір в штуцері. Під дією тиску мембрани, що прогинається, рух передається повзунку , з'єднаному з «масою». Він ковзає контактами по дротяній обмотці реостата. Внаслідок зменшення опору збільшується сила струму в колі покажчика, і його стрілка відхиляється в сторону більшого тиску.
Електромагнітний покажчик складається з корпуса з екраном, трьох котушок, рухомого постійного магніта зі стрілкою і нерухомого постійного магніту для встановлення стрілки на нульову поділку.
Датчик покажчика температури охолодної рідини або масла у системі мащення — це латунний балон (корпус) , який загвинчують у ту частину, де необхідно контролювати температуру. Керуючим елементом датчика служить напівпровідниковий резистор , увімкнутий через пружину і вивід у коло обмоток покажчика. З підвищенням температури опір резистора зменшується, струм в обмотках покажчика збільшується, що і викликає відповідне відхилення його стрілки.
Аварійні сигналізатори попереджають тракториста про недопустиме підвищення температури рідини в системі охолодження і падінні тиску в системі мащення двигуна. Вони складаються з датчиків і сигнальних ламп на щитку приладів.
У системах мащення двигунів додатково до покажчика або замість нього може бути встановлений сигналізатор аварійного тиску масла. При роботі двигуна діафрагма , прогнута під тиском масла, що передається із магістралі, через штовхач утримує контакти розімкнутими — коло сигнальної лампи перерване. Якщо тиск у магістралі стане меншим допустимого, пружина прогне діафрагму в протилежний бік, контакти замкнуться, і на щитку приладів загориться сигнальна лампа.
Світловий сигналізатор аварійного перегрівання встановлюють на деяких двигунах додатково до покажчика. Його датчик являє собою автоматичний вмикач сигнальної лампи. Керуючий елемент датчика — біметалева пластина знаходиться в латунному балоні, який розміщують у зоні, де контролюють температуру. Контактна пластина датчика з'єднана з «масою». При нагріванні (внаслідок різного теплового розширення металів пластини вона вигинається і, коли температура досягне гранично допустимої величини, замикає контакти . В результаті загоряється сигнальна лампа на щитку приладів.
Датчик рівня палива — це реостат, що автоматично змінює силу струму в колі покажчика пропорційно об'єму палива у баці. Керуючим елементом його служить поплавок , який переміщує повзунок по дротяній обмотці реостата .
Коли бак заповнений, опір реостата найбільший, тому сила струму в обмотках покажчика найменша, стрілка знаходиться напроти поділки «П» («повний»). У міру витрати палива поплавок, що опускається, переміщує повзунок і опір реостата зменшується. В результаті стрілка покажчика відхиляється до поділки «О».
У деяких датчиках , коли в баці залишається близько 1/8 об'єму палива, замикаються контакти , в результаті чого на щитку приладів загоряється сигнальна лампа.
Тахометр і спідометр необхідні для контролю відповідно частоти обертання колінчастого вала і швидкості руху машини. У більшості машин основу цих приладів становить На тракторах застосовують комбінований прилад — тахоспідометр. На верхній половині його циферблата кінець двосторонньої стрілки показує швидкість (км/год), а на нижній частині другий кінець стрілки показує частоту обертання (об/хв) . Оскільки на тракторі прилад приводиться в дію від колінчастого вала, то тільки його частота обертання і визначає відхилення стрілки. Тому для контролю швидкості на циферблаті спідометра є кілька шкал, і кожна із них відповідає тільки своїй передачі. На циферблаті тахометра — також дві додаткові шкали (для контролю частоти обертання ВВП).
З магнітоіндукційним приладом об'єднаний лічильний пристрій, який показує число мотогодин, відпрацьованих двигуном трактора, або число кілометрів, пройдених автомобілем. Якщо на тракторі немає тахоспідометра, то лічильник мотогодин змонтований прямо на двигуні.
Амперметр - прилад для вимірювання величин і напряму струму під час роботи електрообладнання. При відсутності струму стрілка амперметра розташована посередині шкали на нульовій позначці, а при проходженні струму відхиляється вправо чи вліво, залежно від напряму струму. Амперметр включають між генератором та акумулятором. При непрацюючому двигуні прилади електрообладнання живляться від акумулятора і стрілка амперметра відхиляється вліво. Після пуску двигуна акумулятор починає заряджатися і стрілка амперметра відхиляється вправо, визначаючи величину зарядного струму. При працюючому генераторі, справних регуляторах напруги та акумуляторній батареї стрілка амперметра через 1...2 хв після пуску двигуна має встановлюватися на нульову позначку. Відхилення стрілки вліво протягом тривалого часу вказує на знижене навантаження генератора, вправо — на підвищене.
V. Відповіді на запитання учнів – 3хв.
VI. Закріплення нового матеріалу – 8хв.
-
Яку будову має звуковий сигнал?
-
Поясніть принцип роботи звукового сигналу.
-
Яке призначення контрольно – вимірювальних приладів?
-
Назвіть відомі Вам контрольно – вимірювальні прилади?
-
Поясніть принцип роботи датчика тиску масла?
VII. Підведення підсумків уроку – 3хв.
VIII. Домашнє завдання – 1хв.
Головчук А. Ф. Трактори с.292 – 293.