Інтеграція технології квесту
Виклики часу зумовлюють організацію освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання. Актуальними для віртуальної школи стали різноманітні онлайн-платформи, сервіси, застосунки, які допомагають подати учням матеріал з новизною, нестандартно, засвоїти та закріпити його на належному рівні.
Вчителю необхідно орієнтуватися на такі форми роботи, які сприятимуть розвитку критичного та креативного мислення, формування в учнів умінь та предметних і ключових компетентностей, цінностей. Однією із таких форм роботи, яку інтегрую в онлайн-простір уроків іноземної мови, особливо в умовах дистанційного та змішаного навчання, є технологія квесту. Вона є досить ефективною та дієвою, адже мотивує учнів до вивчення предмету, активізує їх діяльність під час виконання завдань, надає можливість проявити лідерські якості, креативність, навички співпраці та комунікації. Квест поєднує у собі ідеї проєктного навчання, ігрових технологій, особистісно-орієнтованого та компетентнісного підходів. До того ж, під час квест-уроків діти мають можливість відчувати себе безпосередніми учасниками освітнього процесу, а не лише отримувати інформацію від вчителя. У процесі проходження різноманітних етапів квесту та одержання результатів учні отримують позитивні емоції, що сприяє кращому запам’ятовуванню інформації.
Квест сприяє розв’язанню таких завдань при вивченні іноземної мови:
При проведенні квестів обов’язково дотримуюся наступних принципів:
На уроках іноземної мови організовую створені мною квести, які сприяють покращенню якості надання освітніх послуг:
Квест-кімнати. Інтерактивна гра з виконанням завдань проходить у межах інтернет-сайту, зокрема, Learnis. Такий формат квесту проводжу як індивідуально, так і у командах. За умовами учні потрапляють до віртуальної кімнати і вийти із неї можуть, лише виконавши певну кількість завдань і знайшовши код від дверей. Завдання, які заховані у віртуальній кімнаті, створюю таким чином, щоб учні після виконання кожного етапу квесту відгадали слово, цифру чи літеру, які в подальшому для отримання ключа склали у речення, код чи слово відповідно. Зазвичай такі квести пропоную виконати учням на швидкість. Вони сприяють розвитку навичок командної
співпраці, комунікації, цифрової грамотності, ключових компетентнностей, тренують навички використання мови у різних ситуаціях спілкування.
Блог-квести. Для проведення квестів даного формату створюю спеціальні сторінки або групи у соціальній мережі, куди запрошую учнів класу або представників команд. Завдання квесту учні отримують почергово з певним проміжком у часі, зазвичай, це відеоролики, у яких розповідаю умови виконання завдань на даному етапі. Крім того, до запису відеороликів залучаю колег та колежанок із інших регіонів України, наприклад, при вивченні теми
«Подорож Києвом» колеги записували ролики про визначні місця нашої столиці, учні мали здогадатися, про яке місце йде мова. Відповіді здобувачі освіти надсилають у чат вчителю або в коментарі під завданням в залежності від мети проведення квесту. Перш за все, блог-квести сприяють розвитку навичок сприймання на слух, онлайн-взаємодії та навичок ХХІ століття.
QR-квести. QR-коди для проведення квестів використовую по-різному. Організовую пошукову діяльність: кожен із членів команди отримує власний QR-код і має виконати свою частину завдання та представити її результати на спільній онлайн-дошці команди. Створюю мапу із QR-кодами: кожен учасник виконує завдання індивідуально, за певним маршрутом, для того, щоб перейти до наступного етапу – йому необхідно виконати попереднє завдання і ввести код. Це дає змогу реалізувати диференційований підхід до навчання. Також QR- коди використовую як етап самооцінювання: учні виконують завдання квесту і після проходження певного етапу можуть скористатися QR-кодом, щоб перевірити власні відповіді.
Квести на розвиток уважності та логічного мислення. Один із захоплюючих видів квесту, який поєднує виконання завдань на розвиток зорового сприймання та розвиток уважності, логічного мислення, тренування пам’яті. Завдання розробляю таким чином, щоб у кожному із запропонованих текстів було сховано різними способами одне слово, наприклад, пропущені чи, навпаки, зайві букви у словах, букви, замінені символами, подвоєння букв, по першим літерам рядків тощо. Учні мають уважно опрацювати тексти, кожен наступний знаходиться за гіперпосиланням, знайти всі слова, записати їх у кросворд, ключове слово якого надіслати вчителю.
Квести за картинками “I spy”. Сюжет даного типу квестів полягає у тому, що учням під час проведення уроку у синхронному режимі пропоную знайти вдома протягом певного проміжку часу та одягти три атрибути або речі, щоб набути вигляду розвідника. Після цього на екран демонструю зображення, на якому розташовано безліч картинок (об’єктів) із вивченими лексичними одиницями, називаю одну (один) з них, завдання для учнів – якомога швидше знайти зазначений предмет, порахувати, скільки разів він зустрічається на малюнку, і відповідь-число надіслати у чат. Тематичні картинки створюю за допомогою онлайн-сервісів, зокрема, у сервісі графічного дизайну Canva. Проведення квесту за картинками на будь-якому етапі уроку дає змогу закріпити вивчену лексику, перевірити рівень засвоєння матеріалу, побачити індивідуальний поступ кожного учня, розвивати увагу, пам’ять, лідерські якості, предметні компетентності.
Міжпредметні квести. Уроки іноземної мови охоплюють найрізноманітнішу тематику ситуативного спілкування, а відтак мають чи не найглибший зв’язок із усіма шкільними предметами. Тож, зацікавити учнів до пізнавальної діяльності намагаюся шляхом проведення міжпредметних квестів. Вони допомагають розвивати компетентну особистість, дають учням ширше уявлення про взаємозв’язок предметів, які слід вивчати як єдину цілісну систему. Завдання створюю таким чином, щоб учні могли виконати його, лише засвоївши певну тему з декількох предметів. Наприклад, при вивченні теми
«Харчування» одним із завдань квесту є прорахувати, корисний чи ні продукт, дізнавшись його склад.
Фото-квести. З метою сприяння психологічному розвантаженню, активізації уваги, фізичної активності, підвищення рівня працездатності учнів під час онлайн-уроку та активізації вивчених лексичних одиниць, розвитку навичок сприймання на слух, усної та онлайн взаємодії проводжу фото-квести. Прошу всіх учнів в приміщенні (або в мережі Інтернет) знаходити і показувати речі (або надсилати їх фото / селфі в чат), що мають певну характеристику. Розпочинається квест з одного предмета, а потім збільшую їх кількість чи урізноманітнюю ознаки. Нестандартний підхід до закріплення вивченого зацікавлює та мотивує учнів.
Тематичні квести. Одним із завдань, які ставлю перед собою, навчаючи учнів англійської мови, – розвиток багатокультурності. Учні мають знати і берегти власні звичаї і традиції, при цьому із повагою ставитися до надбань іноземних держав. З метою глибинного вивчення культури країн виучуваної мови організовую та проводжу квести, приурочені знаменним датам, святам, зокрема, Хелловіну, Різдву, Великодню, Олімпійським іграм тощо. Завдання тематичних квестів різнопланові, в основному, полягають у ознайомленні із звичаями та традиціями британців, у вивченні тематичної лексики, розвитку критичного, асоціативного, логічного та творчого мислення. Крім того, створюю адвент-календарі та пропоную такий календар із індивідуальними завданнями учням за певний проміжок часу до свята, розподіляємо завдання між учнями по дням тижня, і кожен учень по черзі виконує свою частину.
Створення та проведення квестів не потребує складних процесів, завантаження додаткових програм чи отримання технічних знань, все, що необхідно – лише творчість і креативність вчителя.
Аналізуючи власну професійну діяльність, роблю висновок, що інтеграція технології квесту в освітній онлайн-простір уроків англійської мови, особливо в умовах дистанційного та змішаного навчання, приносить позитивні результати: формування ключових компетентностей та суспільних цінностей, розвиток логічного, критичного мислення, пам’яті, уваги, уяви, спостережливості, медіаграмотності, навичок роботи в інформаційному просторі, підвищення зацікавленості та мотивації до вивчення мови, до творчого осмислення матеріалу, який відповідає потребам і запитам сучасного учня. Адже яку б професію не обрав випускник у майбутньому, він повинен уміти швидко міркувати, бути готовим до безперервного навчання, діяти організовано, співпрацювати у команді...