Літературна майстерня
«Інтегрована майстерня» (урок літератури, основи здоров’я).
Тема: Гра в радість (Кольорово-емоційний фон «Полліанни»)
Мета: навчати учнів самостійно вибудовувати свої знання, оперуючи текстом і своїми знаннями у різних навчальних ситуаціях, формувати вміння логічно мислити; розвивати мовні, читацькі навички, навички мислення, розвивати творче мислення; виховувати толерантне ставлення до оточуючих, радість пізнання самого себе і свого оточення.
Обладнання: портрети Е. Портер, Бетховена, Шиллера; зміст твору «Полліанна», «робочий аркуш» уроку; музика Бетховена
Тип урок: урок узагальнення знань (Літературна майстерня)
Перебіг уроку
Радість – всесвіту пружина,
Радість – творчості душа...
Ф. Шиллер. Ода «До радості»
у перекладі М. Лукаша
(гімн Євросоюзу)
І. Емоційне налаштування
Емоційноціннісна складова читацької компетентності
Вправа-розминка (робота в парах).
Пофантазувати й розповісти про свого товариша по парті на тему: «Якби ти був кольором, то ти був би…, тому що…». Свою думку треба пояснити.
ІІ. Мотивація
(Звучить музика)
Офіційна довідка
Ради Європи ухвалила Гімн Європи у 1972 року. Цей гімн виражає ідеали свободи, миру та солідарності, які обстоює Об'єднана Європа.
У 1985 році «Оду до радості» схвалили Рада ЄС, а також глави держав і урядів як офіційний Гімн Європейського Союзу. Вона не покликана заміняти національні гімни держав-членів Євросоюзу, а покликана символізувати спільність цінностей, які ці держави розділяють, їхню єдність у різноманітті.
Культурологічна компетентність
- Який висновок можна зробити? (Усіма мовами слово «радість» звучить піднесено.)
ІІ. Самоконструкція. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів
- Епіграфом до уроку послужать слова з оди. Запишіть їх собі в зошит.
- Як музика і епіграф пов’язані з нашим уроком?
- «Гра в радість», яку подарували читачам Е. Портер та її героїня, зігріває душу. Твір вчить нас шукати радість у найсумніших проявах життя, вселяє віру в перемогу добра.
Полліанна вчить, що світ можна змiнити на краще. І починати необхідно з себе, а в людях бачити найкраще.
Компетентність здоровозбережувальна
Валеохвилинка «Горішок». Учням пропонується покатати в долонях горіх або будь-який предмет з гранями (ручку, олівець, камінь). Приплив крові до рук сприяє емоційній стійкості і фізичному здоров’ю учнів.
ІІІ. Соціоконструкція
Емоційноціннісна складова читацької компетентності
(Відповіді дітей)
Робота у зошиті
Словникова робота: радість – одна з позитивних емоцій людини, внутрішнє відчуття задоволення і щастя.
Розрив (висновок)
Комунікативна компетентність (робота в парах)
Проєкт «Рецепт радості» («робочий аркуш»)
У кожної пари на парті «Робочий аркуш уроку» з практичними завданнями.
№ |
Стан |
Рекомендовані інгрідієнти |
|||
колір |
запах |
смак |
Рецепт |
||
1 |
Коли мені сумно/ радісно |
|
|
|
|
2 |
Коли я лінуюся/ працюю |
|
|
|
|
3 |
Коли я втомився/ відпочив |
|
|
|
|
4 |
Коли мені страшно/ я не боюся |
|
|
|
Розрив (висновок). Учні зачитують свої рецепти (за бажанням)
ІV. Соціалізація (робота в парах)
Культурологічна компетентність
- Чи можна навчитися грати у радість? Кого навчила Полліанна цій грі? (Ненсі, Джиммі, Джона Пенделтона, лікаря Чилтона, місіс Сноу, преподобного Пола Форда, місіс Бентон, місіс Пейсон…)
- Що треба мати у серці, щоб дарувати іншим щастя, радісь? (Доброту, любов до людей, бути співчутливим, чуйним, милосердним, любити ближніх…)
- Давайте спробуємо опанувати «Гру в радість». Пропоную попрацювати в парах.
1. Гра «Пазли» («робочий аркуш»)
Знайди пару і з’єднай (ім’я героя — рід діяльності).
Полліанна кухарка
Тітка Поллі хвора жінка
Ненсі господиня садиби
Тімоті хлопчик-сирота
Том водій
Містер Пендлтон садівник
Місіс Сноу весела дівчинка
Джиммі Боб лікар
Чилтон священик
Пол Форд одинокий багатій
2. «Чорна скриня» («робочий аркуш»)
У скрині лежать предмети, які можна порекомендувати героям, як ліки від їх негараздів. Наші гості будуть діставати загадкові предмети, а ваше завдання - правильно розташувати ці предмети у відповідній табличці, щоб герої стали радісними.
Предмети:
• Крем проти ластовиння. (Для Полліанни.)
• Троянда. (Любов тітоньки Поллі.)
• Стетоскоп (Лікарю Чалтону; лікар—найрадісніша професія, бо повертає людям здоров´я)
• Будинок. (Для Джиммі.)
• Скелет. (Джону Пендлтону: краще мати в будинку «справжнього хлопчика», ніж «тримати скелета у шафі».)
• Різнобарвні клубочки вовни. (Місіс Сноу.)
• Бейджик з написом «Твоє ім'я - найкраще». (Ненсі.)
• Біблія із червоною закладкою на проповіді «Радійте всі!» (Священику Полу Форду.)
Компетентність здоровозбережувальна
Валеохвилинка «Зоряне дихання»
Сядьте якомога зручніше.
Уявіть синє небо, засіяне зорями.
Оберіть одну зірочку – вона тепер належить вам.
Виберіть колір, який зараз бажає ваша душа.
Включіть зірочку, нехай вона засвітиться цим кольором.
Кольоровий промінь - широкий, він все довкола заповнює своїм сяйвом.
Вдихніть на раз-два-три, уявляючи, що ви вдихаєте кольорове повітря. Повітря, проникаючи через ніс, заповнює усе ваше тіло, спробуйте побачити та відчути це.
Вдихати бажано саме носом.
Затримайте дихання, порахувавши до трьох.
Видихніть на раз-два-три.
Ще двічі повторіть дихальний цикл.
ІV. Рефлексія
Емоційно-ціннісна компетентність
- У творі є образ, з яким неодноразово асоціюється маленька дівчинка. Що це за образ?
(Веселка.)
Герой повісті Джон Педлтон називає Полліанну «веселковою дівчинкою». Не тільки за її вдачу, але й тому, (Що зробила дівчинка?) що вона за допомогою кришталевих підвісок влаштовує йому справжню веселку. А в Біблії після всесвітнього потопу веселка стає символом, що символізує милість і прощення.
Тренінгова вправа «Веселка мого настрою»
V. Розрив. Підсумок уроку. Презентація робіт
Наостанок бажаємо: нехай гра в радість стане стилем вашого життя! Посміхніться, радійте і будьте щасливими!
VІ. Домашнє завдання: складіть рецепт радості і щасливого життя (від самотності, ластовиння, малого зросту, невдалого імені, зрадливого друга, несподіваного подарунка і т.п.)
Робочий аркуш уроку
За твердженням психологів, колір, як смак і запах, можуть міняти настрій людини. Пропоную вам у парах придумати рецепт гарного настрою і радості. Обрати один психологічний стан, заповнити таблицю «інгрідієнтів» і записати готовий рецепт.
№ |
Стан |
Рекомендовані інгрідієнти |
|||
колір |
запах |
смак |
Рецепт |
||
1 |
Коли мені сумно/ радісно |
|
|
|
|
2 |
Коли я лінуюся/ працюю |
|
|
|
|
3 |
Коли я втомився/ відпочив |
|
|
|
|
4 |
Коли мені страшно/ я не боюся |
|
|
|
Знайди пару і з’єднай (ім’я героя — рід діяльності).
Полліанна кухарка
Тітка Поллі хвора жінка
Ненсі господиня садиби
Тімоті хлопчик-сирота
Том водій
Містер Пендлтон садівник
Місіс Сноу весела дівчинка
Джиммі Боб лікар
Чилтон священик
Пол Форд одинокий багатій
Завдання: розташувати предмети у відповідності, щоб герої стали радісними.
Предмети |
Потрібно для радості героїв |
Крем проти ластовиння |
|
Троянда |
|
Стетоскоп |
|
Будинок |
|
Скелет |
|
Різнобарвні клубочки вовни |
|
Бейджик з написом «Твоє ім'я - найкраще». |
|
Біблія із червоною закладкою на проповіді «Радійте всі!» |
|
Домашнє завдання: складіть рецепт радості і щасливого життя (від самотності, ластовиння, малого зросту, невдалого імені, зрадливого друга, несподіваного подарунка і т.п.)