«Інтегрована майстерня» (Урок літератури, основи здоров’я). Гра в радість (Кольорово-емоційний фон «Полліанни»)

Про матеріал
Майже всім п'ятикласникам подобається читати твір Е. Портер "Полліанна", а "гра в радість" стає гаслом дітлахів на певний період часу. А як сучасним школярам навчитися "грати в радість", як досягти взаємопорозуміння з самим собою? Як відволікти тінейджерів від гаджетів і повернути до художньої книги? Цим уроком вчителі намагалися знайти відповіді на поставлені вище питання. Блоки зарубіжної літератури розвивали мовні, читацькі навички, навички мислення. А вправи, прийоми, які використовувалися у блоках з основ здоров'я виховували творче мислення, толерантне ставлення до оточуючих, радість емоційного пізнання самого себе.
Перегляд файлу

Літературна майстерня

«Інтегрована майстерня» (урок літератури, основи здоров’я).

Тема: Гра в радість (Кольорово-емоційний фон «Полліанни»)

Мета: навчати учнів самостійно вибудовувати свої знання, оперуючи  текстом і своїми знаннями у різних навчальних ситуаціях, формувати вміння логічно мислити;  розвивати мовні, читацькі навички, навички мислення, розвивати творче мислення; виховувати толерантне ставлення до оточуючих, радість пізнання самого себе і свого оточення.  

Обладнання:  портрети Е. Портер,  Бетховена, Шиллера;  зміст твору «Полліанна», «робочий аркуш» уроку; музика Бетховена 

Тип урок: урок узагальнення знань  (Літературна майстерня)

 

Перебіг уроку

 

Радість – всесвіту пружина,
Радість – творчості душа...
Ф. Шиллер. Ода «До радості»
у перекладі М. Лукаша
(гімн Євросоюзу)

І. Емоційне налаштування

Емоційноціннісна  складова читацької компетентності

Вправа-розминка (робота в парах).

Пофантазувати й розповісти про свого товариша по парті на тему: «Якби ти був кольором, то ти був би…, тому що…».  Свою думку треба пояснити.

 

 

ІІ.  Мотивація

  •       Поринимо в світ прекрасного: слухаємо  музику і міркуємо, який настрій вона створює і до яких дій спонукає?

 (Звучить музика)

  • Можливо, хтось знає композитора цієї музики? (Людвіг ван Бетховен «Ода до радості»). А хто автор слів? (Ф. Шиллер.  Ода «До Радості»)

 

Офіційна довідка

Ради Європи ухвалила Гімн Європи у 1972 року. Цей гімн виражає ідеали свободи, миру та солідарності, які обстоює Об'єднана Європа.

У 1985 році «Оду до радості» схвалили Рада ЄС, а також глави держав і урядів як офіційний Гімн Європейського Союзу. Вона не покликана заміняти  національні гімни держав-членів Євросоюзу, а покликана символізувати спільність цінностей, які ці держави розділяють, їхню єдність у різноманітті.

Культурологічна компетентність

  • У вас було домашнім завданням знайти як слово «радість» звучить на інших мовах. (відповіді учнів)

      -   Який висновок можна зробити?  (Усіма мовами слово «радість» звучить піднесено.)

 

ІІ. Самоконструкція. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів

 

 - Епіграфом до уроку послужать слова з оди. Запишіть їх собі в зошит. 

       - Як музика і епіграф пов’язані з нашим уроком?

 

- «Гра в радість», яку подарували читачам Е. Портер та її героїня, зігріває душу. Твір  вчить нас шукати радість  у найсумніших  проявах життя, вселяє віру в перемогу добра.

Полліанна вчить, що світ можна змiнити на краще. І починати необхідно з себе, а в людях  бачити  найкраще.

 

Компетентність здоровозбережувальна

 

Валеохвилинка «Горішок». Учням пропонується покатати в долонях горіх або будь-який предмет з гранями (ручку, олівець, камінь). Приплив крові до рук сприяє емоційній стійкості і фізичному здоров’ю учнів.

 

ІІІ. Соціоконструкція 

 

Емоційноціннісна  складова читацької компетентності

 

  • Як ви думаєте, що означає слово «радість», і коли людина радіє?

(Відповіді дітей)

Робота у зошиті

Словникова робота: радість – одна з позитивних емоцій людини, внутрішнє відчуття задоволення і щастя. 

 

Розрив (висновок)

  • Спробуйте охарактеризувати радість.  Якого кольору, смаку? Які виникають у вас  асоціації?

 

Комунікативна компетентність (робота в парах)

Проєкт «Рецепт радості» («робочий аркуш»)

У кожної пари на парті «Робочий аркуш уроку» з практичними завданнями.

  • За твердженням  психологів,  колір, як смак і  запах, можуть міняти настрій людини.  Пропоную вам у парах придумати рецепт гарного настрою і радості.  Обрати  один психологічний стан, заповнити  таблицю «інгрідієнтів» і записати готовий  рецепт.

 

Стан

Рекомендовані інгрідієнти

колір

запах

смак

Рецепт

1

Коли мені сумно/ радісно

 

 

 

 

2

Коли я лінуюся/

працюю

 

 

 

3

Коли я втомився/

відпочив

 

 

 

4

Коли мені страшно/

я не боюся

 

 

 

 

Розрив (висновок). Учні  зачитують свої рецепти (за бажанням)

ІV.  Соціалізація (робота в парах)

Культурологічна компетентність

-   Чи можна навчитися грати у радість? Кого навчила Полліанна цій грі? (Ненсі, Джиммі, Джона Пенделтона, лікаря Чилтона, місіс Сноу, преподобного Пола Форда,  місіс Бентон,  місіс Пейсон…)

- Що треба мати у серці, щоб дарувати іншим щастя, радісь?  (Доброту, любов до людей, бути співчутливим, чуйним, милосердним, любити ближніх…)

-  Давайте спробуємо  опанувати «Гру  в радість».  Пропоную попрацювати в парах.

 

 

 

1. Гра «Пазли» («робочий аркуш») 

Знайди пару і зєднай (імя героя — рід діяльності).

Полліанна                   кухарка

Тітка Поллі                 хвора жінка 

Ненсі                           господиня садиби

Тімоті                          хлопчик-сирота

Том                              водій

Містер Пендлтон       садівник

Місіс Сноу                  весела дівчинка

Джиммі Боб                лікар

Чилтон                        священик

Пол Форд                    одинокий багатій     

 

2. «Чорна скриня» («робочий аркуш»)

У скрині лежать предмети, які можна порекомендувати героям,  як ліки від їх негараздів. Наші гості будуть діставати загадкові предмети, а ваше  завдання -  правильно розташувати ці предмети у відповідній табличці, щоб герої стали радісними.

Предмети:

• Крем проти ластовиння. (Для Полліанни.)

• Троянда. (Любов тітоньки Поллі.)

• Стетоскоп (Лікарю Чалтону; лікар—найрадісніша професія, бо повертає людям здоров´я)

• Будинок. (Для Джиммі.)

• Скелет. (Джону Пендлтону: краще мати в будинку «справжнього  хлопчика», ніж «тримати скелета у шафі».)

• Різнобарвні клубочки вовни. (Місіс Сноу.)

• Бейджик з написом «Твоє ім'я - найкраще». (Ненсі.)

• Біблія із червоною закладкою на проповіді «Радійте всі!» (Священику Полу Форду.)

 

 

Компетентність здоровозбережувальна

 

Валеохвилинка «Зоряне дихання»

Сядьте якомога зручніше.

Уявіть синє небо, засіяне зорями.

Оберіть одну зірочку – вона тепер належить вам.

Виберіть колір, який зараз бажає ваша душа.

Включіть зірочку, нехай вона засвітиться цим кольором.

Кольоровий промінь -  широкий, він все довкола заповнює своїм сяйвом. 

Вдихніть на раз-два-три, уявляючи, що ви вдихаєте кольорове повітря. Повітря, проникаючи через ніс, заповнює усе ваше тіло, спробуйте побачити та відчути це.

 Вдихати бажано саме носом.

 Затримайте дихання, порахувавши до трьох.

 Видихніть на раз-два-три.

 Ще двічі повторіть дихальний цикл.

 

ІV. Рефлексія

 

Емоційно-ціннісна компетентність

 

- У творі є образ, з яким неодноразово асоціюється маленька дівчинка. Що це за образ?

(Веселка.)

Герой повісті Джон Педлтон називає Полліанну «веселковою дівчинкою». Не тільки за її вдачу, але й тому, (Що зробила дівчинка?)  що вона за допомогою кришталевих підвісок влаштовує йому справжню веселку. А в Біблії після всесвітнього потопу веселка стає символом, що символізує милість і прощення.

 

 

Тренінгова вправа  «Веселка мого настрою»

  • От і я пропоную вам  передати свій емоційний стан за допомогою кольорів і фломастерів. Працюємо за інструкцією.

 

  1. Беремо аркуш паперу, фломастери і будемо малювати дві веселки. Це не обов’язково буде сім кольорів. А стільки,  скільки вам потрібно.
  2. Перша веселка буде  із кольорів, якими ви передасте свої емоції за декілька останніх днів. (Пауза. Діти малюють)
  3. Друга веселка буде передавати почуття й емоції, які ви переживаєте найчастіше всього в житті. (Пауза. Діти малюють)

 

V.  Розрив. Підсумок уроку.  Презентація робіт

  • Чи вдалося вам передати у веселці свій емоційний стан? (Відповіді учнів). Чи відрізняється ваш сьогоднішній стан  від вашого звичайного? Якщо так, то чому? (діти висловлюють свою думку).
  • Отже, іноді буває дуже важливо розібратися у своєму стані, зрозуміти його. І іноді такі звичайні речі, як чистий аркуш і кольорові олівці,  можуть допомогти заспокоїтися і прийняти правильне рішення або випустити пар.

 

    Наостанок бажаємо:  нехай гра в радість  стане стилем вашого життя! Посміхніться, радійте і будьте щасливими!

VІ. Домашнє завдання: складіть рецепт радості і щасливого життя (від самотності, ластовиння, малого зросту, невдалого імені, зрадливого друга, несподіваного подарунка і т.п.)           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поллианна - Донецкая государственная академическая филармония

Робочий аркуш уроку

  1. Проєкт «Рецепт радості» (робота в парах).

За твердженням  психологів,  колір, як смак і  запах, можуть міняти настрій людини.  Пропоную вам у парах придумати рецепт гарного настрою і радості.  Обрати  один психологічний стан, заповнити  таблицю «інгрідієнтів» і записати готовий  рецепт.

Стан

Рекомендовані інгрідієнти

колір

запах

смак

Рецепт

1

Коли мені сумно/ радісно

 

 

 

 

2

Коли я лінуюся/

працюю

 

 

 

3

Коли я втомився/

відпочив

 

 

 

4

Коли мені страшно/

я не боюся

 

 

 

  1. Гра «Пазли»

Знайди пару і зєднай (імя героя — рід діяльності).

Полліанна                   кухарка

Тітка Поллі                хвора жінка 

Ненсі                           господиня садиби

Тімоті                          хлопчик-сирота

Том                              водій

Містер Пендлтон       садівник

Місіс Сноу                  весела дівчинка

Джиммі Боб                лікар

Чилтон                        священик

Пол Форд                   одинокий багатій 

 

  1. «Чорна скриня»

Завдання:   розташувати  предмети у відповідності, щоб герої стали радісними.

Предмети

Потрібно для радості героїв

Крем проти ластовиння

 

Троянда

 

Стетоскоп

 

Будинок

 

Скелет

 

Різнобарвні клубочки вовни

 

Бейджик з написом «Твоє ім'я - найкраще».

 

Біблія із червоною закладкою на проповіді «Радійте всі!»

 

 

 

Домашнє завдання: складіть рецепт радості і щасливого життя (від самотності, ластовиння, малого зросту, невдалого імені, зрадливого друга, несподіваного подарунка і т.п.)           

 

doc
Додано
4 березня 2021
Переглядів
705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку