Інтегроване заняття на тему : " Ой, ляля моя гарная , та у вінок вбрана!"

Про матеріал
У конспекті заняття з художньо-естетичного напряму розкрита тема про ляльку -мотанку та традиції виготовлення та вбрання - вінок.
Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ  НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТВОРЧОСТІ «НАДІЯ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ

 

ВІДКРИТОГО ІНТЕГРОВАНОГО ЗАНЯТТЯ
З  ХУДОЖНО - ЕСТЕТИЧНОГО НАПРЯМУ

 


«ОЙ ,   ЛЯЛЯ МОЯ  ГАРНАЯ,  ТА У ВІНОК ВБРАНА!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Керівники гуртка :    Баранова Г.О.   гурток  індивідуальна група   гуртка    «ЛЯЛЬКА-МОТАНКА»

 

Корольова  Л. Л.- гурток «Бісероплетіння»

 

 

 

 

 

м. Першотравенськ

 

2020 р.

 

 

Конспект інтегрованого заняття

 

 

Тема: «ОЙ ,   ЛЯЛЯ МОЯ  ГАРНАЯ,  ТА У ВІНОК ВБРАНА!»

 

 

Мета:

Навчальна: закріпити знання про різні види ляльок,  якими гралися їхні пращури;    про ляльку-мотанку, як іграшку та оберіг; поглибити  знання про український вінок ,  вчити  виготовляти віночки різних форм  та з різного матеріалу.

Розвиваюча: розвивати творчу та пізнавальну активність, загальні та спеціальні здібності, уміння аналізувати,  здійснювати самоконтроль.

Виховна: виховувати у дітей бережливе ставлення, любов до традицій  та обрядів рідного краю; до родини, сімї, стимулювати бажання працювати  над своїм  завданням.

Обладнання: Ілюстрації ляльок-мотанок,  кросворд картки, схема виготовлення віночка,   квіти, бісер,  тоненький дріт, стрічки, готові ляльки–мотанки,  ножиці, клей, презентація.

Тип заняття: інтегрований  -   лялька–мотанка- керівник гуртка Баранова Г.О.  ,  бісероплетіння  - керівник гуртка  Корольова Л.Л.

Форма заняття: групова

Методи: демонстрація,  пояснення, розповідь, бесіда, вправи.

     Перебіг заняття

1.Організаційна частина: Перевірка готовності до  заняття.

  1 . керівник гуртка    Добрий день! Всі готові? 

Сьогодні діти у нас відбудеться  незвичайне  заняття. Ми - інд.група гуртка «Лялька-мотанка»  будемо працювати  з дітьми гуртка бісероплетіння та  їх  керівником  Людмилою Леонідівною Корльовою. 

Тема нашого заняття - «ОЙ ,   ЛЯЛЯ МОЯ  ГАРНАЯ,  ТА У ВІНОК ВБРАНА!»

 

Ми закріпимо знання про різні види ляльок,  якими гралися наші пращури;    про ляльку-мотанку, як іграшку та оберіг, ви  більш детально   узнаєте   про український вінок,    будете вчитись   виготовляти віночки різних форм  та з різного матеріалу.

 

Почнемо  наше заняття.  Сьогодні  діти  ми  з вами пригадаємо  старовинні ляльки наших  пращурів,  якими гралися бабусі, дідусі.  

Що ж це за лялька?  Так, це лялька–мотанка.

      Подорож  у  бабусине дитинство

-   Раніше, коли моя бабуся була маленька, у далекі минулі часи, все було по іншому.  Готових іграшок ніхто не купував, бо і крамниць таких не було.

-  Я розповім вам як було раніше, як зростали діти, як розважались, грались, робили собі іграшки.

 У бабусиній сільській хаті  було   гарно і затишно. На стінах висіли рушники,  у  намиснику стояв  глиняний посуд .  В хаті булла  розмальована  піч. Для чого вона була? В ній готували їжу, вона обігрівала хату, на ній спали діти.   Коли дитина була маленька бабуся чи мама скручували для неї з якоїсь старої хустки  ляльку. Вона дуже нагадувала дитинку.   Як грались з такою лялькою? Її не можна було ні купати, ні одягати,  її просто носили і колихали. Захоче дівчинка розмотати свою донечку, почне  розв’язувати мотузочки, а виявляється, що ні рученят ,  ні ніжок у ляльки немає, і розмотана вона перетворюється на велику хустку.

  Лялька, супроводжувала дитину з самого народження. Гралися нею всі діти.  Коли діти були малі ляльки робили  їм бабусі  чи мами, а коли підростали, то ляльку могли зробити самі.      

II. Актуалізація опорних знань

Старовині ляльки - мотанки. Як  ви вважаєте,   скільки   їм років?  З чого ляльки робили? Чи всі ляльки були однакові ? Для чого вони робилися? Для  якого вжитку були ляльки ?(були  ляльки ігрові, оберегові, обрядові)

 Мозковий штурм

 Давайте зараз  трішечки роздивимося ляльки .   Перед вами картинки  ляльок-мотанок  потрібно вибрати ляльки іграшки, ляльки обереги, ляльки  обрядові. Що за ляльки ,як їх використовували та для чого?

Діти  розкладаючи  відповідають

Ляльки бувають  ігрові - немовля, коник, пташка,  зайчик на пальчик, лялька-обручка, метелик. Ними  гралися діти.

Ляльки бувають оберегові: оберігають людину від небезпеки, хвороби, сварки. Такі ляльки мами виготовляли для своїх дітей, у  ляльки впліталися цілющі трави, граючись, дитина вдихала ці трави і була здоровою.

Лялька «Кувадка» - оберіг для немовляти.

Лялька «Десятиручка» - десять ручок допомагали молодій господині по господарству. Її дарувала мама донечці, коли та виходила заміж.

 

Лялька «Ведучка» – це образ жінки з дитиною. Особливість Ведучки: руки матері і дитини- одне ціле.

Лялька «Мама з  дитинкою» оберіг матері і дитини, щоб була здорова вся сімя.

Лялька «Берегиня», «Оранта» - оберігала весь рід .

Лялька «Господиня»  -  слідкувала  за господарством,  щоб усі були ситі, вдягнені,  у хаті чисто.

Ляльки «Нерозлучники» - дарувалися на весілля, щоб молода пара завжди була разом.

Лялька «Доля» -  оберіг дівочої та жіночої долі, чим довше коса, тим довге життя

Лялька «Подорожниця» - оберіг для мандрівника.

Лялька «Янгол» - оберіг  людської душі, життя.

Обрядові ляльки:  робили для  обрядів -   зустрічі весни, на  жнива, зимові свята 

Лялька «Наречена» - весільна та на сватівство

Лялька «На вдале заміжжя» - дівчина мріяла та загадувала образ свого нареченого.

Лялька «Веснянка» -  робили  та закликали весну.

Лялька «Морена» - робили на масляну, палили та проводжали зиму.

Лялька «Великодня голубка» - робили на Великдень, у основі ляльки було розписане яйце, дарували  близьким людям.

 Композиція лялечок–мотанок «Різдвяний вертеп» -  робили  до   різдвяних свят.

III.Мотивація навчальної діяльності

 Більш складніші ляльки мали вбрання – одяг .

У кожному регіоні нашої України ляльки-мотанки  вдягали за  звичаями  свого краю. Тобто, яке вбрання носили  самі  так і вдягали  лялю. Подивіться, яке вбрання носили українці.

(презентація - одяг українців за регіонами)

Ось і ми з вами  вдягаємо лялечок за звичаями свого краю.

Сьогодні ми з вами продовжуємо роботу  над  лялькою-мотанкою «Наречена». Ми з вами  пошили, вдягли одяг.  Що  потрібно  ще зробити для  неї? Так, вінок.

2. керівник гуртка   - Віночок у житті українського народу   -  це і елемент одягу, і оздоба, і символ. Символ нескінченності життя.

А зараз  попрацюймо  та  вирішимо кросворд, ви повинні відгадати закодоване слово. Робота у командах (гра «Хто швидше» відгадати кросворд  - завдання для команд)

 

 Кросворд «Віночок»

1. Ростуть в житі
2. Перша весняна квітка
3. Чоловіча квітка
4. Квітка, в якої жовті  очі й білі  вії
5. Їх  ще називають жовтяками
6. Квітка  з колючками на стеблі
7. Жовта квітка, яка потім стає білою кулькою і летить за вітром.

 

 

 

о

л

о

ш

к

и

 

 

 

 

 

п

 

д

с

н

і

ж

н

и

к

 

 

 

 

 

а

р

ц

и

с

 

 

 

 

 

 

р

 

м

а

ш

к

а

 

 

 

 

 

 

 

 

о

р

н

о

б

р

и

в

ц

і

т

р

 

я

н

д

 а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

у

л

ь

б

а

б

а

 

 

 

 

https://abetkaland.in.ua/wp-content/uploads/2018/03/18-794.jpg

Так ви  добре справилися з завданням.

    У народі кажуть: "Тримай  хатиночку, як у віночку","Хто вміє віночок вити, той уміє життя любити"

Віночок був прикрасою та оберегом для дівчини.

(Презентація  про вінок)

 

 IV. Сприйняття та засвоєння  нового матеріалу  

1.керівник  гуртка - Жодного звичаю, жодного обряду в нашого  народу без віночка немає.  Сьогодні ми звернемось до традицій всіх україночок — плести віночки.  Віночок завжди був окрасою голівок дівчат, і кожна виплітала його так майстерно, щоб він був їй до лиця і підкреслював дівочу вроду.

 - Давайте зараз  побудуємо свій віночок (керівник гуртка пропонує  скласти вінок з квітів)

Квіти-символи, які традиційно вплітають у вінок: Скласти віночок  з квітів  (кожна дитина прикріплює квітку і говорить символ квітки.

  •                   мак —  краса та молодості;
  •                   ромашка — символ вірності і кохання;
  •                   волошки— символ людяності;
  •                   калина — краса та дівоча врода;
  •                   безсмертник — символ здоров’я, загоює виразки і рани;
  •                   польовий дзвіночок — символ вдячності.
  •                   троянда – символ любові
  •                   ружа – символ надії
  •                   мальва –символ  віри
  •                   чорнобривці – символ дівочої долі

 

А зараз розглянемо декілька віночків. Керівник гуртка - 1.(показ ілюстрації про форми віночків) .Віночків було багато різних видів:  бувають одноярусні, двоярусні –Чубаті (Дніпропетровщина, Поділля)

2 керівник гуртка  .- Щоб розпочати роботу  на виготовленням  віночків,  треба знати правила безпеки з інструментами та матеріалами.

Техніка безпеки під час роботи з ножицями, клеєм :

  •                  Під час роботи тримати ножиці тільки над столом.
  •                  Передавати інструменти  тупою частиною вперед
  •                  Не відволікати розмовами товаришів
  •                  Не ходити  з ножицями в руках по майстерні.
  •                  Обережно працювати з клеєм, наносити  клей  на  виріб шпажкою. 

V. Виконання практичного завдання

Самостійна робота

Керівник гуртка-1.

Зараз приступаємо  до  виготовлення віночка для лялечки.  Віночки для лялечок  ми робимо стилізовані,  тобто приблизно  до реальних.

  У давні часи  робили  віночки  і з  штучних квітів, вісково - паперових   квітів .  А  для лялечок можна зробити  віночок з  виготовлених  з штучних квітів   та бісеру. Форма роботи (бригадна ланка)

 керівник гуртка -2.Віночок з бісеру.  Квіти, які ми використаємо  це – мак, ромашка, калина. 

Квітка  з бісеру   виготовляється  шляхом нанизування бісеру на проволоку та формування пелюстки та з пелюсток квітки. Будемо робити одноярусний віночок.

 1.керівник гуртка  -А ви, дівчатка, вибрали які віночки будете робити  своїм лялям? (одноярусний і  вінок шнур.) Квіти  будемо використовувати – троянду,  калину,   ружу.

Нагадую: Вінок одноярусний – компонувати квіти  за кольором намотуючи на основну тоненького дроту.

 Позаду вінка прикріплюємо стрічки. Вінок шнур – пов’язуємо стрічку червоного кольору навколо голови закріплюючи ззаду, а  з обох боків прикріплюємо  квіти.

 Український вінок, окрім безлічі квітів, обов'язково мав бути прикрашений стрічками.

Українці вірили в силу стрічок. Стрічки берегли волосся від чужих очей. Стрічки відмірювали за довжиною дівочої коси, стрічку відрізали трошки нижче коси, щоб її сховати. (стрічки:  жовта, червона, синя, фіолетова, зелена, помаранчева,   коричнева, орнаментальна).

 (У процесі  роботи лине музика  релакс). 

Руханка  «Чарівна   україночка»

Ти квіточка,  я квіточка, гарна україночка.

У віночок квітка вплетена,  стала берегинею( повтор з рухами 2 рази)

 

Керівник гуртка -1. (Розповідь керівника гуртка під час виготовлення дітьми віночків )

Починали носити віночок дівчата з трьох років.

Перший — для трирічної дівчинки  плела мама, вимочувала у росах, коли на небі сонце зійде.

 І купала його в росах сім днів, а тоді до скрині клала. У віночок вплітала чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки.  

У чотири рочки плели інший віночок. Усі кінчики пелюсток вже були розсічені, доплітався безсмертник, листочки   яблуні.

Для шестирічної доньки у вінок вплітали мак, що давав сон та беріг думку; крім того, вплітали й волошку. 
Для семирічної дівчинки плели вінок з семи квіточок.

І вперше квіт яблуні вплітали. У центрі було гроно калини — символ краси дівочої, далі — квітки незабудки, барвінку, любистку, чорнобривців чи нагідок, безсмертника.  

 

VI. Узагальнення  та систематизація знань

 1 .  Керівник гуртка -    І так  протягом заняття   ми   виконали  до кінця   ляльку-мотанку «Наречена». До якого виду вона відноситься ?

 Лялька «Наречена» - лялька обрядова та оберіг  дівочої вроди.

Мі плели  віночки для лялі . Які віночки бувають?  Які квіти   вплітали у віночки?

Діти будь ласка покажіть свої лялі. Ви можете  надати  своїй лялі  ім’я.

(Діти  називають  свою, лялю  і трішки  розповідають про неї).

VI.  Підсумок  заняття

Сьогодні ми плели   віночки  з квітами для лялі  Наречена.

«Заплету віночок, заплету шовковий, 
На щастя, на долю, на чорнії брови. …..»
Українська лялька-мотанка  - це символ  любові до родини,  до традицій та  обрядів   нашого народу, який   несе  від покоління до покоління  бажання щасливої долі, гарного життя,  віру  у  добре  майбутнє  людства.

 (діти дарують гостям невеличкі сувеніри   лялечок)

Добру  лялю з радістю тримаю,  гарних  вихованок  я з радістю  вітаю.

Ви дівчата справжні майстрині.

(керівник  пропонує зробити  виставку  лялечок).

На цьому  заняття закінчено.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План проведення заняття

№З/П

Етап

Зміст етапу

Прийоми навчання

Обладнання

Тривалість

Результат

I

Організаційна частина

Вітання коротке налаштування на роботу.Розподіл на 2 групи.

Вступне слово керівника гуртка -1.

 

2 хв

 

II

Актуалізація опорних знань

 Розв’язування  завдань

 з попередньої

 теми Мозковий штурм

Групова  робота з завданнями

Картки з ляльками –мотанками  та розподіл на  ігрові . оберегові , обрядові.

Показ  презентації - одяг українців за регіонами)

 

9хв.

 

III

Мотивація навчальної діяльності

Виклад інформації.Оголошення завдань заняття

1. Слово керівника гуртка-1.

 

Слово  керівника гуртка -2

 

1.гра «Хто швидше» відгадати кросворд  - завдання для команд

2.Презентація  про вінок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

картки кросворди  про вінок

 

 

показ

 Презентації  про вінок

9хв

 

IV

Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Розкриття теми

Слово керівника-1

1.Вправа «Скласти вінок з квітів»

2. показ ілюстрації про форми віночків

 

Слово керівник-2

 Картонне коло,  ілюстрації квітів  .

 

  показ ілюстрацій

про форми віночків

 

ТБ на занятті.

10

хв

 

V

Виконання практичного завдання

 

Робота по виготовленню віночків для ляльки-мотанки  «Наречена»

Самостійна

 Робота -

 Форма роботи (бригадна ланка)

 

 фізхвилинка

 

 

Штучні квіти,  квіти з бісеру  дріт. Стрічки. Клей .

 

фізхвилинка

«Чарівна   україночка»

Ти квіточка,  я квіточка, гарна україночка.

У віночок квітка вплетена,  стала берегинею

 

53 хв.

 

VI

Узагальнення  та систематизація знань

Узагальнюючі питання : про вид ляльки –мотанки , про види  віночків , про квіти у вінку.

2.керівник гуртка. Словесний прийом( « Незакінчені речення)-

Картки з завданням

4 хв.

 

IIV

Підбиття підсумків.

«Заплету віночок, заплету шовковий, 
На щастя, на долю, на чорнії брови. …..»

1 керівник гуртка

Заключне слово .

 

Виставка  робіт гуртківців . подарунки  присутнім.

3хв

 

 

 

 

Ляльки- ігрові . обрядові . оберегові.

1На які види поділялись ляльки?

2. Про які форми вінків  ви узнали.

 Одно ярусні , двоярусні, вінок шнур , вінок чільце . вінок чубатий

3. скільки  квіточок впліталось у вінок ?  Чим являвся вінок для  дівчини?

-12 квіточок

 - оберегом

 

 

 

 

 

  4 . Якого кольору стрічки  були у вінку.

  • світло-коричневий — земля–годувальниця,
  • жовтий — сонце;
  • світло-зелений й темно-зелений — молодість, краса;
  • голубий і синій — символ неба і води, які додають сили і здоров’я;
  • жовтогарячий — хліб;
  • фіолетовий — символ мудрості;
  • малиновий — символ душевності і щирості;
  • рожева — символ достатку;
  • білий – пам'ять про померлих.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  

 

 

docx
Додав(-ла)
Baranova Galina Olecsandrivna
Додано
9 лютого 2020
Переглядів
756
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку