Інтегровані уроки в умовах Нової початкової школи

Про матеріал
Актуальність проблеми пошуку раціональних шляхів інтеграції різних дисциплін у процесі початкового навчання посилюється у зв’язку з перевантаженістю школярів навчальними предметами, тематичною однорідністю навчальних дисциплін, необхідністю формування цілісного світогляду у взаємозв’язку його елементів. Саме інтегрований урок стимулює творчу активність та ініціативність учнів, їх пізнавальну самостійність, дає можливість школярам висловлювати свої думки, міркування.
Перегляд файлу

Інтегровані уроки в умовах Нової початкової школи

«Всі знання виростають з одного коріння - навколишньої дійсності, мають між собою зв’язки, а тому повинні вивчатися у зв’язках»                    Я.А. Коменський

Актуальність проблеми пошуку раціональних шляхів інтеграції різних дисциплін у процесі початкового навчання посилюється у зв’язку з перевантаженістю школярів навчальними предметами, тематичною однорідністю навчальних дисциплін, необхідністю формування цілісного світогляду у взаємозв’язку його елементів.

Над питанням інтегрованого навчання я працюю вже багато років. Для мене ця проблема сучасна і важлива для практики в роботі з молодшими школярами. Саме інтегрований урок стимулює творчу активність та ініціативність учнів, їх пізнавальну самостійність, дає можливість школярам висловлювати свої думки, міркування.

На початку навчального року завжди аналізую теми, які вивчаються з різних предметів. Визначаю, які з них можна інтегрувати. Досвід роботи показує, що ефективно інтегруються наступні предмети: «літературне читання та мова», «природознавство та літературне читання», «природознавство та математика», «літературне читання та мистецтво», «основи здоров’я та мова» тощо.

В умовах Нової початкової школи інтегрую такі уроки, як: «Я досліджую світ та математику», «українську мову та читання», «читання та мистецтво».

 У своїй практиці використовую також інтеграцію трьох предметів: Я досліджую світ - мова – математика, читання – письмо – мистецтво, Я досліджую світ – читання – письмо. Під час розробки інтегрованих предметів користуюсь методичними принципами об’єднання предметів: опора на знання з багатьох предметів; взаємозв’язок в змісті окремих дисциплін; зближення однорідних предметів; розвиток загальних рис для ряду предметів.

C:\Users\ludmi\Desktop\1. ЛЮДА\2016-2017 год\Desktop\Фото для школы\Урок 25.02.16г\20160225_112150.jpgІнтегровані уроки відрізняються від традиційних, тим, що вони об’єднують блоки знань із різних навчальних предметів, теми навколо однієї проблеми з метою інформаційного та емоційного збагачення сприймання, мислення, почуттів учня.

 Інтегровані уроки – це вид нестандартного уроку. Урізноманітнюю їх через включення ігрових форм, методів, проблемних ситуацій. Впроваджую їх різні  види: урок обміну знаннями; урок-гра; урок взаємоперевірки; урок творчого пошуку; урок видання газети; урок- захист творчої роботи; урок – екскурсія тощо.

D:\1 класс 2018-2019н.р\ФОТО 1клас\IMG-4b019e9be92d58d84db40b510937848d-V.jpgДля підвищення ефективності інтегрованого уроку використовую навчально-матеріальне та технічне оснащення (демонстраційні матеріали та прилади; матеріали для проведення дослідів, спостережень; аудіовізуальні засоби, таблиці, графіки, схеми, алгоритми, інструкції, тренажери, дисплеї).

D:\1 класс 2018-2019н.р\ФОТО 1клас\1-В фото\IMG_20181217_091556.jpgВикористовую також твори літератури, живопису, музики, що сприяє зняттю напруженості, втомлюваності, перевантаженості за рахунок почергової зміни діяльності на уроці.

Впроваджую інтеграцію на вступних або підсумкових уроках з певної теми. На таких заняттях в описовій формі подаю загальну картину тих явищ, які будуть вивчатися, ставлю проблеми, питання до цілої теми, використовую вже відоме учням, пояснюю кількість нових фактів, різноманітних процесів.

Однак, від інтеграції слід відрізняти міжпредметні зв’язки на уроках, коли трапляються короткі принагідні вкраплення  знань та відомостей з інших дисциплін.

Отже, досвід роботи з даної теми дозволяє зробити висновок, що інтегроване навчання: сприяє розвитку наукового стилю мислення учнів; дає можливість широкого застосування учнями природничо-наукового методу пізнання; формує комплексний підхід до навчальних предметів; підвищує якість знань учнів; підвищує і розвиває інтерес школярів до предметів; розширює їх кругозір; сприяє розвитку творчих можливостей учнів; допомагає більш глибокому усвідомленню та засвоєнню програмного матеріалу на рівні застосування знань, умінь, навичок у нових умовах; залучає дітей до науково-дослідної діяльності.

Однак, важливо відмітити той факт, що небажано зловживати частим використанням інтегрованих уроків у навчально-виховному процесі. По-перше, це може призвести до втрати стійкого інтересу до досліджуваної дисципліни і самого процесу навчання. По-друге, до таких уроків потрібна серйозна та тривала підготовка не лише вчителя, а й учнів. По-третє, вважаю, що на сьогоднішній день  ще недостатньо розроблено програм, підручників, дидактичних матеріалів, методичних рекомендацій щодо інтеграції освітнього процесу в початковій школі. 

 

docx
Додано
18 березня 2020
Переглядів
425
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку