Томас Євгенія Анатоліївна,
соціальний педагог
Комунального закладу
«Новочернещинська гімназія»
Сахновщинської селищної ради
Красноградського району
Харківської області
Інтегровані заняття з профілактики у роботі соціального педагога
(Дистанційна освіта в період воєнного стану)
Профілактична діяльність соціального педагога передбачає попередження проблем, які ще не виникли, подолання проблем безпосередньо перед їх виникненням, втручання в коло існуючих проблем з метою попередження нових. Використання інтегрованих занять в умовах дистанційної освіти в період воєнного стану є однією з форм соціально-педагогічної діяльності як інструменту попередження та профілактики негативних явищ в освітньому середовищі, інформування про наслідки небезпечної та ризикованої поведінки, формування здорового способу життя, підвищення знань з правової освіти, виховання морально-етичних цінностей.
В умовах воєнного стану є певні труднощі у роботі соціального педагога, так як освітній процес проходить дистанційно, враховуючи реалії сьогодення. Організація дистанційної освіти здійснюється відповідно до нормативних документів, які визначають розклад та тривалість синхронних уроків, тому виникають проблеми у проведенні практичних занять соціальним педагогом з профілактики та просвіти.
Отже, інтегровані заняття можуть бути актуальною формою соціально-педагогічної діяльності соціального педагога у період воєнного стану в умовах дистанційної освіти.
Практичні заняття, побудовані на основі інтеграції, сприяють формуванню системного мислення, комплексному вирішенню освітніх, психолого-педагогічних завдань.
Розглянемо приклад елементів інтегрованого заняття соціального педагога з профілактики при вивченні твору Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути» у 8 класі на уроках української літератури. Повість Н. Бічуї присвячена підліткам, які переживають соціальні та особистісні зміни, що притаманні пубертатному періоду. Пубертатний період – перехідний проміжок між дитинством та дорослим життям, коли у фізичній та емоційній сферах дитини відбуваються суттєві зміни; складний час, який супроводжується важливими для підлітка проблемами: пошук власного «я», підвищення або зниження самооцінки, зміна в поведінці, схильність до правопорушень, конфліктів, тривожності, стресів. Корисні такі заняття на основі інтеграції ще й тим, що учні аналізують поведінку, визначають проблеми, шукають способи вирішення соціальних конфліктів ніби героїв літературного твору, однак, підсвідомо порівнюють себе з образами, таким чином моделюють власну поведінку або визначають пріоритети для себе з різних питань соціального життя.
Приклади елементів інтегрованих занять соціального педагога
І. «Мозковий штурм». Розділ «Про те, що сталося пізніше». Профілактика правопорушень.
Ситуація з твору: поліцією затримано хлопця, який за заявою мешканки сусідніх будинків, розпивав спиртні напої у компанії двох підлітків
ІІ. Експертні групи, кейс «Пошук власного «я». Розділ «Чотири портрети». Проблема «батьки-діти»
Група 1 «Юлько Ващук». Завдання для кейсу:
Висновки-поради для Юлька.
Група 2 «Стефко Вус». Завдання для кейсу:
Висновки-поради для Стефка.
Група 3 «славко Беркута». Завдання для кейсу:
Висновки-поради собі.
Отже, використання елементів інтеграції у спільній навчальній та психолого-педагогічній діяльності вчителя та соціального педагога сприяє різнобічному розвитку особистості, який спрямований на засвоєння знань, набуття власного досвіду, вироблення навичок критично мислення, самопізнання та самовдосконалення, позитивного ставлення до освітнього процесу, профілактики негативних явищ у підлітковому віці.
Список використаних джерел